آموزش رویت

ساختمانچی

همراهان گرامی، در این مطلب از ساختمانچی به بیان چند خبر ساختمانی در هفته ای که گذشت خواهیم پرداخت پس تا انتها با ما همراه باشید.

دلیل گرانی مسکن، گران فروشی مصالح ساختمانی است.

نوید ایزد پناه عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران درباره دلایل گران شدن مصالح ساختمانی گفت: قیمت مصالح ساختمانی در کشور بنا به دلایلی از جمله تورم و گرانی افزایش پیدا می‌کند. تورم یعنی افزایش عمومی قیمت‌ها به دلیل کاهش ارزش پول ملی و افزایش نقدینگی موجود در اقتصاد، اما گرانی به دلیل کمبود یک کالا در بازار و تقاضا‌ی زیاد مردم نسبت به موجودی کالا رخ می‌دهد.

وی افزود: دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی به خصوص سیمان و فولاد در کشور گرانی نیست زیرا هیچ کمبودی در این حوزه در بازار‌ داخلی دیده نمی‌شود. هم اکنون مصالح ساختمانی به مقدار کافی در کشور وجود دارد ولی دولت در این زمینه دخالت‌های بیش از حدی دارد که همین موضوع باعث شده تا سطح تورم و قیمت‌ها در یک خط موازی حرکت نکنند.

ایزد پناه تصریح کرد: دولت تلاش می کند تا تاثیر تورم بر روی افزایش قیمت‌ها را در بازار پنهان نگه دارد و با اقداماتی که در این حیطه انجام می‌دهد موجب ایجاد تلاطم و آشوب در بازار می‌شود.

نرخ طلا بر روی مصالح ساختمانی فلزی تاثیر می گذارد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: قیمت مصالح ساختمانی فلزی بر اساس قیمت طلا دچار نوسان می شود، و طلا نیز تحت تاثیر نرخ دلار و اُنس جهانی قرار می گیرد، در نتیجه نوساناتی که در نرخ دلار و اُنس جهانی بوجود می آید، به طور مستقیم در مصالح ساختمانی فلزی اثر می گذارد.

بخوانید!  نرخ مالیات بر عایدی املاک تعیین شد

ایزد پناه با اشاره به اشتباه دولت در کاهش قیمت مصالح ساختمانی گفت که دولت برای کاهش قیمت مصالح ساختمانی باید تورم را در کشور کنترل کند، اما روش اشتباهی را انتخاب کرده و با ورود به قسمت عرضه در بازار، موجب اختلال در بازار‌ و افزایش قیمت‌ شده است. وی گفت، مشکل ترین بخش در تنظیم بازار، قیمت گذاری است و دولت هیچ کشوری در این قسمت دخالت نمی کند و آن را بر عهده تولید کنندگان و فعالان بازار می گذارد.

 ۱۰۱ ساخت و ساز غیرمجاز در بخش مرکزی کرج تخریب شد.

اسماعیل طارمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرج گفت ۱۰۱ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در دو روز گذشته در زمین های کشاورزی بخش مرکزی کرج تخریب شد. با برطرف کردن این تصرف‌ها، ۱۳۷ هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان آزاد شد. فرصت‌طلبان در این اراضی، آلاچیق و استخر ساخته بودند و اقدام به دیوارکشی و ساختمان‌سازی کرده بودند که طبق تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری زمین های کشاورزی و باغات، تخریب شدند.

اسماعیل طارمی با تأکید بر محافطت و نگهداری از زمین های کشاورزی بیان کرد: بارها تذکر داده بودیم که بدون مجوز هیچ‌گونه تغییر کاربری در زمین های زراعی انجام نشود. این اراضی باید با همان کاربرد کشاورزی و باغی به نسل‌های بعد منتقل شود و ما با هرگونه ساخت‌ و ساز غیرمجاز در این اراضی که مانع از تولید محصولات کشاورزی شود، با تمام قوا برخورد می‌کنیم.

 ایرانی ها در بازار مسکن ترکیه حضور پر رنگی دارند.

جلال ابراهیمی در مورد اتباع کشور‌هایی که بیشترین تقاضا را برای خرید خانه در ترکیه را داشتند اظهار کرد: هرچند آمار دقیقی از این موضوع به دست نیامده، اما براورد‌ها حاکی از آن است که شهروندان ایرانی همانند شهروندان آلمانی، انگلیسی، عراقی و سوریه ای، از جمله اتباع خارجی هستند که در ترکیه به خرید و فروش املاک مشغولند و بطور مداوم بر تعداد ایرانی‌هایی که به دنبال خرید خانه در این کشور هستند، افزوده می شود.