آموزش رویت

ساختمانچی

سقف وافل یکی از زیباترین سقف های بتنی مدرن مشبک است که قصد داریم در این مقاله راجع به آن صحبت کنیم. به این دلیل به سقف وافل مشبک گفته می شود که ظاهری شبکه مانند دارد.

البته با توجه به یافته های باستان شناسان سقف وافل استفاده ای بسیار دیرینه داشته به طوری که در سازه های هخامنشیان و یونانیان نیز که در چندین هزار سال قبل ایجاد شده اند نمونه هایی از سقف وافل یافت شده است.

هر چند که سقف وافل استفاده ای دیرینه در جوامع مختلف بشری داشته اما شیوه نوین استفاده از آن از سال های 1940 به بعد شکل گرفته است که باعث شده سقف وافل بتنی تبدیل به نوعی مدرن از اجرای سقف گذاری در سازه های جدید شود. اجرای اولین سقف وافل در ایران به سال 1354 برمی گردد.

سقف وافل با استفاده از قالب وافل اجرا می شود و از جمله مزایای آن می توان به نمای زیبا و اجرای به صرفه آن اشاره کرد. وافل یک کلمه انگلیسی به معنای توخالی است و به این علت به این نام خوانده می شود که دارای سوراخ هایی در بخش زیرین سقف است که این مورد باعث زیباتر شدن نمای ساختمان نیز می شود.

سقف وافل نوعی سقف سبک بوده که به دلایل گوناگون در صنعت ساخت و ساز به کار می رود. سقف های سبک بار مرده کمتری به سازه وارد می کنند که این مورد باعث می شود تا ریسک و خطرات احتمالی ناشی از بوجود آمدن حوادث طبیعی کاهش یابد.

سقف های سبک انواع مختلفی دارند که از مطرح ترین ان ها می توان به مواردی همچون سقف وافل، کوبیاکس و یوبوت اشاره کرد.

سقف وافل اجرایی به صرفه داشته و همچنین برای سازه هایی که نیاز به حداقل تعداد ستون دارند، بسیار مناسب است چراکه دهانه این سقف از سایر شیوه ها بزرگ تر یا بازتر است و در نتیجه نیاز به تعداد ستون های کمتری می باشد. استفاده از روش اجرای وافل برای سالن اجتماعات، مساجد، سالن های نمایشگاه، نمارخانه های بزرگ و دیگر سازه های دارای سالن های بزرگ مناسب است.

البته سقف وافل جز تکنیکال ترین و همچنین به صرفه ترین شیوه های سقف گذاری در میان مدل های معمولی محصوب می شود که اجرای آن به مراتب از کویباکس و یوبوت اقتصادی تر است. همچنین اجرای سقف وافل بسیار ارزان تر از روش های همچون تیرچه بلوک یا عرشه فولادی است.

سقف وافل

آیا اجرای سقف وافل اقتصادی است؟

هم بله و هم خیر. درست است که در این مقاله به اقتصادی و به صرفه بودن اجرای این نوع سقف اشاره شده است اما باید در نظر داشته باشید که اجرای سقف وافل تنها برای ساختمان ها و سازه های بزرگ صرفه اقتصادی داشته و سازه های کوچک تر بهتر است از سایر شیوه ها استفاده کنند چرا که اجرای آن بر روی ساختمان های کوچک تر، صرفه اقتصادی ندارد.

البته اگر قصد دارید از سقف وافل برای اجرا بر روی ساختمان های بزرگ – مسجد، نمازخانه، نمایشگاه، سالن اجتماعات و غیره – استفاده کنید، مطمئنا نسبت به سایر روش های موجود اقتصادی تر خواهد بود اما بهتر است که از این شیوه سقف گذاری برای ساختمان هایی در مقیاس کوچک استفاده نکنید.

مزایای سقف وافل چیست؟

سقفف وافل مزایای زیادی دارد که قصد داریم در این بخش در مورد آن ها کمی صحبت کنیم.

ار جمله مزایای سقف وافل این است که سبک است، در نتیجه بار مرده کمتری را به ساختمان وارد می کنید و این باعث کاهش ریسک اتفاقات پس از حوادث طبیعی همچون ریزش و… می شود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که ساختمان های ساخته شده با سقف های سبک، من جمله سقف واقل، دارای سطح ایمنی بالاتری نسبت به سایر روش ها هستند.

به علاوه با کمتر وارد شدن بار مرده به سازه، نیاز به مصالحی همچون بتن و میلگرد کمتر می شود که این نیز می تواند برای شما صرفه اقتصادی به دنبال داشته باشد. وقتی که حجم استفاده از بتن و میلگرد کمتر باشد، می توان از قالب های سبک تر در پروژه استفاده نمود.

سقف وافل یکی از معدود روش هایی است که امکان مدلسازی دقیق آن، قبل از اجرا در در نرم افزار وجود دارد. سایر روش های اجرایی را نمی توان به طور دقیق، در نرم افزارهای مربوطه شبیه سازی کرد در حالیکه این امکان برای سقف وافل شدنی است و مهندسین می توانند به صورت دقیق آن را مدلسازی نمایند.

به دلیل طراحی دقیق آن، از استفاده بی مورد و غیرضروری بخش زیادی بتن و میلگرد جلوگیری می شود که این مورد را نیز می توان صرفه اقتصادی در نظر گرفت.

به علاوه سقف وافل دارای نمای بسیار زیبایی است و می توان از آن به عنوان یک دکوراسیون بهره برد و افرادی که به دکوراسیون سازه ها اهمیت بالایی می دهند می توانند از این شیوه سقف گذاری استفاده نمایند.

هر چند که اجرای سقف وافل مزایای بیشتر و گسترده تری دارد اما شمرده آن ها باعث دور شدن ما از بحث های مهم تر می شود و نتیجتا بیش از این به بخش مزایای سقف وافل نمی پردازیم.

معایب سقف وافل

هر چیزی علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد که سقف وافل نیز از آن مستثنا نیست و در این بخش به چند مورد از معایب سقف وافل می پردازیم.

قبل از هر چیز یکی از مهم ترین معایب سقف وافل این است که نمی توان آن را بر روی سازه های کوچک اجرا کرد، چون به صرفه نیست و استفاده از آن فقط برای ساختمان های بزرگ اقتصادی است.

یکی دیگر از معایب سقف وافل این است که اجرای آن نیازمند متخصصین و کارگران حرفه ای است و هر کسی قادر به انجام آن نیست. در صورتیکه سقف به خوبی اجرا نشود می تواند حوادثی را رقم بزند، پس باید حتما از پرسنل حرفه ای در عملیات اجرایی استفاده شود.

قالب سقف وافل از سایر قالب ها گران تر است. به دلیل سبک بودن سقف وافل استفاده از آن در مناطق بادخیز و طوفانی توصیه نمی شود.

اجرای سقف وافل

سازه هایی که از سقف وافل استفاده کرده اند

بین المللی

  • موزه هنرهای زیبا مونترال کانادا
  • فرودگاه بین المللی تورنتو کانادا
  • دانشگاه سهیر استانبول ترکیه
  • ایستگاه مترو واشنگتن آمریکا
  • و…

در ایران

  • فرودگاه تبریز
  • راه آهن تهران
  • ایستگاه راه آهن اصفهان که در سال 1354 اجرا شده است.
  • ساختمان های متعدد از دانشگاه های سراسر کشور
  • و…

چگونه سقف وافل را اجرا کنیم؟

اجرای سقف وافل مستلزم اجرای 5 مرحله شامل موارد زیر است:

  • مرحله 1: زیرسازی
  • مرحله 2: قالب بندی
  • مرحله 3: آرماتور بندی
  • مرحله 4: بتن ریزی سقف
  • مرحله 5: قالب برداری

برای اجرای سقف وافل باید از متخصصین و کارگران حرفه ای کمک بگیرید.