آموزش رویت

ساختمانچی

استفاده از اسکلت‌های فلزی در ساختمان‌ها تقریبا پیشینه‌ای طولانی دارند؛ برای اجرای چنین سازه‌هایی در قدیم از چدن استفاده می‌شد، اما بعد از گذشت زمان چدن جای خود را به آهن داد. اسکلت‌های فلزی امکان ساخت سازه‌های مختلف با طرح‌ها و شکل‌های متفاوتی را به سازنده‌ها می‌دهند.

در کنار اسکلت فلزی ساختمان‌ها، سوله‌های صنعتی نوع دیگری از سازه‌های فلزی هستند که برحسب محاسبات فنی خاصی به اشکال مختلفی تولید می‌شوند. اما کاربرد اصلی اسکلت فلزی ساختمان و سوله صنعتی در چه چیزی است؟ قیمت ساخت اسکلت فلزی چقدر هست و مراحل ساخت سوله صنعتی چطور است؟ در ادامه این مطلب پاسخ تمام این سوالات را خواهید یافت.

اسکلت فلزی چیست؟

اسکلت فلزی، مجموعه‌ای متشکل از فولاد، تیر و ستون است که در کنار هم نوعی سازه فولادی را تشکیل داده‌اند؛ این سازه‌ها عموما شبکه‌ای منظم از ستون‌ها و تیرها هستند که به صورت افقی و عمودی با کمک اتصالات به هم متصل شده‌اند.

با توجه به استقامت بالای فولاد، ساختمان‌هایی که با اسکلت فلزی ساخته می‌شوند، بیشتر مورد اعتماد هستند و نیاز کمتری به مواد خام دیگر به نسبت اسکلت‌های بتنی و چوبی دارند. در حال حاضر فولاد بیشترین کاربری را در ساخت اسکلت‌های فلزی داراست و به طور گسترده در ساخت سوله‌ها و ساختمان‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

مزایای اسکلت فلزی نسبت به سایر چیست؟

باتوجه به این که در حال حاضر اکثر ساختمان‌ها با استفاده از اسکلت فلزی ساخته می‌ شوند، لازم است تا با مزایا و معایت این نوع اسکلت بندی ساختمان آشنا شوید؛ قطعا داشتن این نوع از اطلاعات در حین خرید خانه می‌تواند بسیار در انتخابتان تاثیرگذار باشد.

مقاومت بالا

یکی از مهم‌ ترین مزیت‌ های اسلکت‌ های فلزی، مقاومت بالای فولاد به نسبت بتن است. این موضوع در ساخت سوله‌ های صنعتی با دهانه‌ های بزرگ و علاوه بر آن ساختمان‌ هایی با ارتفاع زیاد روی زمین‌ های سست نقش بسیار موثری را ایفا می‌ کند و همین خود یکی از مزایای ارزشمند اسکلت‌ های فلزی به شمار می‌ رود.

خواص ارتجاعی

فلز فولاد به دلیل همگن بودن، دارای خواص ارتجاعی بسیار خوبی است. به طور مثال امکان محاسبه دقیق ممان اینرسی یک مقطع فولادی بسیار بالا و قابل اعتماد است در حالی که در مورد بتن این ارقام را نمی‌توان به طور دقیق و با اطمینان محاسبه کرد.

امکان مقاوم سازی

یکی دیگر از مزایای اسکلت فلزی، قابلیت مقاوم سازی آن است. با وجود این قابلیت در مواقعی که هر گونه اشتباهی در محاسبات، اجرای نادرست و یا تغییر در مقررات و ضوابط اسکلت به وجود بیاید این امکان را فراهم می‌ کند تا با جوش، پرچ یا پیچ کردن قطعات جدید آن را تقویت کرد.

عکس ساخت سوله های صنعتی و ساختمان سازی با اسکلت فلزی چه مزایایی دارد؟

قیمت ساخت اسکلت فلزی

در شروع ساخت هر ساختمانی، اولین چیزی که در ذهن هر کارفرمایی نقش می‌ بندد، هزینه‌ های کاری است که می‌ خواهد انجام دهد. از همین رو لازم است تا در ابتدای کار هزینه‌ هایی که برای ساخت یک ساختمان برایش تمام می‌ شود را در کاغذ جمع آوری کند. اسکلت‌ بندی ساختمان یکی از  مهم ترین و اساسی‌ ترین هزینه‌ هایی است که متوجه هر ساختمانی می‌ شود.

مقایسه قیمت ساخت اسکلت فلزی در کنار اسکلت بتنی همواره جز مواردی است که به آن فکر می‌ شود. اما آن چه حائز اهمیت است کیفیت و مقاومتی است که اسکلت ساختمان می‌ بایست داشته باشد و در از این حیث به هیچ وجه نمی‌توان اسکلت بندی فلزی را قابل مقایسه با اسکلت بندی بتنی دانست، چرا که علاوه بر مقاومت کمتری که نسبت به سازه‌های فولادی دارا هستند، دستمزد ساخت و همچنین هزینه اجرای آن به تناسب بیشتر است و ما در این بخش نمی‌خواهیم به مقایسه بین این دو اسکلت بندی ساختمانی بیش از این بپردازیم.

قیمت ساخت اسکلت فلزی ساختمان به فاکتورهای مختلفی نظیر وزن آهن مصرفی، قیمت خرید آهن و میزان دستمزد ساخت بستگی دارد. لازم به ذکر است که عدم توجه کافی به این موارد می‌ تواند بار مالی اضافی را بر دوش کارفرماها قرار دهد.

مراحل ساخت سوله صنعتی

ساخت سوله صنعتی نیازمند طی مراحل اداری و سازمانی متعددی است که در ادامه به تمامی ‌آن ها اشاره می‌ کنیم.

  • در ابتدا می‌ بایست اقدام به اخذ جواز شغل مورد نظر با کاربری سوله و همچنین میزان متراژ آن نمود.
  • دریافت زمین با توجه به متراژ ساخت سوله صنعتی و همچنین با در نظر گرفتن فضای آتش نشانی، فضای سبز، محوطه سازی و همچنین نوع کاربری سوله در محل مجاز شغل
  • دریافت معرفی‌ های لازم در جهت تهیه نقشه مورد نظر برای ساخت سوله و مجوز احداث آن
  • حتما لازم است که کارفرما با مهندسین خبره در این زمینه مشاوره‌ هایی داشته بشد و اقدام به تهیه دفترچه محاسبات و نقشه‌های ساخت سوله با تاییده نظام مهندسی در محل اجرا نماید.
  • ارائه اصل و کپی a3  نقشه‌های ساخت سوله به شرکت شهرک ها و اخذ مجوز احداث و انشعاب‌های مورد نیاز مانند آب، برق، گاز و … .
  • تحت نظر کارشناسان و پیمانکاران اقدام به لایه برداری، خاک ریزی و مسطح سازی زمین نمایید.
  • براساس نقشه‌های از پیش تایین شده شروع به آلموتور بندی و قالب بندی فونداسیون سازه ها کرد.
  • مرحله به مرحله ساخت می‌بایست تحت نظر مهندس ناظری که از طرف نظام مهندسی معرفی شده کنترل و تایید شود
  • اخذ مجوز بتن ریزی و آزمایش بتن
  • اجرای همزمان سوله سازی و اسکلت فلزی با فونداسیون
  • در نهایت با تایید ناظر سازه، قطعات سوله به محل مورد نظر حمل و نصب می‌ گردد.

پولادین دژ کاوه

مجموعه پولادین دژ کاوه با پیشینه‌ای قوی در حوزه ساخت و اجرای سازه‌های ساختمانی و صنعتی، از بهترین متریال موجود در بازار و به‌روزترین ابزار و تجهیزات استفاده می‌کند و با مهندسان و نیروهای تحصیل‌کرده و خبره همکاری دارد که مجموع این موارد سه ضلع مثلثی هستند که پولادین دژ (شرکت تولید کننده سازه فلزی) را به یکی از بهترین‌های حوزه طراحی، ساخت و اجرای سوله، سازه‌ های ساختمانی، سازه‌ های صنعتی و سین‌ بیم تبدیل کرده است.