آموزش رویت

ساختمانچی

یکی از مشکلات رایجی که ممکن است برای دستگاه تصفیه آب ایجاد شود، خاموش نشدن دستگاه تصفیه آب و یکسره کار کردن آن می باشد.

حتی این امکان وجود دارد که مدت ها دستگاه یکسره کار کنند و شما متوجه آن نشوید. در این صورت هم موجب هدر رفتن آب می شود و هم صدمات بیشتری به دستگاه وارد می شود.

بهتر است چند وقت یک بار به کارکرد دستگاه دقت کنید و اگر احساس کردید نان استاپ کار می کند، به دنبال علت و راه حل باشید و ببینید مشکل از کجاست و چرا دستگاه تصفیه آب یکسره کار می کند؟

با ما در این مقاله از ساختمانچی همراه باشید تا به دلایل خاموش نشدن دستگاه تصفیه آب و راه حل های آن بپردازیم.

دستگاه تصفیه آب

امروزه یکی از وسایل پرکاربرد در خانه ها دستگاه تصفیه آب خانگی است. به فرآیند پاک سازی آب ناسالم به آب سالم و عاری از آلودگی و رسوبات، تصفیه آب می گویند. از زمانی که دستگاه، آب را مکش می کند، تا زمانی که فشار لازم در لوله تامین شود این کار ادامه دارد.

باز شدن شیرآب، موجب افت فشار می شود و دوباره پمپ شروع به کار می کند، اما بعد از بسته شدن شیر آب، پمپ دیگر کار نمی کند. به دلیل یک طرفه بودن شیرها امکان بازگشت آب وجود ندارد؛ پس افت فشار، تنها با باز شدن شیر اتفاق می افتد و پمپ نرمال کار می کند.

 عملکرد دستگاه تصفیه آب به چه صورت است؟

یک دستگاه تصفیه آب سالم زمانی که مخزن در حال پر شدن است روشن می شود و پمپ و شیر برقی هم کار می کند. با توجه به حجم مخزن و ظرفیت ممبران، حداقل زمانی که برای پر شدن آب، لازم است، بین 30 دقیقه تا 2 ساعت می باشد.

بعد از آن، باید دستگاه خاموش شود و جریان برق و آب یا همان خروجی فاضلاب نیز خاموش شود. اگر پر شدن مخزن دستگاه از این بازه زمانی بیشتر طول کشید و یا همچنان روشن ماند، باید مشکل خاموش نشدن دستگاه تصفیه آب را بررسی و حل کنید.

بررسی دستگاه تصفیه آب

اولین قدم، گذاشتن دستگاه در حالت تولید آب مستقیم است. باید شیر مخزن را ببندیم، شیر برداشت روی سینک و شیر ورودی را باز کنیم، شیر میکس را ببندیم و دستگاه را به برق وصل کنیم.

حالا که دستگاه روشن شد مقداری آب در حد یک باریکه تولید می کند. در اینجا به گیج فشار نگاه کنید، باید بالاتر از 50psi را نشان دهد که تولید آب تصفیه شده در حالت مناسب است.

علت یکسره کار کردن و خاموش نشدن دستگاه تصفیه آب

این مشکل ممکن است دلایل زیادی داشته باشد که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم:

خرابی فیلتر ممبران

اگر با قرار دادن دستگاه به حالت مستقیم و انجام مراحل بالا هیچ آبی از دستگاه خارج نشد یا مقدار این آب خیلی کم در حد چند قطره بود، دلیل آن خرابی یا کیپ شدن فیلتر ممبران دستگاه است. با خارج کردن شلنگ خروجی آب تصفیه از محفظه ممبران، چک کنید که چه مقدار آب تولید می شود.

بخوانید!  ترفندهای خانه تکانی در یک چشم برهم زدن!

اگر به طور مثال فیلتر ممبران 50 گالنی است، خروجی آب تصفیه باید 90 تا 120 سی سی در هر دقیقه باشد. البته اگر مدت زمانی طولانی از عمر فیلتر ممبران گذشته باشد، این میزان قطعا پایین تر خواهد بود.

در مرحله بعد، ممبران را از داخل هوزینگ دستگاه تصفیه آب، با انبردست بیرون بیاورید و وضعیت ظاهری آن  را بررسی کنید. همچنین خروجی فاضلاب نیاز به بازدید دارد.

نسبت آب تصفیه به پساب حدودا 1 به 2 می باشد. اگر حجم پساب نسبت خیلی بیشتری به آب تصفیه داشت، نشانه خرابی فیلتر ممبران است.

فیلتر ممبران و هوزینگ چیست؟

دستگاه های تصفیه آب به دو دسته اسمز معکوس و دستگاه های معمولی (دارای فیلتر و بدون فیلتر) تقسیم می شوند. فیلتر ممبران سیستم خاصی است که آب را از یک لایه خیلی نازک رد می کند. در این مرحله آب کاملا پاک می شود و تمام آلودگی ها از بین می رود.

این فیلتر به قدری نازک است که به وسیله کلر و ناخالصی های زیاد از بین می رود و خیلی زود خراب می شود. به همین دلیل فیلتر ممبران را در مرحله آخر قرار دادند تا آب در تمیزترین حالت ممکن به فیلتر ممبران برسد.

فیلتر ممبران داخل هوزینگ ممبران قرار دارد. پس برای بررسی و تعویض فیلتر ممبران، باید هوزینگ باز و بسته شود. در اثر تکرار این دفعات، ممکن است دنده های هوزینگ ممبران خراب شود.

عمر هوزینگ ممبران حداقل یک سال است، البته اگر همه قسمت ها و فیلترهای دستگاه تصفیه آب، خوب کار کنند و اجازه ورود کلر آب، را به هوزینگ ندهند؛ چرا که هوزینگ ممبران به شدت به کلر حساس است و در تماس با کلر زود خراب می شود.

تصفیه آب

ضعیف بودن پمپ

وظیفه پمپ، ایجاد فشار بالا برای فیلتر ممبران است که اگر پمپ ضعیف باشد نمی تواند فشار آب لازم را تامین کند. در نتیجه بعد از ساعت ها کارکردن آب شیرین کن، مقدار کمی آب تصفیه خواهد داشت. این باعث می شود زمان خاموشی دستگاه تصفیه آب به تعویق بیفتد.

نحوه تست کردن پمپ تصفیه آب به چه صورت است؟

شیر مخزن را ببندید و شیر برداشت تصفیه آب روی سینک را باز بگذارید. بعد ازاین که دستگاه شروع به کار کرد، به گیج دستگاه دقت کنید عدد پایین تر از 80 تا 120 psi به معنای ضعیف بودن پمپ تصفیه آب خواهد بود.

در صورت عدم گیج فشار، از طریق اندازه گیری آب خروجی تصفیه از فیلتر ممبران، وضعیت را چک کنید. البته این کار به شرط اطمینان از سلامت فیلتر ممبران صادق است.

خراب بودن یکطرفه زانوی ممبران

اگر آب تصفیه شده بر اثر فشار مخزن، به داخل محفظه ممبران برگشت داده و از فاضلاب خارج شود، پس از تایم کوتاهی دستگاه برای جبران افت فشار مجدد روشن می شود و این کار ادامه خواهد داشت که باید این مشکل سریع تر بررسی و حل شود.

بخوانید!  چطور صدای جیر جیر پارکت را از بین ببریم؟ [+بررسی علل صدا کردن پارکت]

نشتی

اگر بخش هایی که پس از فیلتر ممبران قرار دارند، نشتی داشته باشند فشار داخل سیستم را کم می کند و سوییچ فشار بالا عمل نمی کند پس دوباره برای جبران کاهش فشار، عمل تولید آب ادامه پیدا می کند و دستگاه نان استاپ کار خواهد کرد.

پاره شدن دیافراگم

یکی دیگر از دلایل افت فشار دستگاه تصفیه آب، پاره شدن دیافراگم می باشد که امکان تعمیر این قطعه نیست و تنها راه تعویض آن است. حالا سوال اینجاست که چگونه متوجه پارگی دیافراگم شویم؟

ابتدا این را بدانید که با پاره شدن دیافراگم، آب به مخزن ذخیره هوا نشت می کند که نشانه آن، این است که به هنگام پر شدن بسیار سنگین می شود. در این لحظه قسمت ورودی هوا را کمی فشار دهید، اگر با این فشار آب بیرون بیاید قطعا دیافراگم پاره شده و باید تعویض شود.

دستگاه تصفیه

خرابی سنسور قطع کن فشار بالا

وظیفه سنسور قطع کن فشار بالا، این است که هنگامی که فشار داخل سیستم به حد نصاب خود رسید و مخزن پر شد، فرآیند تصفیه آب را متوقف کند. خراب شدن سوییچ فشار بالای تصفیه آب، موجب می شود پمپ از حرکت نایستد و چون سنسور متوجه پر شدن مخزن نمی شود، دستگاه هم چنان و بی وقفه کار کند.

در همین حالت شیر برداشت را ببندید و بعد از یک دقیقه به دستگاه نگاه کنید اگر خاموش شد، مشکل از مخزن ذخیره است که هوای مناسب ندارد. اگر میزان فشار روی گیج، از 50psi کمتر بود دستگاه فشار لازم را تامین نمی کند و با افت فشار مواجه است.

راه حل برای پایین بودن فشار دستگاه تصفیه آب

شیر مخزن را باز کرده تا آب کاملا قطع شود. یک تلمبه به ورودی هوای مخزن متصل کنید و چندین بار تلمبه بزنید. حالا آب با فشار زیاد از مخزن خارج می شود، بعد از قطع آب، مجدد تلمبه بزنید تا مطمئن شوید مخزن کامل تخلیه می شود.

مخزن وقتی سبک شود، فشار لازم برای دستگاه به وجود می آید. می توانید با یک فشار سنج، فشار دستگاه را اندازه بگیرید و آن را روی 6 تا 8 psi قرار دهید.

کلام آخر

یکسره کارکردن و خاموش نشدن دستگاه تصفیه آب یک مسئله جدی است که اگر به تعمیر آن اقدام نکنید موجب هدر رفتن آب و خرابی های بیشتر خواهید شد. با مطالعه این مقاله به راحتی می توانید از بروز مشکلات بیشتر و هزینه بالاتر جلوگیری کنید.

امیدواریم از مطالعه این نوشته لذت ببرید و به اطلاعات ارزنده ای در این زمینه دست پیدا کنید. در صورت تمایل می توانید نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در این باره با ما اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.