آموزش رویت

ساختمانچی

زمانی که صحبت استفاده از انواع سنگ در طراحی باغ به میان می آید، اولین گزینه ای که در ذهن تداعی می شود استفاده از سنگ ریزه می باشد.

استفاده از سنگ برای محوطه سازی به فضا رنگ و بافت می افزاید و حتی می تواند به عنوان وسیله ای برای پرورش برخی از گیاهان مانند گیاهان بالارونده استفاده شود. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با انواع سنگ های مناسب در طراحی باغ آشنا شوید.

استفاده از سنگ ریزه در محوطه سازی

انتخاب سنگ ریزه برای افرادی که تمایل دارند محوطه باغی به سبک مدرن داشته باشند گزینه خوبی است، چرا که استفاده از آن ها باعث ایجاد سطحی درخشان و نرم می شود.

استفاده از سنگ ریزه برای محوطه سازی باغ از ایده هایی است که هیچ گاه قدیمی نمی شود و با هر نوع طراحی سازگار می باشد. از سنگ ریزه ها می توان برای پوشاندن کف باغ و یا به عنوان فریم در اطراف گیاهان استفاده کرد.

استفاده از سنگ ریزه ها یکی از بهترین روش های طراحی باغ در نظرگرفته می شود. سنگ ریزه به طور حتم تاثیر زیادی در طراحی محوطه باغ خواهد گذاشت.

سنگ باغ

بایدها و نبایدهای استفاده از شن نخودی

شن نخودی ارزان تر از سنگ ریزه است و به میزان بیشتری نیز در دسترس می باشد. این نوع شن ها در انواع مختلف رنگ و طرح وجود دارند. اگر از جمله افرادی هستید که به ساحل دریا علاقه دارید استفاده از این شن ها حس و حالی شبیه به ساحل را در شما تداعی خواهد کرد.

از شن برای پوشش سطح وسیعی از باغ استفاده نکنید، چرا که باعث ایجاد ظاهری یکنواخت و خسته‌کننده می شود. بهتر است از آن ها برای پوشش یک قسمت از باغ و یا در اطراف المان های موجود در باغ استفاده نمایید.

اگر از این نوع سنگ برای طراحی محوطه باغ استفاده کردید برنامه ای منظم برای تمیز کردن آن ها تهیه کنید. شن های نخودی به دلیل سایز و وزن سبکی که دارند به راحتی پخش می شوند. از این نوع سنگ در قسمت های تاریک و دور از معرض دید که امکان پاکسازی آن وجود ندارد استفاده نکنید.

شن نخودی

زیبایی بی انتها با استفاده از سنگ ها

باغ های سنگی از زیبایی خاصی برخوردار هستند. استفاده از سنگ ها در طراحی باغ راه حلی ایده ال برای پوشاندن کف باغ می باشد. استفاده از مالچ و دیگر موادی که برای پوشاندن کف باغ از آن ها استفاده می شود با گذشت زمان نیاز به تعویض دارد و در طول استفاده به نگهداری فراوان نیاز پیدا می کند.

بخوانید!  سنگ اسپانیایی کرایون KRION

به علاوه این گونه مواد ظاهری شبیه به خاک دارند و جذابیتی ایجاد نمی کنند. استفاده از سنگ ریزه برای پوشش کف باغ باعث ایجاد ظاهر سه بعدی می شود که زیبایی آن با دیگر گزینه ها قابل مقایسه نیست.

کاربرد سنگ در باغ

تنوع فراوان سنگ

سنگ هایی که از آن ها در محوطه سازی استفاده می شود انواع مختلفی دارند و هیچ یک از آن ها شبیه به یکدیگر نیستند.

پیشنهاد ما استفاده از یک سنگ بزرگ در فضای باغ و پوشاندن اطراف آن به وسیله سنگ ریزه می باشد. با این حال زمانی که می خواهید به طراحی باغ بپردازید می توانید علایق شخصی خود را در طراحی آن به کار گیرید.

تنوع سنگی باغی

طراحی کاربردی

اجرای طراحی کاربردی از مواردی است که باید در طراحی محوطه باغ در نظر داشت. برای مثال استفاده از سنگ برای محوطه ای که در آن گلدان های زیادی وجو دارد بسیار مناسب می باشد. زمانی که گلدان ها را آبیاری می کنید، مقداری آب از زیر آن ها خارج می شود.

اگر این گلدان ها روی سطح سنگی قرارگرفته باشند این آب به راحتی خشک می شود و از ایجاد قارچ و کپک گیاهی جلوگیری به عمل می آید، بنابراین مطمئن خواهید بود که فضای باغ شما تمیز و بهداشتی باقی خواهد ماند.

ساخت محلی برای عبور در میان باغ

اجرای این روش بسیار کاربردی بوده و این امکان وجود دارد که آن را به نقطه مرکزی باغ تبدیل نمایید. با ساخت این محل دیگر نیازی نیست از میان گل ها و درختان عبور کنید و در این صورت به گیاهان شما نیز آسیب نمی رسد و کفش های شما نیز تمیز می ماند.

بخوانید!  ایده های نورپردازی حیاط خلوت و پاسیو

استفاده از سنگ های بزرگ و کوچک در کنار محل ساخته شده برای دسترسی به قسمت های مختلف باغ باعث ایجاد بافت و زیبایی محوطه باغ می شود. به دنبال سنگ هایی با رنگ های مشابه ولی اندازه و شکل های مختلف باشید.

اگر برای کف سازی این محل از کاشی استفاده می کنید به یادداشته باشید که رنگ آن ها روشن تر از رنگ سنگ های به کاررفته در اطراف آن ها باشد.

برای ایجاد چنین محلی می توانید از سنگ ریزه نیز استفاده نمایید. با استفاده از سنگ ریزه های رنگی راه باریکی برای عبور از میان باغ ایجاد کنید و بر زیبایی محوطه باغ بیافزایید.

طراحی باغ با سنگ

ساخت دیوار سنگی

ساخت یک دیوار سنگی راهکار خوبی برای محوطه سازی باغ می باشد. این کار باعث ایجاد فضایی سه بعدی بر اساس تِم به کاررفته در باغ می شود.

ساخت دیواره هایی کوتاه و ضخیم می تواند ایده ای کاربردی نیز باشد. می توان از آن ها به عنوان محلی برای نشستن نیز استفاده کرد. این دیواره ها را می توان به عنوان محلی برای رویش برخی گیاهان نیز مورد استفاده قرار داد.

انواع سنگ باغی

ساخت محوطه ای جذاب و چشم نواز

در یک طراحی جذاب باید عوامل کاربردی و زیبایی شناسی هر دو به یک اندازه استفاده شود. استفاده از گیاهانی که نگهداری از آن ها آسان است و با شرایط محیط سازگاری داشته باشد از جمله عواملی است که باید در هنگام انتخاب گیاهان مورد توجه قرار داد.

راه سنگی باغی

نکات پایانی در جهت استفاده از سنگ در محوطه سازی

باغ هایی که در طراحی محوطه آن ها از سنگ استفاده می شود، بدون شک از خلاقانه ترین و بهترین طراحی باغ ها به حساب می آیند. در طراحی محوطه باغ در ابتدای کار از عناصری مانند سنگ ها و گیاهان زیاد استفاد نکنید، زیرا این کار باعث ایجاد سردرگمی در شما می شود.

آن چه که در این جا به آن اشاره شد تنها گوشه ای از ایده هایی است که می توانید از انواع سنگ در طراحی باغ استفاده نمایید. باغ خود را مانند جعبه ای کوچک در نظر بگیرید و در طراحی آن از ایده های مختلف استفاده نمایید.