آموزش رویت

ساختمانچی

کفپوش اپوکسی از لایه های مختلف اپوکسی با ضخامت حداقل دو میلی متر ساخته شده است. اپوکسی از واکنش شیمیایی دو ماده به نام های رزین اپوکساید و پلی آمین تولید می شود. این ماده در تولید کفپوش ساختمان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

کفپوش اپوکسی علاوه بر این که به عنوان کفپوش تزیینی مورد استفاده قرار می گیرد، جنبه بهداشتی نیز دارد. آن چه که در کفسازی با استفاده از کفپوش حائز اهمیت می باشد، وجود سطحی صاف و صیقلی با کمترین خلل و فرج به منظور ایجاد کفسازی یکنواخت می باشد.

کفپوش اپوکسی انواع مختلفی دارد و استفاده از انواع مختلف آن با توجه به مکان مورد نظر متفاوت می باشد. در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بیان نکات تکمیلی در این زمینه خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

ویژگی های کفپوش اپوکسی

  • کفپوش اپوکسی بسیار سبک و کم حجم است و اجرای آن به راحتی انجام می شود.
  • این نوع کفپوش در طیف رنگی متنوع تولید می شود و قابل استفاده در اکثر مکان ها می باشد.
  • از نفوذ آب، گرد و غبار و مواد شیمیایی به کف جلوگیری می کند.
  • این کفپوش قابل شستشو می باشد و با انواع مواد شوینده می توان آن را تمیز کرد.
  • مقاومت این کفپوش در برابر مواد اسیدی، قلیایی، آب، روغن، خوردگی و سایش بسیار بالاست.
  • قابلیت چسبندگی کفپوش اپوکسی بالا است و بر روی تمام سطوح از جمله فلزی، بتنی، سنگی و… قابل اجرا می باشد.

مزایای استفاده از کفپوش اپوکسی

استفاده از کفپوش اپوکسی، مزایایی به همراه دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به دلیل وجود سطح براق و یکنواخت استفاده از این کفپوش می تواند باعث روشنایی بیشتر فضای مورد نظر شود.
  • از دیگر مزایای استفاده از این کفپوش می توان به مقاومت آن ها در برابر آب، لکه های نفت، مواد اسیدی و دیگر آلاینده ها اشاره کرد.
  • این کفپوش از طول عمر و مقاومت بالایی برخوردار می باشد.
  • امکان اجرای این کفپوش بر روی بتن، سنگ و موزاییک وجود دارد.

معایب کفپوش اپوکسی

  • این کفپوش به سطوح روغنی و مرطوب نمی چسبد.
  • اجرای این نوع کفپوش زمان زیادی می برد.
  • امکان لیزخوردن بر روی کفپوش های اپوکسی وجود دارد.
  • در صورت استفاده از متریال نامرغوب در ساخت این نوع کفپوش، ممکن است پس از مدتی خش بردارد یا بشکند.

انواع مختلف کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

کفپوش آنتی استاتیک به کفپوش ضدجرقه معروف است و در محیط هایی که در آن ها مواد منفجره و اشتعال زا وجود دارد بسیار کاربرد دارد.

در اثر تردد و سایش بر روی کف احتمال ایجاد جرقه و انفجار وجود دارد، به همین دلیل استفاده از کفپوش های آنتی استاتیک روشی مناسب برای انتقال جریان الکترسیته ساکن و جلوگیری از خطرهای ناشی از جریان الکتریسیته می باشد.

این نوع کفپوش در انبارها، کارگاه های تعمیراتی، گاراژها، اتاق های نگهداری رنگ و در صنایع الکترونیک و صنایع نظامی کاربرد دارد.

کفپوش اپوکسی دکوراتیو

این کفپوش از جنس رزین اپوکسی تولید می شود و نوعی عایق رطوبتی است که با انواع مواد شوینده قابل شستشو می باشد. این کفپوش در طرح ها و رنگ های متنوع تولید می شود و قابلیت اجرا بر روی کف به صورت یکپارچه را داراست.

کفپوش اپوکسی دکوراتیو

به دلیل یکپارچه بودن این کفپوش و عدم وجود درز و شکاف، باکتری و قارچ نمی تواند در آن رشد کند. کفپوش اپوکسی دکوراتیو به دلیل انعطاف پذیری رنگ و طرح بالا با انواع دکوراسیون داخلی مطابقت دارد و قابل استفاده در سرویس های بهداشتی، آرایشگاه، منازل مسکونی، لابی هتل ها و… می باشد.

بخوانید!  مقاوم سازی دیوار با کاغذ دیواری ضد زلزله

کفپوش اپوکسی ضد اسید

این نوع کفپوش از رزین اپوکسی و سخت کننده ضد اسید تولید می شود. از مهم ترین ویژگی این کفپوش می توان به مقاومت بالای آن در برابر اسیدها و مواد شیمیایی مخرب اشاره نمود.

کفپوش ضد اسید قابل اجرا بر روی سطوح سنگی، فلزی و بتنی می باشد و در برابر حرارت و نیروهای مکانیکی مقاومت بالایی دارد و دچار شکاف و ترک خوردگی نمی شود.

این کفپوش در کارخانه های داروسازی، صنایع شیمیایی، کارگاه ها، پتروشیمی ها، نیروگاه ها و… مورد استفاده قرار می گیرد.

کفپوش اپوکسی ضد اسید

کفپوش اپوکسی گرانیت

کفپوش گرانیت بر پایه رزین اپوکسی با طرح های گرانیت تولید می شود. این کفپوش جایگزین مناسبی برای انواع کفپوش های سنگی، سرامیکی، پارکت و پی وی سی می باشد.

این نوع کفپوش نوعی عایق حرارتی، رطوبتی و صوتی است که بدون هیچ درزی به صورت یکپارچه بر روی کف قابل اجرا است.

نگهداری و تمیز نمودن این نوع کفپوش آسان است و مقاومت آن در برابر خراشیدگی و سایش بسیار بالا می باشد. کفپوش اپوکسی گرانیت قابل استفاده در مکان های مختلفی می باشد از جمله: پارکینگ، سالن سینما، استخر، رستوران، بیمارستان و سالن نرمش.

کفپوش اپوکسی گرانیت

کفپوش اپوکسی صنعتی

از کفپوش اپوکسی صنعتی در مکان هایی با ترافیک بالا استفاده می شود. این کفپوش مخصوص کارخانه هایی طراحی می شود که در آن ماشین آلات و وسایل سنگین تردد می شود. با توجه به سنگینی بارها و اصطکاک ماشین آلات می توان کفپوش را در ضخامت های مختلف اجرا نمود.

به طور مثال، کفپوش های اپوکسی با ضخامت 3 میلی متر، می توانند باری در حدود 5 تا 6 تن را به راحتی تحمل نمایند. در صورت تردد لیفتراک های سنگین تر باید از کفپوش های اپوکسی ضخیم تر استفاده کرد.

کفپوش آنتی داست

این نوع کفپوش از رزین بیسفنول A و هاردنر پلی آمین تولید می شود و از چسبندگی بسیار بالایی برخوردار می باشد. کفپوش آنتی داست مقاومت مکانیکی، شیمیایی، فشاری و سایشی بسیار بالایی دارد و قابل شستشو با مواد شوینده می باشد.

این کفپوش سطحی شفاف ایجاد می کند و بر روی انواع سطوح قابل اجرا می باشد. کفپوش آنتی داست در صنایع غذایی، دارویی، نظامی، پتروشیمی و بیمارستان کاربرد دارد.

کفپوش اپوکسی آنتی داست

لایه های کفپوش اپوکسی

پرایمر یا لایه اول

  1. رزین اپوکسی بدون حلال
  2. هاردنر اپوکسی آمین
  3. حلال مانند زایلن یا بوتیل گلیکول

لایه میانی

  1. رزین اپوکسی بدون حلال
  2. رقیق کننده واکنش گر سیستم اپوکسی
  3. هاردنر اپوکسی آمین
  4. فیلر و پر کننده
  5. ادتیوهای ضد رسوب
  6. پیگمنت

لایه رویه

  1. رزین اپوکسی بدون حلال
  2. هاردنر اپوکسی پلی آمین
  3. رقیق کننده واکنش گر
  4. فیلر پر کننده
  5. ادیتیوهای ضد حباب
  6. هم تراز کننده ضد رسوب
  7. ادتیو افزایش دهنده سختی سطح
  8. پیگمنت
بخوانید!  شیرآلات بهداشتی کسری، تجربه زندگی مدرن و لوکس

اجرای کفپوش اپوکسی

1. حاضرسازی سطح

  • تمیز کردن و چربی زدایی از سطح بتن، موزاییک یا سنگ
  • باز کردن ترک ها و درزهای احتمالی و پر کردن آن با گروت اپوکسی
  • زبرکردن سطح با استفاده از ساب زدن به منظور افزایش چسبندگی

2. اجرای لایه پرایمر

پرایمر اپوکسی ترکیبی از رزین اپوکسی و هاردنر اپوکسی می باشد که غلظت آن توسط حلال های واکنش گر کاهش یافته است. این پرایمر به آسانی به عمق بتن نفوذ می کند و سبب افزایش چسبندگی در لایه های بعدی می گردد.

اجرای پرایمر اپوکسی به وسیله غلطک یا تی صورت می گیرد. عموما مقدار استفاده از این پرایمر در حدود 200 گرم بر متر مربع می باشد و سرعت اجرای آن بالا است.

3. اجرای لایه میانی

این لایه ممکن است در یک، دو یا حتی سه مرحله اجرا گردد که به تمام این مراحل، لایه میانی کفپوش اطلاق می شود. لایه میانی ترکیبی از رنگ اپوکسی آماده و ذرات سیلیس دانه بندی شده می باشد.

اجرای لایه میانی باعث افزایش مقاومت مکانیکی و فشاری کفپوش شده و با توجه به خرابی سطح زیرسازی ممکن است در چند مرحله صورت بگیرد. در نهایت لایه میانی اجرا شده باید یک سطح صاف و هموار و بدون ترک خوردگی، حباب و حفره باشد.

4. اجرای لایه رویه

این لایه تنها کفپوش یا رنگ اپوکسی آماده می باشد که به چند روش قابل اجرا است. در این مرحله می توان لایه رویه را با استفاده از کاردک شانه ای، غلطک یا اسپری هوا اجرا نمود.

ضخامت لایه رویه این کفپوش معمولا 500 میکرون تا چند میلی متر است که براساس مصرف رنگ و به ازای هر متر مربع قابل محاسبه می باشد.

نکات مهم هنگام اجرای کفپوش اپوکسی

  • بهترین زمان مصرف متریال، پس از مخلوط کردن رنگ اپوکسی با هاردنر اپوکسی را رعایت کنید.
  •  زمان مناسب بین هر لایه با لایه قبلی ریخته‌شده را رعایت کنید.
  • حباب های احتمالی در حین اجرا را از بین ببرید.
  • زمان مناسب سخت شدن کفپوش اپوکسی را قبل از بهره برداری رعایت کنید.
  • در هنگام اجرا، رطوبت سطحی محیط و هوا را در نظر بگیرید.

قیمت کفپوش اپوکسی

از آن جایی که میزان مصرف مواد اپوکسی در اجرای کف متفاوت می باشد، می توان گفت یکی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت آن میزان مواد مصرفی می باشد.

از دیگر موارد تاثیر گذار در اجرای کفپوش می توان به میزان نیاز به زیرسازی اشاره کرد، چرا که اجرای کفپوش اپوکسی نیاز به سطحی کاملا صاف و یکدست دارد. بنابراین به طور کلی می توان گفت میزان مصرف مواد و میزان یکنواختی سطح مورد نظر از عوامل تاثیرگذار در قیمت کف پوش اپوکسی می باشد.

کلام پایانی

امیدواریم نکات ارائه شده در این نوشته از ساختمانچی توانسته باشد اطلاعات مفید و ارزشمندی را در خصوص اپوکسی و ویژگی های آن در اختیار شما عزیزان قرار دهد. نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.