آموزش رویت

ساختمانچی

بچینگ پلانت دستگاهی است که مواد تشکیل دهنده بتن را با هم ترکیب کرده و بتن تولید می شود. برای تولید بتن نسبت های مشخصی از سیمان، آب و سنگدانه ها با یکدیگر ترکیب می شوند.

این نسبت ها که همان طرح اختلاط بتن نام دارد، برای دستیابی بتن به مقاومت مورد نظر، تأمین دوام کافی و اسلامپ مورد نظر مشخص می شود.

طرح اختلاط بتن یا به صورت وزنی و یا به صورت حجمی ارائه می شود که محاسبه آن کمی پیچیده است. این کار به عواملی چون اسلامپ مورد نظر، بزرگترین بعد دانه، مقدار آب لازم و میزان هوا، مقدار سیمان و بسیاری موارد دیگر بستگی دارد.

به طور کلی می توان گفت، این دستگاه با توجه به طرح اختلاط بتن و استفاده از پمپ های تعبیه شده، سیمان را از سیلوها و سنگدانه ها را از مراکز دپو با نسبت های مختلف، داخل دیگ می ریزند و سپس آب به داخل این قسمت هدایت می شود.

پس از این مرحله مواد تشکیل دهنده بتن، مخلوط و از قسمت تخلیه خارج می شوند. لازم به ذکر است در برخی از پروژه ها، با در نظر داشتن ابعاد و حجم پروژه، از بچینگ پلانت در محل استفاده می شود.

اما در پروژه های کوچک تر معمولا این دستگاه در فاصله ای نسبت به پروژه قرار داد و بتن تولیدشده را با استفاده از ماشین هایی چون ترک میکسر به محل پروژه می آورند.

با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی جزئیات بیشتر این دستگاه می پردازیم. با ما همراه باشید.

اجزاء تشکیل دهنده بچینگ پلانت

این دستگاه شامل قسمت هایی چون سیلوهای سیمان، منبع آب، مخزن شن و ماسه، باسکول شن و ماسه، باسکول سیمان، دیگ مکیسر، اتاق اپراتور، حلزونی انتقال سیمان و کنتور آب است.

سیلوهای سیمان محلی برای ذخیره سازی سیمان بوده و با توجه به اندازه ایستگاه بچینگ پلانت بین 3 تا 5 سیلو وجود دارد. همچنین آب موردنیاز با توجه به طرح اختلاط از منبع ذخیره، وارد میکسر می شود و با مقدار مشخصی از شن و ماسه و سیمان که مقدارشان توسط باسکول معین می گردد، در داخل دیگ میکسر مخلوط می گردند.

لازم به ذکر است مخازن شن و ماسه و هم چنین تیپ های مختلف سیمان به صورت مجزا می باشد. در اتاق اپراتور فردی مسئول است تا مصالح را با وزن و حجم مشخص به داخل دیگ میکسر هدایت کند.

اجزا بچینگ پلانت

پروسه تولید بتن در بچینگ پلانت

  • در مرحله اول استفاده از این دستگاه ابتدا می بایست میکسر دستگاه، نوار انتقال مصالح و سایر قسمت هایی که قرار است از آن ها استفاده شود، روشن شود و از خالی بودن تمامی باسکول ها اطمینان حاصل گردد.
  • سپس با استفاده از آژیر و یا هر وسیله دیگر به پرسنل اعلام شود که عملیات ساخت بتن در حال شروع شدن است. می بایست تمامی افراد غیر متخصص از محدوده خارج شوند.
  • در مرحله بعد نوبت به توزین و افزودن مصالح می شود. در این مرحله ابتدا سنگدانه ها شامل شن نخودی و بادامی و ماسه به درصد های مشخص از طریق نوار نقاله منتقل می شوند. پس از سنگدانه ها، نوبت توزین و افزودن سیمان است.
  • پس از انجام این مراحل آب اضافه می گردد. معمولا در شرایطی که فشار آب کم است از پمپ و در صورتی که فشار آن زیاد باشد، از شیرآب برای توقف ورود آب استفاده می گردد.
  • مصالحی که پیشتر گفتیم، متریال معمول مورد استفاده در همه بتن ها هستند؛ اما ممکن است با توجه به خواصی که از بتن انتظار می رود، نیاز به استفاده از مواد افزودنی چون روان کننده، زودگیر کننده، دیرگیر کننده و سایر مواد افزودنی بتن باشد.
  • در این حالت معمولا ماده افزودنی در یک مخزن کوچک تر نسبت به مخزن آب موجود است و بارگیری می شود.
  • بعد از توزین مصالح مختلف و کامل شدن مرحله بارگیری، تمام متریال به داخل میکسر وارد می شود و عملیات مخلوط شدن، آغاز می گردد. پس از رسیدن مصالح به درصد همگنی موردنظر، بتن تخلیه می شود.
  • زمان حاضرسازی بتن های مختلف، متفاوت است. برای مثال زمان میکس در بتن هایی که نسبت آب به سیمان آن ها کمتر است حدود دو تا سه برابر زمان حاضرسازی بتن های تر می باشد.
بخوانید!  نکات مهمی که هنگام خرید و فروش خانه باید در نظر بگیرید!

انواع بچینگ پلانت از نظر تولید بتن

بچینگ پلانت ها به دو صورت خشک و تر وجود دارند که به شرح زیر می باشند:

بچینگ پلانت تر

در بچینگ پلانت های تر همه مصالح به صورت همزمان ترکیب می شوند و نهایتا بتنی فراهم می گردد که تخلیه می شود و به محل مورد نظر منتقل می گردد.

بچینگ پلانت خشک

اما در بچینگ پلانت خشک، ابتدا سنگدانه ها و سیمان با هم مخلوط می شوند و سپس این مخلوط به تراک میکسر منتقل می گردد. آب در تراک میکسر و حین حمل بتن، به مصالح اضافه می شود و عملیات میکس انجام می گردد.

بچینگ پلانت خشک

انواع بچینگ پلانت از نظر ساختار

بچینگ پلانت ها به دو دسته کلی ثابت و متحرک تقسیم می شوند. هر کدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و با توجه به شرایط پروژه استفاده می گردند.

بچینگ پلانت ثابت

به طور کلی می توان گفت از بچینگ پلانت ثابت بیشتر در کارخانه های تولید بتن و مواردی که نیاز به بتن ریزی با حجم زیاد است، مانند سد سازی و یا فونداسیون برج ها از نوع ثابت آن استفاده می گردد.

بچینگ پلانت ثابت دقت بسیار بالایی دارد و مصالح را به دقت و درستی مخلوط می کند؛ بنابراین در حجم مصالح مصرفی نیز صرفه جویی می گردد.

به علاوه با استفاده از این دستگاه از وقت نیز استفاده بهینه شده و می توان بتن را در هر ساعتی از شبانه روز تهیه کرد. البته باید توجه داشت که هزینه این دستگاه بالاست.

بچینگ پلانت متحرک

از بچینگ پلانت متحرک در قسمت هایی استفاده می شود که ساختمان سازی های معمولی در حال انجام است و از طرفی فاصله پروژه تا کارخانه تولید بتن زیاد است.

بخوانید!  کاربرد درب GRP

در این شرایط انتقال بتن زمان بر بوده و ممکن است خواص آن تحت تاثیر قرار گیرند، بنابراین استفاده از این دستگاه گزینه خوبی است. معمولا بچینگ پلانت به راحتی توسط یک تریلر حمل و نقل به پروژه منتقل می شود.

انواع مدل های بچینگ پلانت

بچینگ پلانت ها در دو مدل ستاره ای یا دراگلاینی و فیدری یا خطی تولید می شوند. جزئیات این مدل ها به شرح زیر می باشد:

بچینگ پلانت دراگلاینی

این مدل از قدیمی ترین دستگاه ها در خط تولید بتن می باشد. در این سیستم با استفاده از یک شن کش، مصالح را به درون سیستم انتقال می دهند و آن ها وزن می کنند.

عدم نیاز به لودر از مزایای این دستگاه محسوب می شود؛ اما نگهداری و تعمیر زیاد به دلیل قدیمی بودن سبب می شود تا امروزه کمتر از این مدل استفاده گردد.

بچینگ پلانت فیدری

این مدل بچینگ پلانت از مخازنی تولید می شود که در کنار هم معمولا 3 یا 4 خانه را با توجه به ظرفیت تولید تشکیل می دهند. این خانه ها به لودسل هایی برای توزین مصالح متصل می باشد.

از جمله مزایای این نوع سیستم می توان به جمع و جور بودن آن و کاربری و نگهداری آسان اشاره نمود. بچینگ پلانت فیدری در سه تیپ ثابت، موبایل و پرتابل تولید می شود.

کلام پایانی

امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این نوشته از ساختمانچی به شما عزیزان در شناخت دستگاه بچینگ پلانت و کارایی های آن کمک کرده باشد. نظرات خود را در این خصوص با ما درمیان بگذارید.