آموزش رویت

ساختمانچی

همراهان گرامی ساختمانچی، در این مطلب مهم ترین اخبار ساختمانی در هفته دوم تیرماه 99 را برای شما عزیزان آماده کرده ایم. در ادامه با ما همراه باشید.

ممنوعیت افزایش اجاره بها بیش از 25 درصد

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه سفر خود به قزوین تاکید کرد در شرایط فعلی نباید به بازار مسکن هیجان بدهیم. به گفته وی جلوگیری از افزایش بیش از 25 درصد اجاره بها از مصوبات ستاد مبارزه با کرونا بوده و برای تمام افراد و دستگاه های اجرایی لازم الاجرا می باشد. بر اساس این مصوبه سقف افزایش اجاره خانه در تهران 25 درصد، در کلان شهرها 20 درصد و در باقی استان ها 15 درصد می باشد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که با توجه به شیوع کرونا یکی از مهم ترین سیاست های دولت جلوگیری از حرکت های بدون منطق و التهاب کاذب بازار مسکن می باشد، گفت: بر اساس این مصوبه تا زمانی که شرایط کرونا وجود دارد، قراردادهای اجاره باید بر طبق این مصوبه تمدید شوند.

به گفته وی، ستاد ملی کرونا در تلاش است از گسترش این ویروس جلوگیری کند. از این رو باید از اسباب کشی و رفت و آمدهای غیر ضروری که می تواند باعث شیوع این ویروس شود، جلوگری به عمل آید. از این رو مستاجرانی که از طریق دادگاه صالحه برای آن ها حکم تخلیه صادر شده است، باید ظرف مدت دو ماه خانه های خود را تخلیه کنند و هم چنین در صورتی که مالکی واحد خود را به صورت فصلی فروخته باشد، مستاجر موظف است ظرف دو ماه بعد از اعلام رسمی فروش، واحد را تخلیه کند.

بخوانید!  مشکلات بر سر راه ساخت 400 هزار واحد مسکونی

وی در ادامه اذعان داشت، تمام معاملات صورت گرفته در دفاتر اسناد رسمی و بنگاه های معاملاتی باید در سامانه ثبت معاملات ثبت شده و کد رهگیری دریافت شود. این امر می تواند تا اندازه ای هیجانات کاذب را مهار کند.

تکذیب ساخت سوئیت های 25 متری

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ساخت سوئیت های 25 متری را تکذیب کرد. به گفته وی هیچ بیانه ای مبنی بر ساخت سوئیت های 25 متری در این دولت وجود ندارد و تا زمان پایان کار این دولت این موضوع اجرایی نمی شود.

مصوبه ساماندهی بازار اجاره

محمود محمودزاده، معاونت وزیر راه و شهرسازی در نشستی به جزئیات بسته حمایت از مستاجران و تسهیلات ودیعه مسکن اشاره کرد. به گفته وی مدل ارائه شده از سوی وزارت راه به منظور حمایت از مستاجران صورت گرفته و بر اساس آن ودیعه مسکن اعطا شده به مستاجران به عنوان قسمتی از رقم رهن واحد مسکونی در اختیار موجر قرار می گیرد. پس از آن سود این ودیعه از سمت مستاجر در اقساطی به بانک ارائه شده و پس از اتمام قراداد، موجر باید نسبت به پرداخت اصل مبلغ ودیعه اقدام کند.

محمود محمودزاده در ادامه اذعان داشت: در شرایطی که این تسهیلات با بالاترین نرخ سود تسهیلات یعنی 18 درصد اعطا می شود، مستاجر نفع 50 درصدی می برد. چرا که در صورتی که قصد پرداخت اجاره معادل مبلغ رهن را داشته باشد، باید 30 تا 36 درصد از مبلغ رهن را پرداخت کند و به این ترتیب موجر معاف از پرداخت 50 درصد رقم اجاره معادل ودیعه مسکن خواهد بود.

بخوانید!  از عرضه مصالح ساختمانی در بورس تا احتمال افزایش قیمت آن

نوسازی بافت فرسوده و بهبود شرایط مسکن

طبق آمار و مطالعات انجام شده بیش از 17 درصد از جمعیت تهران در بافت فرسوده زندگی می کنند و به طور کلی 5 درصد از کلانشهر تهران در بافت فرسوده قرار دارد. از این رو موضوع بافت فرسوده همواره یکی از معضلات شهری بوده است. در دو سال گذشته 2 هزار و 176 پروانه در بافت فرسوده صادر شده است. علاوه بر شهرداری تهران، دولت نیز باید در نوسازی بافت فرسوده ورود کند تا میزان نوسازی این بخش بالاتر رود.

بر اساس گزارش ها، ارائه تسهیلات به سازندگان مسکن در مناطق بافت فرسوده و ارائه بسته های تشویقی، از جمله راهکارهای دولت برای توسعه و نوسازی بافت فرسوده می باشد. اما با این حال تا به امروز این برنامه ها نتوانسته معضلات موجود در این بخش را رفع کند. عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در این رابطه اذعان داشت، موضوع باز آفرینی شهری یک موضوع پیچیده است و در شهر تهران یک برنامه پنج ساله برای نوسازی بافت های فرسوده و بازآفرینی شهری طراحی شده است.

از این رو 180 دفتر توسعه محلی در تهران مستقر شده که فعالیت های مرتبط با توسعه و نوسازی را انجام می دهند. وی در ادامه گفت: در یک سال گذشته اقدامات گسترده ای در زمینه روشنایی و نظافت محلات قدیمی و فرسوده کلانشهر تهران صورت گرفته است و وضعیت آن ها با گذشته بسیار تغییر کرده است.