آموزش رویت

ساختمانچی

سقف شیبدار تک پر یا Sloping Roof، نوعی سقف شیب دار است که نمای یک سقف شیروانی را در ذهن مجسم می کند. این نوع سقف از نصب یک پنل شیب دار بر روی دیوار ساخته می شود.

پیشتر از این نوع سقف ها بیشتر برای سقف تراس ساختمان، پارکینگ و کلبه استفاده می شد. امروزه این نوع سقف ها بر بام مدرن ترین ساختمان ها نیز استفاده می شوند.

نصب سقف شیب دار روی ساختمان کار آسانی است و به دلیل شیب زیادی که دارد باعث سرازیر شدن آب باران و برف می شود و از نفوذ آن به داخل ساختمان جلوگیری می کند. به همین دلیل این نوع سقف ها گزینه مناسبی برای استفاده در مناطقی است که برف و باران به وفور می بارد.

سقف های شیبدار در مقایسه با سایر سقف ها نیاز به مصالح کمتری برای ساخت دارند و طرحی مناسب برای معماری مدرن محسوب می شوند. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی جزئیات بیشتر این نوع سقف ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

سقف شیب دار تک پر

ویژگی های سقف تک پر

نکته ای که در نصب این گونه سقف ها باید رعایت شود این است که شیب سقف بنا در حد مطلوب باشد، زیرا شیب بیش از حد باعث کوتاه‌شدن سقف و محدود شدن فضای خانه می شود.

همچنین استفاده از این سقف ها در مناطقی که سرعت باد و طوفان بالاست توصیه نمی شود. شیب یک طرفه این نوع سقف باعث وارد آمدن خسارات بیشتری به ساختمان می شود.

ساختمان هایی که با سقف شیبدار تک پر بنا می شوند اصولا ارتفاع بلندتری نسبت به دیگر ساختمان ها دارند و به اندازه کافی فضای مناسب برای نصب پنجره در زیر شیروانی وجود دارد.

بخوانید!  سقف کرومیت چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

این فضا به اندازه ای بزرگ است که می توان برای ورود نور خورشید به داخل ساختمان و روشن‌کردن فضای داخل بنا، پنجره ها را بزرگ تر ساخت. به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی و بهینه سازی آن، می توان بر روی سقف های شیب دار پنل های خورشیدی نیز نصب نمود.

سقف شیبدار تک پر

مصالح مورد استفاده در ساخت سقف شیبدار تک پر

به منظور شیک و ساده جلوه‌دادن سقف های تک پر می توان از درز جوش های ایستا به جای موزاییک و شینگل استفاده نمود. همچنین با رعایت اصول سازگاری با محیط زیست می توانید از پانل های جذب نور خورشید بر روی این سقف ها به منظور خودکفایی در مقوله انرژی استفاده نمایید.

سقف تک بر

مزایای سقف شیب دار تک پر

  • ساخت سقف شیبدار تک پر کار ساده ای است و به سهولت انجام می پذیرد.
  • در مقایسه با برخی سقف های دیگر از مصالح کم تری در ساخت آن استفاده می شود.
  • شیب تند این سقف ها سبب می شود تا هیچ باران یا برفی بر روی آن باقی نماند.
  • این سبک طراحی معمولا به منظور جلوه بیشتر نمای ساختمان و افزایش ارزش معماری بنا مورد استفاده قرار می گیرد.
سقف شیبدار یک طرفه

معایب سقف شیبدار تک پر

  • در صورتی که شیب سقف زیاد باشد، سقف داخلی خانه کوچک می شود.
  • استفاده از این نوع سقف ها در مناطق بادگیر و طوفانی می تواند مشکلات زیادی را به دنبال داشته باشد.

کلام پایانی

امیدواریم نکات ارائه‌شده در این نوشته از ساختمانچی شما را با سقف تک شیب یا تک پر آشنا کند. این سقف زیبایی بسیاری دارد و سبب منحصربفرد شدن جلوه و نمای ساختمان شما می شود.

بخوانید!  نماسازی مدرن ساختمان با کرتین وال curtain wall

در صورت تمایل نظران، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.