آموزش رویت

ساختمانچی

آیا تاکنون نام کابینت ترموفویل را شنیدید؟ آیا از ویژگی های آن آگاه هستید؟ همانطور که می دانید کابینت یکی از اجزای آشپزخانه است که عدم حضور آن باعث ایجاد هرج و مرج و نابسامانی می شود و به عنوان عضوی ضروری در دکوراسیون آشپزخانه علاوه بر ایجاد زیبایی، به مرتب بودن فضای آشپزخانه نیز کمک می کند.

کابینت ها از جنس های مختلفی تولید می شوند که رایج ترین آن چوب ام دی اف است. کابینت ام دی اف به دلیل مقاومت و طول عمر بالا در آشپزخانه های امروزی کاربرد فراوانی دارد.

این نوع کابینت با روکش های طبیعی و مصنوعی مختلفی از جمله ملامینه، اکریلیک، ترموفویل، وینیل و HPL روکش می شوند و هر کدام قابلیت های منحصر بفرد خود را دارند.

یکی از انواع روکش های کابینت ام دی اف، ترموفویل است که اصولاً بر روی درب کابینت قرار می گیرد. برای ساخت درب های ترموفویل لایه ای نازک از جنس وینیل تحت فرآیند چسبی، حرارتی بر روی تخته چوب ام دی اف قرار می گیرد.

این روکش ها در طرح ها و رنگ های متنوعی بوده و زیبایی بی نظیری به فضای آشپزخانه می بخشند. درب کابینت ترموفویل دارای معایب و مزایای مخصوص به خود می باشد که در ادامه این نوشته از ساختمانچی به آن ها می پردازیم.

کابینت با روکش ترموفویل

مزایای روکش ترموفویل کابینت

  • درب کابینت ترموفویل دارای سطحی صاف، یکدست و بدون درز می باشد. این درب های روکش وینیل به عنوان یک محصول پلاستیکی در برابر نفوذ نم و رطوبت مقاوم بوده و دچار پوسیدگی نمی شوند.
  • کابینت ترموفویل از نظر اقتصادی مقرون بصرفه است و با هزینه ای اندک می توان دکوراسیون آشپزخانه را با این نوع کابینت زیبا کرد.
  • روکش های ترموفویل دارای طرح ها و رنگ های زیبایی هستند که با توجه به سلیقه افراد و نوع دکوراسیون آشپزخانه انتخاب می شوند.
  • تمیز نمودن روکش ترموفویل بسیار آسان و راحت است، به نحوی که به راحتی با یک دستمال نرم و مرطوب می توان لکه ها را از روی آن پاک کرد.
کابینت ترموفویل

معایب روکش ترموفویل کابینت

  • روکش های ترموفویل در صورتی که ضربه ناگهانی به آن ها وارد شود آسیب می بینند و پوسته‌پوسته می شوند. لبه های درب این نوع کابینت بیشتر در معرض آسیب هستند.
  • این کابینت ها نسبت به حرارت مقاومت بالایی ندارند و نباید در معرض گرما و حرارت قرار گیرند. روکش وینیلی که بر روی درب این کابینت ها قرار می گیرد، در صورتی که در معرض گرما قرار گیرد، بلند می شود.
  • ام دی اف روکش ترموفویل قابل رنگ آمیزی نمی باشد. در صورت آسیب دیدن باید یک روکش ترموفویل دیگر بر روی آن قرار داد که این کار از نظر اقتصادی مقرون بصرفه نیست. بهترین کار خرید درب ترموفویل جدید است.
  • ترموفویل لایه ای نازک از جنس وینیل است، به همین دلیل در برابر پوسته‌پوسته شدن مقاومت پایینی دارد.
  • روکش های ترموفویل سفیدرنگ پس از مدتی ممکن است تازگی خود را از دست دهد و زرد شود.
بخوانید!  چگونه می توان بهترین صندلی انتظار را انتخاب کرد؟

نحوه قراردادن روکش ترموفویل بر روی درب کابینت

روکش های ترموفویل به وسیله دستگاه پرس خلا تولید می شود. سپس درب کابینت و بخش جلویی دراور در دستگاه پرس قرار می گیرد و لایه ای انعطاف پذیر و نرم از وینیل بر روی آن قرار می گیرد.

پس از آن، درب دستگاه را می بندند و هوا از محفظه ای به صورت وکیوم خارج می گردد. فشار بالا تحت خلا و چسب زیر ورقه وینیل، سبب می شوند تا ورقه ترموفویل بر روی درب کابینت پرس شود.

کابینت روکش شده با ترموفویل

مقایسه کابینت ترموفویل با کابینت چوب طبیعی

  • ظاهر کابینت چوبی بسیار شیک تر و زیباتر از کابینت های روکش ترموفویل می باشد.
  • کابینت های چوبی مقاومت زیادی در برابر گرما، حرارت و ضربه دارند. درحالی که روکش های ترموفویل فاقد این مزایا می باشند.
  • قیمت کابینت های چوبی بسیار بیشتر از کابینت های ترموفویل می باشد.
  • کابینت های ترموفویل مقاومت بهتری نسبت به کابینت های چوبی در برابر رطوبت و آب دارند.
  • تمیز کردن و نگهداری از کابینت های ترموفویل راحت تر از کابینت های چوبی بوده و تنها با یک دستمال نم دار قابل تمیز شدن می باشند.

مقایسه کابینت ترموفویل با کابینت لمینت و ملامین

ترموفویل در واقع نامی فریب دهنده می باشد و در ساخت این روکش ها از این ماده استفاده نشده است. در ساخت این روکش ها به جای ترموفویل، ورقه های باریک وینیل بکار می رود.

کابینت های روکش ملامین و لمینت معمولا با ترموفویل اشتباه گرفته می شوند، در حالی که تفاوت های بسیاری بین آن ها وجود دارد. ورقه های ملامین و لمینت باریک تر از ترموفویل است و بر روی یکدیگر چسب زده می شوند. همچنین تکه های اضافی لمینت و ملامین قابل بازیافت می باشند.

بخوانید!  انواع کاور مبل راحتی[تکه ای، ضدآب، چرمی و چین دار]

کلام پایانی

به طور قطع نمی توان گفت که روکش های ترموفویل خوب هستند یا بد. ممکن است برخی آن را خوب و برخی نامناسب بدانند. اگر جزو دسته ای هستید که قیمت مناسب و کثیف نشدن کابینت برای شما اهمیت دارد، کابینت روکش ترموفویل می تواند گزینه ای مناسب و ایده آل باشد.

اگر به دنبال مد و زیبایی هستید، بهتر است شانس خود را با دیگر انواع کابینت ها امتحان کنید. امیدواریم این نوشته توانسته باشد اطلاعات مفید و ارزشمندی را در خصوص کابینت با روکش ترموفویل در اختیار شما کاربران گرامی قرار دهد.

نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید. اهالی ساختمانچی مشتاقانه منتظر نظرات شما عزیزان می باشند.