آموزش رویت

ساختمانچی

مشخص شدن نحوه اخذ تسهیلات احیاء بافت فرسوده

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نحوه دریافت تسهیلات احیای بافت فرسوده برای تمام مناطق و محلات هدف وزارت راه و شهرسازی را تشریح کرد. وی گفت: وزارت راه و شهرسازی با همکاری دیگر وزارتخانه‌ ها، دستگاه‌ ها و نهاد‌ها، مسکن ملی را اجرایی خواهد کرد، به طوری که تاکنون توانسته ایم متقاضیان و واجدان شرایط را شناسایی و ثبت نام کرده و به این پروژه متصل کنیم.

دلیلی ندارد که با انتشار بخشی از آمار و اطلاعات به بازار مسکن التهاب وارد کنیم. التهابات موجود در بازار‌های موازی و اقتصاد کلان در تمامی بخش‌ها تاثیر گذاشته و مسکن هم به عنوان یک بخش مهم از این بازار‌ها تاثیر گرفته است، بنابراین با انتشار اطلاعات و آمار مختص یک کلان شهر باعث ایجاد التهاب در بخش مسکن در کل کشور خواهیم شد و معتقدم با انتشار این گونه اطلاعات نباید امید مردم را نا امید کنیم.

افزایش قیمت در بازار‌های ارز، طلا و زمین باعث شده که بخش مسکن تأثیر بگیرد در صورتی که رشد قیمت‌ های کنونی ارتباط مستقیمی به حوزه مسکن ندارد. باید تلاش کنیم که برای حفظ ارزش پول، سرمایه‌ های مردم را به سمت بورس روانه کنیم و خوشبختانه تاکنون دولت هم در این بازار وقت گذاشته و در حال توسعه این بازار است.

مردم از طریق این بازار به توسعه ظرفیت دارایی‌ های خود دست خواهند یافت، بنابراین نباید با ایجاد التهاب در بخش مسکن که جزو جدانشدنی زندگی مردم است، به افزایش قیمت در این بازار دامن بزنیم.

اسلامی گفت: دولت خانه‌ دار شدن مردم را مدیریت می‌کند، این در حالی است که نباید با ارائه آمار و اطلاعات بخشی که شامل اکثریت مناطق کشور نمی‌شود، بازار را به سمت نابسامانی هدایت کنیم. هم اکنون دریافت تسهیلات وام ودیعه با اتصال سامانه‌ ای بانک‌ ها به وزارت راه و شهرسازی به صورت تصاعدی در حال رشد است و به یک جریان پایدار تبدیل شده و مردم به سرعت مدارک و اطلاعات خود را تکمیل می‌کنند و بانک‌ ها هم در حال واریز تسهیلات به حساب مردم هستند.

ساخت نمایی هوشمند با الهام از پوست انسان

متریالی به نام Breathing Skins وجود دارد که می‌ تواند میزان نیاز ساختمان به انرژی را کاهش دهد و آب و هوای سالم‌تری را در فضا داخلی ساختمان ایجاد کند. روش‌های نوآورانه بسیار زیادی برای کاهش وابستگی ما به گرما و سرما مصنوعی در خانه‌ هایمان وجود دارد. یکی از این روش‌ های نوآورانه و نوظهور توسط مهندسی به نام توبایس بکر با الهام از پوست انسان ساخته شده که تحت عنوان Breathing Skins به معنا پوست‌ های تنفسی شناخته می‌شود.

بخوانید!  ارائه گزارشات ارزیابی زیست محیطی طرح تصفیه خانه چابهار

برای این نوآوری، این مهندس نامزد دریافت چندین جایزه آلمانی از جمله جایزه طراحی آلمانی 2017 شده است. توبایس بکر، در توسعه این فناوری از اصول زیست توده که در آن سیستم‌ ها و الگوها از طبیعت به منظور حل مشکلات استفاده می‌کنند، سود برده است.

این متریال از ماهیچه‌ های مصنوعی نیوماتیکی تشکیل شده که با تغییر فشار هوا کنترل می‌شوند. این مصالح ساختمانی سبز که برای نما ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، نسبت به عوامل خارجی حساس است و به آنها واکنش نشان‌ می‌ دهد و عبور هوا، صدا، نور، گرما و سرما را کنترل می‌کند.

همانند پوست انسان، این متریال با نوسانات شرایط بیرونی ساختمان سازگار است و برای حفظ دمای داخلی ثابت، تبادل را کنترل می‌کند. روش کار این متریال بر اساس اظهارات مخترعش بدین صورت است که نما ساختمان با کانال‌ های هوا یا ماهیچه‌ های مصنوعی نیوماتیکی که مانند منافذ پوست انسان کار می‌ کنند، پوشیده می‌شود.

اندازه دیافراگم این کانال‌ ها می‌تواند افزایش یا کاهش پیدا کند تا امکان تنظیم میزان دید، هوا و نور وجود داشته باشد. همچنین یک کمپرسور کم مصرف برای کنترل مجاری هوا، بین دو سطح شیشه‌ای لحاظ شده است. یکی دیگر از ویژگی‌ های جالب این طرح این است که می‌توان به منظور تغییر آب و هوای داخل ساختمان، با توجه به نیازها و ترجیحات خود، نما ساختمان را تغییر داد.

رخ دادن نیمی از حوادث کار در صنعت ساختمان

سعید سعیدیان رئیس سازمان نظام مهندسی در نشستی با نمایندگان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نظام مهندسی عمران و شهرداری تهران گفت: تاکنون ما با شیوه‌ های سنتی رایج در صنعت ساختمان کار را ادامه داده‌ایم و به علت نبود یک هم افزایی نتوانسته ایم توفیقات خوبی در حوزه ایمنی ساختمان به خصوص سقوط داشته باشیم.

بخوانید!  ازسرگیری ثبت‌نام طرح ملی مسکن به تعویق افتاد

همکاری و هم گامی متولیان اصلی این حوزه کم بوده و منجر به این شده است که اکنون فاصله بسیاری با استانداردهای جهانی در حوزه ایمنی ساختمان داشته باشیم. باید الزامات قانونی در حوزه ایمنی کار، به گونه ای اجرا شود که شاهد کاهش حوادث ناگوار باشیم.

از بحث های جدی ما این است که بتوانیم عرصه ساختمان سازی را از حضور افراد فاقد صلاحیت پاک کنیم و این صنعت نیز ارتقا پیدا کند و به سمت حرفه ای شدن پیش رود. قانون نظام مهندسی در کاهش میزان حوادث مربوط به حوزه ساخت و ساز بی تاثیر نبوده است، اما با این وجود همچنان شاهد بی توجهی به رعایت نکات ایمنی در محیط کار ساختمان سازی هستیم.

رئیس کمیته ایمنی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در ادامه این نشست بهداشت و ایمنی را مجموعه اقدام هایی خواند که سازمان نظام مهندسی می تواند برای نظارت بر حسن اجرای آن در صنعت ساختمان ورود پیدا کند.

در صورتی که بتوانیم بر اجرای قوانین ایمنی محیط کار با دقت و حساسیت نظارت کنیم، حداقل از مرگ یا مصدومیت یک نفر جلوگیری کرده ایم. با فوت یک نفر، سه نسل از تبعات روحی و روانی و اقتصادی آن متاثر می شود در حالی که می توان با هزینه کمتری اقدامات پیشگیرانه لازم را در زمینه حفظ  ایمنی در محیط کار انجام داد.

بررسی موضوع مسکن محرومان

غلام حسین خانی مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان با بیان این که عملیات اجرایی این طرح در هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی آغاز شده، گفت: بعد از امضا تفاهم نامه و شناسایی افراد نیازمند و واحد‌های ناکارآمد، حدود ۹ هزار و ۵۰۰ نفر واجد شرایط این طرح شناسایی شدند. از این تعداد، سه هزار نیازمند که در اولویت بودند، ثبت نام شدند و عملیات اجرایی ساخت واحد مسکونی برای این افراد آغاز شد.

او با بیان این که افراد متقاضی بسته به مقدار آورده خود، با استفاده از وام‌های ارزان قیمت و کمک‌های بلا عوض اقدام به ساخت خانه‌ های ۴۰ تا ۶۰ متری و یا بیشتر می‌کنند، از خیران خواست تا با کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود مانند مصالح ساختمانی، برای تسریع در پیشرفت عملیات ساختمان سازی مثل همیشه آستین همت بالا بزنند.