آموزش رویت

ساختمانچی

آیا تاکنون به این فکر کرده اید که رنگ آمیزی ساختمان می تواند تحولی عظیم در فضا ایجاد کرده و دکوراسیونی زیبا به نمایش بگذارد؟

برخلاف تصور عموم که گمان می کنند استفاده از رنگ قدیمی است و کاغذ دیواری و سایر دیوارپوش ها مدرن تر و جذاب تر هستند، با صراحت می توان گفت رنگ آمیزی سقف و دیوارهای ساختمان نیز می تواند بر زیبایی دکوراسیون داخلی بیفزاید و فضا را متحول کند.

همانطور که می دانید رنگ ها بر روح و روان انسان تاثیرات متفاوتی می گذارند و هر رنگ نماد یک روحیه خاص است. از این رو نمی توان اهمیت رنگ را در ساختمان نادیده گرفت.

رنگ آمیزی منزل مسکونی یکی از راحت ترین روش های تغییر دکوراسیون است که با استفاده از آن می توان حس و حالی متفاوت به فضا بخشید. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی اهمیت رنگ آمیزی ساختمان و مزایا و معایب این کار می پردازیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

اهمیت رنگ آمیزی ساختمان

در گذشته اصولاً از رنگ های سفید یا کرم برای رنگ آمیزی ساختمان استفاده می شد. در حال حاضر رنگ های دیگر را نیز می توان برای زیباتر کردن فضا به کار برد.

اگر رنگ به درستی و در طیف های مناسب انتخاب شود فضای شما از نظر بصری ایده آل به نظر خواهد آمد. از این رو انتخاب رنگ موضوعی بسیار مهم است که باید بدان توجه نمود.

برای محافظت از دیوارهای ساختمان و یا پوشش سقف استفاده از رنگ های با کیفیت امری ضروری است. بدین منظور رنگ آمیزی دیوار منزل خود را به نقاشان ماهر بسپارید تا با توجه به تجربه خود شما را در انتخاب بهترین رنگ راهنمایی کنند.

اگر رنگ ساختمانی از کیفیت مناسب برخوردار باشد به مرور زمان پوسته پوسته نمی شود. اگر هم در معرض نور آفتاب قرار گیرد رنگ پریده نخواهد شد. 

عکس رنگ آمیزی ساختمان

انواع رنگ ساختمانی

یکی از دلایل اصلی عدم تمایل افراد به استفاده از رنگ برای ساختمان، بوی نامطبوع آن است. رنگ هایی که در گذشته مورد استفاده قرار می گرفتند دارای مواد شیمیایی بودند و برای افرادی که مشکل تنفسی داشتند مناسب نبودند.

در حال حاضر با پیشرفت علم و تکنولوژی رنگ های بدون بو وارد بازار شدند و رفاه حال مصرف کنندگان را به ارمغان می آورند. علاوه بر آن به نسبت رنگ های قدیمی کمتر منجر به ایجاد حساسیت پوستی می شوند و می توان با خیالی آسوده از آن ها استفاده نمود.

در نوشته های پیشین ساختمانچی به معرفی انواع رنگ ساختمانی پرداختیم که برای آشنایی با آن ها می توانید به لینک موردنظر مراجعه نمائید.

معمولاً رنگ هایی که برای رنگ آمیزی ساختمان به کار می روند رنگ روغنی، رنگ پلاستیکی و رنگ اکریلیک می باشند که هر کدام از این رنگ ها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند.

رنگ روغنی

رنگ روغنی از جمله رنگ هایی است که به دلیل استفاده از مواد شیمیایی در تولید آن بویی آزار دهنده دارد اما برای تمام سطوح قابل استفاده می باشد و مقاومت آن بالاست.

نقاشی ساختمان با رنگ روغنی در گذشته بسیار رایج بود، زیرا قیمت رنگ روغنی بسیار مناسب بود و به راحتی از آن به عنوان رنگ خانه استفاده می شد.

رنگ روغنی شامل نمونه های مات، نیمه مات و براق می باشد. نقاشی ساختمان با رنگ روغنی مزیت هایی به همراه دارد. از مهم ترین ویژگی های آن می توان به قابلیت تمیز کردن آسان این رنگ اشاره کرد.

به یاد داشته باشید که برای رنگ آمیزی سقف از این رنگ استفاده نکنید. چرا که رنگ روغنی نور را بازتاب می کند و از این رو برای این قسمت مناسب نیست.

رنگ پلاستیکی

رنگ پلاستیکی برخلاف رنگ روغنی فاقد بو است و به سرعت خشک می شود. در واقع تفاوت رنگ روغنی و پلاستیکی برای اکثر افراد مشخص است. این روزها افراد به سلامت خود بیشتر اهمیت می دهند و رنگ پلاستیکی را به رنگ روغنی ترجیح می دهند.

برای اجرای رنگ پلاستیک بیش تر از غلطک استفاده می شود. استفاده از غلطک برای رنگ آمیزی با استفاده از رنگ پلاستیک باعث ایجاد نمایی مخملی بر روی سطح موردنظر می شود.

رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک نیز از جمله رنگ هایی است که به دلیل قابلیت های منحصر بفرد کاربرد بیشتری در مقایسه با رنگ روغنی و رنگ پلاستیکی دارد.

این رنگ از خاصیت کشسانی فوق العاده ای برخوردار است و هم برای سطوح داخلی ساختمان و هم سطوح خارجی آن قابل استفاده می باشد. رنگ اکریلیک بر روی تمام سطوح قابل اجراست و سریع خشک می شود.

بخوانید!  انواع توری پنجره[آکاردئونی، مگنتیک، ریلی، لولایی و ثابت]

از مزیت های استفاده از رنگ اکریلیک می توان به سهولت اجرا، قابلیت شستشو و قابلیت خشک‌شدن سریع آن اشاره کرد. قدرت پوشانندگی این رنگ بسیار بالا است و دارای خواص ضد باکتری می باشد.

رنگ کردن خانه

آموزش نقاشی ساختمان

رنگ آمیزی ساختمان حرفه ای تخصصی است و تنها نقاشان ماهر از عهده آن بر می آیند. برای آموزش رنگ آمیزی ساختمان می توان از نقاشان حرفه ای راهنمایی گرفت. زیرا تنها آن ها با فنون رنگ آمیزی آشنا هستند و می توانند تجربیات خود را در اختیار افراد علاقمند قرار دهند.

رنگ آمیزی و نقاشی اگر با مهارت لازم صورت گیرد می تواند نمایی ایده آل به فضا ببخشد، بنابراین از این راهکار برای زیباسازی خانه خود استفاده نمائید و رنگ آمیزی نمای ساختمان و یا فضای داخل آن را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید.

رنگ آمیزی منزل

نقاشی ساختمان مدرن

آن چه که در نقاشی ساختمان مدرن باید به آن توجه داشته باشید، انتخاب رنگ مناسب می باشد. برای مثال رنگ هایی مانند طوسی، کرمی و رنگ های خنثی برای انجام این کار مناسب می باشد.

انتخاب نوع رنگ نیز از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید. رنگ روغنی، رنگ پلاستیکی و رنگ اکریلیک از رنگ هایی هستند که می توانید مورد استفاده قرار دهید.

تهیه ابزار نقاشی ساختمان از نکات مهمی است که باید قبل از اقدام به رنگ آمیزی ساختمان نسبت به انجام آن اقدام نمایید. از ابزارهایی که برای انجام این کار نیاز می باشد، قلمو، غلطک، کاردک، رنگ، نردبان، لباس کار و… می باشد.

نقاشی ساختمان مدرن

آموزش نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک

اگر شما از جمله افرادی هستید که به دنبال رنگ آمیزی ساختمان با استفاده از رنگ پلاستیک هستید، ما قواعد کلی کار را در این جا با شما در میان خواهیم گذاشت.

آن چه که در ابتدا باید به آن توجه داشته باشید، تمیز کردن سطح موردنظر می باشد. پس از تمیز کردن سطح موردنظر و اجرای تعمیرات لازم آن، مانند تعمیر ترک های دیوار، نوبت به استفاده از روغن زیرکار می رسد.

شما می توانید این روغن را از فروشگاه های فروش رنگ تهیه نمایید. پس از انجام این کار، باید نسبت به گچ کاری دیوار اقدام نمایید. در تکمیل مرحله زیرسازی باید سطح موردنظر را سنباده بزنید.

این کار در ایجاد سطحی صاف به شما کمک می کند. بعد از انجام این کار در مرحله پایانی نوبت به رنگ آمیزی سطح موردنظر با استفاده از رنگ پلاستیک می رسد.

آموزش نقاشی ساختمان با غلتک

رنگ آمیزی ساختمان با استفاده از غلتک، یکی از ساده ترین راهکارها می باشد. این وسیله کار را برای افرادی که مهارت رنگ آمیزی ندارند، بسیار آسان کرده است.

این امکان وجود دارد که تنها با استفاده از چند تکنیک ساده از غلتک برای رنگ آمیزی فضای مورد نظر استفاده نمایید. آن چه که در ابتدا باید انجام دهید، حاضرسازی غلتک می باشد.

در صورتی که در نظر دارید از رنگ لاتکس استفاده نمایید، در ابتدا باید غلتک را مرطوب نمایید. در صورت استفاده از رنگ روغن، غلتک را به تینر آغشته کنید و سپس برای رنگ آمیزی مورد استفاده قرار دهید.

پس از انجام این کار رنگ را در سینی مخصوص بریزید و غلتک را درون آن فرو ببرید. توجه داشته باشید که رنگ باید به طور مساوی در تمام قسمت های غلتک پخش شود. قبل از استفاده از آن رنگ اضافی آن را بگیرید.

سپس غلتک را به صورت مورب بر روی دیوار حرکت دهید. برای انجام این کار می توانید غلتک را به صورت حرف M بر روی دیوار حرکت دهید. این کار را تا پایان رنگ آمیزی ادامه دهید.

معایب و آسیب های احتمالی رنگ آمیزی ساختمان

رنگ مناسب ساختمان بر اساس فاکتورهایی مانند نوع سطح، شرایط آب و هوایی، لایه زیرین و… انتخاب می شود. در غیر این صورت در صورت اعمال بر سطح ممکن است آسیب‌دیده و کیفیت و ظاهر خود را از دست دهد.

در ادامه عیوبی که ممکن است پس از رنگ آمیزی دیوار، سقف و سایر سطوح رنگی پدیدار شوند را به شما معرفی می نمائیم.

طبله کردن

هنگامی که سطوح رنگی در معرض نم، رطوبت و یا روغن قرار می گیرند متورم شده و هوا به زیر آن ها می رود. اگر دلیل اصلی این تورم نم و رطوت باشد، سطح پوسته‌پوسته می شود و اگر در اثر روغن چنین اتفاقی رخ دهد، در اصطلاح می گویند رنگ طبله کرده است.

بخوانید!  انواع شیرآلات سهند

این عیوب زمانی اتفاق می افتند که در پوشش نهایی از روغن زیاد استفاده شود، بین لایه های رنگ حباب هوا باشد و یا سطوح چوبی نم دار و مرطوب باشند.

این مشکلات را می توان با استفاده از رنگ های متخلخل نظیر رنگ های امولسیونی به جای رنگ های غیر متخلخل مانند رنگ های روغنی، رنگ لعابی و… رفع کرد.

طبله کردن

کمرنگ شدن

یکی دیگر از مشکلات رنگ آمیزی ساختمان هنگامی است که رنگ در معرض تابش نور خورشید، رطوبت و یا عوامل دیگر قرار می گیرد کیفیت اولیه خود را از دست می دهد و کمرنگ می شود. به منظور جلوگیری از این کار پیگمنت های مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی باید به رنگ اضافه شوند.

کمرنگ شدن رنگ

گچ پس دادن

هنگامی که در پرایمر از روغن کافی استفاده نشود، اگر بر روی سطح رنگ شده دست بکشید، کف دست شما گچی خواهد شد. از این رو در رنگ امیزی باید به این نکته دقت نمود و با استفاده از روغن کافی در پرایمر مانع از ایجاد چنین حالتی شد.

گچ پس دادن

سرازیر شدن

هنگامی که یک لایه نازک از رنگ، سطحی نرم و صیقلی را پوشش می دهد، این رنگ ممکن است به سمت پایین سرازیر شده و بخشی از سطح بدون رنگ به نظر برسد.

سرازیر شدن

چکه‌کردن

اگر سطح مورد نظر را با لایه ای ضخیم از رنگ پوشش دهید، زیاد بودن رنگ باعث چکه کردن آن به سمت پایین می شود. این حالت همانند مورد بالاست اما در اثر ضخیم بودن لایه رنگ رخ می دهد.

پوسته پوسته شدن

جدا شدن رنگ از سطح را پوسته‌پوسته‌شدن می گویند. این حالت زمانی اتفاق می افتد که رنگ به خوبی به سطح زیر نچسبیده باشد. از این رو به منظور افزایش چسبندگی رنگ به سطح، قبل از رنگ آمیزی باید سطح زیرین را تمیز کرد و آن را با سمباده از هر نوع گرد و غبار و یا برجستگی پاک نمود.

شوره زدگی

شوره همان رسوبات نمکی سفید است که در اثر رسیدن نم به سطوح رنگی ایجاد می شود. از جمله عواملی که منجر به ایجاد این وضعیت می شوند می توان به عدم آماده‌سازی سطح و از بین‌نبردن شوره های قبلی، وجود ترک در دیوارها یا بندکشی ها، انتقال رطوبت به سطح و نفوذ آب اشاره نمود.

شوره زدگی

چین خوردگی

اگر لایه رنگی که بر روی سطح اعمال می شود ضخیم باشد، نمای سطح دچار چین و چروک خواهد شد. به منظور جلوگیری از این امر، قبل از آن که رنگ نهایی بر روی سطح قرار گیرد، لایه زیرین باید به طور کامل خشک شود، در این صورت چین خوردگی ایجاد نخواهد شد.

چین خوردگی

کپک زدگی

هنگامی که بر روی سطح رنگ، لایه ای نازک از لکه های خال دار خاکستری، سیاه یا سبز ایجاد شود، در اصطلاح به آن کپک زدگی می گویند.

از جمله دلایلی که منجر به این ایجاد چنین حالتی می شوند می توان به رنگ آمیزی سطحی که قبلاً دچار قارچ و کپک‌شده، استفاده از رنگ های بی کیفیت، عدم آسترکاری مناسب و ترکیب رطوبت با تهویه نامناسب و عدم تابش نور خورشید اشاره نمود.

قیمت رنگ ساختمانی

همانطور که ذکر شد رنگ ها در انواع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند که هر کدام ویژگی ها و قابلیت های خاص خود را دارند. رنگ های باکیفیت تر مانند رنگ اکریلیک که نه تنها سطحی یکدست و زیبا ایجاد می کنند بلکه برای سلامتی انسان خطری در پی ندارند قیمت بالاتری دارند.

رنگ ها با توجه به مواد اولیه ای که در تولید آن ها به کار رفته قیمت متفاوتی دارند، در نتیجه برخی گران تر و برخی ارزان تر می باشند.

کلام پایانی

امیدواریم نکات ارائه شده در این نوشته از ساختمانچی شما را با انواع رنگ های ساختمانی و رنگ آمیزی ساختمان آشنا کرده باشد. در صورت تمایل نظرات خود را در این باره با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

انواع رنگ هایی که برای رنگ آمیزی ساختمان استفاده می شوند، کدام اند؟

معمولاً رنگ هایی که برای رنگ آمیزی ساختمان به کار می روند رنگ روغنی، رنگ پلاستیکی و رنگ اکریلیک می باشند.

چرا توصیه می شود از رنگ روغنی در نقاشی سقف استفاده نشود؟

چون رنگ روغنی نور را بازتاب می کند از این رو برای سقف مناسب نیست.

مزایای رنگ اکریلیک چیست؟

از مزیت های استفاده از رنگ اکریلیک می توان به سهولت اجرا، قابل شستشو بودن و قابلیت خشک شدن سریع آن اشاره کرد. قدرت پوشانندگی این رنگ بسیار بالا بوده و دارای خواص ضد باکتری می باشد.