آموزش رویت

ساختمانچی

هنگامی که ما به برنامه ریزی برای چیدمان خانه مشغول می شویم، به احتمال زیاد طراحی پلکان را در نظر نمی گیریم. بسیاری از افراد بر این تصورند که طراحی پلکان آخرین مرحله ای است که باید در موردش فکر کرد، اما پلکان به هر صورتی که باشد، همواره باید مورد توجه قرار گیرد.

پلکان مدرن جزئی از فضای داخلی خانه است که باید دلپذیر و جذاب باشد. هر پلکان مدرن با توجه به تقاضا و خواسته مشتری تولید می شود و باید کاملا در خور توجه باشد.

از طراحی پلکان چوبی تا طراحی پلکان استیل، برای تمامی سلیقه ها طرح های متنوع یافت می شود. نمایش جزئیات در طراحی پلکان باعث منحصربفرد شدن خانه می شود.

اگر دنبال ظاهری غیر رسمی هستید، ممکن است از طراحی نردبانی که به یک درب منتهی می شود لذت ببرید. این طراحی خانه شما را طبیعی تر و صمیمانه تر نشان می دهد.

افراد با توجه به توانایی مالی خود، می توانند از پلکان شیشه ای بسیار دیدنی استفاده کنند. اگر می خواهید فضای کمتری را اشغال کنید، پلکان مارپیچی گزینه مناسبی برای شما می باشد. چنین پلکانی می تواند با هر رنگ و مصالحی تولید شود.

چنانچه در انتخاب نوع پلکان دچار تردید شدید، به این تصاویر از پلکان نگاهی بیندازید. دیزاین های داخلی متنوع نیازمند چیزی هستند که برایشان مناسب باشد. از این رو هنگام انتخاب پلکان، باید ببینید که آیا پلکان مورد نظرتان برای فضای کلی ساختمان مناسب است یا نه!

برای این که هارمونی دکوراسیون داخلی را بر هم نزنیم، بهتر است اندازه ها را مقایسه کنیم و اندازه دقیق هر شی از جمله پلکان را مد نظر بگیریم. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با ایده های طراحی پلکان داخلی منزل آشنا شوید.

ایده های طراحی پله در دکوراسیون داخلی

استفاده صحیح از فضا

طراحی ارگونومیک پلکان خانه برای شما که نمی خواهید حتی یک اینچ از فضای مفید خود را هدر دهید، گزینه ای ایده آل می باشد. قفسه های مکعب شکل زیر پله ها می توانند برای شما بسیار مناسب باشند.

استفاده صحیح از فضا

پلکان شناور

اگر می خواهید پلکانی با لبه های تیز طراحی کنید، می توانید راه پله شناور را در نظر بگیرید. این انتخاب به شما کمک می کند طراحی مدرن و کابردی برای خانه خود در نظر بگیرید که ساده و مینیمال می باشد.

پلکان شناور

پلکان عجیب و غریب

راه پله های موجود در داستان های تخیلی را در نظر بگیرید که واقعی شدند. این راه پله ها به صورت مارپیچ تکان می خورند، به هر حالتی شکل می گیرند و کماکان نقش اول و کابردی خود را حفظ می کنند! آیا این جادوی محض نیست؟

پلکان عجیب غریب

پلکان ناهموار

این مدل از پلکان می تواند واقعا جذاب و زیبا باشد. حتی اگر از چوب و یا مصالح سنگین دیگر برای ساخت آن ها استفاده شود، باز هم می تواند در بیننده این توهم را ایجاد کند که در حال تماشای مصالح کم وزن است.

این نوع پله با سطوح عریض شروع می شود و هر چقدر بالاتر می رود کم عرض تر می شود. بعضی اوقات این طور به نظر می رسد که چنین پله هایی اگر به اندازه کافی ارتفاع داشتند، در انتها به اندازه یک نقطه به جایی در آسمان می رسیدند.

پلکان ناهموار

پلکان کاشی کاری شده

این نوع پلکان با استفاده از کاشی تولید می شود و در عین سادگی، زیبایی بی نظیری به فضا می بخشد. علاوه بر آن، تمیز نمودن آن ها نیز به راحتی انجام می شود و طول عمر این نوع پله ها بالا می باشد.

پلکان کاشی کاری شده

پلکان شیشه ای

پلکان های شیشه ای هم جذاب و هم مفید می باشند، زیرا نور خورشید بیشتری به خانه شما می آورند و خانه روشن تر می شود. طراحی شفاف این نوع پلکان یک راه حل بسیار عالی برای خانه های کوچک است.

پلکان شیشه ای

پلکان گردباد

طراحی گردباد با استفاده از لایه گذاری هایی مخصوص با رنگ برنز و یا نقره ای بدست می آید. شما می توانید این تاثیر را در وسط این پلکان ببینید.

پلکان گردباد

پلکان نواری شکل

این نوع پلکان شکل هندسی خاصی دارد که حکایت از طراحی مینیمال و کابردی می کند. اگر به دنبال یک پلکان خاص برای خانه خود هستید، شاید این پله ها برای شما مناسب باشند.

پلکان نواری شکل

پلکان با سایز استثنایی

اگر خانه شما استاندارد نیست، بهتر است نگاهی به این پلکان داخلی بیندازید. این پلکان بسیار کابردی و جذاب است.

پلکان با سایز استثنایی

پلکان با میله های کابلی

اگر شما نمی خواهید راه ورود نور به خانه را بگیرید، از نرده های جنس کابل استفاده کنید. کابل ها طراحی متفاوت به پلکان ها می بخشند و به آن ها حالتی امروزی می دهند.

پلکان با میله های ساخته شده از جنس کابل

پلکان طراحی شده با آینه و موزاییک

اجزای کوچک آینه و موزاییک می توانند به طرز قابل توجهی طراحی پلکان را تغییر دهند، چرا که در این حالت مقدار نور دو برابر می شود و منشوری بوجود می آید که نور را منعکس می کند.

بخوانید!  تاثیر نورپردازی در دکوراسیون داخلی

شما می توانید یک موزاییک و آینه بزرگ را به عنوان قسمتی از دیوار پلکان نصب کنید تا از فضای پس زمینه پیروی نمایید و با آن هماهنگی داشته باشید.

پلکان طراحی شده با آینه و موزاییک

پلکان بتنی شناور

پلکان بتنی شناور گزینه ای مناسب برای تکمیل فضای داخلی شماست. معمولا چنین پلکانی از چوب یا آهن تولید می شود. آن ها کابردی، پایدار و سبک هستند. طراحی پلکان با جنس بتن یک گزینه کابردی و بسیار جذاب می باشد.

پلکان بتنی شناور

پلکان با پانل شیشه ای

بعضی از مکان ها در خانه مانند انبار، نسبت به جاهای دیگر نور بیشتری نیاز دارند. یکی از ایده هایی که می تواند این مشکل را رفع کند، استفاده از پانل های شیشه ای صیقلی می باشد، چرا که آن ها به این نیاز به خوبی پاسخ می دهند.

پلکان با پانل شیشه ای

پلکان مارپیچی آهنی

پلکان های زیبا صرفاً به خاطر وزن و یا منظره ای که دارند زیبا نیستند. پله های آهنی جزء ساده ترین طرح های پلکان است که هم زیباست هم با فضای داخل هماهنگ می باشد. چنانچه کمبود فضا دغدغه شما نیست، ممکن است بخواهید پله های های قدیمی خود را با پلکان های بسیار مدرن تعویض کنید.

پلکان مارپیچ ممکن است به نظر بسیار جاگیر بیایند، اما هنوز هم مینیمال و مدرن هستند. این‌گونه می توانید از بین جدیدترین گزینه های طراحی پلکان، یکی را انتخاب کنید.

پلکان مارپیچی در طراحی داخل خانه بسیار استفاده می شود. آن ها می توانند هر خانه ای را جذاب و منحصر به فرد نشان دهند و همزمان به خاطر ظاهرشان، فضای کمی هم اشغال کنند.

پلکان مارپیچی آهنی

پلکان چند منظوره

امروزه، تنها جذابیت کافی نیست. مردم دنبال چیز بیشتری هستند، پس شما می توانید چیزی فراتر از انتظار خود از پلکان دریافت کنید! در طراحی پلکان معمولاً سعی می شود یک فضای اضافی زیر پله ها ایجاد شود و این گزینه جلوی بی نظمی را می گیرد.

شما می توانید در زیر پلکان ایده های مختلف را پیاده کنید. مثلا از کابینت استفاده کنید، کشو بگذارید و یا قفسه قرار دهید تا فضایی جذاب پدید بیاورید. این کار برای اتاق پذیرایی که پلکان دارد بسیار مفید است.

پلکان چند منظوره

پلکان های متصل به دیوار

اگر می خواهید به فضایی مینیمال برسید، یکی از ایده های طراحی پلکان که ممکن است نظر شما را جلب کند پلکان های نصب در دیوار هستند. هنگامی که به این پلکان نگاه می کنید، به نظر می آید که تقریبا در داخل دیوار محو شدند و فضایی بسیار خالی بوجود می آید. این هم در نظر داشته باشیم که در این حالت عدم وجود شلوغی و نرده های اضافی نیز حس می شود.

پلکان های تعبیه شده در دیوار

زاویه قرارگیری

زاویه قرارگیری پلکان نقش مهمی در زیبا شدن طراحی آن دارد. خصوصا وقتی که نرده های ریسمانی در کنار پلکان قرار می دهید. با این کار، شما از ایجاد سایه و بی نظمی در خانه جلوگیری می کنید. هنگامی که بر روی طراحی یک پلکان منحصر به فرد کار می کنید، بهتر است خود را به استایل های سفت و سخت، بافت ها و رنگ های تکراری محدود نکنید.

بخوانید!  عکس و طرح کابینت جزیره ای[+آموزش ساخت]

ترکیب اجزاء معمولا نتیجه بهتری در بردارد تا اینکه شما بخواهید خود را بسیار محدود کنید و کاری کلاسیک انجام دهید. ترکیب های یونیک و خاص به شما در طراحی پلکان کمک می کنند. با سایه ها، مصالح و بافت ها بازی کنید تا نتیجه ای غیر قابل باور و مثال زدنی دریافت کنید. طراحی پلکان مدرن فراتر از تصور شما به شما راهکار و راه حل ارائه می دهد.

ایده های تاثیر گذار بر طراحی پلکان

ما پله ها را همه جا می بینیم: در خانه، در دفتر، اتوبان، فروشگاه، رستوران و… . آن ها تنها ساختارهایی نیستند که چند سطح را به هم وصل می کنند، بلکه وسیله ای برای حفظ ظاهری مناسب هستند. استفاده روزانه از پلکان باعث حفظ سلامت شما می شود. البته افراد زیادی شانس داشتن پله در داخل خانه خود را ندارند.

اگر بر روی پله ها فرش پهن نمی کنید، پلکان میله ای می تواند برای ذخیره فضا استفاده شود. هنگامی که به ایده های پلکان رجوع می کنیم، طراحی های ساده میله ای را فراموش می کنیم. این زمانی حقیقت دارد که پلکان را برای ایجاد تاثیری خاص بر فضای داخل یا ایجاد فضایی مینیمال می سازیم.

البته، میله پله ها می تواند نقش مهمی در طراحی پلکان داشته باشد. یک طرح بسیار مدرن برای پله ها می تواند با خلق اشکال متفاوت و فوق العاده از آهن و چوب حاصل شود.

پلکان دایره ای شکل نیازمند فضای بیشتری هستند و ممکن است در هنگام حمل وسایل بزرگ جلوی حرکت شما را بگیرند. اما هم زمان پلکان گرد می تواند باعث سرعت حرکت شما شوند.

اگر شما در خانه کودک دارید، پیشنهاد می کنیم در کنار پلکان، سرسره ای برای آن ها بسازید. این طراحی پلکان می تواند در خاطر آن ها خاطرات باورنکردنی از دوران کودکی بر جای بگذارد.

هنگامی که برای چیدمان دوباره در خانه شروع به برنامه ریزی می کنید و می خواهید پلکان را نیز تغییر دهید، سعی کنید به گستره کاملی از راه حل ها نگاه کنید. تنها به یک گزینه ممکن اکتفا نکنید. ایده ها برای طراحی پلکان بی شمار هستند.

کلام پایانی

پلکان ها ممکن است در فضاهای مختلف به صورت متفاوتی جلوه کنند. به خاطر داشته باشید هنگامی که پلکانی را انتخاب می کنید، باید تمام ویژگی های خانه خود را در نظر بگیرید؛ مانند ذخیره فضا و میزان مناسب بودن پلکان.

شما می توانید با زاویه ها، فرم ها، مصالح، بافت ها، سایه ها و رنگ ها بازی کنید. قدرت تخیل خود را محدود نکنید، زیرا در قرن حاضر شما می توانید هر آرزویی که دارید را به تحقق برسانید.