آموزش رویت

ساختمانچی

آیا می دانید چگونه می توان خانه ای مقاوم در برابر آتش سوزی ساخت؟ امروزه با توجه به تغییرات در اکوسیستم و محیط زیست، هرساله آتش سوزی هایی در سرتاسر جهان رخ می دهد. این آتش سوزی ها جنگل ها و چمنزارها را در بر می گیرد.

از آن جایی که بسیاری از خانه های روستایی در کنار مزارع مستعد آتش سوزی بنا شدند، هر ساله اهمیت حفظ و مقاوم سازی سازه ها در برابر آتش سوزی افزایش می یابد. علاوه بر تغییرات زیست محیطی موارد بسیار دیگری نیز وجود دارند که می توانند منجر به آتش سوزی در خانه ها شوند.

با توجه به آتش سوزی هایی که در جای جای کره خاکی رخ می دهد، مشخص شده سازه هایی که با مصالح مناسب بنا شدند و همچنین محوطه سازی آن ها به درستی انجام شده و جزئیات ساخت آن رعایت شده مقاومت بهتری در برابر آتش از خود نشان داده اند.

به طور کلی وقتی از سازه ضد آتش صحبت می شود منظور این نیست که این ساختمان به هیچ عنوان نمی سوزد و کاملا در برابر آتش مقاوم است. بلکه این بدین معناست که سرعت آتش سوزی پایین تر بیاید تا از شدت خسارات کم شود و فرصت کافی برای خروج افراد و رسیدن نیروهای آتش نشانی و امدادی فراهم باشد.

آنچه که دنیای امروز به آن نیاز دارد ساختمان های مقاوم در برابر آتش و مقرون به صرفه است. با این مقدمه، در ادامه این مطلب از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با فاکتورهایی که در ساخت خانه ای مقاوم در برابر آتش سوزی موثرند آشنا شوید.

اصول ساخت خانه های مقاوم در برابر آتش

  • مورد اولی که در این میان باید بدان توجه کرد نفوذ سازنده ها است. به این معنی که نیاز است تا سازندگان آمادگی پذیرش ایده های کارشناسان در این موضوع را داشته باشند. همکاری و مشارکت کارشناسان و سازندگان می تواند گامی بزرگ و موثر در ساخت خانه های مقاوم در برابر آتش سوزی باشد.
  • سازندگان می توانند با استفاده از مصالح مقاوم تر در برابر آتش نیز در حفاظت از ساختمان ها موثر باشند. برای مثال استفاده از مواد کامپوزیتی نتایج بهتری را در مقاومت در برابر آتش نشان می دهد. به طوری که سوختن این نوع مواد مانند سوخت چوب نیست. این متریال پس از اشتعال روی زمین می ریزد و مانند چوب آتش را منتقل نمی کند.
  • به علاوه در طراحی محیط شهری نیز باید دقت شود که خیابان ها و کوچه ها دسترسی آسان را فراهم کنند. بدین ترتیب علاوه بر این که سرعت کمک های آتش نشانی افزایش می یابد، از آسیب به سایر قسمت ها جلوگیری می شود.
  • در این میان ممکن است تا برخی از سازندگان بیشتر منافع خود را در نظر بگیرند و ایجاد ساختمانی امن در برابر آتش سوزی برایشان در مرتبه دوم قرار داشته باشد. به همین دلیل است که سازندگان با ایفای درست نقششان می توانند به شدت تاثیر گذار باشند.
اصول ساخت خانه های مقاوم در برابر آتش
  • همان طور که پیشتر گفتیم استفاده از مصالح مناسب برای مقاومت در برابر آتش سوزی بسیار اهمیت دارد. به طور کلی شیشه های دوجداره در مواجهه با گرما بهتر از شیشه های تک لایه عمل می کنند.
  • هم چنین درهای کشویی نسبت به شیشه تخت استاندارد مدت زمان طولانی تری در برابر حرارت مقاومت می کنند. به طور کلی می توان گفت پنجره های کوچک در مواجه با آتش بهتر از انواع بزرگ تر آن ایفای نقش می کنند. نکته دیگر این است که از پنجره های سقفی آکریلیکی استفاده نشود، چرا که سریعا ذوب می شوند.
  • در پشت بام خانه از متریالی که در برابر آتش از خود مقاومت خوبی نشان می دهند استفاده شود. برای نمونه استفاده از سرامیک، کاشی و یا سیمان کامپوزیتی می تواند بسیار کارآمد باشد.
  • اگر جنس سقف چوبی است باید حتما از مواد ضد آتش استفاده کرد و توجه داشت عمر این مواد عموما کوتاه و حدود 5 سال است. همچنین لازم به ذکر است که مقاومت سقف های پلکانی در برابر آتش بیشتر از مقاومت سقف های صاف و مسطح می باشد.
  • قبل از  شروع آتش سوزی باید به فکر افزایش مقاومت خانه در برابر آتش بود و به صاحب خانه ها اعلام کرد که آبروهای اطراف خانه را همیشه تمیز و خالی نگه دارند.
  • نکته دیگری که باید به آن توجه شود کاهش منافذ ورود آتش است. باید به نحوی هر قسمت را عایق کرد که نفوذ آتش از بخشی به بخش دیگر به راحتی میسر نباشد.
  • همچنین عایق قسمت زیرزمینی که گرم ترین قسمت در حین آتش سوزی است باید با دقت بیشتر و با عایق های ضخیم تر اجرا شود. در نهایت جلوگیری از انتقال آتش و یا کند کردن سرعت انتقال نقش مهمی در نگهداری ساختمان ایفا می کند.
  • از دیگر مواردی که می تواند در مقاومت خانه در برابر آتش سوزی موثر باشد انتخاب درست نمای ساختمان است. برخی نماها مانند سنگ امکان انتقال آتش را به حداقل می رسانند، در حالی که نماهای چوبی باعث انتقال آن می گردند. در هر صورت انتخاب نما امری سلیقه ای است، اما اگر تصمیم بر استفاده از چوب در نمای ساختمان است باید حتما آن چوب اصلاح شود.
  • اگر برای ساخت عرشه از چوب استفاده می شود باید دقت شود که چوب به راحتی قابل اشتعال است بنابراین باید اصلاح شود. با این حال توصیه می شود به جای استفاده از چوب از متریال کامپوزیتی استفاده شود که سرعت آتش سوزی کاهش یابد.
  • به علاوه استفاده از بتن در برابر آتش سوزی بسیار مفید است. چرا که اکثر متریال بتن را شن و ماسه تشکیل می دهند و مقاومتش در برابر آتش بسیار بالاست. معمولا مقاومت بتن در برابر آتش سوزی بیشتر از مقاومت سازه های فولادی است. به منظور ساخت سازه ای ضد آتش می توان بتن رو به عنوان ماده ای مناسب در نظر داشت و با مشاوره از متخصصان این حرفه، سازه ای مستحکم تر در برابر آتش ساخت.
  • به تمامی کسانی که علاقه زیادی به استفاده از چوب برای ایجاد فضایی کلاسیک را دارند توصیه می شود استفاده از بتن ها در انواع مختلف را نیز بررسی کنند و سپس نسبت به تصمیم گیری اقدام نمایند. استفاده از نرده های چوبی نیز می تواند سرعت اشتعال را بسیار بالا برد. به جای این متریال سعی کنید از نرده هایی از جنس های مقاوم تر استفاده کنید.
  • نکته دیگری که باید در نظر بگیرید، محل قرارگیری ساختمان است. لازم به ذکر است که سرعت شعله ها در سربالایی ها دو برابر سرعت پخش شعله در زمین مسطح است. اگر قصد ساخت و ساز در دشت فراخی را دارید سعی کنید در قسمت هموارتر خانه سازی کنید.
  • مورد قابل توجه دیگر این است که مواد قابل اشتعال شامل هر گونه خار و خاشاک و بوته های خشک و یا مهم تر از آن مواد نفتی و مشتقات آن را از اطراف خانه تان حذف کنید تا هر گونه خطر احتمالی دفع شود.
بخوانید!  آسمان مجازی یا سقف کشسان چیست؟

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به بیان نکاتی در خصوص ایجاد خانه ای مقاوم در برابر آتش سوزی پرداختیم. به نظر شما چه راهکارهای دیگری می تواند در مقاوم سازی این خانه ها تاثیر بگذارد؟ در صورت تمایل نظرات و تجربیات خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید.