آموزش رویت

ساختمانچی

بازار مسکن تهران در حالی وارد آخرین فصل از سال ۹۸ شد که خطر شکل‌گیری موج جدیدی از رکود طولانی‌مدت را پشت سر می‌گذارد، رکودی که افزایش قیمت شکل گرفته در ماه‌های گذشته اصلی‌ترین عامل آن به شمار می‌رود.

از ماه‌های ابتدایی سال 97 و همزمان با افزایش نرخ تورم و بالا رفتن قیمت ارز، بازار مسکن ایران که در بسیاری از تحولات اقتصادی سال‌های گذشته، استقلال خود را حفظ کرده بود نیز وارد فاز تغییرات قیمتی شد تا جایی که در یک دوره حدودا یک‌ساله قیمت مسکن در کلانشهرهایی مانند تهران 100 درصد افزایش یافت.

به دنبال این اتفاق، فاصله میان قدرت خرید بخش قابل توجهی از جامعه با قیمت‌های موجود در بازار به شکل قابل توجهی افزایش یافت و عملا میزان تاثیر‌گذاری تسهیلات دولتی ارایه شده در بازار به پایین‌ترین سطح خود رسید. بر اساس گزارش‌هایی که از سوی بانک مرکزی منتشر شده، میانگین قیمت هر متر واحد مسکونی در تهران به بیش از 13 میلیون تومان رسیده است و به این ترتیب تسهیلات فعلی تنها توان پوشش هزینه 12 متر خانه در پایتخت را دارند.

رشد ساخت و سازها در سال‌های گذشته باعث شده، هر یک از مناطق 22گانه تهران شرایط خاصی در بازار مسکن داشته‌ باشند. در شرایطی که میزان خرید و فروش واحدهای مسکونی در بسیاری از مناطق تهران کاهشی بوده، مناطق شمالی تهران در ماه‌های اخیر سطح معاملات خود را تا حدی حفظ کرده‌اند و به نظر می‌رسد در میان طبقات ثروتمند‌تر کاهش قدرت خرید به دنبال افزایش قیمت مسکن رخ نداده است. در کنار آن، فاصله قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران نیز به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.

بخوانید!  وام مسکن ملی چقدر است؟

آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که فاصله میان گران‌قیمت‌ترین و ارزان‌قیمت‌ترین منطقه تهران، در هر متر به بیش از 25 میلیون تومان رسیده است. گزارش اخیر همچنین نشان می‌دهد میانگین قیمت خانه در تهران از مرز متری 13.5 میلیون تومان گذشته است. بر اساس گزارش بانک مرکزی منطقه یک تهران با ثبت عدد متری 31 میلیون تومان، بالاترین قیمت خانه در پایتخت را به خود اختصاص داده است و پس از آن منطقه سه با 23 میلیون، منطقه دو با 20 میلیون، منطقه 6 با 17.5 میلیون، منطقه 5 با 16 میلیون و منطقه 4 با 14.8 میلیون تومان در رده‌های بعدی هستند.

فاصله میان قیمت‌ها در منطقه یک با سایر مناطق و همچنین 6 منطقه گران‌قیمت تهران با سایر مناطق شهر باعث شده میانگین قیمت در پایتخت به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند تا جایی که تنها همین 6 منطقه قیمتی بالاتر از میانگین ارایه شده دارند و در 16 منطقه باقیمانده اعداد پایین‌تر از 13.5 میلیون تومان اعلام شده است. در میان ارزان‌ترین مناطق پایتخت همچنان رتبه نخست در اختیار منطقه 18 است که میانگین قیمت هر متر واحد مسکونی در این منطقه 6.5 میلیون تومان اعلام شده است. پس از آن، منطقه 20 با 6.7 میلیون، منطقه 17 با 7.4 میلیون، مناطق 12 و 15 با 7.8 میلیون و مناطق 16 و 19 با 8.3 میلیون تومان در رده‌های بعدی هستند.

در آمار خرید و فروش‌های آذرماه مشخص می‌شود که همچنان رکود در مناطق کم درآمدتر شهر خود را نشان می‌دهد، اما در مناطق شمالی معاملات رونق گرفته است. در ماهی که گذشت منطقه پنج تهران به تنهایی بیش از 1500 معامله را به نام خود ثبت کرده و این در حالی است که مجموع معاملات مناطق 15 تا 22 تهران به این عدد نمی‌رسد. مناطق 4، 2، 10 و 14 نیز دیگر مناطقی بوده‌اند که در این ماه میزان بالایی معامله را به خود اختصاص داده‌اند.

بخوانید!  برگزاری تخصصی ترین نمایشگاه پوشش های ساختمانی در اصفهان

منبع خبر: اقتصاد آنلاین