آموزش رویت

ساختمانچی

استخر پیش ساخته نوعی استخر آماده محسوب می شود که در اشکال و ابعاد مختلفی از جمله مربع، مستطیل و دایره ای تولید و به بازار عرضه می گردد. این استخرها قابلیت نصب به صورت توکار و روکار را دارند و می توان آن ها را به راحتی جا به جا نمود.

هزینه خرید و استفاده از این استخرها به مراتب کمتر از ساخت استخر ثابت می باشد. جنس استخرهای پیش‌ساخته تنوع بالایی دارد. می توان این استخرها را در انواع بتنی، فلزی، استیل، برزنتی، فایبرگلاس و… تهیه نمود.

با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی جزئیات بیشتر در خصوص این نوع استخرها می پردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

استفاده خانگی از استخر پیش‌ ساخته

می دانید که در فصل تابستان هیچ تفریحی به اندازه شنا نمی تواند شما را سرحال و شاداب نماید. با این حال بسیاری از افراد امکان دسترسی به استخرهای بزرگ را ندارند. هیچ چیز به اندازه داشتن یک استخر خانگی نمی تواند برای چنین افرادی لذت بخش باشد.

با توجه به این که بسیاری از خانه ها دارای متراژ کمی هستند و امکان ایجاد استخر در آن ها وجود ندارد، استفاده از این استخرها می تواند بهترین گزینه برای انتخاب باشد.

استخرهای پیش ساخته در تنوع بی نظیری از شکل، سایز، اندازه و ارتفاع وجود دارند. شما می توانید طبق متراژ خانه و سلیقه خود، نمونه مناسب را خریداری نمایید. معمولا این استخرهای مربعی و مستطیلی محبوبیت بیشتری دارند.

استخرهای دایره ای بیشتر برای محیط های کوچک تر مناسب اند. این استخرها برای کسانی که دارای بیماری های مفصلی مانند آرتروز می باشند و این امکان برای آن ها فراهم نیست که هر روز به استخر بروند، بسیار مناسب می باشد.

خوبی دیگر این نوع استخرها این است که قابلیت جا به جایی دارند و می توانید هر موقع که به آن نیاز نداشتید، آن را به جای دیگری منتقل کنید.

انواع استخر پیش ساخته از لحاظ نوع بدنه

استخر با بدنه سخت

این استخرها بدنه ای از جنس فلز دارند و معمولا در اشکال مستطیلی، دایره ای و بیضی تولید می شوند. فریم این استخرها از جنس استیل است و از ثبات و دوام بالایی برخوردار می باشند. این نوع استخرها تحمل زیادی در برابر آسیب دیدگی دارند و انعطاف پذیر می باشند.

استخر پیش ساخته با بدنه سخت

استخر با بدنه نرم

بدنه این نوع استخرها معمولا از فیبر الیاف دار، پی وی سی و مواد پلاستیکی می باشد. این استخرها در اشکال متداول مانند مستطیلی و گاهی دایره ای تولید می شوند. نصب و راه اندازی این استخرها آسان بوده و در صورت بروز آسیب دیدگی به راحتی تعمیر می شوند.

از معایب این استخرها با بدنه نرم می توان به استحکام کم آن ها اشاره نمود. این استخرها در برابر استخرهای بدنه سفت استحکام بالایی ندارند و ممکن است در برابر سایش مقاومت خود را از دست دهند و پاره شوند.

استخر پیش ساخته با بدنه نرم

استخر پرتابل

استخرهای پرتابل از محبوبیت بیشتری نسبت به دو مدل دیگر برخوردار می باشند. این استخرها اصولا به شکل دایره ای تولید می شوند و نصب آن ها بسیار راحت و ساده می باشد.

استخرهای پرتابل هزینه کمی را برای تعمیر در بر می گیرند و از لحاظ اقتصادی مقرون بصرفه می باشند. این استخرها از انعطاف پذیری بالایی برخوردار می باشند و حرکت آن ها بسیار ساده است.

استخر پیش ساخته پرتابل

انواع استخر پیش‌ساخته از لحاظ جنس بدنه

  • فلزی یا گالوانیزه
  • فایبرگلاس
  • بتنی
  • برزنتی
  • پی وی سی
  • پلاستیکی

در ادامه به توضیح هر یک از این استخرها می پردازیم:

استخر فلزی

استخرهای فلزی یا گالوانیزه همانطور که نامشان پیداست، از فلز تولید شدند. این استخرها دارای بدنه ای ضد زنگ می باشند و در مجاورت رطوبت و آب آسیب نمی بینند و پوسیده نمی شوند.

بخوانید!  روف گاردن یا بام سبز چیست؟[+عکس های زیبا و نکات اجرایی]

استخرهای فلزی را می توان هم به صورت روکار و هم به صورت توکار نصب و استفاده نمود. از مزیت دیگر این استخرها این است که در برابر دما بسیار مستحکم و مقاوم می باشند و به راحتی آسیب نمی بینند.

همچنین نصب استخرهای گالوانیزه راحت بوده و به آسانی قابل اجرا می باشند. استخرهای فلزی معمولا درپوشی برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل استخر دارند و از وسایل جانبی از جمله پمپ تصفیه برخوردار می باشند.

این نوع استخرها هزینه و قیمت مناسبی دارند و معمولا به منظور استفاده در محل های پرورش ماهی یا مزارع کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند.

استخر پیش ساخته فلزی گالوانیزه

استخر فایبرگلاس

استخرهای فایبرگلاس از 10 لایه رزین و یک لایه ژلکوت مخصوص استخر که خاصیت آنتی باکتریال و آنتی یو وی دارد، تولید می شوند. مقاومت فایبرگلاس به اندازه ای است که از آن برای ساخت بدنه کشتی، بدنه هواپیما و مخازن تحت فشار استفاده می شود.

مقاومت این متریال به اندازه ای است که می تواند تغییرات دمایی را از -50 درجه تا +50 درجه تحمل نماید. مدت زمان نصب این استخرها حدود یک هفته به طول می انجامد.

هزینه نگهداری و مراقبت و تمیز کاری این استخرها بسیار پایین بوده و به دلیل خاصیت آنتی باکتریال و آنتی جلبک فایبرگلاس، نیاز به تمیز کردن مداوم ندارند.

استخر پیش ساخته فایبر گلاس توکار

استخر بتنی

استخرهای بتنی از تایل های بتنی با ضخامت های گوناگون تولید می شوند. در ساخت این استخرها از بتن با عیار بالا استفاده می شود، به همین دلیل این استخرها از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند و تحمل فشارهای مکانیکی و هیدرولیکی را دارند.

طول عمر استخرهای بتنی از دیگر استخرها بیشتر می باشد. از معایب استخرهای بتنی می توان به وزن زیاد آن اشاره نمود. به طوری که این استخرها را نمی توان مانند سایر استخرهای دیگر به راحتی جا به جا نمود.

نصب و راه اندازی این استخرها به مهارت زیادی نیاز دارد و به منظور انجام این کار باید از ابزار اندازه گیری دقیق برای قراردادن استخر در محل مناسب استفاده نمود.

تایل های بتنی این استخرها از کارخانه به محل پروژه منتقل می شوند و سپس به وسیله جرثقیل در محل موردنظر نصب می گردند.

برای اجرای این نوع استخر به افراد ماهر با تخصص ویژه و دانش فنی بالا نیاز است تا هم بتوانند از اتصالات مناسبی استفاده کنند و هم این که تایل های بتنی را به درستی در جای خود قرار دهند.

استخر پیش ساخته بتنی

استخر برزنتی

بدنه این استخرها همانطور که از نامشان پیداست از برزنت تولید می شود که متریالی مقاوم محسوب می شود. استخرهای برزنتی دارای طراحی داخلی آبی و شبیه حوضچه می باشند و یک فریم دور تا دور آن وجود دارد.

تمام سازه استخر بر روی پایه هایی با تکیه گاه پلاستیکی یا آلومینیومی نگهداشته می شود. این پایه ها را به وسیله کمربندی در بالا می بندند. استخرهای برزنتی دارای پمپ تصفیه به همراه فیلتر کارتریجی می باشند که توسط دو شلنگ و بست به بدنه متصل می شوند.

پمپ این استخرها کاملا ضد آب است و در بالا دارای یک پیچ هواگیر می باشند. استخرهای برزنتی در دو طرف خود دارای پله های پلاستیکی می باشند که می توانند وزنی تا حدود 110 کیلوگرم را نیز تحمل نمایند.

استخر پیش ساخته برزنتی

استخر پی وی سی

استخرهای پیش ساخته پی وی سی قیمت کم تری نسبت به استخرهای بتنی دارند. زمان حاضرسازی این استخرها حداکثر بیست روز می باشد. سطح صاف پی وی سی سبب می شود تا جلبک ها نتوانند رشد کنند، به همین دلیل تمیز کردن استخرهای پی وی سی بسیار ساده می باشد.

بخوانید!  سقف متحرک تلسکوپی و کاربرد آن در استخر و گلخانه

عمر مفید استخرهای پی وی سی 10 تا 12 سال می باشد. این استخرها به علت ساختار انعطاف پذیری که دارند، در برابر زلزله ترک نمی خورند و از مقاومت بالایی برخوردار می باشند. از معایب استخرهای پی وی سی می توان به عمر کوتاه آن ها نسبت به استخرهای بتنی و سیمانی اشاره نمود.

اجسام تیز به راحتی می توانند به این استخرها آسیب بزنند، به همین دلیل باید مراقب این اجسام باشید. استخرهای پی وی سی به مواد شیمیایی مانند کلر حساس هستند و در صورت استفاده ممکن است آسیب ببینند.

استخر پیش ساخته پی وی سی

استخر پلاستیکی

اگر به دنبال استخری ساده و کارآمد با قیمت مناسب هستید، استخرهای پیش ساخته پلاستیکی گزینه خوبی محسوب می شوند. استفاده از متریال مقاوم و بی خطر در ساخت این استخرها سبب می شود تا بدنه استخر به خوبی عایق شود.

متریال مورد استفاده در این استخرها اپوکسی و اگریلات می باشد. استخرهای پلاستیکی باتوجه به کیفیت متریال و درجه حرارت هوا و شرایط جوی طول عمرهای متفاوتی دارند.

عمر مفید این استخرها در حدود 6 تا 10 سال است می توان مدت زیادی از آن لذت برد. این استخرها در مدت زمان کوتاهی تولید می شوند و نصب و تعبیه آن ها در محل موردنظر به سهولت انجام می پذیرد.

استخر پیش ساخته پلاستیکی

استخر پیش ساخته اینتکس

این استخرها در ابتدا تولید کارخانه ای با نام اینتکس بود که در سال های 1998 و 1999 شروع به فعالیت در این زمینه نمودند. پس از آن کارخانه های بسیاری شروع به تولید این استخرها کردند، اما تاکنون نتوانستند از لحاظ کیفیت و زیبایی عنوان بهترین سازنده استخرها را از اینتکس بگیرند و از آن خود کنند.

شرکت اینتکس سردمدار تولید محصول در این زمینه می باشد. کیفیت استخرهای برزنتی و فلزی اینتکس بسیار بالا می باشد و نشان از برتری محصولات این برند در برابر رقبا دارد.

استخرهای برند اینتکس در اشکال گوناگون مربعی، مستطیلی، بیضی و دایره و همچنین از جنس های مختلف فلزی، فایبرگلاس، برزنتی، استیل و… تولید و به مشتریان عرضه می شوند.

نقاط ضعف استخرهای پیش‌ساخته

  • طول عمر مفید این استخرها بین 6 تا 10 سال است که این مقدار نسبت به استخرهای سیمانی و بتنی بسیار کمتر می باشد.
  • اجسام داغ و نوک تیز می توانند به استخرهای برزنتی آسیب بزنند و یا منجر به پاره‌شدن آن شوند.
  • شیب زمین و فشار زیاد ممکن است به پایه های آلومینیومی این استخرها صدمه بزند و منجر به خم یا حتی شکست آن ها شود.
مدل استخر پیش ساخته توکار

لوازم جانبی استخر پیش ساخته

از لوازم جانبی که به همراه استخرها وجود دارند می توان موارد زیر را نام برد. دقت کنید که در هنگام خرید این استخرها، وسایل جانبی آن را نیز خریداری نمایید.

  1. پمپ تصفیه آب
  2. درپوش و زیرانداز
  3. رابط تخلیه و آبیاری
  4. نردبان
  5. فشارسنج پمپ
  6. تایمر پمپ
  7. قرص ضد عفونی‌کننده استخر
  8. جارو دستی
  9. سبد شناور
  10. جارو اتوماتیک کف استخر
  11. پک آموزشی تصویری

قیمت استخر پیش ساخته

همانطور که گفتیم این نوع استخرها در تنوعی از جنس، ابعاد و اندازه و کیفیت وجود دارند. به همین دلیل دارای قیمت های متنوعی نیز می باشند.

به طور مثال قیمت استخرهای برزنتی با فریم و پایه آلومینیومی با توجه به متراژ استخر از 8 میلیون تومان تا 50 میلیون تومان متغیر می باشد؛ به طوری که استخرهای 10 متری اینتکس قیمتی در حدود 50 میلیون تومان دارند.

کلام پایانی

امیدواریم نکات مهم در این نوشته از ساختمانچی شما را با انواع استخر پیش‌ ساخته و مزایا و معایب هرکدام آشنا کند. در صورت تمایل نقطه نظرات خود را در مورد این موضوع با ما در میان بگذارید.