آموزش رویت

ساختمانچی

لوله گالوانیزه محصولی است که در صنایع مختلف به میزان زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از روش گالوانیزاسیون بر روی لوله های فلزی به منظور جلوگیری از خوردگی و آسیب دیدگی آن ها صورت می پذیرد.

به لوله هایی که با استفاده از روی و ترکیبات آهن پوشانده می شوند، لوله گالوانیزه می گویند. با این مقدمه، در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بیان جزئیات بیشتر در این زمینه خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

ساختار لوله گالوانیزه

برای تولید لوله گالوانیزه از روکش روی بر روی لوله های فولادی استفاده می شود. ضخامت این لایه در حدود 15 میکرون می باشد. البته باید در نظر داشت که این ضخامت می تواند با توجه به نوع کاربرد لوله متفاوت باشد.

در این پوشش علاوه بر روی، از مقادیر مختلفی از فلزات آهن نیز استفاده می شود. قطر داخلی این گونه لوله ها بین 1.2 تا 6 اینچ و ضخامت آن 2 و 2.5 اینچ می باشد.

جنس این محصول از فولاد نرم است و در مقایسه با لوله آهنی از مقاومت کم تری برخوردار می باشد. لوله های گالوانیزه نمونه ای از لوله های درزدار به شمار می روند.

این متریال بر اساس روش تولید به دو دسته گرم و سرد و بر اساس وزن به انواع سبک، متوسط و سنگین تقسیم بندی می شوند که در ادامه به بیان جزئیات بیشتر در مورد آن ها می پردازیم.

انواع لوله گالوانیزه براساس روش تولید

لوله گالوانیزه گرم

این روش نسبت به روش سرد، رایج تر می باشد. در روش گالوانیزاسیون گرم، لوله ها با استفاده از روی مذاب پوشانده می شوند و در نهایت سطحی براق ایجاد می شود.

در این روش در ابتدا لوله ها باید بر اساس استانداردهای مجاز به محل حاضرسازی منتقل شوند. برای جذب هرچه بهتر روی، هرگونه چربی باید از روی آن ها پاک شود و زنگ آهن نیز از روی آن ها پاک شود.

پس از انجام این مرحله لوله ها به ماده فلاکس آغشته‌شده و وارد دستگاه گالوانیزه می شود و در کوره های مخصوص، دمای آن ها به 120 درجه سانتی گراد می رسد.

پس از آن که سطح لوله ها خشک شد، به حمام فلز روی وارد می شوند. مدت زمان قرار گیری در این حمام یک دقیقه و در دمای 450 درجه سانتی گراد می باشد.

پس از این که لوله های از حمام روی خارج شدند، روی اضافه به جای مانده بر روی سطح خارجی و داخلی توسط بخار و فشار هوا پاک می شود و بلافاصله به داخل آب سرد فرو می روند.

از مزیت های این روش می توان به استحکام بیشتر آن ها نسبت به روش سرد، هزینه ساخت کمتر و سهولت در اجرای آن اشاره کرد. میزان روی مصرفی در این روش نسبت به روش سرد بسیار بیش تر می باشد.

لوله گالوانیزه گرم

لوله گالوانیزه سرد

در روش گالوانیزاسیون سرد، روکشی مات بر روی لوله ایجادشده و ضخامت روی نسبت به روش گرم، کم تر می باشد. در این روش نمک های روی داخل یک محلول آبی الکترولیز می شوند. از آن جایی که ضخامت این محصول چندان زیاد نیست، برای مصارف خانگی از آن استفاده می شود.

بخوانید!  مشعل چیست و چه کاربردی در صنعت دارد؟

انواع لوله آهنی براساس جنس

لوله گالوانیزه آهنی

لوله های گالوانیزه آهنی نمونه ای از لوله های گالوانیزه می باشد. نمونه آهنی عموما خاکستری رنگ است و به دو نوع متوسط و سبک تقسیم بندی می شود.

به این مدل لوله “با درز” نیز می گویند، چرا که در آن ها درزها با استفاده از دستگاه مخصوص به یکدیگر متصل می شوند. این محصول در اندازه های شش متری در بازار قابل دسترسی می باشند.

لوله گالوانیزه فولادی

لوله و اتصالات فولادی از یک نوع فلز به نام فولاد نرم تولید می شود که در کانال های فاضلاب و سیستم های تهویه استفاده می شود و در برابر عواملی چون اسیدها، رطوبت و اکسیداسیون مقاومت خوبی دارد.

انواع لوله گالوانیزه براساس وزن

لوله گالوانیزه سبک

لوله سبک براساس ضخامت و وزن خود دسته بندی می شود و از لحاظ قیمت، پایین تر از مدل های دیگر می باشد. برای توصیف این لوله ها نمی توان از واژه سبک استفاده کرد، زیرا امکان گیج‌شدن خریدار وجود دارد. به همین دلیل باید وزن و ضخامت دقیق این لوله ها محاسبه و درج شود.

لوله گالوانیزه سنگین

نوع دیگری از لوله های گالوانیزه، لوله سنگین می باشد که وزن آن نسبت به نوع متوسط و سبک بالاتر است و قیمت بیشتری نیز دارد. این لوله ها مقاومت بیشتری نیز در برابر عوامل مختلف دارند.

لوله گالوانیزه فولادی

اتصال لوله گالوانیزه

از نکات قابل توجه در این محصول که باید رعایت شود، عدم استفاده از روش جوشکاری برای اتصال آن ها به یکدیگر می باشد. چرا که حرارت باعث نابودی روکش روی مورد استفاده بر روی آن ها می شود.

هم چنین انجام این کار باعث ایجاد ماده سمی می شود که می تواند به دستگاه تنفسی آسیب برساند و باعث ایجاد مسمومیت شود. اتصال این گونه لوله ها با استفاده از دنده های پیچی موجود در ابتدا و انتهای لوله صورت می گیرد و سپس آب بندی می شود.

مزایای استفاده از لوله گالوانیزه

  • هزینه گالوانیزاسیون لوله ها برای جلوگیری از خوردگی آن ها نسبت به سایر روش ها کمتر می باشد.
  • هزینه تعمیر و نگهداری این محصول نسبت به نمونه های دیگر کم تر می باشد.
  • طول عمر این لوله ها بالا است و بین 40 تا 50 سال می باشد و همین امر می تواند در طولانی مدت باعث صرفه جویی در هزینه ها نیز شود. با این حال لوله هایی که با کیفیت بالا تولید شده و به خوبی نصب و نگهداری شوند، می توانند بیش از این بازه زمانی مورد استفاده قرار گیرند.
  • پوشش ایجاد شده با استفاده از روش گالوانیزاسیون، به علت ساختار متالوژیکی از دوام بالایی برخوردار است.
  • مقاومت این محصول در برابر ضربه بسیار بالا می باشد.
  • مقاومت در برابر خوردگی از دیگر مزایا استفاده از این متریال می باشد.
  • مدت زمان نصب این محصول نسبت به سایر لوله ها کوتاه تر می باشد.
  • سازگاری بالایی با محیط زیست دارد و به آن آسیب نمی رساند.

معایب لوله گالوانیزه

  • جدار داخلی این لوله ها پس از مدتی رسوب می گیرد.
  • این لوله ها قابلیت شکل پذیری ندارند.
  • نصب و راه اندازی این لوله ها زمان بر می باشد.
  • لوله های گالوانیزه وزن زیادی دارند.
  • در صورتی که در روی کار و جلو دید نصب شوند، جلوه زیبایی نخواهند داشت.
بخوانید!  شیب بندی لوله های فاضلاب در ساختمان

کاربرد لوله گالوانیزه

  • از این محصول برای انتقال سیالات که از مهم ترین آن ها آب می باشد، استفاده می شود.
  • استفاده در سازه های فلزی و دکل های مخابراتی از دیگر موارد کاربرد این متریال می باشد.
  • محافظت از کابل های شبکه برق از دیگر مصارف آن است.
  • از این لوله ها بیش تر در صنایع استفاده می شود، اما به کارگیری آن ها در فرآیند لوله کشی نیز صورت می گیرد.
  • از لوله های گالوانیزه برای تهویه ساختمان ها نیز استفاده می شود.
  • فاضلاب ها و پساب ها از دیگر مکان هایی هستند که لوله گالوانیزه به وفور در آن ها استفاده می شود.
لوله گالوانیزه

روش های افزایش مقاومت لوله گالوانیزه

رنگ‌کردن لوله

رنگ‌کردن از جمله روش هایی است که برای افزایش مقاومت لوله ها مورد استفاده قرار می گیرد. این روش نیز همانند گالوانیزه کردن، سبب مقاومت این محصول در برابر خوردگی و اکسید شدن می شود، اما هزینه بیشتری را در بر دارد.

استفاده از روکش پی وی سی

استفاده از لایه پی وی سی بر روی لوله گالوانیزه، سبب می شود استحکام و مقاومت لوله افزایش یابد. از روکش پی وی سی معمولا در محیط هایی که امکان خوردگی و اکسیداسیون وجود دارد، استفاده می شود.

مراکز و فروشگاه های فروش لوله های گالوانیزه

مراکز خرید بسیار متعددی در سرتاسر ایران وجود دارند که می توانید با مراجعه به این محل ها محصول موردنظر خود را خریداری نمایید. در این بخش قصد داریم تعدادی از خیابان های مهم که فروشگاه های عرضه کننده لوله گالوانیزه در آن وجود دارند را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

اصفهان

برای خرید لوله گالوانیزه در اصفهان می توانید به خیابان اشراق شمالی حدفاصل چهار راه ابوریحان و فلاطوری، خیابان امام خمینی خیابان 12 بهمن و چهارباغ بالا کوی کاویان، مراجعه فرمایید.

تهران

در تهران نیز مراکز بسیار زیادی برای خرید لوله گالوانیزه وجود دارد و می توانید برای تهیه این محصول به بزرگراه آیت الله سعیدی چهاردانگه خیابان آهوان، بازار آهن شاد آباد، بازار آهن افسریه، لاله زار جنوبی پاساژ بوشهری و خیام شمالی خیابان صوراسرافیل، مراجعه فرمایید.

نکات تکمیلی

همان گونه که گفتیم، این لوله ها از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار هستند، اما این میزان استحکام با توجه به شرایط محیطی می تواند متفاوت باشد. برای مثال لوله های گالوانیزه رنگی با پایه رزینی از استحکام بالاتری در میان انواع دیگر برخوردار است.

در بخش های اتصال دهنده در این متریال احتمال وجود قسمت های فرو رفته و برآمده وجود دارد. این امر سبب می شود این نواحی از پوشش درست برخوردار نباشند.

این مسئله در لوله های گالوانیزه مشکلی ایجاد نمی کند، چرا که پوشش آن ها دارای خواص ویژه ای می باشد. این در حالی است که سایر پوشش ها از این ویژگی برخوردار نیستند.