آموزش رویت

ساختمانچی

در این مقاله قصد داریم نحوه تعویض پارچه مبل در خانه را آموزش دهیم. عوض کردن پارچه مبل یکی از کارهایی است که می تواند ظاهر مبل را به طور کامل تغییر دهد. 

علاوه بر این، این کار می تواند تا حد زیادی در هزینه های مربوط به مبل صرفه جویی کند، بنابراین اگر به دنبال عوض کردن پارچه مبل با کمترین هزینه هستید، با ساختمانچی همراه باشید.

وسایل مورد نیاز برای عوض کردن پارچه مبل در خانه

قبل از شروع تعویض پارچه مبل، باید چند ابزار و وسیله را تهیه کنید تا بتوانید به راحتی کار را پیش ببرید. خوشبختانه وسایل و ابزار تعویض پارچه مبل چیزهای هزینه بری نیستند.

بلکه ابزارهای در دسترس و ارزان قیمت هستند که می توانید از خرازی ها یا ابزار فروشی آن ها را تهیه کنید. وسایل مورد نیاز برای این کار عبارتند از:

  • پارچه
  • دستگاه منگنه زن
  • چسب پارچه
  • نوار دورگیری
  • نخ محکم
  • قیچی
  • سوزن ته گرد
  • میخ منگنه
  • انبردستی و دم باریک
  • چسب حرارتی

آموزش عوض کردن پارچه مبل در خانه

آموزش تعویض پارچه مبل، بسیار ساده می باشد و نیاز به کمی جسارت و صبوری نیز دارد. برای تعویض پارچه مبل بهتر است طبق مراحل زیر پیش بروید تا به راحتی کار را به اتمام برسانید. مراحل تعویض پارچه مبل شامل موارد زیر می باشد:

وسایل عوض کردن پارچه مبل

1- بررسی نوع مبل

قبل شروع به کار، نوع مبل را بررسی کنید. دقت کنید که طرح آن ساده است یا پیچیده؟ تشک های آن قابل جداشدن است یا به صورت توکار می باشد؟ مبل راحتی است یا سلطنتی؟

برای تعویض پارچه مبل در خانه بهتر است مبلمان، طرح ساده داشته باشند و از نوع راحتی باشند. مبل های سلطنتی پیچیدگی های بیشتری دارند و ممکن است به کار حرفه ای نیاز داشته باشند. پس از بررسی مبل به سراغ مرحله بعدی بروید.

2- انتخاب نوع پارچه

در مورد نوع پارچه ای که می خواهید در مبل استفاده کنید، تصمیم بگیرید. بهتر است پارچه ای را انتخاب کنید که انعطاف پذیری خوبی داشته باشد تا هنگام کار کردن با آن راحت باشید.

بخوانید!  آموزش مشاور املاک، چگونه یک کارشناس حرفه ای باشیم؟

پارچه هایی با الیاف طبیعی یا پارچه های ترکیبی انتخاب مناسبی برای تعویض پارچه مبل در خانه می باشند. پارچه های چرم مصنوعی کمی به مهارت نیاز دارند. بنابراین اگر به عنوان تجربه اول می خواهید کار تعویض پارچه را انجام دهید، بهتر است به سراغ پارچه های چرم مصنوعی نروید. 

3- جدا کردن روکش قبلی مبل

برای شروع کار ابتدا باید روکش های قبلی مبل را جدا کنید. برای این که این کار راحت تر انجام شود، اول قسمت هایی که پارچه به کلاف مبل اتصال دارد را جدا کنید. اگر منگنه یا چسبی وجود دارد آن را به آرامی جدا کنید و پارچه قبلی را بردارید.

معمولا منگنه های به کاررفته در مبلمان ضخامت بیشتری دارند و برای جداکردن آن ها نیاز به ابزار می باشد. بنابراین منگنه ها را می توانید با استفاده از یک دم باریک یا انبر دست به راحتی جدا کنید. 

4- الگوبرداری از روکش قبلی

تا جایی که امکان دارد سعی کنید پارچه قبلی مبل را به صورت سالم جدا کنید. وقتی پارچه قبلی مبل را کاملا جدا کردید، آن را بر روی زمین پهن کنید.

اگر هر قسمت آن را سالم جدا کرده باشید، می توانید از آن به عنوان الگو برای پارچه جدید استفاده کنید و کار خود را راحت تر کنید. بنابراین پارچه جدید را طبق الگوی پارچه قبلی باید برش بزنید.

5- خط کشی روی پارچه جدید

بر طبق الگوی پارچه قبلی، روی پارچه جدید خط کشی کنید تا بتوانید دقیقا طبق الگو برش بزنید. سعی کنید این کار را با دقت و حوصله انجام دهید تا برش ها به درستی روی پارچه جدید انجام شود.

اگر پارچه قبلی را به طور سالم جدا نکردید، باید با یک متر اندازه های دقیق هر قسمت از مبل را به دست بیاورید و روی پارچه جدید برش بزنید.

6- برش پارچه

پارچه را به دقت طبق خط های که کشیدید، با قیچی، برش بزنید. این کار را با صبر و حوصله انجام دهید. در صورتی که برش را با عجله انجام دهید؛ امکان دارد پارچه را به صورت نادرست برش بزنید و مجبور به پرداخت هزینه مجدد برای پارچه مبل شوید.

بخوانید!  آموزش تعمیر سوراخ دیوار

7- چسباندن پارچه جدید

باید پارچه برش زده شده را مانند روشی که پارچه قبلی چسبانده شده بود، روی مبل بچسبانید. برای این کار می توانید از منگنه یا چسب استفاده کنید. پارچه را به کلاف مبل وصل کنید.

سعی کنید این کار را به گونه ای انجام دهید که پارچه مبل دچار کشیدگی یا چین خوردگی نشود. باید این کار با صبر و حوصله انجام دهید تا با ظرافت بیشتری انجام شود.

آموزش عوض کردن پارچه مبل

8- استفاده از نوار دور دوزی

می توانید در لبه های کار از نوار دور دوزی استفاده کنید. این نوارها باعث می شوند که کار شکیل تر و زیبا تر شود. همچنین عیوب لبه های کار را به راحتی پوشش می دهند.

برخی نوارها را می توان با نخ محکم دوخت و برخی از آن ها را نیز می توان به وسیله چسب حرارتی روی لبه های کار چسباند.

کلام پایانی

تعویض پارچه مبل علاوه بر اینکه مبلمان را کاملا نو می کند، می تواند در هزینه های تغییر دکوراسیون نیز صرفه جویی نماید.

علاوه بر این، اگر این کار را با دقت و ظرافت کافی انجام دهید، مانند یک کار حرفه ای، زیبا می شود. پس با استفاده از آموزش تعویض پارچه مبل در خانه، مبلمان فرسوده خود را مجددا نو کنید.

سوالات متداول

برای عوض کردن پارچه مبل به چند متر پارچه نیاز می باشد؟

متراژ پارچه بستگی به طرح مبلمان دارد. برای تعیین متراژ واقعی، بهتر است مدل مبلمان را به پارچه فروش نشان دهید تا راهنمایی های لازم را ارائه دهد.

آیا می توان فوم های مبل را در خانه تعویض کرد؟

بله، در صورتی که فوم ها خراب شده اند، می توانید به راحتی آن ها تعویض کنید.

آیا می توان به جای عوض کردن پارچه مبل، آن را رنگ کرد؟

بله، می توان با استفاده از اسپری مخصوص پارچه رنگ مبل را با کمترین هزینه تغییر داد.