آموزش رویت

ساختمانچی

همراهان همیشگی ساختمانچی، با مهم ترین اخبار ساختمانی در هفته ای که گذشت، با ما همراه باشید.

بازبینی قوانین بیمه مجریان صنعت ساختمان به منظور رفع مشکلات آن

سعید سلگی، روابط عمومی انجمن انبوه سازان خراسان رضوی در خصوص مشکلات شرکت های ذیصلاح در مورد بیمه تامین اجتماعی گفت: با وجود پیگیری های زیادی که از طرف انجمن صنفی سازندگان طی سال های گذشته انجام شده، سازمان تأمین اجتماعی به بهانه این که طرف قرارداد آن ها مالکین بخش خصوصی و اشخاص حقیقی هستند، کد شناسایی کارگاه جهت تنظیم و ارسال لیست بیمه افراد تحت مسئولیت مجریان را نمی دهد.

وی افزود: از طرف دیگر چون مالکین نیز رغبتی به ارسال لیست بیمه کارگران به این سازمان را ندارند، اعضای مجریان ذیصلاح اعم از مدیران و مهندسان اعزامی مرتبط و مستقر در محل پروژه ها را نیز نمی توانند از محل قرارداد تحت مسئولیت خود بیمه کنند.

همچنین طبق مقررات فعلی سازمان تأمین اجتماعی، به دلیل این که مالکین پروژه های بخش خصوصی ملزم به ارسال لیست بیمه تأمین اجتماعی نیستند، با این وجود در زمان صدور پروانه مبالغ قابل توجهی بابت هر متر مربع بالغ بر 200 هزار ریال، به این سازمان پرداخت می کنند ولی این سازمان به مالکین ذیربط هم کد شناسایی کارگاهی ارائه نمی دهد.

سلگی ادامه داد: بنابراین مبالغ مذکور که در مجموع ارقام بالایی هستند، خارج از حوزه ساخت و ساز و صرف هزینه بیمه بیکاری بخش صنایع و کارخانجات و مؤسسات عمومی تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی می شود، در نتیجه شاغلان پروژه های ساختمانی که تعداد آن ها زیاد است، فاقد بیمه تأمین اجتماعی می باشند.

از آنجایی که اعضای هیئت مدیره و مدیران مجری نمی توانند نام خود را در لیست بیمه کارکنان و پرسنل عادی دفتر یا شرکت خود درج کنند و الزاما بایستی با سازمان تأمین اجتماعی بدوا اقدام به عقد قرارداد جداگانه‌ ای کنند که مبلغ آن در هر بازه زمانی با نظر سازمان تأمین اجتماعی تعیین می‌شود و حق الزحمه مذکور برای افرادی که در شرف بازنشستگی هستند ناچیز می باشد.

بنابراین ضرورتا اعضای هیئت مدیره و مدیران حقیقی و حقوقی شرکت‌ های مجری ذی صلاح ناچارند نام خودشان را در لیست شرکت‌ ها و دفاتر هم صنف و هم جوار خود تهاتر کنند تا بتوانند با حق الزحمه واقعی و دلخواه خود اقدام به ارسال لیست حقوقی و پرداخت حق بیمه کنند.

بخوانید!  برگزاری دومین همایش ملی معماری فضاهای دانشگاهی، مهر 98

برگزاری وبینار صنعت ساختمان عراق در تهران

در روز جمعه پنجم دی ماه 1399 وبیناری با هدف بیان تجارب، نکات کاربردی و فرصت های صادراتی خدمات فنی و مهندسی و محصولات ساختمانی به کشور عراق در تهران برگزار شد.

در این وبینار مدیران و کارشناسان حوزه ساختمانی و حدود 300 نفر شرکت کننده حضور داشتند. این وبینار به همت انجمن صادرکنندگان صنعتی و معدنی خدمات مهندسی و شرکت اکسپورت هاب برگزار شد.

مهمانان این مراسم آقایان دکتر سید حمید حسینی عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و عراق، رضا مونسان دبیر علمی و تسهیل گر دوره، ماجد موزان رئیس اتاق بازرگانی بصره، دکتر سه‌ رو دزه‌ یی رئیس اتحادیه پیمان کاران اقلیم کردستان، صادق الحمدانی مدیرعامل شرکت ساختمانی الحیات بودند.

ضمنا اعضای پنل تخصصی آقایان عباس شیخی صادر کننده خدمات فنی و مهندسی به عراق، سید حسین امامی صادر کننده خدمات فنی و مهندسی به عراق، داریوش محمودی صادر کننده کاشی و سرامیک به عراق علی قاسمی صادر کننده محصولات مبلمان شهری به عراق، علیرضا توکلی مدیرعامل شرکت بازرسی خبرگان، ایوب حسن پور صادر کننده محصولات فولادی به عراق، علیرضا سلطانی صادر کننده سنگ ساختمانی و عراق و آرمان رحیمی نیا کارشناس حوزه صادرات به عراق بودند که این پنل ها با حضور آن ها به اجرا درآمد.

موضوعات اصلی مطرح شده در این وبینار از جمله راهکارهای ورود به پروژه‌های ساختمانی عراق، روش های ورود به بازار کالاهای ساختمانی عراق، نیاز صنعت ساختمان عراق در بخش مرکزی و اقلیم، تجارب کاربردی شرکت های ایرانی در پروژه های فنی و مهندسی عراق، تفاوت استانداردها و روش های ساخت و ساز در عراق با ایران، نکات کاربردی صادرات محصولات فولادی نکات کاربردی صادرات سنگ ساختمانی، نکات کاربردی صادرات کاشی و سرامیک و محصولات بهداشتی، نکات کاربردی صادرات محصولات مبلمان شهری همراه با نکات کاربردی در زمینه حمل و نقل و بازرسی کالا ثبت شرکت و نقل و انتقالات مالی می باشد.

بخوانید!  بهبود ارائه خدمات شهری در شهر جدید پردیس

کشف سنگ های تزئینی ساختمانی قاچاق در جنوب تهران

سرهنگ علی ولی پور گودرزی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ با اشاره به کشف سنگ های تزئینی ساختمانی قاچاق به ارزش 10 میلیارد تومان در جنوب تهران گفت: در پی اطلاع از دپوی کالای قاچاق از نوع سنگ خارجی در انبارهای شورآباد، عوامل عملیاتی این پلیس به انبار مذکور اعزام شدند.

وی گفت: با حضور مأموران این پلیس در انبار مذکور مشاهده شد مقادیری کالا از نوع سنگ خارجی محصول کشور ایتالیا حدودا به متراژ 33 هزار متر مربع در این انبار دپو شده است. از متصدی انبار درخواست اسناد و مدارک مثبته گمرکی شد که وی اعلام کرد کالاها مدت دو ماه است توسط فردی به این انبار منتقل شده و هیچ گونه سندی مرتبط با کالا به وی تحویل داده نشده است.

گودرزی با بیان این که مالک کالا در محل حاضر شد و قادر به ارائه مدارک گمرکی نبود، گفت: در نهایت متهم دستگیر و برای سیر مراحل قانونی به پایگاه جنوب پلیس امنیت اقتصادی پایتخت منتقل شد.

ضعف وزارت صمت در کنترل بازار مصالح ساختمانی

محمدرضا رضایی کوچی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: علی رغم پیگیری ها و تذکراتی که سوی مجلس به وزارت صمت ابلاغ شده، هنوز کنترلی بر بازار مصالح ‌ساختمانی صورت نگرفته و ضعف وزارت صمت مشهود می باشد.

ادامه این روند ساخت ‎مسکن دهک‌ های پایین جامعه را عملاً تعطیل و سیر نرخ مسکن را صعودی می‌ کند. ساماندهی بازار مصالح ساختمانی در دستور کار ‎کمیسیون ‌عمران قرار دارد.

افزایش نرخ مصالح ساختمانی به ویژه فولاد و سیمان در چند هفته اخیر منجر به انتقاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی شده و علی نیک زاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز خواستار پیگیری هرچه سریع تر این موضوع از سوی دولت شده است. رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر افزایش نرخ مصالح ساختمانی بر ساخت مسکن تاکید کرد که ساماندهی این بازار در دستور کار کمیسیون قرار گرفته است.