آموزش رویت

ساختمانچی

کرتین وال یکی از مدرن ترین و شیک ترین نماها در صنعت ساختمان محسوب می شود که با استفاده از آلومینیوم و شیشه تولید می شود. این نمای شیشه ای مورد توجه طراحان و معماران قرار دارد و با توجه به شرایط اقلیمی و مشخصات فنی سازه، کاربردهای متفاوتی در هر کشور و منطقه دارد.

کرتین وال یک دیوار شیشه ای است که بین فضای داخلی سازه و فضای بیرون آن فاصله ایجاد می کند و علاوه بر تامین نور کافی برای بنا، نقش یک عایق حرارتی، رطوبتی و صوتی را ایفا می کند.

این مساله باعث بهینه سازی دمای محیط و نور می شود. بنابراین نیاز ساختمان به مصرف انرژی الکتریسیته را کاهش می دهد. همچنین در مقابل زلزله مقاومت خوبی دارد. سهولت در نصب، زیبایی و مقرون به صرفه بودن این محصول، باعث منحصر بفرد بودن آن می شود.

نماهای کرتین وال از آنجا که هیچ وزنی از ساختمان را به دوش نمی کشند و نیروهایی که تحمل می کنند شامل نیروی وزن خودشان و همچنین نیرو های جانبی نظیر باد است، از این رو سازه های خود ایستا نیز نامگذاری می شوند. این محصول انواع زیادی دارد و پر کاربرد ترین آن کرتین وال شیشه ای است.

اجزاء کرتین وال

نمای شیشه ای کرتین وال ترکیبی از سه آیتم زیر می باشد و با توجه به طراحی و نوع سازه به نسبت های اصولی استفاده می گردد.

  1. پروفیل های آلومینیومی

این نوع پروفیل شامل لامل افقی با نام Transom و لامل عمودی با نام mullion می باشد.

  1. شیشه دو جداره یا سه جداره
  2. لاستیک های درزبند از جنس EPDM

عایق بندی در کرتین وال چگونه است؟

نماهای دارای لامل به گونه ای طراحی شده‌اند که در برابر عوامل جوی و زیست محیطی مقاوم و عایق باشند. برای بهتر شدن سطح عایق‌بند، از لاستیک‌های پلی آمید استفاده می‌شود.

مزایای نمای کرتین وال

  • قابلیت انعطاف پذیری در مقابل تغییرات جوی مانند فشارهای ناشی از وزش باد، اختلاف دمای داخل و خارج ساختمان، انبساط، انقباض، لرزش های خفیف ناشی از زلزله، نشست احتمالی سازه و…
  • مقاومت در برابر دمای بالا
  • هزینه ی مراقبت و نگهداری بسیار پایین
  • استفاده از شیشه های یک، دو و سه جداره با طیف وسیعی از رنگ و طرح
  • نهایت استفاده از نور طبیعی در ساختمان
  • امکان اجرای مدول های بازشونده به داخل یا خارج بنا
  • سبک سازی سازه و عدم ایجاد بار مرده بر ساختمان
  • ایجاد فضای دید وسیع برای ساختمان با استفاده از مدول های بسیار بزرگ تر
  • زیبا سازی بنا

مشکلات نصب نمای کرتین وال

  • در صورت نصب نادرست و انتخاب مواد بی کیفیت، امکان آسیب پذیری متریال‌های استفاده شده در برابر عناصر آب و هوایی وجود دارد.
  • کرتین وال‌ها می‌توانند یکی از دلایل اصلی تأخیر پروژه باشند. نصب این نما‌ها ممکن است با شرایط نامساعد جوی به تأخیر بیفتند. این مورد به نوبه خود می‌تواند منجر به هزینه‌ های اضافی برای نیروی کار و نیروی انسانی شود.
ساختمان کرتین وال

انواع نماسازی ساختمان با کرتین وال

نمای کرتین وال درپوش دار Face Cap

در این نما، شیشه مستقیما بر روی پروفیل های آلومینیومی عمودی و افقی که با هم یک شبکه را تشکیل داده‌اند قرار می گیرد. سپس از یک درپوش فشاری که  شیشه را از بیرون بر روی لامل آلومینیومی محکم می کند استفاده می شود.

بخوانید!  نمای استرچ متال

در مرحله آخر به منظور مقاوم سازی سازه در برابر شرایط متغیر آب و هوایی، آب بندی حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد. لاستیک های EPDM این نوع نما، از متداول ترین نمونه های کرتین وال شیشه ای مورد استفاده در ساختمان است.

کرتین وال

نمای کرتین وال بدون قاب Frame less

در نمای کرتین وال شیشه ای بدون قاب هیچ فریمی از بیرون قابل رویت نیست. زیرا مدول های شیشه ای بدون نیاز به فریم از بیرون ساختمان نصب می شوند و نتیجه ی کار یک نمای شیشه ای بدون فریم می باشد.کرتین وال فریم لس در دو نوع فول فریم لس و دو کاسته مورد استفاده قرار می گیرد.

مدل دو کاسته به دلیل مقدار بالای استفاده از پروفیل آلومینیوم و گران بودن بیش از حد این سیستم، امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. در مدل فول فریم لس به طور معمول به جای اسپیسر معمولی از یو چنل و به جای چسب های پلی سولفاید عادی از چسب های استراکچرال استفاده می شود.

مزیت اصلی این سیستم، عدم استفاده از نگهدارنده های معمول و غیر قابل دیدن بودن درپوش در نمای خارجی ساختمان می باشد که باعث می شود به صورت یکپارچه تر از خارج ساختمان دیده شود. ایراد اصلی این نوع اجرا، محدودیت در ابعاد شیشه های مورد استفاده است.

نمای کرتین وال بدون فریم

نمای کرتین وال نیمه قاب دار Semi Frame

در این نوع نما یکی از پروفیل های عمودی یا افقی حذف می شود و از چسب های مخصوص سیلیکونی و لاستیک های عایقی استفاده می شود. درپوش های این نوع از کراتین وال، قابلیت انبساط بالا دارند و در مقابل اشعه خورشید مقاوم هستند.

در مجموع، این نوع از نمای ساختمانی می تواند انتخاب مناسبی برای زیبایی ساختمان شما باشد. ما در این نوشته سعی کردیم کرتین وال و ویژگی های انواع آن را برای شما معرفی کنیم تا در انتخاب محصولی منحصربفرد و پرکاربرد به شما عزیزان کمک کنیم.

نصب کرتین وال

در نصب کرتین وال پس از مشخص‌شدن نقشه و محل قرارگیری ستون های عمودی، پس از علامت گذاری و تراز بودن محل قرارگیری لامل، بست هایی بسیارقوی به نام براکت که در دو نوع آلومینیومی و آهنی می باشند، به پودرها و دیواره ها در امتداد لامل نصب می گردد.

بخوانید!  چگونه خانه خود را در برابر زلزله ایمن کنیم؟[+اصول مقاوم سازی ساختمان]

روی براکت ها محل پیچ قرار دارد که به صورت بیضی شکل یا لوبیایی بوده که با سوراخ کاری روی لامل پیچ و مهره می شود. اولین کار نصب براکت با جای پیچ های لوبیایی است که باعث حرکت حدودا یک سانتی متری به جلو و عقب سازه می شود.

دیگر اینکه ستون های عمودی در هر پودر فاصله ای یک سانتی متری با لامل پایین و بالای خود دارد که به صورت کشویی باهم حرکت می کند. با این حرکت کشویی لامل های عمودی هر طبقه برای خود حکم واحد را دارد و طبقات فشار و وزنی بر روی هم ندارند.

فاصله یک سانتی متری بین هر لامل عمودی از پشت پودر و از نما پس از نصب شیشه مشخص نمی باشد. پس از نصب لامل های عمودی نوبت به لامل های افقی بوده که لامل های افقی توسط بست هایی ثابت و یا کشویی که از قبل روی لامل های عمودی نصب گردیده، به ستون های عمودی نصب می گردد.

مهم ترین عامل قیمت نصب مربوط به تراز بودن لامل های عمودی می باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد نصب کرتین وال به فایل pdf آموزش نصب کرتین وال مراجعه کنید.

نمای ساختمان کرتین وال

نحوه تمیز کردن کرتین وال

شستشوی نمای شیشه ای ساختمان با طناب

در این روش به دلیل ارتفاع بالای ساختمان امکان استفاده از داربست نیست. تنها می توان از تکنیک راپل یا کار با طناب برای پاک کردن سطح نمای ساختمان بهره گرفت. همچنین شستشوی نمای شیشه ای ساختمان با استفاده از روش دستی و ابر و طی نیز قابل انجام است.

نماشویی به کمک داربست

این روش در ساختمان های با ارتفاع کم تا حداکثر پنج طبقه بهتر است. این روش سرعت عملکرد را کاهش و طول مدت انجام کار را افزایش می دهد.

نماشویی به وسیله بالابر

این روش در ساختمان های با ارتفاع بالا و به دلیل کم‌بودن عرض خیابان و همچنین نیاز به سرعت زیاد برای انجام کار، تیم اجرائی برای عملیات از خودروی بالابر بهره می گیرد.

عوامل موثر بر قیمت کرتین وال

قیمت کرتین وال به عوامل زیادی بستگی دارد که برخی از آن ها جنس، کیفیت، رنگ محصول، متریال مورد استفاده در آن و برند و کارخانه سازنده آن می باشد.

کلام آخر

نمای کرتین وال این امکان را به معمار می دهد که باعث طراحی یک ساختمان با نمایی چشمگیر شود. برای اینکه این نما با موفقیت نصب و راه اندازی شود، لازم است هر کسی که در طراحی و ساخت آن دخیل است، از عوامل حاکم بر موفقیت این پروژه آگاه باشد؛ زیرا همه نقش ها مهم هستند و یک اشتباه در هر قسمت می تواند باعث ناموفق شدن پروژه گردد.