آموزش رویت

ساختمانچی

انتخاب صحیح نوع کود برای گیاهان یکی از سخت ترین مراحل در فرآیند گل کاری می باشد. کودها در نوع ترکیب، مواد معدنی و نحوه تولید متفاوت می باشند. برخی از کودها برای گیاهان برگ دار و برخی دیگر برای پرورش گل ها و درختان میوه مناسب اند.

برای تشخیص کود مناسب، در ابتدا باید نیاز گیاه شناسایی شده و سپس نمونه مناسب از این محصول را تهیه و مورد استفاده قرار داد.

فاکتورها و عوامل زیادی در این امر دخیل هستند که آشنایی با آن ها می تواند در انتخاب بهتر یه شما کمک کند. در ادامه این مطلب از ساختمانچی همراه باشید تا به بررسی این موارد بپردازیم.

کود طبیعی یا شیمیایی!

یکی از مهم ترین فاکتورها در فرآیند کاشت گیاهان، انتخاب کود طبیعی یا شیمیایی می باشد. نمونه های شیمیایی همان گونه که از نامشان پیداست، بر پایه مواد شیمیایی هستند و نباید در باغ های ارگانیک مورد استفاده قرار گیرند.

در مقابل، پایه تشکیل کودهای طبیعی متفاوت است و می تواند پایه گیاهی، حیوانی و معدنی داشته باشد. کودهای مایع نمونه ای دیگر از انواع این متریال هستند و حاوی مقادیری آمونیاک بی آب، محلول های آبی آمونیاک و محلول های آبی نیترات آمونیوم می باشند.

از مزایای این گونه کودها می توان به اثرگذاری سریع و استفاده آسان از آن ها اشاره کرد. این گونه کودها بیشتر برای شاخ و برگ گیاهان کاربرد دارد و بر روی آن ها اسپری می شود.

استفاده از این نوع کود باید در مواقعی از روز که هوا خنک است، صورت پذیرد تا دچار آفتاب سوختگی نشود. اگر تصمیم دارید از کودهای شیمیایی استفاده کنید، باید سرعت آزادسازی مواد موجود در آن را در نظر بگیرید.

به طور کلی کودها، حجم بیشتری از مواد مغذی خود را طی چند ماه آزاد می کنند. بنابراین در هر فصل باید چندین بار از آن ها استفاده شود. کودهایی که از سرعت رهاسازی پایین تری برخوردارند، برای فصل رشد مناسب می باشد.

کودهای محلول در آب نیز به محض آبیاری به گیاه می رسد و می تواند عامل تغذیه گیاه باشد. این ویژگی در کودهای طبیعی  وجود ندارد و گیاهان با سرعت لازم از مواد مغذی موجود در کود استفاده می کنند. از این رو خطر کوددهی بیش از اندازه و احتمال سوختگی گیاه وجود ندارد.

کود گیاهی

تست خاک

در پایان فصل زمستان و شروع فصل بهار بهتر است نسبت به تست خاک اقدام کرده و میزان PH و اسیدی بودن خاک مورد بررسی قرار گیرد. اگر خاک عاری از مواد مغذی باشد، کوددادن می تواند یک راه حل مناسب برای تغذیه آن باشد.

بخوانید!  آموزش رنگ کردن کاغذ دیواری

خاک های مغذی هم بهتر است به طور مرتب کوددهی شوند. اهمیت این امر در زمان رشد گیاهان بیش تر می باشد. انتخاب نوع کود باید توجه به کیفیت خاک و نوع گیاه صورت پذیرد.

شناسایی نیاز گیاه به نیتروژن، فسفر یا پتاسیم

نیتروژن، فسفر و پتاسیم، سه ماده اصلی برای رشد گیاهان در نظرگرفته می شوند. در حقیقت میزان این سه ماده در توضیحات روی بسته نوشته شده و به آن NPK می گویند.

شناسایی نیاز گیاه به این سه ماده با توجه به ظاهر برگ گیاه صورت می پذیرد. اگر برگ گیاهان زرد یا قهوه ای باشد، نشان از کمبود نیتروژن، کمبود فسفر منجر به بنفش شدن برگ گیاه و کاهش رشد آن ها و اگر برگ ها حالت جمع شدگی داشته باشند، نشان از کمبود پتاسیم گیاه می باشد.

در این میان نیتروژن ماده ای است که کمبود آن در بیشتر گیاهان مشاهده می شود. تعادل میان نیتروژن و پتاسیم بر رشد گیاه تاثیرگذار می باشد.

نسبت بالای نیتروژن به پتاسیم، رشد برگ را تقویت می کند و برای چمن، درختچه ها و گیاهان دارای شاخ و برگ مناسب می باشد. نسبت بالای پتاسیم به نیتروژن برای رشد درختان میوه، گل های تزئینی و سبزیجات مناسب می باشد.

انتخاب کود

انتخاب کود مناسب

بر روی بسته بندی کودها میزان NPK نوشته شده است. علاوه بر این مورد کودها می توانند حاوی مقادیر دیگری از مواد معدنی مانند گوگرد، منیزیم و کلسیم نیز باشند.

در انواع مختلف کود ممکن است یکی از این مواد نسبت به دیگری بیش تر باشد. انتخاب نمونه مناسب باید با توجه به نیاز گیاه مشخص شود.

به طور کلی می توان گفت انواع کودهایی که حاوی 20 درصد نیتروژن، 5 درصد فسفات و 10 درصد پتاسیم باشد می تواند نمونه ای مناسب برای استفاده در چمن در فصل بهار باشد. برای رشد چمن بهتر است از نمونه هایی که سرعت رها سازی مواد مغذی در آن ها پایین است، استفاده نمایید.

بخوانید!  معرفی 7 روش محاسبه شارژ ساختمان[+دانلود نرم افزارهای مدیریت شارژ]

گیاهان گل دار برای رشد به فسفر نیاز دارند؛ بنابراین برای کوددهی این گونه گیاهان از نمونه هایی که حاوی مقادیر بیش تری فسفر می باشند، استفاده نمایید.

کودهای بر پایه گلوتن ذرت منبع خوبی از نیتروژن، پایه سویا منبع خوبی از فسفر و پایه یونجه منبع خوبی از پتاسیم می باشد.

کودهای حیوانی دارای مقادیر زیادی نیتروژن هستند و برای رشد برگ گیاهان مناسب می باشند. کودهایی که از پودر استخوان در ساخت آن ها استفاده می شود، منبع خوبی از فسفر می باشند.

نمونه هایی که بر پایه امولسیون ماهی هستند را می توان در دسته کودهای همه منظوره قرار داد. در این میان کودهای حیوانی دارای مقادیر زیادی مواد آلی هستند.

سرعت رهاسازی مواد مغذی موجود در کودهای معدنی، بسیار آهسته می باشد؛ بنابراین بهتر است استفاده از آنها برای گیاهانی که رشد طولانی مدت دارند، صورت پذیرد.

نمک اپسوم حاوی مقادیر زیادی منیزیم و گوگرد می باشد و برای رشد گوجه فرنگی و فلفل بسیار مناسب می باشد. گچ نیز حاوی مقادیر زیادی کلسیم و گوگرد می باشد.

طراحی یک تقویم برای کوددهی به گیاه

در صورتی که قبل از کود دهی، گیاه آبیاری شود، گیاه می سوزد. اگر گیاهان هنوز کشت نشدند، بهتر است خاک تقسیم بندی شود و سپس نسبت به کوددهی اقدام گردد.

اما در صورتی که گیاهان از قبل کشت شوند، بهتر است کود در بستر خاک پاشیده شود. به طور کلی بهتر است در هر مرحله کود دهی مقداری کمی از آن به گیاه داده شود نه این که در هر مرحله از مقادیر زیاد آن استفاده شود.

کلام پایانی

امیدواریم از مطالعه این نوشته لذت ببرید و به نکات مفید و اطلاعات ارزنده ای دست پیدا کنید. در صورت تمایل نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.