آموزش رویت

ساختمانچی

ارسال نخستین فهرست خانه‌های خالی برای سازمان امور مالیاتی

محمود محمود زاده در مراسم اجرایی شدن سامانه ملی املاک و اسکان کشور، با اشاره به این که راه اندازی این سامانه برای برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی بسیار مهم است گفت: با اجرای سامانه ملی املاک و اسکان کشور، قانون اجرا شد و امیدواریم بتوانیم بر روی بازار خرید و فروش خانه و عرضه آن تاثیر مثبتی بگذاریم.

امروز صدهزار پیامک به مالکانی که بیش از دو خانه دارند ارسال می‌شود و در 10 روز آینده نیز به یک میلیون و 500 هزار نفر پیامک ارسال خواهد شد. مالکانی که پیامک دریافت می‌کنند، باید وارد سامانه شوند و اطلاعاتی که مبنی بر خالی بودن خانه در آن ثبت شده، تایید کنند، در غیر این صورت باید مسکن خود را اجاره بدهند.

اگر مالکی مستنداتی ارائه کرد که واحد مسکونی او اجاره است باید کد ملی مستاجر را معرفی کند و ما با پیامکی به مستاجر این موضوع را اعلام می‌کنیم تا تائید کند. حدود 72 هزار و 700 فرد در کشور که زیر 18 سال سن دارند، مالک خانه هستند و هزار و 500 فرد حقوقی نیز شناسایی شدند که مالک ساختمان مسکونی می باشند.

بیشترین مالک حقیقی که براساس سامانه املاک و اسکان کشور شناسایی شدند، 605 واحد مسکونی، و بیشترین مالک حقوقی 23 هزار و 800 واحد مسکونی دارد. 13 میلیون و 400 هزار واحد مسکونی شناسایی کردیم که شناسنامه برای آن‌ها تشکیل شده که از این تعداد، 40 تا 45 درصد واحد‌های خالی کشور را تشکیل می دهند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی افزود: 9 میلیون و 300 هزار مالک حقوقی و حقیقی مالک این خانه ها هستند، که حدود 2 میلیون و 700 هزار خانوار، بیش از یک واحد مسکونی خالی دارند. 91 میلیون کد ملی در کشور وجود دارد که مالکیت خانه به نام شان است. این رقم نسبت به جمعیت کشور نشان می‌دهد که متوفیان جزو آن‌ها هستند و هنوز انتقال مالکیت صورت نگرفته است.

بخوانید!  رونمایی از سند حمل بار شهری در اصفهان

واگذاری زمین به متقاضیان در ساختمان های 3 و 4 واحدی

متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن می توانند در قالب گروه ساخت مجتمع های 3 یا 4 واحدی، زمین دریافت کنند و آن را بسازند. سید عبدالمجید نژادصفوی گفت: متقاضیان می توانند از افراد ثبت نامی در سامانه جامع طرح اقدام ملی مسکن، گروه ساخت خود را انتخاب نمایند و از این اداره کل زمین دریافت کنند و با مراجعه به شهرداری و نظام مهندسی ساختمان، اخذ پروانه ساختمانی و تهیه طرح و نقشه داشته باشند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان نرخ سود این تسهیلات را ۱۳ درصد اعلام کرد و گفت: مستأجر فقط سود این وام را پرداخت کرده و اصل وام پایان سال به بانک بازگشت داده می‌شود. در دوره قرارداد، سود تسهیلات از سوی مستاجرین پرداخت می شود و اصل تسهیلات در سررسید تسویه خواهد شد. سید عبدالمجید نژادصفوی در پایان گفت: تخفیفات خدمات نظام مهندسی و پروانه ساختمانی حداقل 50 درصد خواهد بود.

شناسایی 250 ساختمان خطرآفرین در استان اصفهان

به منظور پیشگیری از بروز حوادث در ساختمان‌های فرسوده در یکسال گذشته در ۱۰۷ شهر استان اصفهان، گروهی برای شناسایی سازه‌های آسیب‌پذیر، فرسوده و خطرپذیر تشکیل شد. ساختمان‌های خطرناک با همکاری گروهی از کارشناسان نظام مهندسی ساختمان، شرکت‌های برق و گاز، کارشناسان شهرداری و آتش‌نشانی، شناسایی، بررسی و ارزیابی شد.

این کارگروه در یکسال گذشته ۲۵۰ ساختمان را در شهر اصفهان بررسی کرد که از این تعداد مالکان ۱۳۰ ساختمان به تذکرات کارگروه عمل کردند و سایر ساختمان‌ها نیز در دست بررسی هستند که به تعدادی از آن‌ها اخطاریه‌های رفع نواقص داده شده است.

در جلسه اخیر کارگروه شناسایی سازه‌های آسیب‌پذیر، قرار شد تا باقی ساختمان‌های کلان‌شهر اصفهان و ساختمان‌های جدید نیز با رویکرد پیشگیری از حوادث غیرمترقبه، مورد بررسی قرار بگیرد و برای رفع نواقص آن ها اقداماتی صورت پذیرد.

بخوانید!  راه اندازی مرکز خرید میدان امام علی(ع) اصفهان

برنامه ریزی دولت برای خانه دار شدن کارگران

ساخت مسکن کارگران همیشه جزو برنامه‌های دولت تدبیر و امید بوده و به گفته وزیر تعاون، باید تهیه مسکن مناسب برای ۱۴ میلیون خانوار، که ۷۰ درصد جمعیت متقاضی مسکن را تشکیل می‌دهند، در اولویت ساخت و سازها قرار گیرد.

آخرین اقدام دولت در این راستا، امضای تفاهم نامه ایجاد ۲۰۰ هزار مسکن کارگری بود. این تفاهم‌نامه دی ماه سال گذشته بین وزرای راه و شهرسازی و تعاون در حوزه تامین مسکن برای جامعه کارگری، بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی امضا شد.

وزارت راه و شهرسازی با ارائه زمین‌های ۹۹ ساله به صورت رایگان در این پروژه همکاری خواهد کرد. به گفته وزیر تعاون، در ساخت مسکن کارگری از ظرفیت شهرک‌های صنعتی نیز استفاده می‌شود تا کارفرمایان نیز در این طرح مشارکت داده شوند.

اوایل خردادماه وزیر راه و شهرسازی پیرو تفاهم‌نامه‌ای که سال گذشته با وزیر تعاون امضا کرده بود، تفاهم‌نامه دیگری با اتاق تعاون ایران امضا کرد. محمد اسلامی گفت: برابر با این تفاهم نامه، پیش‌بینی شده که در کنار شهرک‌های صنعتی، صد هزار واحد مسکونی کاربری نیز احداث شود تا جامعه کارگری از جمله مدیران و کارگران، در این شهرها سکونت یابند.

با توجه به نوع مسکنی که در این طرح ساخته می‌شود، ممکن است میزان آورده متفاوت باشد، اما ۴۰ درصد آورده را بانک و ۲۰ درصد را خود کارگران تامین خواهند کرد. به گفته رییس اتاق تعاون، احداث واحدهای مسکونی با متراژ بالاتر از ۶۵ تا ۷۵ متر، پیش‌بینی شده است و مقرر شده که دولت، تسهیلات با نرخ پایین ارائه بدهد و قیمت زمین، از مسکن حذف شود تا قیمت در نهایت برای کارگران ارزان تمام شود.