آموزش رویت

ساختمانچی

همراهان گرامی ساختمانچی، با مهم ترین اخبار ساختمانی در هفته ای که گذشت با ما همراه باشید.

مالیات سنگین برای 2.5 میلیون خانه خالی در کشور

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای طرح افزایش مالیات خانه‌ های خالی در مجلس تصویب شد و برای تایید نهایی و اجرا در دستور کار شورای نگهبان قرار گرفت. با اجرای طرح دریافت مالیات سنگین، مسکن از حالت سرمایه‌ ای خارج شده و به کالای مصرفی تبدیل می‌شود.

برای شناسایی خانه های خالی، سامانه راه و شهرسازی طراحی شده است و با استفاده از ظرفیت نهادهای مربوط، تاکنون ۲ میلیون و ۵۰۹ هزار خانه خالی شناسایی شده است.

اجرای طرح سنگین مالیات از خانه‌ های خالی با مبلغ بالا، شرایطی را ایجاد می‌کند که بدون شک سرمایه‌ گذاری برای مالکان صرفه اقتصادی نخواهد داشت و این منازل به صورت اجاره یا فروش به چرخه مصرف اضافه می‌شوند. وی گفت: در تلاشیم تا با اجرای طرح ساخت یک میلیون مسکن توسط دولت در سال از افزایش بی‌ رویه قیمت جلوگیری و به خانه دار شدن افراد کمک کنیم.

ترک بازار مسکن توسط دلالان

فرشید پورحاجت، دبیر کانون انبوه سازان گفت: شاهد کاهش انتظارات تورمی و خروج دلالان از بازار مسکن هستیم. ساخت و ساز در تهران افت کرده اما در شهرستان ها رونق گرفته، زیرا هنوز بین توان متقاضیان و قیمت ها شکاف عمیقی ایجاد نشده است.

بخش خصوصی از طرح اقدام ملی مسکن استقبال نکرده، زیرا مسئولان به بخش خصوصی اعتقاد ندارند. اتفاقات سیاسی که طی یک ماه اخیر در دنیا رخ داد تاثیر آنی روی بازارهای ارز، طلا و بورس داشت که واکنش های سریع نشان دادند.

بخوانید!  مسابقه طراحی لگوی معماری ساختمان های بانک ملی ایران

وی افزود: بازار بورس مقداری رشد کرد و بازارهای طلا و دلار روند نزولی به خود گرفتند. البته به نظر من کاهش نبود بلکه حباب بازارها شروع به تخلیه کرد. معمولا تاثیر متغیرها بر بازار مسکن مقداری زمانبر است و همین ویژگی دیرپذیری این حوزه، باعث شده تا تبعیت آن از شرایط اقتصاد، واقعی تر از دیگر بازارها باشد.

ماه گذشته در بازارهای موازی مسکن کاهش قیمت داشتیم ولی در حوزه مسکن چندان نمود نداشت. حتی افزایش قیمت در بعضی مناطق مشهود بود؛ زیرا بخش مسکن از ساخت و ساز و تاثیر و شرایط حاکم بر اقتصاد کشور در حوزه تولید مسکن تبعیت می کند.

پورحاجت همچنین افزود: آغاز روند تخلیه حباب بازارها اتفاق خوبی است. این که بازارهای موازی مسکن حبابشان خالی شود انتظارات تورمی را در بخش مسکن کاهش می دهد و تاثیرش در آینده به شکل کاهش معاملات سفته بازانه بروز خواهد یافت. کسانی که نظم بازار مسکن را با رفتارهای سوداگرانه به هم می ریزند در حال خروج از بازار هستند.

تخلیه 20 درصدی حباب قیمت مسکن

محمود محمود زاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: سرعت کاهش قیمت خانه در مناطق ١، ٢، ٣ و ٦ بیش از سایر مناطق پایتخت می باشد، به طوری که تا ٢٠ درصد کاهش قیمت مسکن در این چهار منطقه ثبت شده است.

از آنجایی که قیمت خانه در این چهار منطقه پایتخت غیر واقعی است، تاثیر بیشتری از افت قیمت ارز داشته و تا ٢٠ درصد تخلیه حباب قیمت ها در این مناطق اتفاق افتاده است.

بخوانید!  مسابقه کروکی پیاده راه تربیت در تبریز

رشد ارزش افزوده مسکن و کاهش سرمایه گذاری

گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد که رشد ارزش افزوده بخش مسکن و ساختمان در تابستان سال جاری به رقم ۵.۴ درصد رسیده است، حال آن که در دو فصل پیش از آن رشد این بخش منفی بود. تولید ناخالص داخلی کشور تا پایان سال ۱۳۹۸ معادل ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده و ارزش بازار سرمایه ۶۰۰۰ هزار میلیارد تومان و ارزش بازار مسکن ۱۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان ارزیابی ‌می‌شود.

به عبارتی می‌ توان گفت که ارزش بازار مسکن ۲.۵ تا ۳ برابر بازار سرمایه است. با این حال رشد ‌سرمایه‌ گذاری در حوزه مسکن در پایان سال ۱۳۹۸ منفی۳.۴ درصد و در پایان سال ۱۳۹۷ حدود منفی ۹.۴ درصد بوده است، به همین دلیل رشد ‌سرمایه‌ گذاری در بازار مسکن طی سال‌ های ۹۷ و ۹۸ منفی بوده است.

بانک مسکن نیز در گزارش جدید خود گفته است که طبق آخرین آمارهای رشد اقتصادی در فصل تابستان، میزان تولید این بخش در تابستان سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵.۴ درصد رشد داشته است. رشد ارزش افزوده بخش ساختمان در فصل زمستان به ۲.۱ درصد و در فصل بهار به ۳.۹ درصد رسیده و دو فصل رکودی را ثبت کرده بود.