آموزش رویت

ساختمانچی

در این مطلب قصد داریم نحوه تولید دیوار بتنی از تولید تا نصب را به طور خلاصه شرح دهیم؛ پس تا انتها ما را همراهی نمایید.

تعریف دیوار بتنی

دیوار بتنی پیش ساخته دیواری از جنس بتن مسلح بوده که جهت مصرف در محوطه کارخانجات، پادگان های نظامی، شهرک ها، باغات، حیاط خانه های مسکونی و بسیاری موارد دیگر استفاده می شود.

ابعاد این دیوارها مختلف می باشد که پر مصرف ترین این دیوارها دارای طول 3 متر و 4 متر و ارتفاع های 2.5 الی 3.5 متر از روی زمین و ضخامت 12 الی 15 سانتی متر می باشند.

این دیوارها هم به صورت یک تکه که به دیوارهای خود ایستا معروفند و هم به صورت جداگانه (فونداسیون و ستون و پانل جداگانه) تولید می شوند.

نحوه تولید دیوار بتنی پیش ساخته

نحوه تولید این دیوارها بدین ترتیب می باشد که ابتدا میلگردها، پلیت ها و قلاب ها طبق نقشه فنی بریده، خم و جوش داده می شوند؛ پس از این مرحله، درون قالب ها روغن قالب پخش شده تا از چسبیدن بتن به قالب جلوگیری نماید؛ سپس آرماتورهایی که ساخته شده اند درون قالب جاگذاری و توسط اسپیسر، فاصله گذاری می شوند.

عکس دیوار بتنی آماده، از تولید تا نصب آن

پس از این مراحل، بتن ریزی بایستی اجرا شود؛ بتن با عیار مشخص توسط بچینگ ساخته شده و درون قالب ها ریخته می شود. پس از ریختن بتن، با استفاده از ویبراتور، بتن متراکم می شود تا تمام خلل و فرج بین آرماتورها پُر شده و هوای محبوس درون بتن باقی نماند.

قالب ها درون محفظه ای قرار داده می شوند و توسط دستگاه بخار (اتوکلاو) بخاردهی انجام می پذیرد تا بتن سریع تر به مقاومت مورد نظر دست یابد.

پس از زمان تعیین شده ای، قالب را باز کرده و قطعات دیوار بتنی (فونداسیون، ستون و پنل ها) از درون قالب ها بیرون آورده می شوند تا جهت ادامه عملیات هیدراسیون، در محلی مشخص دپو و آب دادن قطعات شروع شود.

پس از آب دادن قطعات بتنی پیش ساخته، این قطعات آماده بارگیری شده که با توجه به حجم کار، توسط تریلی، کامیون یا غیره حمل می شوند. (قطعات در کارخانه توسط تاورکرین یا جرثقیل سقفی بارگیری می شوند.)

حمل و تخلیه کلیه قطعات پیش ساخته بتنی بایستی با احتیاط انجام گیرد تا از صدمه دیدن قطعات جلوگیری شود.

نصب دیوار پیش ساخته بتنی

پس از حمل و تخلیه دیوار پیش ساخته بتنی در پای کار، زمین مورد نظر جهت نصب، آماده سازی شده و جای قرار گیری فونداسیون ها مشخص می گردند؛ در این بخش پس از تعیین مکان فونداسیون ها، ارتفاع آن ها توسط دوربین سنجیده شده و توسط نیروی انسانی یا ماشین آلات تسطیح انجام می پذیرد.

سپس بتن مگر در قسمت هایی که فونداسیون قرار خواهد گرفت ریخته شده (حداقل 10 سانتی متر) و پس از گیرش بتن مگر، آب داده می شوند.

مرحله بعدی، قرار دادن فونداسیون ها می باشد. بعد از قرار دادن فونداسیون ها توسط جرثقیل، ستون های بتنی درون فونداسیون قرار گرفته و پس از تثبیت ستون ها، پنل ها مابین ستون قرار می گیرند.

جهت نصب دیوار بتنی، حتما از افراد مجرب و فنی استفاده شود تا از بروز حوادث پیشگیری گردد. ضمنا استفاده از کلیه تجهیزات ایمنی اعم از کفش کار، کلاه ایمنی، کمربند ایمنی، دستکش و غیره توصیه می گردد؛ همچنین استفاده از زنجیر مناسب جهت بلند کردن قطعات بسیار ضروری بوده و از استفاده از ابزار آلاتی که دارای ریسک هستند شدیدا اجتناب نمایید.

حداقل تعداد افراد مورد نیاز جهت نصب، پنج نفر می باشد. (مهندس یا فرد با تجربه جهت نظارت، اوستا کار، راننده جرثقیل و دو نفر کارگر). لازم به ذکر است که کلیه قطعات دیوار پیش ساخته بتنی دارای قلاب می باشند تا حمل و نصب آن ها به راحتی امکانپذیر باشد.