آموزش رویت

ساختمانچی

دریل بتن کن در دسته ابزارهای حرفه ای در صنعت ساخت و ساز قرار دارد و از آن به منظور اجرای فرآیند تخریب و سوراخ کاری استفاده می شود.

استفاده از این دستگاه کار هر کسی نیست و باید از مهارت کافی برای انجام این کار برخوردار بود. در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بیان جزئیات بیش تر در این زمینه می پردازیم.

دریل بتن کن

از این دستگاه به منظور انجام فرآیند تخریب سبک و دریل کاری متریال هایی هم چون بتن، سنگ و آجر استفاده می شود. این ابزار شباهت زیادی به چکش تخریب دارد.

تفاوت این دو در این است که دریل بتن کن می تواند عملیات سوراخ کاری را نیز انجام دهد اما چکش تخریب قادر به انجام این کار نیست. این وسیله در ظرفیت های گوناگون تولید و مورد استفاده قرار می گیرد.

در ساخت آن از پیستون استفاده می شود که نه تنها باعث افزایش قدرت تخریب این دستگاه می شود، بلکه می تواند به عنوان وسیله ای برای حفاری نیز مورد استفاده قرار گیرد. از دیگر اجزای سازنده این ابزار، می توان به سیستم مته و قلم گیر اشاره کرد که عملکردی همانند چکش تخریب دارد.

انواع دریل بتن کن

تقسیم بندی این دستگاه بر اساس وزن و نوع قلم گیر صورت گرفته و شامل موارد زیر می باشد:

مدل دریل بتن کن

بتن کن چهار شیار

ساختار این مدل به گونه ای است که می توان مته و قلم هایی به قطر 30 میلی متر را در آن قرار داد. قلم هایی که در این نوع بتن کن مورد استفاده قرار می گیرند نسبت به قلم های بتن کن 5 شیار، نازک تر و سبک تر می باشند.

قلم تخریب در دستگاه های بتن کن 4 شیار برای انجام تخریب های کم و محدود استفاده می شود و برای انجام پروژه هایی که دارای تخریب بالایی هستند، استفاده از این دریل ها توصیه نمی گردد.

بتن کن های 4 شیار با وجود وزن کمی که دارند، از قدرت سوراخ کاری بالاتری نسبت به دریل های چکشی برخوردار می باشند. اصولا از این نوع دریل به منظور سوراخ کاری مصالحی مانند، بتن، سیمان، آجر و گچ استفاده می شود.

بتن کن پنج شیار

در این مدل از مته و قلم هایی با قطری بیش از 34 میلی متر استفاده می شود. به نسبت نمونه چهار شیار، این دستگاه وزن سنگین تری دارد و این توانایی را دارد که در حین اجرای عملیات تخریب ضربه های قدرتمندی به محل وارد نماید.

این مدل دارای سیستم میرایی لرزش نیز می باشد که سبب دفع لرزش شده و از انتقال آن به کاربر جلوگیری می کند. این ویژگی از ایجاد خستگی در هنگام کار با دستگاه جلوگیری به عمل می آورد.

مدل پنج شیار این دستگاه از قدرت بسیار بالایی برخوردار می باشد. وجود مته گیر، امکان استفاده از آن را در سخت ترین فرآیندهای اجرایی امکان پذیر می باشد.

از آن جایی که وزن این دستگاه عموما بیش از 5 کیلوگرم می باشد، از یک سیستم کنترل سرعت در آن استفاده می شود. این سیستم امکان چرخش مته در 5 یا 6 وضعیت را فراهم می کند.

به خاطر بسپارید در هنگام استفاده از دریل بتن کن، از وارد کردن فشار زیاد بر آن خودداری نمایید، چرا که انجام این کار به دستگاه آسیب می رساند و طول عمر آن را کاهش می دهد. هم چنین می تواند باعث کندی سر مته نیز شود.

نکات مهم در هنگام خرید دریل بتن کن

  • دستگاه باید از قدرت و توان بالایی برخوردار باشد.
  • توجه کنید که با توجه به کیفیت و کارایی دستگاه، از قیمت خوبی برخوردار باشد.
  • اگر تنها به وسیله ای برای تخریب نیاز دارید، بهتر است به جای خرید دریل بتن کن از چکش تخریب استفاده کنید.
  • انتخاب مته با سایز مناسب با توجه به کارایی نیز نکته مهمی است که در هنگام خرید باید به آن توجه شود.
خرید دریل بتن کن

نکات ایمنی در هنگام کار با دریل بتن کن

رعایت نکات ایمنی در هنگام کار با این دستگاه از نکات مهمی است که باید به آن توجه شود شامل موارد زیر می باشد:

  • قبل از شروع به انجام کار از عدم وجود هرگونه کابل و تاسیسات برق، آب و گاز اطمینان حاصل کنید.
  • کابل برق این دریل ها بزرگ هستند و ممکن است در هنگام کار دست و پا گیر باشد، بنابراین باید به این نکته توجه شود.
  • حتما از دسته کمکی استفاده نمایید و تا حد امکان دریل را ثابت نگهدارید.
  • استفاده از عینک ایمنی برای محافظت از چشم از نکات مهمی است که باید رعایت شود.
  • در جهت کنترل بر روی دستگاه در هنگام استفاده هر دو دسته اصلی و جلویی را محکم نگهدارید.
  • توجه داشته باشید که در هنگام استفاده از این دستگاه به منظور سوراخ کردن سطوح، نیاز به وارد کردن فشار زیادی نیست و تنها با اعمال فشار ملایم و ثابت می توان این کار را انجام داد.
  • نحوه قرارگیری شما می تواند تعادل و تسلط شما را بیشتر کند و ایمنی در هنگام کار را نیز بالا ببرد.
بخوانید!  انواع کتیبه پرده [ساده،سلطنتی،پلاستیکی،چوبی و مدرن]

نکات مهم برای نگهداری و بالا بردن طول عمر دریل بتن کن

  • پس از هر 15 دقیقه استفاده از دستگاه به مدت 3 دقیقه به آن استراحت بدهید.
  • پس از هر 100 تا 120 ساعت، زمان سرویس دستگاه می رسد. انجام این کار را به افراد متخصص بسپارید.
  • از افزودن هرگونه روغن و گریس به دستگاه جدا خودداری نمایید.
  • هرگز از این دستگاه همانند دیلم استفاده نکنید، چرا که انجام این کار باعث خرابی مخزن قلم، شکستن گلویی دستگاه و حتی شکستن قلم می شود.

زمان سرویس دستگاه بتن کن

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که زمان سرویس دستگاه چه زمانی است؟ در بیشتر دریل بتن کن ها زغال چکش ها دارای فیوز قطع می باشد و با رسیدن زغال به سطح مورد نظر، فیوز آن عمل می کند و دستگاه دیگر کار نمی کند؛ بنابراین اگر دستگاه به این دلیل روشن نشد، باید بدانید زمان سرویس کردن آن فرارسیده است.

مشکلات حاصل از سرعت بالا در دریل بتن کن

همیشه در ابتدای کار باید به یاد داشت که با سرعت بالا شروع به انجام کار نکنید، چرا که در این صورت مشکلاتی ایجاد خواهد شد. یکی از اساسی ترین مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد خطری است که می تواند متوجه خود کاربر شود.

در صورت افزایش سرعت دستگاه ممکن است مته درون سطح کار گیر کند و قادر به چرخیدن نباشد. در این صورت دستگاه با سرعت به چرخش درآمده و کنترل آن از دست خارج می شود.

همین امر می تواند صدمات شدیدی ایجاد کند. ایجاد خرابی در قطعات ابزار از دیگر مشکلاتی است که در صورت استفاده از سرعت بالا برای دستگاه ایجاد می شود.

بیشتر دریل های بتن کن به سیستم کلاچ ایمنی مجهز هستند. اما در زمانی که کاربر از سرعت بالا برای سوراخ حفره هایی بیش از 20 میلی متر استفاده کند، عملکرد این سیستم به حداقل می رسد و باعث ایجاد مشکل در قطعات و دنده های دستگاه می شوند.

برای مثال یکی از مشکلات اساسی در این زمینه از بین رفتن الماس سر مته ها می باشد. حال سوال این جاست، برای کاهش آسیب دیدگی دستگاه از چه روش هایی استفاده کنیم؟

بخوانید!  چگونه موکت مناسب برای خانه انتخاب کنیم؟

برای این سوال دو راهکار وجود دارد. اولی این که بهتر است از مته هایی که دارای قطر کمی هستند، استفاده کنیم و در روند انجام کار به تدریج اندازه مته ها را بزرگ تر کنید. برای مته هایی که قطری بیش از 20 میلی متر دارند، سرعت دستگاه را پایین بیاوریم.

بهترین مدل و برندهای دریل بتن شکن

در این جا به بررسی 5 برند برتر در زمینه ساخت این ابزار و پرفروش ترین آن ها می پردازیم.

رونیکس

رونیکس نمونه ای از بهترین برندهایی است که در زمینه ساخت ابزارآلات برقی فعالیت دارد. دریل بتن شکن 5 شیار 7 کیلویی مدل 2740 نمونه ای از پر فروش ترین انواع این ابزار در این برند می باشد. از ویژگی های این محصول می توان به قابلیت کنترل سرعت آن اشاره کرد.

منبع تغذیه این دستگاه برق است و قفل سوییچ ندارد. دریل های بتن کن رونیکس با توجه به کارایی و مدل، دارای قیمت های گوناگونی می باشند.

هیوندای

هیوندای از برندهای برتر و معروف در سراسر دنیا می باشد که در زمینه ساخت برخی ابزارآلات برقی نیز فعالیت می کند. مدل 4 شیار 4 کیلویی HP8027-EH از نمونه های پرفروش دریل بتنی مارک هیوندای می باشد.

از ویژگی های این دستگاه می توان به قابلیت کنترل سرعت آن اشاره کرد. همچنین این دستگاه دارای سیستم گردش چپ و راست بوده و منبع تغذیه آن نیز برق می باشد.

ماکیتا

از دیگر برندهای معتبر در زمینه ساخت ابزار آلات برقی ماکیتا می باشد. دریل بتن کن 4 شیار 3 کیلویی HR2630T از پر فروش ترین نمونه های این برند می باشد.

منبع تغذیه این دستگاه برق بوده و از قابلیت کنترل سرعت برخوردار می باشد. سیستم گردش این دستگاه به شکل راست گرد و چپ گرد می باشد.

بوش

از دیگر برندهای معتبر در این زمینه می توان به بوش اشاره کرد. مدل GBH 2-26 DRE از پرفروش ترین دریل های بتن کن این برند می باشد. منبع تغذیه این دستگاه برق بوده و از قابلیت کنترل سرعت و گردش به چپ و راست برخوردار می باشد.

توسن

توسن نمونه ای از برندهای ایرانی است که در زمینه ساخت ابزارآلات برقی و دستی فعالیت می کند. کیفیت محصولات این برند مطابق با استانداردهای بین المللی بوده و طرفداران خود را دارد.

مدل H8020 یکی از پرفروش ترین انواع دریل بتن کن در ایران می باشد. از ویژگی های این محصول می توان به قابلیت گردش به چپ و راست و دارا بودن قفل سوییچ اشاره کرد. منبع تغذیه این دستگاه برق می باشد.

مراکز فروش دریل بتن کن در تهران

برای خرید کلیه ابزارآلات برقی از جمله این محصول در استان تهران می توانید از راسته ابزار فروشان که از میدان امام خمینی شروع و به میدان حسن آباد ختم می شود، مراجعه نمایید.

مراکز فروش دریل بتن کن در اصفهان

در استان اصفهان مراکز زیادی برای خرید ابزارآلات برقی وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به خیابان کهندژ، نواب صفوی، خیابان دکتر بهشتی، حکیم نظامی و شهرک صنعتی امیر کبیر اشاره کرد.

کلام پایانی

امیدواریم مطالب ارائه شده در این نوشته، اطلاعات مفید و ارزنده ای را در خصوص ابزار دریل بتن کن و ویژگی ها و کارایی های آن در اختیار شما عزیزان قرار داده باشد. نظرات خود را در مورد این مطلب با ما درمیان بگذارید.