آموزش رویت

ساختمانچی

تخلیه آب آکواریوم فرآیندی است که هر از گاهی برای نظافت آکواریوم و تعویض آب آن باید انجام شود. باقی‌مانده غذای ماهی و فضولات ماهی ها فضای داخل آکواریوم را کثیف می کند و ظاهر نازیبایی را ایجاد می نماید. علاوه بر این، برای سلامت ماهی های آکواریوم نیز مضر می باشد.

آکواریوم یکی از وسایلی است که می تواند زیبایی خاصی را به دکوراسیون داخلی منازل و حتی ادارات ببخشد. وجود انواع ماهی های زیبا در آکواریوم می تواند تا ساعت ها افراد را غرق تماشا کند. نگهداری و نظافت آکواریوم اکثر افراد را از داشتن این وسیله زیبا منصرف می کند.

حداقل باید یک بار در ماه باید نظافت آکواریوم را انجام داد. اما برخی افراد به منظور شفافیت بیشتر آکواریوم، این کار را در مدت زمان کمتری نیز انجام می دهند. تخلیه آب آکواریوم و نظافت داخل آکواریوم به دو روش دستی و اتوماتیک قابل انجام می باشد.

هر یک از این روش ها طی مراحل مختلفی انجام می شود که در ادامه این نوشته از ساختمانچی هر دو روش را مورد بررسی قرار می دهیم. با ما همراه باشید.

تخلیه آب آکواریوم به روش دستی

به منظور تخلیه آب آکواریوم به روش دستی افراد باید وسایل موردنیاز این کار را تهیه کنند و پس از آن مراحل تخلیه آب را با صبر و حوصله انجام دهند. کلیه مراحل تخلیه آب آکواریوم به روش دستی در زیر آوردیم.

تخلیه آب آکواریوم به روش دستی

1. آماده کردن وسایل تمیز کردن آکواریوم

در ابتدا باید وسایل موردنیاز برای تخلیه آب آکواریوم فراهم شود و در دسترس فرد قرار بگیرد. وسایل موردنیاز برای این کار شامل یک سطل متوسط، سیفون آب، چند حوله تمیز با جذب بالای آب، وسایل پاک سازی خزه آکواریوم و تهویه آب می باشد.

2. قراردادن حوله در اطراف آکواریوم

هنگام تخلیه آب آکواریوم امکان خیس‌شدن اطراف آن بسیار زیاد می باشد. به همین دلیل توصیه می شود قبل از انجام هر کاری، چندین حوله با جذب آب بالا در اطراف آکواریوم قرار دهید تا از خیس‌شدن فضای بیرونی آکواریوم جلوگیری کند.

3. خارج کردن وسایل داخل آکواریوم

تمامی وسایلی که در داخل آکواریوم وجود دارد و به صورت تزئینی به آکواریوم اضافه‌شده است را به آرامی خارج کنید. وسایل خروجی را با استفاده از آب گرم و یک اسفنج با دقت شستشو دهید.

دقت کنید که اگر جلبک بر روی آن ها دیده می شود کاملا شسته شود. خارج‌کردن وسایل از آکواریوم را با آرامش تمام انجام دهید تا ماهی ها مضطرب نشوند. نکته مهم دیگر در این مرحله این است که به هیچ وجه از مواد شوینده برای این کار استفاده نکنید.

علت این امر این است که مواد شوینده و شیمیایی بر روی وسایل باقی می مانند و پس از ورود مجدد به آکواریوم، باقی‌مانده مواد شوینده وارد آب آکواریوم می شوند و سلامت ماهی ها را به خظر می اندازند.

4. تمیز کردن شیشه داخلی آکواریوم

با استفاده از وسایل زداینده جلبک می توانید شیشه داخلی آکواریوم را تمیز کنید. اسکرابرهای موجود در بازار دارای دو قسمت زبر و صاف هستند. بهتر است ابتدا قسمت زبر آن را به آرامی داخل شیشه آکواریوم بکشید. سپس با استفاده از قسمت صاف آن باقی‌مانده مواد زائد را از روی شیشه آکواریوم تمیز کنید.

بخوانید!  چگونه ترک سقف را تعمیر کنیم!

5. تخلیه آب آکواریوم با سیفون

در این مرحله می توانید مقداری از آب آکواریوم را با استفاده از سیفون، تخلیه کنید. بهتر است قبل از انجام این کار با استفاده از یک توری، مواد زائدی که بر روی آب جمع‌شده است را بردارید.

سپس مقداری از آب را با سیفون خالی کرده و برای سرعت بخشی بیشتر به روند کار از سطل نیز برای خالی‌کردن آب استفاده کنید. برای سهولت بیشتر می توانید از یک پمپ کوچک هم استفاده کنید. زمانی که حدود 20 درصد از کل آب باقی ماند، سیفون را خارج نمایید.

6. اضافه کردن آب تمیز به آکواریوم

کلیه وسایل تزئینی که شسته‌شده بود را به داخل آکواریوم برگردانید. سپس می توانید از شیر آب، آکواریوم را پر کنید. توجه داشته باشید که این کار را به آرامی انجام دهید تا ماهی ها دچار اضطراب نشوند.

تخلیه آب آکواریوم به صورت اتوماتیک

برای اینکه تخلیه آب آکواریوم با زحمت کمتری انجام شود می توان تخلیخ آب آکواریوم را به صورت اتوماتیک انجام داد. این کار می تواند در مدت زمان کمتری انجام شود و فرآیند تخلیه آب را آسان تر کند. برای این کار باید مراحل زیر را انجام دهید.

تخلیه آب آکواریوم به روش اتوماتیک

1. تهیه وسایل تخلیه اتوماتیک آب آکواریوم

برای این روش علاوه بر وسایلی مانند سطل آب، حوله و وسایل پاک سازی خزه باید یک رابط مکنده و ساکشن آب نیز خریداری کنید. این رابط می تواند تخلیه آب را در مدت زمان کمی انجام دهد. این نوع رابط ها به شیلنگ نیز احتیاج دارند. قبل از اقدام به کار، تمامی این وسایل را فراهم کنید.

2. شستشوی وسایل داخلی آکواریوم

کلیه وسایل داخلی آکواریوم را خارج کرده و با آب گرم شستشو دهید. این کار را با دقت انجام دهید به گونه ای که اثری از جلبک یا آلودگی ها بر روی وسایل آکواریوم دیده نشود.

3. اتصال شلنگ به رابط مکنده

شلنگ را به دو طرف ساکشن وصل کنید. سپس یک طرف آن را داخل مخزن قرار دهید و طرف دیگر آن را داخل فاضلاب یا محلی که قرار است آب را در آن جمع آوری کنید، قرار دهید.

4. اتصال شفت به یک دریل

شفت فلزی را به یک دریل وصل کنید تا با استفاده از قدرت دریل بتوان عملیات تخلیه آب آکواریوم را انجام داد.

5. روشن‌کردن دریل و تخلیه آب آکواریوم

دریل را روشن کنید تا آب آکواریوم با استفاده از مکنده تخلیه شود. با استفاده از این کار، آب آکواریوم با سرعت قابل توجهی تخلیه می شود و کار به راحتی به اتمام می رسد. هنگام افزودن آب به داخل آکواریوم سعی کنید کار را با آرامش انجام دهید و تنش و اضطراب به ماهی ها وارد نکنید.

بخوانید!  آموزش بازسازی وسایل چوبی

نکات مهم در تخلیه آب آکواریوم

نکات مهم در تخلیه آب آکواریوم

هنگام تخلیه کردن آب آکواریوم رعایت برخی نکات می تواند به آسان تر شدن کار کمک کند. علاوه بر سلامت ماهی های داخل آکواریوم را نیز تامین کند. در این بخش سعی داریم به بررسی این نکات بپردازیم.

  • دقت داشته باشید که هنگام شستشوی آکواریوم و سایل آن از هیچ گونه مواد شوینده، صابون و مایع سفید کننده استفاده نکنید. کلیه این مواد برای سلامت ماهی ها خطرناک هستند.
  • برای تمیز کردن لجن های داخل آکواریوم می توانید از برخی ماهی های لجن خوار استفاده کنید. حتما قبل از وارد کردن هر نوع ماهی به آکواریوم از سازگار بودن مای با سایر ماهی های داخل آکواریوم مطمئن شوید.
  • هنگام پر کردن آب در داخل آکواریوم دقت کنید که دمای آب با آبی که از قبل در داخل آکواریوم باقی‌مانده است یکسان باشد. در غیر اینصورت به ماهی ها شوک وارد می شود و این برای سلامت ماهی های داخل آکواریوم خوب نیست.
  • بهتر است فرآیند شستشوی آکواریوم را هر یک ماه یک بار انجام دهید، اما توجه کنید در صورتی که در آکواریوم جلبک های در حال رشد مشاهده کردید، شستشوی آکواریوم را زودتر از موعد انجام دهید.
  • هر نوع گیاه یا ظرفی را که وارد آکواریوم می کنید قبل از ورود به آکواریوم آن را با آب گرم به خوبی بشویید.
  • توصیه می شود برای حفظ سلامت ماهی ها، آب را در یک مخزن قرار دهید و حداقل نیم ساعت صبر کنید تا کلر موجود در آب کمتر شود. پس از گذشت این مدت زمان، آب را به آکواریوم اضافه کنید.
  • از ریختن غذای زیاد به داخل آکواریوم خودداری کنید این کار باعث می شود که آب داخل آکواریوم زودتر کثیف شود و ظاهر نازیبایی را نیز ایجاد می کند.

کلام پایانی

در این مقاله روش های تخلیه‌کردن آب آکواریوم به صورت دستی و اتوماتیک شرح دادیم. با رعایت کلیه نکات می توانید این کار را به راحتی انجام دهید و آسیبی نیز به ماهی ها وارد نکنید.

دقت داشته باشید که تعویض آب آکواریوم اگر خیلی دیر یا خیلی زود انجام شود می تواند سلامت ماهی ها را به مخاطره بیندازد. پس توصیه می شود که رعایت حد اعتدال را داشته باشید.

سوالات متداول

وسایل مورد نیاز برای تخلیه کردن آب آکواریوم چیست؟

یک سطل متوسط، چند حوله تمیز با جذب بالای آب، وسایل پاک سازی خزه آکواریوم، سیفون آب، و تهویه آب و در صورت تخلیه اتوماتیک، نیاز به شلنگ و رابط مکنده نیز می باشد.

مدت زمان مناسب برای تعویض آب آکواریوم چیست؟

بهتر است هر یک ماه یک بار این کار انجام شود. اما در صورتی که آب آکواریوم کثیف شده باشد می توان این مدت زمان را کاهش داد.

آیا سنگ ریزه های کف آکوایوم نیز باید شستشو شوند؟

خیر نیازی به انجام این کار نیست. بهتر است وسایل تزئینی داخل آکواریوم شستشو داده شوند.