آموزش رویت

ساختمانچی

همراهان عزیز و گرامی ساختمانچی، در این مطلب مهم ترین اخبار ساختمانی در هفته ای که گذشت را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. در ادامه با ما همراه باشید.

بررسی فرآیند طرح فروش مسکن در بازار سهام

علیرضا ناصرپور، معاون توسعه بازار و معاملات اقتصادی بورس کالای ایران، از اجرایی شدن طرح پیش فروش مسکن با استفاده از انتشار اوراق سلف موازی استاندارد با همکاری وزارت راه و شهرسازی خبر داد. به گفته وی در جلسه ای که به تازگی در سازمان بورس با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان اوراق بهادار و معاونان آن انجام شد، طرح پیش فروش مسکن متری مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس بررسی های انجام شده اعلام شد، این فرآیند می تواند در چارچوب ساختارهای بازار سرمایه و به واسطه قراردادهای سلف موازی استاندارد راه اندازی شود.

به گفته علیرضا ناصرپور، علاوه بر این موضوع، طرح هایی مانند فروش املاک و مستغلات در بازار فرعی بورس، بازار تهاتری مصالح و املاک و راه اندازی صندوق های املاک نیز در حال پیگیری است. وی افزود: اوراق سلف موازی استاندارد فرآیندی است که در طی آن می توان پیش فروش متری مسکن را پیاده سازی کرد.

وی اذعان داشت، در این طرح شرکت سازنده می تواند با هدف تامین مالی و فروش ملک نسبت به انتشار اوراق سلف موازی استاندارد اقدام کند. تحویل این اوراق در سررسید است. این بدان معناست که فرد می تواند در سررسید به ازای متراژهای معین که قید شده است، اوراق را تامین کرده و واحد مسکونی را تحول بگیرد.

بخوانید!  از مالیات خانه های خالی تا واگذاری زمین های 200 متری

به گفته معاون توسعه بازار و معاملات اقتصادی بورس کالای ایران، از اهداف اجرایی شدن این طرح می توان به خانه دار شدن افراد و خریداران مسکن در این شرایط تورمی اشاره کرد. هم چنین این طرح می تواند روش خوبی برای تامین مالی سازندگان انبوه مسکن باشد.

اعلام ساز و کارهای ورود بخش مسکن به بازار سرمایه

محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی از حضور بخش مسکن در بازار سرمایه و امکان بهره مندی از این فضا برای فعالان در بخش مسکن خبر داد. وی اذعان داشت با توجه به رویکرد وزارت راه و شهرسازی برای افزایش تولید مسکن، برای تعادل بخشی به بازار مسکن و جبران کمبودها در این حوزه با سازمان بورس توافقاتی شده و هماهنگی هایی صورت گرفته است.

وی در ادامه اظهار داشت: اصلاح آیین نامه قانون ساماندهی در راس امور قرار گرفته است. به گفته وی با تصویب و ابلاغ این اصلاحات حجم عظیمی از پروژه های تولید انبوه مسکن از طریق بورس معرفی می شوند و افراد علاقمند می توانند در این بخش سرمایه گذاری کنند. انجام این کار می تواند ارزش افزوده و سرمایه گذاری مطمئنی در بازار اقتصاد ایجاد کند.

افزایش قیمت مسکن در تهران

بانک مرکزی از افزایش 33.9 درصدی افزایش قیمت مسکن در تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد. بر اساس گزارش های انجام شده اجاره بها در شهر تهران در اردیبهشت امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 28.5 درصد افزایش داشته است. این گزارشات بر اساس آمارهای خام سامانه ثبت معاملات امکلاک و مستغلات کشور صورت گرفته و توسط اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی منتشر می شود.

بخوانید!  از عرضه مصالح ساختمانی در بورس تا احتمال افزایش قیمت آن

عدم تابعیت بازار مسکن از عرضه و تقاضا

در پی افزایش قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران وزیر راه و شهرسازی اذعان داشت، بازار مسکن تبعیتی از عرضه و تقاضا ندارد. محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی پس از انتشار گزارش دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از عبور متوسط قیمت مسکن از 17 میلیون تومان در هر مترمربع، اظهار داشت: هیچ جای نگزاین برای افرادی که قصد خرید خانه دارند اما استطاعت انجام آن را ندارند، نیست. چرا که در سامانه طرح اقدام ملی دست همه برای ثبت نام و ثبت درخواست باز است.