آموزش رویت

ساختمانچی

همراهان عزیز و گرامی ساختمانچی، آن چه در این جا برای شما تدارک دیده ایم، اخبار ساختمان در هفته ای که پشت سر گذاشته ایم، می باشد. در ادامه با ما همراه باشید.

ضرورت افزایش تولید مسکن

احمد انارکی محمدی، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به ضرورت در افزایش تولید مسکن تاکید کرد. به گفته وی با توجه به جمعیت جوان کشور نیاز به تولید مسکن، یک نیاز طبیعی و ضروری می باشد. بر اساس آمارهای ارائه شده، سالانه کشور به 800 هزار تا یک میلیون واحد مسکونی جدید نیاز دارد. اما در شرایط فعلی تنها نیمی از این نیاز برآورده می شود.

به گفته نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، سهم بازار مسکن در اقتصاد کشور 30 درصد اعلام کرد و در ادامه افزود: شرایط کشور باید به نحوی آماده شود که در سال 99 با جهش تولید مسکن رو به رو شویم. وی افزود با انجام این کار نه تنها بخش های مختلف اقتصادی فعال می شوند، بلکه نیازهای اجتماعی جامعه نیز رفع خواهد شد.

وی اذعان داشت: از تاثیرات مثبت توسعه ساخت و ساز مسکن، افزایش اشتغال زایی در کشور می باشد. همین امر می تواند نقش موثری در بهبود شرایط اجتماعی و تسهیل ازدواج دارد. برای دست یابی به این مهم باید مشکلات بخش تولید مسکن هم چون تامین مصالح ساختمانی رفع شود تا سازندگان در تجهیزات و دستیابی به مصالح با مشکل رو به رو نشوند.

احمد انارکی محمدی، از عدم تناسب قیمت مسکن و اجاره بها با درآمد بیش تر خانواده  های ایرانی انتقاد کرد و افزود: این امر ضرورت جهش تولید در بخش مسکن را نشان می دهد. در این راستا شبکه بانکی باید از بخش ساخت و ساز حمایت کند  تا تولید در این بخش رونق بگیرد.

بخوانید!  کنترل قیمت در بازار مسکن و کاهش 75% معاملات بازار مسکن

طرح ساخت مسکن 35 متری درانتظار تاییدیه وزارت کشور

یکی از جدیدترین طرح های شهرداری تهران طرح ساخت واحد های 25 تا 35 متری است که بر این اساس قرار است وزارت کشور اقدامات لازم در این زمینه را بررسی کند. این روزها بازار مسکن نیاز به جهش تولید دارد به شکلی که از هر برنامه برای بهبود وضعیت این بازار استقبال می کند.

به گزارش محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد برای ساخت واحدهای کوچک متراژ و یا کم متراژ برنامه ای ندارد. به گفته وی: الگوی مصرف برای ساخت واحدهای مسکونی در کشور 70 تا 75 متر است و وزارت راه و شهرسازی برنامه ای برای ساخت واحدهایی که از متراژ کم تری برخوردار هستند نداشته و این کار را تایید هم نمی کند.

به گفته عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران اعلام کرد: در طرح تفصیلی شهر تهران مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری، یک میزان حداقل برای واحدهای مسکونی از نظر مساحت تعریف کرده ایم که این مساحت 35 متر مربع بوده است. وی اضافه کرد این طرح جدیدی برای شهر تهران نیست و از قبل وجود داشته است.

گلپایگانی اذعان داشت: پروژه ای که برای این طرح تعریف کرده ایم، واحدهایی به اندازه 25 تا 50 متر است و این طرح به شورای تامین مسکن برای بازآفرینی شهری در وزارت کشور پیشنهاد داده شده است.

به گفته معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران: در تمامی کشورهای دنیا برای 5 سال اول زندگی زوج های جوان واحدهایی با این متراژ در نظر گرفته می شود و پارامترهایی هم برای آن تعریف شده است تا بتوانند 10 سال اول زندگی در آن سکونت کنند. این واحدها باید به محل کارشان نزدیک باشد.

بخوانید!  اخذ مالیات از خانه های خالی و تعدیل نرخ اوراق تسهیلات مسکن

افزایش قیمت مسکن با رشد افزایش قیمت فولاد

به گفته فرشید پورحاجت دبیر انجمن انبوه سازان مسکن: افزایش 10 تا 20 درصدی قیمت فولاد در ماه های گذشته، بر قیمت تمام شده مسکن نیز تاثیرخواهد گذاشت.

دبیر انجمن انبوه سازان مسکن با بیان این که در بازار مصالح ساختمانی در حوزه مسکن دچار نوسانات شدیدی شده است افزورد: در ماه های گذشته قیمت فولاد میلگرد و آهن بیش از 20 درصد افزایش یافته است که همین امر بر افزایش قیمت مسکن تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: میزان نظارت در حوزه مصالح ساختمانی کاهش پیدا کرده است و وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت و معدن نتوانسته اند برای حوزه ساخت و ساز برنامه مناسبی پیاده سازی کنند.

فرشید پورحاجت با بیان این که حدود 4 میلیون متقاضی در بازار مسکن وجود دارد اعلام کرد: با توجه  به تعداد متقاضی میزان عرضه با تولید مسکن برابر نیست و این امر به چالشی برای مسئولان دولت تبدیل شده است.

بر اساس گفته های دبیر انجمن انبوه سازان کشور: افزایش نرخ تورم و اقتصاد نا بسامان باعث می شود در سال جدید، بازار مسکن با مشکلات زیادی هم چون افزایش قیمت مسکن رور به رو شود. همین امر می تواند آسیب بسیار زیادی به خریداران و مستاجران وارد کند.

وی اظهار کرد: در ماه های گذشته دولت توجه چندانی به بخش خصوصی نکرده است. در صورتی که حمایت بخش خصوصی در این حوزه می تواند تولید مسکن را افزایش دهد. هم چنین وی اذعان داشت: طرح اقدام ملی نمی تواند کمک چندانی به بازار مسکن کند.

وی اضافه کرد: دولت باید در سیاست ورزی های خود از بخش خصوصی کمک بگیرد تا بتواند در تولیدات حوزه مسکن آینده خوبی رقم بزند.