آموزش رویت

ساختمانچی

تصور کنید در خانه ای هستید که با اپلیکیشن هوشمند سازی ساختمان که روی گوشی خود نصب کرده اید و تنها با لمس آن تمام کارهایتان را انجام می دهید. با پیشرفت تکنولوژی هر چیزی که دور از ذهن باشد، به تحقق می رسد، داشتن خانه ای هوشمند نیز یکی از این موارد است. در ادامه این مطلب از ساختمانچی قصد داریم تا در رابطه با این تکنولوژی عالی صحبت کنیم و شما را با اپلیکیشن هوشمند سازی ساختمان آشنا سازیم.

 

اپلیکیشن هوشمند سازی ساختمان چیست؟

امروزه علاوه بر تکنولوژی نانو که در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود می توان وسایل خانه را هم هوشمندسازی کرد. به کنترل تجهیزات الکترونیکی داخل خانه به وسیله اپلیکیشنی که روی تلفن همراه انجام می شود تکنولوژی هوشمندسازی گفته می شود. این اپلیکیشن برای امنیت، آسایش و راحتی ساکنین انجام می شود، از طرفی به شکل هوشمندانه ای موجب کاهش هزینه ها و مصرف انرژی برق خواهد شد.

وظیفه اپلیکیشن هوشمند سازی ساختمان

سیستم هوشمند سازی ساختمان برای کنترل دما، سرمایش، تهویه، روشنایی و سیستم های مهم داخل ساختمان استفاده می شود. این اپلیکیشن توانایی دارد که اگر مشکلی در ساختمان به وجود آمد هشدار داده و صاحب ساختمان را مطلع می کند.

البته این اپلیکیشن به طور مداوم، از طریق سنسورهای هوشمند شرایط را تحت کنترل خود قرار می دهد و سیستم هوشمند، قبل از دخالت صاحب ساختمان می تواند به تنهایی و به شکل هوشمندانه ای مشکل را برطرف کند.

به طور مثال اگر فرد دمای مشاعات را روی 27 درجه سانتی گراد تنظیم کند، سیستم هوشمند اگر دما نیاز به تغییر داشته باشد به صورت خودکار آن را کم یا زیاد می کند. سیستم هوشمند سازی ساختمان انواع مختلفی دارد که با توجه به نیاز کاربر انتخاب می شود.

عکس اپلیکیشن هوشمندسازی ساختمان

اپلیکیشن های هوشمندسازی ساختمان

نرم افزار smartthings: با این برنامه به راحتی می توانید دستگاه های خانه هوشمند خود را مدیریت کنید. با استفاده از پروتکل های zigbee و zwave می توانید دستگاه های خانه خود را به راحتی کنترل و حتی به دستگاه هایی مانند تلویزیون هوشمند، اسپیکرهای بلوتوثی و دستگاه های دیگر وصل می شوید.

اپلیکیشن Amazon Alexa: برنامه Amazon Alexa با استفاده از صدای صاحب خانه  کار می کند و با پروتکل های  Zwave،  Zigbeeو WiFi  قابل کنترل می باشد. شما می توانید این اپلیکیشن را هم روی اندروید و هم ios نصب کنید.

برنامه Google Assistant: این برنامه هم با استفاده از پروتکل های گفته شده این امکان را فراهم می کند تا به راحتی به دستگاه هایی مثل دوربین های امنیتی، ترموستات های هوشمند و… دسترسی داشته باشید.

برنامه IFTTT: اپیکیشن IFTTT یک برنامه هوشمند سازی ساختمان ساده است که به شما این امکان را می دهد تا چندین دستگاه خانه هوشمند را با هم ترکیب کرده و به گونه‌ای تنظیم کنید که به صورت خودکار با هم تعامل کنند. برای مثال اپلیکیشن را به گونه ای تنظیم کنید که زمانی که درب خانه باز می شود به صورت خودکار چراغ ها روشن شوند و یا پرده ها کار بروند.

نمونه های هوشمندسازی ساختمان

برخی از مهم ترین نمونه های هوشمند سازی ساختمان

برای کنترل کیفیت هوا در ساختمان های مسکونی، اداری و هتل ها از حسگرهایی استفاده می شود تا کیفیت هوا سنجیده شود. سپس از طریق هواسازها یا سیستم های تهویه مطبوع هوای تازه به محیط ساختمان تزریق می شود. اگر هوای محیط نیاز به بالا و پایین آمدن دما داشته باشد سنسورهای دمایی، ترموستات، سنسور رطوبت و… فعال خواهد شد.

بخوانید!  مارکتینگ، بازاریابی و تبلیغات اینترنتی در صنعت ساختمان

سیستم های اعلام حریق با استفاده از سیستم هوشمندسازی ساختمان

مهم ترین سیستم هوشمند سازی که برای مجتمع های مسکونی و تجاری  بسیار اهمیت دارد، محافظت در مقابل حریق است. به همین دلیل سیستم های هوشمند سازی اعلام حریق می توانند عناصر موجود در هوا را کنترل کنند. در نتیجه با احساس ترکیبات شیمیایی موجود در هوا در شروع آتش سوزی سریعا آلارم دهند.

کنترل دمای داخلی

دما هم جزء عوامل مهم در ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری است، بنابراین بهتر است حتما از اپلیکیشن هوشمند سازی کنترل دما استفاده کنید. در این صورت دمای تمام نقاط یکنواخت خواهد بود و در مدت کوتاهی این دمای متعادل را احساس خواهید کرد.

دوربین های مداربسته

این تجهیز هوشمند برای ایمنی بسیار مفید است و می توانید به صورت 24 ساعته خانه یا محل کارتان را زیر نظر داشته باشید. امروزه حتی دوربین های مداربسته حرفه ای قابلیت دید در شب را دارند، یعنی فضای تاریک هم قابل روئیت است.

قفل هوشمند با استفاده از سیستم هوشمندسازی

سیستم قفل هوشمند  از قفل های معمولی امنیت بیشتری را برایتان فراهم می کند. شما به راحتی می توانید از طریق اپلیکیشن هوشمند سازی قفل های منزل یا محل کارتان را کنترل کنید و اگر رفت و آمد مشکوکی را حس کرد به شما اطلاع داده می شود.

وان و دوش هوشمند

وان و دوش هوشمند برای روشن و خاموش کردن آب و حتی گرم و سرد شدن آب استفاده می شود. یعنی از طریق اپلیکیشن هوشمند سازی ساختمان از راه دور می توانید ارتفاع و درجه حرارت آب را به صورت دیتا برای وان اس ام اس کنید.

پرده هوشمند با استفاده از سیستم هوشمندسازی

این سیستم هوشمند برای امنیت بیشتر در خانه یا محل کار استفاده می شود. یعنی پرده ها با کمک فناوری هوشمند قابل کنترل و مدیریت بوده و از راه دور باز یا بسته می شود. در این صورت از بیرون خانه، به نظر می رسد که کسی داخل خانه است و امنیت ساختمان را بالا می برد.

برخی از پرده های هوشمند هم دارای سیستم های امنیتی مثل حسگرهای حرکتی هستند و در صورت احساس حرکتی غیر مجاز در نزدیکی پرده به صورت خودکار آن را می بندد. حتی پرده های دارای موتور خودکار نسبت به تغییر آب و هوا، مثل پدیدار شدن ناگهانی ابر یا شدت نور آفتاب، وضعیت خود را تغییر می دهند.

مزایای هوشمندسازی ساختمان

مزایای هوشمند سازی ساختمان

هوشمند سازی ساختمان یا خانه هوشمند دارای مزایای زیادی است که در ادامه به برخی از مهم ترین آن ها خواهیم پرداخت:

بخوانید!  9 ایده جذاب و ساده تزیین سفره شب یلدا

افزایش ارزش ملک با هوشمندسازی ساختمان

در نظرداشته باشید که با هوشمند سازی ساختمان ارزش ملک شما بالاتر خواهد رفت. یعنی اگر قصد دارید خانه خود را بفروشید می توانید قبل از آن اقدام به هوشمند سازی آن کند، تا بتوانید به قیمت بالاتر آن را به فروش برسانید.

کاهش در مصرف انرژی ها

در خانه هوشمند مواردی مانند؛ ترموستات هوشمند، سنسورهای حرکتی و حرارتی، سنسور نشت آب و گاز و… موجب کاهش انرژی می شوند، همچنین از محیط زیست نیز حفاظت می شود. در ساختمان های تجاری با استفاده از سیستم های هوشمند سازی می توان به افزایش بهره وری کمک کرد. مثلا برای کنترل روشنایی و سیستم های سرمایش و گرمایش ساختمان و جلوگیری از اتلاف انرژی بسیار مفید است. حتی برای مدیریت ترافیک و پارکینگ هوشمند ساختمان و جلوگیری از هدر رفتن منابع و وقت بسیار موثر است.

افزایش امنیت با هوشمندسازی ساختمان

با تجهیز ساختمان و استفاده از سیستم های امنیتی هوشمند اتفاقاتی مانند نشت گاز، آتش سوزی، سرقت و ورود غیرمجاز افراد به حریم خصوصی شما جلوگیری می شود.

کنترل از راه دور

اپلیکیشن هوشمند سازی ساختمان قابلیت کنترل از راه دور، حتی از بیرون ساختمان هوشمند را دارد. به طور مثال شما می توانید ویلای خود را در یک شهر دیگر با کمک این اپلیکیشن و امکانات آن کاملا زیر نظر داشته باشید.

راحتی و آسایش

مطالعات نشان می دهد که زندگی در خانه هوشمند موجب کاهش استرس شده و تمرکز افراد ساکن را بالا می برد. به عبارت دیگر استفاده از سیستم های هوشمند برای کنترل نورپردازی و دمای اتاق خواب هوشمند می تواند به بهبود کیفیت خواب کمک شایانی کند.

سلامت جسم

داشتن یک خانه هوشمند و بالا بودن کیفیت هوا و سیستم روشنایی موجب سلامت جسم خواهد شد. یعنی اگر سیستم روشنایی مناسب باشد موجب سلامت چشم می شود. همچنین طبق روال طبیعی و شدت نوری که ما روزانه با آن مواجه هستیم یا در معرض آن قرار می گیریم، به قدری تاثیرگذار و نیرومند است که تغییر کوچکی در آن ساعت بدن را جابه جا می کند و ما را دچار مشکلاتی مانند اختلالات خواب، بی اشتهایی، بیش فعالی، افسردگی و… خواهد کرد.

مدرنیته ساختمان با هوشمندسازی ساختمان

تجهیزات هوشمند سازی موجب لوکس تر جلوه دادن و زیبایی بیشتر می شود. قطعا زندگی در یک ویلای هوشمند با امکانات عالی و تجهیرات مدرن بسیار خیره کننده و جذاب خواهد بود.

 بالا رفتن سطح آسایش و رفاه ساکنین

بدیهی است تمام مواد بالا موجب می شود تا ساکنین احساس راحتی بیشتر کنند و این مورد از اهمیت بالایی برخوردار است.

جمع بندی

اپلیکیشن های هوشمند سازی ساختمان به راحتی این امکان را به شما می دهد تا از راه دور تمام موارد امنیتی و رفاهی خانه و محل کار خود را مدیریت کنید. با نصب ساده به روی گوشی همراه خود و فشار یک دکمه سخت ترین کارها را می توانید در رابطه با خانه هوشمند خود انجام دهید.