آموزش رویت

ساختمانچی

متال فوم نمونه ای از پانل های سه بعدی است که در ساخت آن از پلی استایرن و شبکه های فولادی استفاده می شود. آن چه که در ساختار دیوار متال فوم به کار می رود، قاب های سبک نوردشده فلزی هستند که از آن ها به عنوان چهارچوب استفاده می شود.

در کنار آن استفاده از مهاربندی افقی و عمودی به منظور تامین مقاومت ایستایی و به منظور انتقال نیروهای برشی که خود ناشی از نیروهای جانبی می باشد، صورت می گیرد. با این مقدمه در ادامه این مطلب از ساختمانچی به ارائه نکات تکمیلی در مورد متال فوم می پردازیم. با ما همراه باشید.

دیوار متال فوم

دیوار متال‌فوم به عنوان یک دیوار غیر باربر شناخته می شود و از پلی استایرن و مش فولادی در ساخت آن استفاده می شود. نحوه ساخت این گونه دیوارها به این گونه است که پلی استایرن در میانه دیوار و مش فوادی در دو طرف آن قرار می گیرد.

براساس استاندارد، حداقل ضخامت لایه پلی استایرن باید 5 سانتی متر و قطر میلگردهای مش فولادی 3 میلی متر باشد. فاصله بین مش ها نیز باید 8 سانتی متر در نظر گرفته شود. استفاده از این پانل های پیش‌ساخته باعث می شود بار مرده ساختمان کاهش یابد و سرعت ساخت افزایش پیدا کند.

استفاده از این دیوارهای پیش‌ساخته باید در داخل ساختمان و به عنوان دیوار جداکننده صورت پذیرد. آن چه که در هنگام اجرای این پانل ها باید رعایت شود، کنترل تحمل بار توسط این دیوارها می باشد.

رعایت استانداردهای لازم برای کنترل پایداری این دیوارها در مقابل زلزله از دیگر نکات مهمی است که باید در زمان اجرا به آن ها توجه شود. استاندارد طول مجاز برای ساخت این گونه دیوارها 3.2 متر می باشد.

از دیگر موارد مهم در این زمینه استفاده از مصالحی است که از کیفیت بالایی برخوردار باشند. همچنین مصالح مورد استفاده باید در مقابل خوردگی و عوامل زیست محیطی از خود مقاومت نشان دهند.

متال فوم چیست؟

مزایای دیوار متال‌فوم

بدون شک استفاده از متال‌فوم مزایایی به همراه دارد که در ادامه به توضیح در مورد آن ها می پردازیم. از مزیت های استفاده از این دیوارها می توان به کاهش بارهای ساختمانی، کاهش استفاده از مصالح ساختمانی، ایجاد مقاومت در برابر نیروهای حاصل از زلزله، به کارگیری کمتر نیروهای انسانی می باشد. در نتیجه به کاهش هزینه های ناشی از آن و کاهش مدت زمان اجرای پروژه منجر می شود.

بخوانید!  دیوار برشی چیست؟

از آن جایی که در ساخت این گونه دیوارها از مصالح سبک استفاده می شود، امکان انتقال و حمل و نقل آسان آن ها فراهم می باشد. از ویژگی های برتر این گونه دیوارها که می توان به آن اشاره کرد، قابلیت استفاده از آن ها به عنوان عایق حرارت، صوت و رطوبت می باشد.

ساختار این گونه دیوارها به گونه ای است که امکان عبور لوله های آب و فاضلاب و برق از آن وجود دارد. همین امر باعث می شود برای اجرای تاسیسات برقی نیاز به تخریب وجود نداشته باشد. دیوارهای متال فوم به گونه ای هستند که برای نازک کاری آن ها به گچ و ملات نیازی نیست.

نحوه اجرای متال فوم

در سیستم اجرای دیوارهای متال‌فوم، اجرای دیوارهای جانبی و داخلی، با ایجاد یک شبکه قاب مهاربندی، صورت می گیرد. در فرآیند نصب متال فوم، قاب مهاربندی فلزی با اتصالات میخی و پروفیل سبک به کف، سقف ساختمان و ستون های کناری متصل می شود.

پس از نصب اتصالات پروفیل، استاد بلت در فاصله های معین قرار می گیرند. آن چه که در ادامه صورت می گیرد، اجزای مرتبط با دیوار، بازشوها و فریم ها در محل مناسب به سازه های قاب فلزی متصل می شود.

این کار باید با توجه به فضای معماری صورت پذیرد. آنچه که در مرحله آخر باید انجام شود، قراردادن متال فوم در جای خود می باشد. پس از قرارگیری دیوار متال فوم در جای خود، عملیات بتن ریزی در دو طرف دیوار انجام می شود.

مزیت متال فوم در برابر تریدی وال

از جمله مزیت های متال فوم در برابر نسل اول این دیوارها که با نام تریدی وال شناخته می شوند، می توان به سیستم بدون خطا در نصب و اجرا، افزایش سرعت عمل در نصب تاسیسات برقی بدون نیاز به عملیات تخریب، کاهش محسوس در استفاده از مصالح و پرت آن ها، کاهش هزینه های اجرا و افزایش سرعت نصب آن ها اشاره کرد.

نکات مهم در اجرای متال فوم

از نکات مهمی که در اجرای متال‌فوم باید مورد توجه قرار گیرد، رعایت مبحث 3 مقررات ملی ساختمان ایران می باشد. بر اساس این مبحث، حفاظت ساختمان در برابر آتش سوزی با در نظرگرفتن ابعاد ساختمان، نوع کاربری و عملکرد اجزای ساختمان، الزامی می باشد و کارفرمایان و پیمانکاران باید نسبت به رعایت آن خود را ملزم بدانند.

بخوانید!  انواع کفپوش بتنی، کاربرد و نکات دانستنی آن

از دیگر نکاتی که در ساخت و تولید دیوارهای متال فوم باید رعایت شود، اخذ گواهینامه فنی برای محصول از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن می باشد.

رعایت مبحث 18 مقررات ملی ساختمان در جهت اجرای صدا بندی هوابرد جدا کننده ها در بین واحدهای مستقل، از دیگر نکات قابل توجه می باشد. رعایت استاندارد 2800 ایران در کنترل پایداری دیوارها در مقابل نیروهای ناشی از زلزله از نکات مهمی است که باید اجرایی شود.

کلام پایانی

آن چه در این نوشته از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، ارائه نکاتی در خصوص دیوار متال فوم می باشد. امیدواریم مطالعه این نوشته اطلاعات ارزشمندی را در باب این موضوع در اختیار شما کاربران گرامی قرار داده باشد. در صورت تمایل می توانید نظرات خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

متال فوم چیست؟

متال فوم نمونه ای از پانل های پیش‌ساخته سه بعدی است که در ساخت آن ها از پلی استایرن و شبکه های فولادی استفاده می شود. در این دیوارها قاب های سبک نورد شده استفاده می شود که فلزی هستند که از آن ها به عنوان چهارچوب استفاده می شود.

دیوار متال فوم چیست؟

دیوار متال فوم به عنوان یک دیوار غیر باربر بکار می رود و از پلی استایرن و مش فولادی در تولید آن استفاده می شود. نحوه ساخت این دیوارها به گونه ای است که پلی استایرن در میانه دیوار و مش فوادی در دو طرف آن قرار می گیرد.

مزایای استفاده از دیوار متال فوم چیست؟

از مزیت های استفاده از این دیوارها می توان به کاهش بارهای ساختمانی، کاهش استفاده از مصالح ساختمانی، ایجاد مقاومت در برابر نیروهای حاصل از زلزله، به کارگیری کم تر نیروهای انسانی و در نتیجه کاهش هزینه های ناشی از آن و به حداقل‌رسیدن مدت زمان اجرای پروژه اشاره کرد.

دیوارهای متال فوم با دیوارهای تری دی چه تفاوتی دارند؟

متال فوم در برابر نسل اول این دیوارها که با نام تری دی وال شناخته می شوند، قرار دارد. از مزایای متال فوم در برابر تری دی وال می توان به سیستم بدون خطا در نصب و اجرا، بالا رفتن سرعت عمل در نصب تاسیسات برقی بدون نیاز به عملیات تخریب، کاهش محسوس در استفاده از مصالح و پرت آن ها، کاهش هزینه های اجرا و بالا رفتن سرعت نصب آن ها اشاره کرد.