آموزش رویت

ساختمانچی

با استفاده از سیستم سرمایش فضای باز می توان به راحتی با گرمای تابستان مقابله کرد و از فضای بیرون لذت برد. گرمای شدید در تابستان، استفاده از فضای باز را با مشکل مواجه می کند و خنک کردن فضای بیرون با استفاده از تجهیزات سرمایشی داخل ساختمان، کار نتیجه بخشی نخواهد بود.

سیستم های سرمایش فضای باز سیستم هایی هستند که متناسب با شرایط محیط باز، خنک سازی محیط را انجام می دهند. این سیستم ها در فضاهایی مانند فضای باز رستوران، گلخانه، محیط های صنعتی و حتی فضای باز خانگی استفاده می شوند.

سیستم های سرمایشی باید متناسب با  نوع محیط باز استفاده شوند تا اثربخش باشند. به عنوان مثال سیستم سرمایش فضای باز یک رستوران با سیستم سرمایش یک محیط صنعتی کاملا متفاوت می باشد. به عبارت دیگر هر کدام نیاز به توان خاصی متناسب با نوع فضای باز دارند.

در اینجا قصد داریم با انواع سیستم سرمایش فضای باز، مزایا و معایب آن ها آشنا شویم. با مطالعه این مقاله می توانید سیستم سرمایش مناسب خود را انتخاب کنید و در گرمای تابستان از محیط باز به نحو احسن استفاده نمایید. با ساختمانچی همراه باشید.

سیستم های سرمایش فضای باز مبتنی بر فشار

سیستم های سرمایش محوطه باز با توجه به نوع قدرت موتور و فشار هوا در سه دسته تقسیم بندی می شوند. این سه دسته عبارتند از :

سیستم های سرمایش فضای باز از نظر فشار

1. سیستم سرمایش کم فشار

نوع کم فشار سیستم های سرمایشی محوطه باز مناسب برای گلخانه ها، باغ ها و باغچه ها می باشد. این سیستم نیازی به پمپ جداگانه ندارد و با وجود آب شهری می تواند در حدود 1 الی 8 بار کار کند. چون در این سیستم از پمپ استفاده نشده است، بنابراین قطرات آب آن اندازه درشتی خواهند داشت.

2. سیستم سرمایش با فشار متوسط

سیستم های با فشار متوسط مناسب استخرهای روباز و حیاط ها هستند. اما از آن ها برای مغازه های داخل خیابان نیز استفاده می کنند. این سیستم با فشاری در حدود 7 الی 17 بار کار می کند و قطرات نسبتا ریزی تولید می کند.

3. سیستم سرمایش با فشار قوی

نوع فشار قوی این سیستم قطراتی آب کاملا ریز را تولید می کند و با فشارهای در حدود 17 بار به بالا کار می کند. این سیستم با وجود تولید قطرات بسیار ریز خیابان را خیس نمی کند و این یکی از مزایای آن می باشد.

بخوانید!  سنگ فرش بتنی پیش ساخته، مزایا و معایب

اگر بخواهید از این نوع سیستم سرمایش محیط باز برای محیط های صنعتی استفاده کنید باید سیستم در فشاری در حدود 50 الی 85 بار کار کند.

سیستم های سرمایش فضای باز مبتنی بر کاربرد

علاوه بر قدرت و فشار سیستم های سرمایش محوطه باز، کاربرد آن ها متناسب با محیط نیز حائز اهمیت می باشد. به همین دلیل در ادامه به بررسی سیستم های سرمایش فضای باز مبتنی بر کاربرد می پردازیم.

سیستم های سرمایش فضای باز از نطر کاربرد

1. سیستم های سرمایش فضای باز صنعتی

سیستم های سرمایشی مخصوص محیط های صنعتی علاوه بر خنک کردن هوای محیط می توانند بر روی کاهش گرد و غبار نیز موثر باشند.

گرد و غبار موجود در محیط های صنعتی یکی از مشکلات بارز این مناطق می باشد که با استفاده از این سیستم کاهش چشمگیری پیدا می کند. معمولا برای محیط های صنعتی از رطوبت ساز همراه با پنکه مه پاش استفاده می شود.

2. سیستم های سرمایش باغ یا گلخانه

این نوع سیستم سرمایشی مصرف انرژی کمی دارد و با توجه به عملکرد ساده خود می تواند در هر نوع باغ، باغچه و گلخانه ای مورد استفاده قرار بگیرد.

در روزهای گرم تابستان که دمای بالای هوا به گلخانه آسیب وارد می کند، این نوع سیستم سرمایشی می تواند بسیار کمک کننده باشد. علاوه بر این رطوبت موردنیاز برای گل ها و گیاهان با استفاده از این سیستم به خوبی تامین می شود.

3. سیستم سرمایشی فضای باز خانگی

سیستم سرمایش خانگی می تواند در حدود 10 الی 12 درصد گرمای محیط حیاط خانه را کاهش دهد. این گرما ر تابستان به قدری است که نمی توان از فضای حیاط خانه استفاده کرد، اما با استفاده از یک سیستم سرمایشی فضای باز خانه می توان رطوبت سازی مناسبی انجام داد. با این کار هم حیاط به خوبی خنک می شود و هم گل ها و گیاهان آن شاداب تر می شوند.

4. سیستم سرمایشی فضای باز رستوران

رستوران های دارای فضای باز و محیط های تجاری با استفاده از سیستم های سرمایشی محوطه باز می توانند رطوبت مناسبی برای محیط های باز ایجاد کنند و از آن نهایت استفاده را داشته باشند.

معمولا مشتریان از فضای باز رستوران ها استقبال بیشتری می کنند. بنابراین اگر دمای این محیط در فصل تابستان مناسب باشد می توان مشتری بیشتری جلب کرد.

مزایای استفاده از سیستم سرمایشی فضای باز

مزایای سیستم سرمایش فضای باز

اولین مزیت بارز سیستم سرمایش فضای باز کاهش دمای 10 تا 15 درجه محیط های باز می باشد. با این کاهش دما در فصل تابستان می توان به راحتی از محیط باز استفاده کرد و جذب مشتری را افزایش داد. علاوه بر کاهش دما، گرد و غبار فضای باز نیز با این سیستم کاهش ویژه ای پیدا می کند.

بخوانید!  عکس و مدل انواع میز و صندلی باغی، تراس، بالکن و فضای باز

یکی دیگر از مزایای این سیستم کاهش حشرات فضای باز می باشد. با استفاده از سیستم های سرمایشی و رطوبت ساز، حشرات از محیط دور می شوند و آرامش افراد حین استفاده از محوطه باز بیشتر می شود.

این سیستم قابلیت نصب و نگهداری آسانی دارد و در مدت زمان کمی می توان آن را نصب و راه اندازی کرد. این سیستم را می توان در اندازه های مختلف ایجاد کرد. میزان مصرف انرژی سیستم های سرمایش محیط باز، بهینه می باشد و با در نظرگرفتن هزینه کمی می توان از این سیستم بهره برد.

معایب استفاده از سیستم سرمایش فضای باز

معایب سیستم سرمایش فضای باز

از معایب سیستم سرمایش محوطه باز این است که در برخی موارد باعث خیس‌شدن محوطه باز می شود و ظاهر نازیبای را ایجاد می کند.

در برخی از محیط ها مانند فضای باز صنعتی یا فضای باز رستوران، خیس شدن محیط می تواند مشکل ساز باشد. بنابراین برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی توصیه می شود از سیستم های سرمایشی استفاده کنید که قطرات بسیار ریز تولید می کنند و موجب خیس‌شدن محیط نمی شوند.

کلام پایانی

در این مقاله با انواع سیستم های سرمایشی محیط های باز آشنا شدیم. این سیستم ها می توانند به خوبی با گرمای تابستان مقابله کنند و با بهره برداری بهتر از فضای باز، میزان مشتری را افزایش دهند. در صورتی که محوطه باز زیادی در اختیار دارید توصیه می شود از این سیستم های سرمایشی استفاده کنید.

سوالات متداول

سیستم های سرمایشی فضای باز از نظر فشار چند دسته‌اند؟

سه نوع سیستم سرمایشی فضای باز از نظر فشار وجود دارد: فشار کم، فشار متوسط و فشار قوی

سیستم های سرمایشی فضای باز از نظر کاربرد چند دسته‌اند؟

چهار نوع سیستم سرمایشی فضای باز از نظر کاربرد وجود دارد که شامل سیستم سرمایشی صنعتی، گلخانه، رستوران و خانگی می شود.

مزایای استفاده از سیستم سرمایشی فضای باز چیست؟

کاهش دما و گرد و غبار، کاهش حشرات، نصب و نگهداری آسان و مصرف انرژی بهینه