آموزش رویت

ساختمانچی

از قلاب سقفی به منظور نصب گلدان و لوستر استفاده می شود. بدون شک نحوه نصب صحیح این گونه قلاب ها از اهمیت زیادی برخوردار بوده و رعایت نکاتی در هنگام انجام این کار حائز اهمیت می باشد.

اهمیت این موضوع از آن جهت می باشد که این قلاب ها وزن لوستر یا هرگونه المانی که به آن متصل می شود را تحمل می کنند. بخاطر بسپارید متریالی که در ساخت سقف استفاده می شود نیز می تواند در چگونگی نصب قلاب تاثیرگذار باشد.

آن چه که در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بیان آن می پردازیم، آموزش نحوه نصب قلاب سقفی می باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مراحل نصب قلاب سقفی

برای نصب قلاب باید مراحل کار را دانست و با درنظرگرفتن این مراحل نسبت به نصب این وسیله اقدام نمود. در زیر مراحل نصب قلاب به سقف را به صورت گام به گام آموزش دادیم.

درنظرگرفتن وزن المان متصل به قلاب

همان طور که در ابتدا اشاره شد، از قلاب های سقفی به منظور نصب لوستر و گلدان های آویز استفاده می شود. توجه به وزن المان مورد نظر اولین و یکی از مهم ترین نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید.

برای مثال اگر در نظر دارید از قلاب برای گلدان آویز استفاده نمایید، باید به این نکته توجه کنید که در هنگام آبیاری گیاه، وزن گلدان بیشتر خواهد شد.

در نظر گرفتن وزن المان متصل به قلاب

نصب قلاب سقفی در سقف چوبی

اگر متریال مورد استفاده در ساخت سقف خانه چوب می باشد و در نظر دارید از قلاب سقفی برای آن استفاده نمایید، باید نکاتی را در نظر داشته باشید. انتخاب قلاب مناسب اولین نکته مهمی است که باید بخاطر بسپارید. در ادامه به توضیح سایر مراحل خواهیم پرداخت.

انتخاب مکان مناسب برای نصب قلاب

انتخاب سری دریل و پیچ مناسب برای انجام این کار از نکات مهمی است که باید به آن توجه کنید. برای انجام این کار بهتر است سوراخ کوچک تری نسبت به اندازه سری قلاب در داخل سقف ایجاد نمایید.

انتخاب مکان مناسب برای نصب قلاب

در مرحله بعد نوبت به ایجاد سوراخ درون سقف برای نصب قلاب می رسد. برای انجام این کار از دریل استفاده نمایید. توجه کنید که سری دریل که برای این کار انتخاب می کنید، کوچک تر از سری قلاب باشد.

بخوانید!  چگونه سطوح گرانیتی را تمیز کنیم!

همچنین توجه داشته باشید که عمق سوراخ زیاد نباشد، چرا که سوراخ های بزرگ و عمیق مقاومت کم تری خواهند داشت.

ایجاد سوراخ درون سقف

بعد از دریل کردن محل مورد نظر و ایجاد سوراخ مناسب، نوبت به استفاده از یک پیچ مناسب و وارد کردن آن به قلاب می رسد.

استفاده از یک پیچ مناسب

در مرحله بعد، پیچ را به صورت دورانی داخل سوراخ بپیچانید و قلاب را به سقف نصب کنید.

قلاب را به سقف نصب کنید

بعد از نصب قلاب انگشت خود را داخل قلاب قرار دهید و آن را به سمت پایین بکشید. انجام این کار می تواند میزان مقاومت قلاب در برابر وزن وارده به آن را به شما نشان دهد.

میزان مقاومت قلاب

در صورتی که قلاب از محل مورد نظر بیرون آمد، به این معناست که محل مناسبی را برای انجام این کار انتخاب نکردید و بهتر است مکان انجام این کار را تغییر دهید.

قلاب

نصب قلاب در سقف کاذب

اگر از سقف کاذب برای طراحی سقف استفاده کردید، توجه به نکاتی برای نصب قلاب حائز اهمیت می باشد. در ادامه با ما همراه باشید.

مرحله اول: ایجاد سوراخ در سقف

برای نصب قلاب نیار به ایجاد سوراخ در داخل سقف با استفاده از دریل می باشد. به یاد بسپارید که قطر سوراخی که به این منظور ایجاد می نمایید، بیشتر از 1/2 اینچ نباشد.

نصب قلاب در سقف کاذب

در هنگام دریل کردن توجه داشته باشید که عمق سوراخ با توجه به ضخامت سقف کاذب صورت پذیرد.

ضخامت سقف کاذب

مرحله دوم: نصب پیچ پروانه ای

در مرحله بعد پیچ پروانه ای را به قلاب متصل کردید و پیچ را در داخل سوراخ قرار دهید. این کار را تا زمانی که از سفت شدن پیچ پروانه ای اطمینان حاصل نکرده اید، ادامه دهید. پیچاندن پیچ پروانه ای باید در جهت عقربه های ساعت انجام پذیرد.

نصب پیچ پروانه ای

در هنگام پیچاندن و وارد کردن پیچ در داخل سوراخ سقف بهتر است فشار دست به سمت پایین باشد.

وارد کردن پیچ در داخل سوراخ سقف

این کار را برای هر تعداد قلاب سقفی که در نظر دارید در داخل سقف تعبیه کنید، انجام دهید.

قلاب سقفی

مرحله سوم: قراردادن گلدان بر روی قلاب

زمانی که نصب قلاب به پایان رسید، نوبت به قراردادن المان مورد نظر می رسد. به یاد داشته باشید که زمانی که المان مورد نظر را به قلاب متصل کردید، بهتر است دست خود را در زیر آن قرار دهید، تا از نحوه قرارگرفتن صحیح آن اطمینان حاصل کنید.

قرار دادن گلدان بر روی قلاب

در صورتی که در نظر دارید از قلاب برای نصب لوستر استفاده نمایید، می توانید از قلاب های دیگر در کنار آن استفاده کنید و مانند آن چه که در تصویر مشاهده می نمایید، سیم لوستر را از داخل آن ها رد کنید. این کار می تواند اطمینان از نحوه صحیح نصب لوستر را برای شما فراهم کند.

قلاب سقفی برای نصب لوستر

کلام پایانی

در پایان به این نکته دقت کنید که در فواصل زمانی محل نصب قلاب را بررسی و از سالم بودن سقف در اطراف قلاب اطمینان حاصل کنید. در صورت مشاهده هرگونه ترک خوردگی در محل مورد نظر نسبت به انجام تعمیرات لازم اقدام نمایید.

بخوانید!  چطور دستگاه تصفیه آب خانگی بسازیم؟

سوالات متداول

اهمیت نصب صحیح قلاب سقفی چیست؟

اهمیت این موضوع از آن جهت می باشد که این قلاب ها وزن لوستر یا هر گونه المانی که به آن متصل می شود را تحمل می کنند.

در نصب قلاب سقفی باید به چه موردی توجه کرد؟

متریالی که در ساخت سقف استفاده شده است نیز می تواند در چگونگی نصب قلاب تاثیرگذار باشد.

دلیل اینکه بعد از نصب قلاب انگشت خود را داخل قلاب قرار داده و آن را به سمت پایین می کشند، چیست؟

انجام این کار می تواند میزان مقاومت قلاب در برابر وزن وارد شده به آن را به شما نشان دهد.

عمق سوراخ مورد نیز برای نصب قلاب سقفی در سقف کاذب چقدر است؟

در هنگام دریل کردن توجه داشته باشید که عمق سوراخ با توجه به ضخامت سقف کاذب صورت پذیرد.

پس از اتمام نصب قلاب، باید چه نکته ای را همواره مد نظر قرار داد؟

در فواصل زمانی محل نصب قلاب را بررسی کرده و از سالم بودن سقف در اطراف قلاب سقفی اطمینان حاصل کنید. در صورت مشاهده هرگونه ترک خوردگی در محل مورد نظر نسبت به انجام تعمیرات لازم اقدام نمایید.