آموزش رویت

ساختمانچی

صنعت ساختمان‌ نیز مانند هر صنعت دیگر در عصر حاضر با پیشرفت‌های زیادی همراه بوده است. به طوری‌ که هر روز شاهد مصالح و سیستم‌ های کارآمدتری برای ساخت سازه‌ های متنوع هستیم.

طبیعتاً اجرای سقف سازه‌ ها نیز با روش‌ های مختلف صورت می‌ گیرد که سبک سنتی آن، استفاده از تیرچه بلوک بوده است. اما هم‌ اینک سیستم‌ های کارآمدتری جایگزین تیرچه و بلوک شده‌اند.

در ادامه قصد داریم تا با پرداختن به جزئیات سقف اینتل دک، مزایای آن نسبت به سقف دال مجوف را بررسی کرده و سپس کاربردها و مزایای کلی سیستم اینتل دک را بررسی نمائیم.

اگر این موضوع برای شما نیز کنجکاوی ایجاد کرده و می‌ خواهید بیشتر در این باره بدانید، با ما همراه شوید.

سقف دال مجوف چیست؟

سقف دال مجوف «Voided Slab» راهکاری برای حذف بتن است. در نتیجه سبب کاهش وزن سازه می‌شود. در مهندسی عمران از انواع سقف‌های دال مجوف «بابل دک»، «کوبیاکس» و «یوبوت» مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قبل از سقف دال مجوف، از تکنولوژی وافل برای سقف استفاده می‌شد؛ اما به دلیل ضعفی که سیستم وافل در کنترل ارتعاشات و صدای کوبه‌ای داشت، مهندسی عمران را ترغیب کرد تا به سمت استفاده از انواع سقف دال مجوف تمایل پیدا کنند.

این مهم از اواخر دهه‌ی 90 میلادی توسعه پیدا کرد. اما هم‌اینک به این روش هم ایراداتی مانند سنگین شدن وزن سازه وارد شده است.

به همین خاطر سیستم جایگزین و کارآمدتری حتی برای سقف دال مجوف پیشنهاد شده است که همانا سیستم سقف اینتل دک است. در ادامه به بررسی این تکنولوژی جدید خواهیم پرداخت.

عکس آشنایی با جزئیات سقف اینتل دک و سقف دال مجوف و کاربرد هرکدام

سقف اینتل دک چیست؟

اینتل دک «IntellDeck» روشی مدرن و کارآمد برای اجرای دال‌ های مشبک دوطرفه است. اساس کار و ابداع این سیستم، اجرای تیرچه‌ های متعامد دوطرفه با مقطع «I» شکل نامتقارن به‌ صورت مسطح بوده است.

این سیستم کاملاً بومی است و برای تولین بار توسط متحصصین ایرانی مطرح شده است. اینتل دک از تمام زویای وزن سازه، هزینه، قالب‌بندی، زمان و… را در نظر گرفته و با برطرف کردن نواقص دیگر سیستم‌ های رایج در سقف سازه‌ها، به یک جایگزین مناسب و ایده‌آل تبدیل شده است.

اینتل دک می‌تواند با قابلیت‌ هایی که دارد، مورد توجه عمده‌ ساختمان‌سازها قرار بگیرد. در ادامه به بررسی جزئیات سقف اینتل دک خواهیم پرداخت تا بهتر بتوانید ساز و کار آن را درک نمائید.

آشنایی با جزئیات سقف اینتل دک

در بررسی جزئیات سقف اینتل دک باید گفت که این سیستم از چند بخش مجزا تشکیل شده است. هر بخش نیز برای اجرای صحیح آن ضرورت دارد. از جمله بخش‌ های اصلی سقف اینتل دک که مراحل اجرای آن را نیز حکایت می‌ کنند، می‌ توان موارد زیر را عنوان کرد:

  • قالب‌بندی
  • قرار دادن بلوک‌های تحتانی و اسپیسر
  • میلگردگذاری تحتانی
  • بلوک گذاری فوقانی
  • میلکردگذاری فوقانی
  • بتن‌ریزی

با توجه به فرآیند فوق می‌ توان به جزئیات سقف اینتل دک پی برد. خاصیت شکل‌پذیری بتن و بهره‌ گیری از بهترین شکل ممکن برای المان‌ های سازه‌ ای سقف باعث شده تا اینتل دک با داشتن قابلیت حداقل وزن سازه‌ ای، پاسخ مناسبی در برابر بارهای وارده به سقف باشد.

این امر در کنار سایر مزایای این سیستم، اینتل دک را به یکی از اقتصادی‌ترین سقف‌ های جهان تبدیل کرده است.

عکس آشنایی با جزئیات سقف اینتل دک و سقف دال مجوف و کاربرد هرکدام

مزایای سقف اینتل دک چیست؟

تا به اینجا متوجه شدیم که ساختار کلی سقف اینتل دک به چه صورت است. همچنین برخی از مزایای آن نیز عنوان شد. اما اگر حالا بخواهیم با جزئیات بیشتر به بررسی مزایای آن بپردازیم، موارد زیر در اولویت قرار دارند:

  • اجرای سازه‌ ها با دهانه و کنسول‌ های بلند
  • هزینه مناسب (به نسبت دیگر سیستم‌ های سقف‌ریزی)
  • امکان اجرای سازه‌ های مدرن و باکیفیت
  • هوابرد و صدابندی کوبه‌ ای
  • سهولت اجرا (حتی توسط یک تیم نیمه‌ حرفه‌ ای)
  • مصرف بهینه بتن در سقف (400 کیلوگرم در هر مترمربع سقف با ضخامت 30 سانتی‌متر)
  • ارتقای سختی و کاهش ارتعاش خیز سقف با فرم سازه‌ای I شکل نامتقارن
  • عدم نیاز به روانی بالای بتن
  • مقاوم در برابر آتش سوزی
  • حذف ضرورت استفاده از سقف کاذب

با توجه به مزایای بیان شده برای سقف اینتل دک، می‌توان کارایی آن را درک کرد. اگرچه این روش در بسیاری از سازه‌ها به کار گرفته می‌شود؛‌ اما هنوز هم جا دارد تا افراد بیشتری با آن آشنایی پیدا کنند.

نمایندگی‌های اینتل دک در کدام استان‌ها فعالیت دارند؟

اینتل دک در اکثر استان‌ها و شهرستان‌های کشورمان شعبه فعال دارد. بنابراین دسترسی به شعبات مختلف آن کار آسانی است.

اگر شما در زمینه ساخت و ساز فعالیت می‌کنید، به راحتی می‌ توانید به سقف اینتل دک موردنظر خود دسترسی داشته باشید. برای پی بردن به اطلاعات شعبه اینتل دک در شهرستان با منطقه خود می‌ توانید به وبسایت اینتل دک مراجعه نمایید.

پشتیبان‌ها از ساعت 9 تا 17 پاسخگوی تماس شما هستند. شما می‌ توانید آسان‌ترین راه برای برقراری ارتباط با اینتل دک و ثبت سفارش را انتخاب نمایید.

اینتل دک، یک جایگزین بومی و مناسب برای اجرای سقف

اینتل دک، یک روش نوین و کارآمد برای اجرای سقف سازه‌ های مختلف با طرح‌های کلاسیک و مدرن است. این سیستم نیاز به تخصص بالا ندارد و می‌تواند با سهولت نصب شود؛ بنابراین می‌ توانید در سازه‌های بعدی خود، آن را امتحان کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

طبیعتاً اینتل دک به عنوان یک پروژه بومی که در سطح جهانی هم ثابت شده، می‌ تواند جایگزین دیگر روش‌ های اجرای سقف باشد. پس همین حالا می‌ توانید برای استفاده از آن برنامه‌ریزی کنید.