آموزش رویت

ساختمانچی

پیچ گوشتی شارژی نمونه ای از پر مصرف ترین ابزارها در مراکز صنعتی می باشد که از آن برای باز و بسته کردن پیچ استفاده می شود.

استفاده از این ابزار آسان است و همه افراد توانایی استفاده از آن را دارند. در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بیان جزئیات کامل در این زمینه خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

مزایای پیچ گوشتی شارژی

ویژگی های منحصربفرد این وسیله آن را به ابزاری پرکاربرد در صنعت تبدیل کرده است.

  • شاید بتوان گفت از مزایای بارز این وسیله صرفه جویی در زمان می باشد. این بدان معناست که در بازه زمانی بسیار کوتاه امکان باز و بسته کردن پیچ های زیادی را فراهم می کند. بنابراین سرعت انجام کار را به میزان زیادی بالا می برد.
  • این ابزار، قابل حمل است و جا به جایی آن آسان می باشد. اندازه این وسیله امکان حمل آسان آن را فراهم می کند.
پیچ گوشتی

انواع پیچ گوشتی شارژی بر اساس عملکرد

این ابزار بر اساس عملکرد به دو نوع مختلف تقسیم بندی می شود:

پیچ گوشتی شارژی الکتریکی

این مدل اندازه کوچکی دارد و از آن برای کارهای سبک استفاده می شود. اندازه کوچک این دستگاه حمل و جاسازی آن را آسان می کند.

پیچ گوشتی شارژی ضربه ای

این مدل برای فعالیت های سنگین و طولانی مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد این مدل به گونه ای است که نیروی اضافی شبیه به مته چکشی اعمال می کند. این امر سبب می شود پیچ ها با سرعت به داخل متریال هایی که سختی دارند فرو رود.

انواع مدل براساس منبع انرژی

منبع برق

نمونه های برقی به طور مستقیم به منبع انرژی برق متصل می شوند. در این نمونه نیازی به تغویض باتری و یا شارژ کردن دستگاه نیست. از این رو برای فعالیت های سنگین ساختمانی مناسب می باشد.

این نمونه در ولتاژهای مختلف قابل دسترسی می باشد و ولتاژ دستگاه بر میزان توان خروجی دستگاه تاثیرگذار است. هرچه میزان ولتاژ بالاتر باشد، قدرت دستگاه بیش تر می شود.

می توان با توجه به نوع کاربرد، دستگاهی با ولتاژ مناسب انتخاب و مورد استفاده قرار داد. نکته مهم در استفاده از این دستگاه رعایت جوانب احتیاط و جمع‌کردن سیم آن به گونه ای که مشکلی ایجاد نکند، می باشد.

شارژی

استفاده از پیچ گوشتی های شارژی نسبت به نمونه برقی بیشتر است و از محبوبیت بالاتری برخوردار می باشد. این نمونه نسبت به مدل برقی مزیت و برتری هایی دارد. برای مثال استفاده از آن ها در مکان هایی که پریز برق وجود ندارد، امکان پذیر می باشد.

قدرت این دستگاه با باتری تامین می شود. هرچه توان باتری بیش تر باشد، قدرت گشتاور بالاتر رفته و در نتیجه باز و بسته کردن پیچ با سرعت و قدرت بیش تری انجام می شود.

آن چه که در انتخاب نمونه شارژی باید مورد توجه قرار گیرد، ظرفیت باتری است. هرچه ظرفیت باتری بیشتر باشد، زمان بیشتری کار می کند و قدرت آن نیز بیشتر می باشد. در میان انواع باتری، نمونه لیتیوم یون می تواند گزینه ای مناسب برای انتخاب باشد.

این مدل از قدرت بالایی برخوردار است و وزن آن ها سبک می باشد. همچنین مدت زمان بیشتری شارژ نگه می دارند. مدت زمانی که پیچ گوشتی های شارژی شارژ خود را حفظ می کنند، به اندازه وسیله و قدرت باتری بستگی دارد.

مشخصات پیچ گوشتی شارژی

انواع پیچ گوشتی های شارژی دارای مشخصات و ویژگی های فنی هستند که می توانند بر عملکرد آن تاثیرگذار باشند. در ادامه به بررسی این ویژگی ها خواهیم پرداخت.

موتور

موتورهایی که در ساخت پیچ گوشتی شارژی مورد استفاده قرار می گیرند، موتورهای DC می باشند. به طور کلی موتورهایی که در ابزار شارژی کاربرد دارند، به دو نوع ذغالی و بدون ذغال یا براشلس تقسیم بندی می شوند.

موتورهای بدون ذغال یا همان براشلس از قابلیت های بیشتری نسبت به انواع ذغالی برخوردار هستند. در محصولی که از این موتور استفاده شده باشد، قدرت و گشتاور بیشتر است و استهلاک پایین تر می باشد. پیچ گوشتی های شارژی با موتور براشلس از قیمت بالاتری نسبت به انواع دیگر برخوردار می باشد.

گشتاور

منظور از گشتاور مقدار نیروی چرخشی ابزار می باشد. از این رو می توان گفت قدرت این ابزار در مقدار گشتاور و برحسب نیوتون متر اندازه گیری می شود.

بخوانید!  چگونه می توان انبر قفلی مناسب را انتخاب کرد؟

اگر یک پیچ نیاز داشته باشد در محل خود محکم بسته شود، نیاز به نیروی گشتاور بیشتری دارد. هم چنین محصولی با قدرت گشتاور بالاتر در سوراخ کاری نیز قوی تر عمل می کند.

گشتاور سنج یا تورک متر

برخی مدل های این محصول از مکانیسمی با نام گشتاور سنج یا تورک متر برخوردار می باشند. وجود این المان سبب می شود با انتخاب عدد مناسب، دستگاه نیرویی بیش از آن چه که مشخص کردیم به پیچ وارد نکند.

در این صورت از هرز شدن پیچ جلوگیری می شود. وجود این مکانیسم برای بستن‌پیچ در متریال هایی همچون چوب که دارای بافت نرم تری هستند، مناسب می باشد.

کلید دو و سه حالته

در برخی مدل های شارژی این محصول، با توجه به کیفیت و امکانات این دستگاه می توان دستگاه را در حالت دریل، پیچ گوشتی و در برخی مدل های بالاتر در حالت چکش نیز قرار داد.

سرعت

سرعت دستگاه با توجه به سرعت چرخش مته که بر حسب دور بر دقیقه اندازه گیری می شود، محاسبه می شود. ترکیب سرعت و گشتاور دستگاه مقدار توانایی این ابزار را مشخص می کند.

گیربکس

در دریل های شارژی برای تنظیم نسبت سرعت به گشتاور از گیربکس استفاده می شود. قرار دادن کلید گیربکس بر روی دور یک، سرعت چرخش سه نظام را کمتر کرده و گشتاور افزایش پیدا می کند.

این حالت برای بستن پیچ هایی که سایز بالایی دارند، مناسب می باشد. قرار دادن کلید گیربکس روی دور دوم سرعت آن را افزایش می دهد و گشتاور کمتر می شود. این حالت برای سوراخ کاری چوب مناسب می باشد.

روشنایی

برخی از مدل های این محصول دارای روشنایی ال ای دی می باشند. این ویژگی سبب می شود در مکان هایی که نیاز به نور متمرکز برای انجام کار می باشد، کاربر به راحتی نسبت به باز و بسته کردن پیچ اقدام کند، از این رو می توان گفت این ویژگی می تواند بسیار کاربردی باشد.

نوع باتری

نیکل کادمیوم و لیتیوم یون دو نمونه باتری است که برای این محصول مورد استفاده قرار می گیرد. نیکل کادمیوم ارزان تر بوده و اندازه بزرگ تری دارد. این مدل شارژ کمتری را در خود نگه می دارد.

باتری لیتیوم یون اندازه کوچک تری دارد و شارژ را به مدت زمان بیشتری در خود نگه می دارد. نوع باتری می تواند در قیمت دستگاه نیز تاثیرگذار باشد.

دیمر یا کنترل سرعت

این ویژگی در پیچ گوشتی های شارژی در دو نوع الکترونیکی و مکانیکی وجود دارد و استفاده از آن به منظور کم و زیاد شدن سرعت چرخش دستگاه صورت می گیرد.

استفاده از دستگاه در سرعت پایین تر کنترل باز و بسته کردن پیچ را بالاتر می برد و از رد کردن سر پیچ جلوگیری به عمل می آورد.

طراحی ارگونومیک دسته

در هنگام خرید توجه کنید که محصول از دسته‌ای با طراحی ارگونومیک برخوردار باشد. این ویژگی سبب می شود کاربر در هنگام کار با دستگاه خسته نشود و راحت باشد.

قفل اسپیندل

کارکرد قفل اسپیندل به گونه ای است که زمانی که انگشت از روی کلید برداشته می شود، از حرکت دستگاه جلوگیری به عمل می آید و دستگاه خاموش می شود.

سه نظام

یکی از ویژگی هایی که در انتخاب این ابزار باید مورد توجه قرار گیرد، نوع سه نظام و سایز آن می باشد. اندازه ای که در بیشتر پیچ گوشتی های شارژی مورد استفاده قرار می گیرد، 10 و 13 میلی متر می باشند. سایزهای مذکور، حداکثر اندازه سه نظام است که می توان در پیچ گوشتی های شارژی مورد استفاده قرار داد.

انتخاب سایز سه نظام با قدرت موتور و گشتاور ارتباط مستقیم دارد. جنس این المان پلاستیکی و فلزی می باشد. برای مثال در نمونه هایی با اندازه متوسط از انواع پلاستیکی استفاده می شود.

کلید چپ گرد و راست گرد

بر روی این ابزار کلیدی در جهت تعویض جهت چرخش مته قرار دارد. از این کلید برای باز کردن و بستن پیچ استفاده می شود. برای مثال در مواقعی که پیچ داخل صفحه گیر کند و به سختی بیرون می آید می توان با قرار دادن آن به حالت چپ گرد، پیچ را بیرون کشید.

بخوانید!  15مدل و طرح صندلی راک یا گهواره ای [مدرن،راحتی،چوبی و ساده]

شارژ میکرو USB

برخی مدل های پیچ گوشتی شارژی از طریق سیستم شارژ میکرو USB شارژ می شوند. این ویژگی بیشتر در مدل های کوچک قابل مشاهده می باشد.

نکات مهم استفاده از پیچ گوشتی شارژی

  • توجه کنید که در هنگام شروع کار با دستگاه در ابتدا از سرعت و گشتاور پایین شروع کنید و پس از گذشت مدت زمانی به تدریج آن را افزایش دهید. این کار به محافظت از سطح کار کمک می کند.
  • برای انتخاب این ابزار کاربردی علاوه بر مواردی که به آن ها اشاره شد، بهتر است مدل هایی انتخاب کنید که از قابلیت تنظیم سرعت برخوردار می باشند.
  • توجه کنید تا از ریختن روغن و آب در درون دستگاه خودداری نمایید.
پیچ گوشتی شارژی

بهترین مدل  و برندهای پیچ گوشتی شارژی

آن چه که باعث برتری یک مدل نسبت به انواع دیگر می شود، کیفیت محصول و نوع موادی است که در ساخت پیچ گوشتی شارژی به کار می رود.

به طور کلی می توان گفت، در زمینه تولید ابزارآلات برقی کشورهایی هم چون آلمان، آمریکا و ژاپن پیشتاز هستند. در ادامه به معرفی برترین برندها در زمینه تولید این محصول می پردازیم.

میلواکی

یکی از برترین برندها در زمینه ساخت این محصول، میلواکی ساخت کشور آلمان می باشد. مدل M18 BDD-153 یکی از پرفروش ترین انواع این محصول می باشد.

منبع تغذیه این مدل باتری بوده و از قابلیت کنترل سرعت برخوردار می باشد. این دستگاه دارای کلید راست گرد و چپ گرد می باشد و قفل سوییچ ندارد.

متابو

از دیگر برندهای ساخت کشور آلمان که پیچ گوشتی شارژی آن در رده پرفروش ترین ها قرار دارد، می توان به برند متابو اشاره کرد.

مدل PowerMaxx BS نمونه ای از پرفروش ترین های این محصول می باشد. منبع تغدیه این دستگاه باتری است و قابلیت کنترل سرعت دارد. این محصول سیستم چپ گرد و راست گرد دارد و قفل سوییچ ندارد.

آاگ

این برند نیز در میان پرآوازه ترین انواع برندها در زمینه تولید ابزارآلات برقی از جمله پیچ گوشتی شارژی می باشد. مدل BSB 12C2  نمونه ای از پرفروش ترین های این محصول می باشد.

منبع تغذیه این وسیله باتری بوده و دارای قابلیت کنترل سرعت می باشد. قفل سوییچ ندارد و از سیستم گردش به راست و چپ برخوردار می باشد.

دیوالت

دیوالت نیز با تولید محصولات با کیفیت در میان برترین برندها در زمینه تولید این محصول قرار دارد. پیچ گوشتی چکشی شارژی دیوالت مدل DCD776S2 در میان پرفروش ترین های این محصول قرار دارد.

بوش

بوش یکی از برندهای معتبر در میان افراد حرفه ای می باشد و در زمینه ساخت ابزارهای برقی توجه بسیاری از افراد را به خود جلب می کند.

پیچ گوشتی شارژی بوش مدل GO یکی از پرفروش ترین انواع این محصول در این برند می باشد. باتری این محصول از نوع لیتیوم یونی بوده و منبع تغذیه آن باتری می باشد. این محصول از قابلیت کنترل سرعت برخوردار نیست.

مراکز فروش پیچ گوشتی شارژی در تهران

مرکز خرید کلیه ابزارآلات برقی از جمله پیچ گوشتی شارژی در تهران به شرح زیر می باشد:

  • بازار ابزار حسن آباد در میدان حسن آباد
  • خیابان امام خمینی

مراکز فروش پیچ گوشتی شارژی در اصفهان

در اصفهان به دلیل صنعتی‌بودن این شهر، مراکز خرید ابزارآلات برقی زیادی وجود دارد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  • خیابان نواب صفوی
  • خیابان کهندژ
  • خیابان دکتر بهشتی
  • خیابان حکیم نظامی
  • شهرک صنعتی امیرکبیر

کلام آخر

امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این نوشته از ساختمانچی توانسته باشد در شناخت هرچه بهتر پیچ گوشتی شارژی به شما کاربران عزیز کمک کرده باشد. نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

پیچ گوشتی شارژی چه مزایایی دارد؟

حمل و نقل آسان، کاربری ساده، افزایش سرعت و صرفه جویی در زمان از جمله مزایای استفاده از پیچ گوشتی شارژی محسوب می شود.

پیچ گوشتی شارژی از لحاظ عملکرد به چند دسته تقسیم می شود؟

دو دسته، پیچ گوشتی شارژی الکتریکی و پیچ گوشتی شارژی ضربه ای

برندهای معروف و معتبر پیچ گوشتی شارژی کدام اند؟

متابو، میلواکی، بوش، آاگ و دیوالت