آموزش رویت

ساختمانچی

موزاییک واش بتن یا بتن شسته نوعی کفپوش بتنی است که در رنگ های متنوعی وجود دارد و از ترکیب ماسه، سنگ دانه های معدنی، مواد روان کننده بتن و چسب بتن تشکیل می شود. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی این نوع موزاییک و ویژگی های آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

ساخت موزاییک واش بتن

موزاییک واش بتن به دو روش پرسی و ویبره تولید می گردد. در روش تولید پرسی بعد از ترکیب مواد اولیه، آن را در لایه زیرین قالب میز پرس می ریزند و روی آن را با ملات ماسه سیمان می پوشانند.

بعد با فشاری که دستگاه پرس وارد می کند، موزاییک دو لایه با رویه سنگدانه ای تولید می شود که بعد از عبور از اتاق بخار نسبت به شستشوی آن اقدام می شود.

در روش تولید ویبره، بتن حاصل را داخل قالب های پلاستیکی می ریزند و بعد از آن که از روی میز ویبره عبور کرد، وارد اتاق بخار می کنند. سپس بعد از 24 ساعت از قالب خارج می گردد و با فشار آب، لعاب های سیمانی که روی سنگدانه هاست پاک می شود و نمای سنگدانه ها تمیز و زیباتر می گردد.

انواع واش بتن

واش بتن در انواع مختلف و گوناگونی تولید و در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد که در ذیل به معرفی آن ها می پردازیم:

موزاییک واش بتن

واش بتن درجا

قبل از ورود ماشین آلات تولید موزاییک به صنعت ساخت و ساز، واش بتن به صورت درجا تولید می شد. بدین منظور مخلوط بتن‌آماده درون قالب های موردنظر می ریزند. سپس بعد از صاف کردن سطح و شستشوی آن با فشار آب، سیمان اطراف سنگدانه ها شسته‌شده و قسمتی از سطح سنگ ها برجسته می گردید.

این موزائیک به دلیل عدم دارایی فرمولاسیون دقیق ساخت، در کوتاه ترین زمان ممکن کیفیت خود را از دست می دهد و سنگدانه های آن از بتن جدا می شوند. به همین دلیل هم اکنون جایگاهی در پروژه های ساخت و ساز ندارد.

واش بتن ویبره

برای تولید این کفپوش ابتدا مخلوط سیمان، سنگ دانه، پودر سنگ و آب را درون قالب می ریزند. سپس آن را روی میز ویبره قرار می دهند تا در اثر لرزش حباب های درون مخلوط از بین برود و تراکم آن افزایش یابد. پس از این که واش بتن به مقاومت نسبی دست یافت، آن را از قالب خارج می کنند و توسط فشار آب، سطح آن به صورت برجسته در می آید.

واش بتن پرسی

در ساخت نوع پرسی، ابتدا 50 درصد قالب را با مخلوط حاضر و مابقی را با ماسه، سیمان و مقدار کمی آب پر کرد و پرس می نمایند. پس از عملیات پرس، مخلوط متراکم از قالب خارج می شود و به مدت یک روز در اتاق بخار نگهداری و پس از آن سطح شستشوداده می شود. پرس پر قدرت تر منجر به افزایش تراکم و مقاومت موزائیک می گردد.

بخوانید!  سقف کرومیت چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

واش بتن آنتیک

در پروسه تولید این واش بتن ماشینی نوین، انتخاب مواد اولیه با حساسیت و دقت بالا صورت می گیرد. سنگدانه ها باید از استانداردهای لازم در خصوص ضریب سایش در برابر سیمان، جذب آب، مقاومت فشاری و رنگ یکنواخت برخوردار باشند. مواد اولیه این محصول شامل پودر میکرونیزه، پیگمنت های رنگی، سنگدانه ها، سیمان، آب و سایر افزودنی ها می باشند.

واش بتن آنتیک

نصب موزاییک واش بتن 

قبل از نصب واش بتن در ابتدا باید برای زیرسازی، محل موردنظر را کوبید و متراکم نمود. سپس موزاییک ها را به صورت خشکه چین و ملات خیس نصب کرد. برای نصب این موزاییک ها نباید از دوغاب استفاده کرد. بعد از نصب نیز باید از ریزش سیمان و گچ بر روی آن ها اجتناب نمود.

همچنین برای شستشو و تمیز کردن به هیچ عنوان نباید از مواد شوینده اسیدی و نمک استفاده کرد. در هنگام نصب باید بین 1 تا 5 سانتی متر به عنوان بند در نظر گرفته شود. برای پر کردن فاصله بین موزاییک ها می توان از چمن، سیمان یا سنگ استفاده نمود.

مزایای واش بتن

  • مقاومت این کفپوش در برابر سرما و نفوذ آب بسیار بالاست و دچار یخ زدگی و ترک خوردگی نمی شوند.
  • در تولید این نوع موزاییک از سیمان پرتلند با عیار 400 استفاده می شود.
  • مقاومت فشاری بتن شسته بسیار بالاست.
  • سنگدانه ها در سطح موزاییک تراکم یکنواختی دارند.
  • به دلیل چسبندگی بالای سنگدانه ها به بتن امکان جدا شدن سریع آن ها وجود ندارد.
  • لغزش بر روی موزاییک واش بتن نسبت به دیگر انواع موزاییک کمتر می باشد.
  • طیف رنگی بسیار متنوع و نامحدودی دارد.
  • اجرای واش بتن بسیار ساده و آسان می باشد.

موارد استفاده از واش بتن

بتن شسته اصولا در مکان های عمومی و محوطه پارک ها، فضای سبز، پیاده رو ها، فضای کنار استخرها، محوطه بین بلوک های ساختمانی، روف گاردن، باغ ها و… به عنوان کفپوش مورد استفاده قرار می گیرد.

موزاییک های بتن شسته را می توان با دیگر مصالح ترکیب نمود و طرح دلخواه را ایجاد کرد. از این کفپوش ها در محیط های روبسته مانند کف ساختمان های مسکونی، ویلایی، اداری، تجاری و آموزشی نیز می توان استفاده نمود.

رنگ های موزاییک واش بتن

موزاییک های واش بتن رنگ بندی های مختلفی دارند. از جمله رنگ ها و ترکیب های رنگی مورد استفاده در ساخت موزاییک واش بتن می توان به رنگ سبز، سفید، سفید سبز، رودخانه ای، سفید قرمز، سفید گیلاسی، سفید لیمویی، سفید لیمویی سبز، سفید لیمویی قرمز، سفید لیمویی مشکی، سفید مشکی، قرمز، قرمز لیمویی، قرمز مشکی، قرمز مشکی لیمویی، گردویی، گیلاسی، لیمویی و مشکی، اشاره نمود.

موزاییک بتنی شسته

ویژگی موزاییک واش بتن مرغوب و باکیفیت

تولید و ساخت موزاییک واش بتن مرغوب به رعایت یکسری اصول بستگی دارد، در غیر این صورت موزاییک دچار ترک خوردگی می شود و در نهایت می شکند.

بخوانید!  پدستال چیست و چه کاربردی دارد؟

سنگدانه های واش بتن نامرغوب پس از گذشت مدتی در اثر سرما، گرما یا تردد از سطح موزاییک جدا می شوند و موزاییک به اصطلاح کچل می شود.

مزاییک واش بتنی که با متریال مرغوب و باکیفیت تولید می شود، قادر به تحمل دمای -40 تا 65 درجه سانتی گراد می باشد و به راحتی خراب نمی شود.

دقت کنید واش بتن مرغوب نباید در برش های عرضی و طولی حباب هوا داشته باشد. هرچه حباب های هوا بیشتر باشد، آب و رطوبت بیشتری به داخل موزاییک نفوذ می کند و در نهایت عمر واش بتن کم می شود و به راحتی می شکند.

روش تشخیص واش بتن با کیفیت

به منظور تشخیص موزاییک واش بتن مرغوب از نامرغوب، کافی است با یک چکش فلزی به وسط آن ضربه بزنید. اگر موزاییک با شدت ضربه کم بشکند و پس از شکسته‌شدن سنگ های داخلی آن از هم جدا شود، از کیفیت پایینی برخوردار می باشد. اگر در صورت وارد کردن ضربات سنگین و متعدد بشکند یا ترک بردارد، از موزاییک از نوع بادوام و مرغوب می باشد.

همچنین اگر پس از شکستگی واش بتن، در قطعات شکسته شده، سنگدانه ها در تمام ضخامت قطعه وجود نداشته باشد، موزاییک از کیفیت بالایی برخوردار نمی باشد.

واش بتنی که در تمام ضخامتش سنگدانه داشته باشد، واش بتن مرغوبی می باشد. به طور مثال اگر ضخامت کفپوش 30 میلی متر است، باید در تمام این 30 میلی متر، سنگدانه های رنگی مشاهده گردد.

عوامل موثر در انتخاب موزاییک واش بتن

  • نوع محیط و کاربری آن: مسکونی، آپارتمانی، ویلایی، اداری، تجاری، صنعتی، پارکینگ، معابر و فضای سبز.
  • شرایط آب و هوایی و جوی: اقلیم سردسیر یا گرمسیر
  • ابعاد، متراژ و سایز محیط مورد استفاده
  • ابعاد موزاییک واش بتن: 30 در 60، 40 در 40 و 50 در 50 سانتی متر
  • نوع رنگ و ترکیبات رنگی مورد استفاده در ساخت موزاییک
  • نوع واش بتن: آنتیک، ویبره، درجا و پرسی
  • قیمت

قیمت واش بتن

قیمت موزاییک واش بتن بر اساس کیفیت موادی که در تولید آن به کار می روند تعیین می شود. جدا نشدن سنگ و سیمان از یکدیگر جزء مواردی است که می توان در بررسی کیفیت این محصول به آن توجه نمود.

کلام آخر

امیدواریم نکات ارائه شده در این نوشته از ساختمانچی توانسته باشد اطلاعات ارزشمند و مفیدی را در خصوص انواع موزاییک واش بتن و انواع و ویژگی های این محصول در اختیار شما عزیزان قرار دهد. نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.