آموزش رویت

ساختمانچی

آیا می دانید پاراوان چیست و چه کاربردی دارد؟ در حال حاضر در دنیای مدرن امروز ایده های متفاوتی به منظور تفکیک فضا در پلان های باز اجرا می شوند که هر کدام زیبایی و جذابیت خاصی به فضا می بخشند.

یکی از جداکننده هایی که استفاده از آن در دکوراسیون داخلی مکان های مختلف رواج دارد، پاراوان می باشد. پاراوان که با نام پارتیشن نیز معروف است، به صورت موقت دو فضا را از یکدیگر مجزا می کند.

اصولاً در خانه های مدرن امروزی پلان اکثر خانه ها به صورت باز طراحی می شود. برای مثال بین اتاق نشیمن و اتاق خواب دیوار وجود ندارد و برای تفکیک این دو مکان باید به دنبال راهکاری مانند استفاده از پاراوان بود.

افراد ساکن در یک محل قاعدتاً نیازهای متفاوتی دارند و وجود حریم خصوصی را امری مهم می دانند. از این رو در خانه های طراحی شده با پلان باز می توان با استفاده از پاراوان و یا پارتیشن نسبت به تفکیک مکان های مختلف از یکدیگر اقدام نمود.

پاراوان یک لغت فرانسوی (paravent) است که به معنای پرده می باشد. این پرده یا همان پارتیشن از جنس چوب و پارچه بوده و به منظور ایجاد حریم خصوصی و جدا نمودن فضاهای مشخص استفاده می گردد.

این محصول دکوراتیو با طرح ها و رنگ های متفاوت تولید و به بازار عرضه می شود. از این رو با توجه به دکوراسیون داخلی فضای مورد نظر می توانید پاراوان مناسب را انتخاب کنید و با استفاده از آن پارتیشن بندی فضا را انجام دهید. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با انواع پاراوان آشنا شوید.

پاراوان چیست؟

ویژگی های پاراوان

  • اصولاً عرض پاراوان 40 الی 60 سانتی متر و ارتفاع آن 185 سانتی متر می باشد. این اندازه ها استاندارد هستند و اگر تغییری در آن ها ایجاد شود، پایداری پاراوان پایین می آید و کوچک ترین ضربه منجر به سقوط آن خواهد شد.
  • تعداد لته های پاراوان 3 الی 4 عدد و جنس آن اصولاً MDF یا PVC می باشد.
  • ام دی اف و پی وی سی دو متریال بسیار سبک با قابلیت تمیزشوندگی هستند و به محض نشستن گرد و غبار بر روی آن ها به راحتی می توان با یک دستمال مرطوب آن ها را تمیز نمود.
  • پاراوان نیازی به شست و شو ندارد و المانی بسیار زیبا در دکوراسیون محسوب می شود که هم جنبه کاربردی دارد و هم جنبه دکوراتیو، از این جهت بهترین گزینه برای تزئین فضا و تقسیم بندی آن می باشد.
  • این المان دکوراتیو، متحرک است و آن را می توان در مکان های مختلف استفاده نمود و یا در مواقع لزوم باز و بسته کرد.
  • تنوع بالای پاراوان این امکان را برای افراد فراهم کرده تا به راحتی بتوانند این عنصر دکوراتیو را با توجه به کفپوش، دیوارپوش، مدل های مختلف پرده و سایر المان های موجود در فضا انتخاب نمایند.

انواع پاراوان

در حال حاضر طراحان با پیروی از سبک های متفاوت، پارتیشن ها یا پاراوان های بسیار زیبایی از جنس پارچه، فلز، شیشه، پی وی سی، چوب طبیعی و ام دی اف می سازند و در اختیار مشتریان قرار می دهند. در ادامه به معرفی برخی از انواع پاراوان ها می پردازیم:

پارتیشن چوبی

همانطور که می دانید چوب بهترین و سازگارترین متریال در دکوراسیون داخلی است که گرما، صمیمیت و حسی دوست داشتنی به فضا می بخشد. برخی از پارتیشن های چوبی با طرح های مشبک طراحی می شوند و زمانی از آن ها استفاده می شود که عبور نور بین دو فضا حائز اهمیت باشد.

بخوانید!  انتخاب درب حمام مدرن

از پاراوان های چوبی بیشتر در محل هایی که به دور از رطوبت است، استفاده می شود، زیرا تماس مداوم با رطوبت یا آب سبب می شود تا پس از مدتی چوب بپوسد. البته امروزه از لایه های ضد آب بر روی چوب ها استفاده می شود که تا حد زیادی این مشکل را برطرف کرده است.

پارتیشن های چوبی معمولا یا به صورت تمام چوب و یا به صورت ترکیب با پارچه تولید می شوند که می توانید به راحتی آن ها را با دیگر وسایل موجود در دکوراسیون داخلی مانند مبلمان، پرده ها و… ست کنید.

پاراوان چوبی

پاراوان شیشه ای

طراحان و سازندگان خوش ذوق پارتیشن گاهی اوقات از شیشه های رنگی مشبک برای ساخت این وسیله کاربردی و در عین حال تزئینی استفاده می نمایند. پاراوان های شیشه ای از ظاهر زیبایی برخوردارند و تاثیر فوق العاده ای بر روی دکوراسیون داخلی خانه می گذارند.

مدل پارتیشن های شیشه ای دارای فریم هایی از جنس آلومینیوم یا استیل می باشد و شیشه های مورد استفاده در ساخت آن ها نیز معمولا شیشه سکوریت می باشد.

پاراوان شیشه ای

پارتیشن ام دی اف

در گذشته بیشتر پاراوان ها از جنس چوب تولید می شدند، اما به دلیل افزایش قیمت چوب طبیعی، امروزه MDF بیشترین سهم را در ساخت این محصول به خود اختصاص می دهد.

پارتیشن های ام دی اف را می توانید به صورت ساده یا طرح دار سفارش دهید. امروزه با استفاده از چاپ می توان طرح های بسیار زیبایی را بر روی پاراوان ها حک کرد و به آن ها جلوه ای مضاعف بخشید.

پاراوان ام دی اف

پاراوان مشبک

پارتیشن های مشبک به صورت شبکه شبکه در طرح و نقش های بسیار زیبا و دکوراتیو تولید و از زیباترین انواع پاراوان محسوب می شوند. انواع پارتیشن های مشبک ظاهری مدرن و فانتزی دارند و نمای زیبایی را بوجود می آورند.

از معایب این پاراوان ها این است که پشت آن به واسطه وجود شبکه ها و سوراخ ها پیداست؛ بنابراین اگر به دنبال پارتیشن برای پوشاندن محلی هستید، این مدل برای شما مناسب نمی باشد.

پاراوان مشبک

پارتیشن حصیری

در ساخت پاراوان های حصیری از حصیر استفاده می شود. این پارتیشن ها وزن سبکی دارند و جا به جایی آن ها به راحتی و با سهولت انجام می پذیرد.

به منظور دوام بیشتر پارتیشن های حصیری، در ساخت قاب آن ها از ام دی اف استفاده می شود. پاراوان های حصیری برخلاف دیگر انواع پارتیشن، نباید به طور کامل باز شود و همیشه باید بین لته های آن زاویه وجود داشته باشد.

پاراوان حصیری

پاراوان فلزی

مدل پاراوان های فلزی معمولا از استیل یا آلومینیوم تولید می شوند و بیشتر در کلینیک های پزشکی، درمانگاه ها و بیمارستان ها و… مورد استفاده قرار می گیرند.

پاراوان فلزی

پاراوان پارچه ای

پاراوان های پارچه ای از پرفروش ترین و محبوب ترین انواع پارتیشن محسوب می شوند که دارای چارچوب فلزی یا چوبی می باشند. این پاراوان های پارچه ای دارای طرح و نقش های بسیار زیبایی هستند. از آن ها علاوه بر دکوراسیون داخلی خانه، می توانید از آن ها در آرایشگاه ها، فروشگاه ها، مطب های پزشکی و… نیز استفاده نمود.

پاراوان پارچه ای

پارتیشن پلاستیکی یا پی وی سی

پاراوان های پی وی سی همانطور که از نام آن ها پیداست از وینیل یا پی وی سی که نوعی پلاستیک سخت است، تولید می شوند. این متریال بسیار سبک است و استفاده از آن برای ساخت پارتیشن بسیار مقرون بصرفه می باشد.

بخوانید!  ایده های طراحی کابین دوش حمام[+معرفی انواع مدل های دوش]

پی وی سی در برابر رطوبت مقاوم می باشد؛ به همین دلیل می توان از این نوع پاراوان در حمام برای جداسازی سرویس بهداشتی، پانل دوش یا رختکن لباس استفاده نمود.

پاراوان پی وی سی

کاربرد پاراوان

در تمام محیط های اداری، تجاری، مسکونی و… به منظور بهینه سازی، تفکیک و یا مسدود نمودن فضا از پاراوان یا پارتیشن های متنوع استفاده می شود. پاراوان کاربردهای متفاوتی دارد از جمله تفکیک قسمت غذاخوری از اتاق نشیمن، جداسازی اتاق نشیمن از اتاق خواب، پوشش تزئینی قسمت های پرت، ایجاد مکان مناسب برای تعویض لباس و… .

پاراوان نوعی پارتیشن سبک است که به راحتی می توان آن را جا به جا و باز و بسته نمود. دوام و استحکام این محصول بالاست و سال ها می توان از آن استفاده کرد.

هر چند این پارتیشن متحرک را به راحتی می توان تمیز نمود، اما امکان شست و شوی آن نیز میسر است؛ بنابراین اگر به خانه ای جدید نقل مکان کرده اید و امکان دیوارکشی برای شما وجود ندارد می توانید از پارتیشن استفاده کنید.

کلام پایانی

همانطور که گفتیم پاراوان با متریال های مختلف تولید می شود. برای انتخاب پارتیشن مناسب باید چیدمان منزل خود را در نظر بگیرید. برای مثال اگر چوب متریالی بارز در دکوراسیون خانه شماست، بهتر است پاراوان چوبی ساده یا مشبک را انتخاب کنید.

علاوه بر آن پارتیشن های چوبی پارچه ای نیز گزینه ای ایده آل می باشند. قیمت پاراوان با توجه به جنس و مدل آن متفاوت است، اما هزینه مناسب آن امکان خرید پارتیشن را برای افراد با بودجه های مختلف فراهم می نماید.

سوالات متداول

کاربرد پاراوان چیست؟

پارتیشن به صورت موقت دو فضا را از یکدیگر مجزا می کند. افراد ساکن در یک محل قاعدتاً نیازهای متفاوتی دارند و داشتن حریم خصوصی را امری مهم می دانند. در خانه های طراحی شده با پلان باز می توان با استفاده از پارتیشن نسبت به تفکیک مکان های مختلف از یکدیگر اقدام نمود.

ابعاد استاندارد پاراوان چقدر است؟

اصولاً عرض پاراوان ۴۰ الی ۶۰ سانتی متر و ارتفاع آن ۱۸۵ سانتی متر می باشد که این اندازه ها استاندارد هستند. اگر تغییری در آن ها ایجاد شود، پایداری پارتیشن پایین می آید و کوچک ترین ضربه منجر به سقوط آن خواهد شد. تعداد لته های پارتیشن ۳ الی ۴ عدد می باشد.

جنس پاراوان از چیست؟

پارچه، فلز، شیشه، پی وی سی، چوب طبیعی و ام دی اف. در گذشته بیشتر پارتیشن ها از جنس چوب تولید می شدند. امروزه به دلیل افزایش قیمت چوب طبیعی، امروزه از MDF بیشتر استفاده می شود.

عوامل تعیین کننده قیمت پاراوان کدام اند؟

قیمت پارتیشن با توجه به جنس و مدل آن متفاوت است. با این حال، قیمت مناسب آن، امکان خرید پارتیشن را برای افراد با بودجه های مختلف فراهم می نماید.