آموزش رویت

ساختمانچی

در عصر امروز یکی از پر کاربردترین وسیله ها برای تابش نور به گیاهان آپارتمانی علاوه بر تابش نور خورشید، استفاده از لامپ رشد گیاه می باشد. چه بسا لامپ رشد گیاه کاربردهای بسیاری دارد که قصد داریم به ان ها اشاره کنیم.

منظور از لامپ رشد گیاه چیست؟

زمانی که بخواهیم نوری مناسب و کافی برای گیاهان آپارتمانی خود تامین سازیم می توانیم از لامپ رشد گیاه استفاده نماییم.

لامپ رشد گیاه دارای انواع متعددی می باشد که افراد می توانند با توجه به نظر کارشناسان متخصص بهترین نوع این لامپ را تهیه نمایند. فرضا یکی از انواع لامپ رشد گیاه نیز، لامپ بخار سدیم می باشد که می تواند به خوبی میزان نور مناسب برای گیاهان را تامین سازد.

حال سوالی که اکثر افراد دارند این است که ما به تازگی این لامپ را تهیه کرده ایم یا قصد تهیه آن را داریم ولی نمی دانیم مدت زمان استفاده از لامپ شد گیاه چقدر است؟ به همین سبب قصد داریم درباره مدت زمان استفاده از لامپ رشد گیاه برای گیاهان آپارتمانی صحبت کنیم.

میزان روشنی لامپ رشد گیاه در روز

لامپ رشد گیاه چقدر باید در طول روز روشن باشد؟

باید بیان داریم اگر بخواهیم به صورت حرفه ای و تخصصی به سوال مدت زمان استفاده از لامپ رشد گیاه پاسخ دهیم باید اشاره نماییم که نمی توان هیچ زمان خاص، دقیق و یکسانی را برای استفاده از این لامپ در نظر داشت، چرا که مدت استفاده از لامپ رشد گیاه با توجه به نوع و نیاز گیاهان |آپارتمانی با یکدیگر متفاوت می باشد.

فرضا برخی گیاهان هستند که در طی روز به طور 24 ساعته نیاز به بهره مندی از نور لامپ رشد گیاه دارند در حالی که برخی گیاهان دیگر در طول روز تنها با چند دقیقه بهره مندی از نور لامپ رشد گیاه می توانند به خوبی از نور مورد نیازشان تامین گردند.

این نیز مهم است که بدانیم گیاهان در کدام مرحله رشد قرار دارند چرا که در هر مرحله از رشد، گیاهان به میزان نور متفاوتی نیاز دارند به همین سبب توصیه می کنیم پیش از تهیه لامپ رشد گیاه برای گیاهان خود از متخصصین مربوطه راهنمایی بگیرید..

چرا که ممکن است با توجه به تفاوت نوع و نیاز گیاهان، لازم به استفاده از چند لامپ رشد گیاه باشد تا گیاهان بتوانند با توجه به ماهیت خود در بازه های زمانی مختلف انحصاری خود و به صورت مستقل از نور این لامپ بهره مند گردند.

عکس مدت زمان استفاده از لامپ رشد گیاه چقدر است؟

نحوه استفاده از لامپ رشد گیاه

باید توجه داشته باشیم، به همان اندازه که مهم است گیاه از نور کافی بهره مند گردد، مهم است که در طول شب از استراحت شبانه بهره مند گردند و اگر گیاه نتواند به خوبی در طول شب استراحت کرده و به نوعی خود را احیا سازد، به مرور زمان گیاه از بین می رود…

این نیز در راستای این مساله بیان شد که استفاده از دستگاه لامپ رشد گیاه به صورت 24 ساعته و دائم نه تنها به رشد بهتر گیاهان نمی پردازد بلکه می تواند سبب کاهش میزان رشد آن ها و..گردد مگر اینکه گیاه ذاتا نیازمند بهره مندی از نور لامپ رشد به طور مکرر در کنار نور خورشید باشد.

بدین سبب زمانی که گیاه بتواند به طور متعادل هم از نور کافی و هم از استراحت بهره مند گردد می تواند به خوبی رشد کرده و شادابی و طراوت خود را حفظ نماید بنابراین اجازه دهید که لامپ رشد گیاه در طول شب خاموش باشد مگر با نظر و توصیه متخصصین!

شاید با خود بگویید سخت است که مدام در طول روز حواسمان به روشن یا خاموش شدن لامپ رشد گیاه باشد به همین سبب باید بگوییم نگران نباشید..

می توانید با بهره گیری از عقربه ای خودکار نیز که به صورت اتوماتیک قابلیت روشن و خاموش شدن دارد استفاده نمایید.

بدین سبب دیگر خصوصا در اوقاتی که در منزل نیستید و شرایط رسیدگی و فراهم نمودن میزان نور کافی برای گیاهان را نداشتید می توانید خاطر جمع باشید که با وجود این عقربه اتوماتیک، گیاهان از میزان نور مناسب خود بهره مند خواهند شد.

چه زمانی از لامپ رشد گیاه استفاده کنیم؟

شاید این سوال در راستای ابهام مدت زمان استفاده از لامپ رشد گیاه ایجاد گردد که بهترین زمان برای استفاده از لامپ رشد گیاه چه وقتی است؟ باید بیان داریم خوب است که ساعت روشن و خاموش شدن لامپ رشد گیاه در تناسب با خورشید باشد.

چه بسا این مساله هم تا حدودی وابسته به نوع و نیاز گیاهان آپارتمانی می باشد که اگر به نور بیشتری نیاز داشتند نیز باید لامپ رشد گیاه در مدت زمان بیشتری روشن باشد.

توصیه می کنیم با توجه به در نظر داشتن نوع گیاه و آب و هوای منطقه ای که در آن زندگی می کنید نور ناشی از لامپ رشد گیاه را برای گیاهان خود فراهم سازید تا گیاه بتواند شادابی خود را به خوبی حفظ کرده و با دریافت میزان نور مناسب خود زیبایی و طراوت بیشتری داشته باشد.

میزان زمان مناسب برای استفاده از لامپ رشد گیاه

یکی دیگر از دغدغه های افراد به هنگام استفاده از لامپ رشد گیاه نیز این است که شاید بیش از حد از لامپ رشد گیاه استفاده کرده باشیم..از کجا متوجه شویم که این لامپ بیش از حد روشن نمانده است؟

همانطور که پیشتر به عقربه اتوماتیک برای روشن و خاموش شدن لامپ رشد گیاه اشاره نمودیم می توان برای اطمینان از اینکه گیاه از نور مناسب و به اندازه بهره مند می گردد از تایمر و هشدار برای یادآوری ساعت روشن و خاموش کردن دستی لامپ رشد گیاه استفاده نمود.

همچنین می توان از چراغ های هوشمند استفاده کرد که از طریق تلفن همراه قابلیت کنترل در هر مکانی را دارند. ولیکن اگر بخواهیم راحت تر صحبت کنیم این نکته حائز اهمیت است که تا وقتی شناخت کامل و مناسبی از گیاه خود نداشته باشید نمی توانید رشد و طراوت آن را حفظ و افزایش دهید.

بنابراین وقتی بدانید که گیاه شما علاوه بر نور طبیعی خورشید چه مستقیم چه غیر مستقیم..به چه میزان نوری نیاز دارد ( با مشورت از متخصصین و کارشناسان در این زمینه ) دیگر گیاهان دچار مشکل و آسیب نمی شوند.

استفاده بیش از حد از لامپ رشد گیاه سبب از بین رفتن برگ های گیاه و عدم بهره مندی از نور مناسب می تواند سبب زرد شدن برگ گیاهان گردد.

متاسفانه برخی افراد بی دلیل با این تصور که هر چه لامپ رشد بیشتر روشن باشد تاثیر بهتری دارد گیاه خود را به طور مداوم در برابر نور لامپ رشد گیاه قرار می دهند در حالی که این تنها سبب بروز مشکل بر گیاه می گردد.

عکس مدت زمان استفاده از لامپ رشد گیاه چقدر است؟

فاصله لامپ رشد با گیاه

در فاصله لامپ رشد گیاه هم باید به میزان نیاز گیاه به نور نیز توجه بالایی داشت چرا که فرضا اگر لامپ رشد گیاه در فاصله بیش از حد در برابر گیاه قرار گرفته باشد برگ های گیاه دچار سوختگی می شوند.

یا اگر گیاه به طور ذاتی نیاز بالایی به نور داشته باشد توصیه می گردد که میزان فاصله لامپ رشد گیاه با گیاه کم باشد چرا که هر چه فاصله کمتری وجود داشته باشد گیاهی مثل کاکتوس می تواند فوتوس های بیشتری را جذب نماید.

هر چقدر فاصله بین لامپ رشد با گیاه در تناسب باشد گیاه به خوبی از نور بهره مند می گردد و این بسیار در روند رشدی گیاه تاثیرگذار است.

چه گیاهانی به نور زیاد نیاز دارند؟

در این بخش به برخی گیاهان که نیاز است به میزان زیادی از نور بهره مند گردند اشاره کنیم.

  • یوکا
  • آلوئه ورا
  • کاج مطبق
  • نخل دم اسبی
  • حسن یوسف
  • و..

گیاهان و نور متوسط

از جمله گیاهانی که نیازمند نور متوسطی برای رشد و طراوت هستند عبارتند از:

  • سرخس لانه پرنده
  • میمون چینی
  • دیفن باخیا
  • ارکیده پروانه ای
  • بنفشه آفریقایی
  • و..

گیاهان کم نور

  • سانسوریا
  • سرخس استاگورن
  • سرخس دوشیزه
  • گیاه مار
  • و..

از جمله برخی گیاهانی هستند که به نور کمی برای حفظ طراوت و شادابی و..نیاز دارند.

نور کم لامپ رشد گیاه

اگر میزان نور لامپ رشد گیاه کم باشد یعنی کمتر از چیزی که باید مسلما گیاه آسیب دیده و از بین می رود.زمانی که نور به میزان کافی به گیاه نرسد گیاه نمی تواند رشد خوبی داشته و نمی تواند عمل فتوسنتز را به خوبی اجرایی نماید.

ولیکن وقتی گیاه از میزان نور مورد نیاز جمعا هم از سوی خورشید و هم لامپ رشد بهره مند گردد می تواند انرژی خوبی برای اجرای فتوسنتز، حفظ طراوت و افزایش رشد داشته باشد. بنابراین حتما از متخصصین مشورت گیرید.