آموزش رویت

ساختمانچی

فصل تابستان به خاطر تعطیلی مدارس، به فصل جابه‌جایی معروف شده. خیلی‌ها در این فصل سراغ اجاره کردن خانه می‌روند و طبیعتا موعد پایان قراردادها هم مربوط به فصل تابستان است. به همین خاطر خانه‌ها در تابستان تخلیه و صاحبان جدیدشان را پیدا می‌کنند. اجاره‌نشین‌ها هم در این فصل تصمیم می‌گیرند سر افزایش مبلغ اجاره با صاحبخانه کنار بیایند، یا محل زندگی‌شان را تغییر دهند. این در حالی است که گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد، فصل زمستان بهترین زمان برای اجاره کردن خانه است. چراکه میزان افزایش مبلغ اجاره در این فصل خیلی پایین‌تر از فصل‌های بهار و تابستان است.

صاحبخانه‌های سراسر کشور در تابستان امسال اجاره‌هایشان را به‌طور متوسط ۲۷درصد بالا برده‌اند. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از هفت صبح، به‌شکل کاملا طبیعی بعضی مستاجرها به این مسئله تن نداده‌اند و با تخلیه خانه، سراغ چهاردیواری جدیدی رفته‌اند. فکر می‌کنید نتیجه این اقدام چه بوده؟ بله! آمارهای رسمی ‌نشان می‌دهند، قراردادهای جدید با افزایش مبلغ ۲۳درصدی روبه‌رو بوده‌اند.

گزارش مرکز آمار از تغییرات مبلغ اجاره در قراردادهای تمدید‌شده نشان می‌دهد، صاحبخانه‌ها در تابستان ۹۷، مبلغ اجاره را در قراردادها ۲۶/۳درصد افزایش داده‌اند. به شکل عجیبی در فصل پاییز ۹۷ با وجود ادامه‌دار بودن رشد قیمت مسکن، صاحبخانه‌ها مبلغ اجاره مستاجرانشان را کمتر افزایش داده‌اند. طوری که نرخ افزایش اجاره‌بها در قراردادهای تمدیدشده پاییز ۹۷، حدود ۲۵درصد است.

این رقم در زمستان با کاهش چشمگیر مواجه شده و نشان می‌دهد قراردادهایی که در زمستان ۹۷ تمدید شده‌اند، با افزایش ۲۱درصدی مبلغ اجاره‌بها همراه بوده‌اند. از این موضوع می‌توان نتیجه گرفت، اگر در زمستان خانه اجاره کنید، موقع تمدید قرارداد زحمتتان برای چک و چانه زدن با صاحبخانه کمتر خواهد بود. بهار ۹۸ مبلغ اجاره‌بها در قراردادهای تمدیدشده، ۲۷درصد افزایش پیدا کرده که نشان‌دهنده بازگشت دوباره روند افزایش اجاره در سال ۹۸ است. تابستان ۹۸ هم این رقم به ۲۷/۱درصد رسیده است.

بخوانید!  مسابقه طراحی کارت عضویت سازمان نظام مهندسی تهران

باید توجه داشته باشید که افزایش کمتر اجاره‌بها در زمستان، به تنهایی نمی‌تواند این فصل را به عنوان بهترین فصل برای اجاره‌کردن خانه تبدیل کند. از آنجا که عموما مستاجرها در تابستان خانه‌شان را تخلیه می‌کنند، در فصل گرما گزینه‌های بیشتری برای انتخاب خانه جدید پیش روی شماست. در حالی که در فصل زمستان، گزینه‌هایتان به شدت محدود شده و شاید نتوانید تا سال بعد خانه بهتری پیدا کنید.

مقایسه میزان افزایش اجاره‌بها قراردادهای جدید در استان‌های مختلف نشان می‌دهد، لرستانی‌ها بیشتر از بقیه استان‌ها شاهد افزایش مبلغ اجاره در تابستان ۹۸ بوده‌اند. طوری که نرخ تورم اجاره در این استان به ۳۷/۲درصد می‌رسد. با بررسی وضعیت اجاره‌بها در استان لرستان مشخص می‌شود که نرخ قراردادهای اجاره در فصل تابستان افزایش چشمگیری نسبت به بهار داشته. طوری که مبلغ اجاره در قراردادهای جدید استان لرستان افزایش ۲۳/۶درصدی نسبت به فصل بهار داشته است.

سیستان و بلوچستان هم در رتبه دوم قرار دارد و مبالغ اجاره در قراردادهایی که تابستان ۹۸ امضا شده‌اند، ۳۰درصد نسبت به تابستان سال گذشته افزایش پیدا کرده‌اند. این در حالی است که تابستان سال ۹۷، استان سیستان و بلوچستان کمترین تورم اجاره را در بین استان‌های مختلف به نام خود ثبت کرده بود. تورم اجاره پارسال در سیستان و بلوچستان تنها ۳/۴درصد اعلام شده است.

گزارش مرکز آمار، جایزه بهترین صاحبخانه‌ها را به صاحبخانه‌های استان آذربایجان غربی تقدیم کرده است. وضعیت اجاره در این استان نشان می‌دهد، نرخ تورم اجاره در استان آذربایجان غربی تنها ۱۱درصد بوده که حدود ۱۲واحد درصد کمتر از میانگین کشوری است. به عبارتی می‌توان گفت صاحبخانه‌ها در این استان، بیشتر از دیگر استان‌ها به فکر مستاجرشان بوده‌اند و کمتر رقم اجاره را بالا کشیده‌اند.

بخوانید!  اخذ مالیات از خانه‌های خالی قطعی شد!

صاحبخانه‌های استان فارس در مقام دوم جای گرفته‌اند. در گزارش مرکز آمار می‌بینیم که تورم اجاره در این استان طی تابستان ۹۸ معادل ۱۱/۹درصد بوده و حدود ۱۱واحد درصد کمتر از میانگین کشوری است. استان کردستان هم با تورم اجاره ۱۲/۷درصد در مقام سوم بهترین صاحبخانه‌ها قرار گرفته است.