آموزش رویت

ساختمانچی

نورپردازی اتاق خواب تاثیر فوق العاده ای در زیبایی این بخش از خانه ایجاد می کند. دکوراسیون اتاق خواب زمانی نمای خود را نشان می دهد که از عناصر نورپردازی در آن استفاده شود.

انعکاس نور در اشیاء و یا روی دیوار یا سقف زیبایی بی نظیری به اتاق می بخشد و آن را جذاب تر می کند. در ادامه این مطلب از ساختمانچی به توضیح چند عنصر موثر در نورپردازی اتاق خواب می پردازیم که می تواند ایده های جدیدی را به دوستداران طراحی داخلی معرفی کند.

1. لامپ آویز

لامپ های آویز توسط زنجیر یا یک میله بلند از سقف آویزان می شوند. این منابع نور همه کاره و جذاب در دکوراسیون اتاق شما جلوه ای زیبا ایجاد می کنند. اصولا استفاده از این نوع لامپ ها در دکوراسیون به سبک معاصر کاربرد دارد.

بهتر است از این لامپ ها در اتاق خواب هایی که سقف بلندی دارند استفاده شود. اگر از آن ها برای روشنایی کل اتاق استفاده می کنید باید در مرکز سقف آویزان شوند و شیشه آن ها به منظور انعکاس بیشتر نور همیشه تمیز و بدون لک باشد.

به جای نصب لامپ های آویزان در بالای مسیر تردد، آن ها را در بالای تخت خواب و یا مبلمان قرار دهید، این کار زیبایی اتاق شما را دو چندان می کند. در ادامه چند نمونه لامپ آویز را برای شما معرفی می کنیم.

لامپ آویز متحرک

لامپ های روشنایی که در کنار تخت خواب قرار می گیرند را به راحتی می توان در هر نوع اتاق خواب قرار داد، زیرا آن ها اشکال و خطوط بسیار ساده ای دارند و با هر فضایی تطبیق پذیر هستند. دکوراسیون معاصر اتاق خواب خود را با تخت خواب ساده، پاتختی های شناور و روتختی تک رنگ تکمیل کنید.

لامپ متحرک

لامپ آویز کریستالی

گاهی اوقات تمام نیازهای یک اتاق خواب تنها به یک روشنایی محدود خلاصه می شود. یک جفت چراغ کریستال به اتاق خواب شما جذابیت و درخشش فوق العاده ای می بخشد. این چراغ ها در رنگ های مختلف به بازار عرضه می شوند و می توانید آن ها را متناسب با چیدمان تخت خواب خود خریداری نمائید.

لامپ کریستالی

لامپ آویز سنتی

آیا می خواهید لطافت و نرمی نورپردازی را در فضای اتاق خواب به نمایش بگذارید؟ پس لامپ شیشه ای مات بهترین گزینه بدین منظور می باشد. در صورتی که نیاز به نور بیشتر داشتید تنها کافیست حباب لامپ را تعویض نمائید.

اگر قصد خرید لامپ آویز دارید، مطمئن شوید کدام حباب با دکوراسیون اتاق خواب همخوانی بیشتری دارد و نور موردنیاز شما را به چه میزان فراهم می نماید.

آویز سنتی

لامپ آویز بوهمیایی

اگر اتاق خواب خود را با سبک بوهمیایی طراحی نموده اید، لامپ بوهمیایی بهترین انتخاب می باشد. سعی کنید لامپی را انتخاب کنید که از متریال های طبیعی مانند چوب، فلز و خیزران با الگوهای پیچ در پیچ تولید شود. یک لامپ بوهمیایی که با ریسمان و زنجیر طراحی شده می تواند زیبایی فضای اتاق شما را دوچندان نماید.

آویز بوهمایی

لامپ آویز روستیک

شما می توانید زیبایی اتاق خواب خود را با لامپ آویز چوبی به نمایش بگذارید. استفاده از متریال ها و اشکال طبیعی در دنیای مدرن امروز بسیار رایج است و افراد بسیاری به آن ها علاقمند اند. چوب و فلزهای روستیک که دور تا دور لامپ حبابی معمولی قرار می گیرند، سبکی بی نظیر را به تصویر می کشند.

آویز روستیک

2. لوستر

رسمی ترین روش ایجاد روشنایی در اتاق خواب استفاده از لوستر در سقف است. لوستر زرق و برق، روشنایی خیره‌کننده و زیبایی را به اتاق شما می بخشد. در سایر قسمت های خانه به منظور تامین نور کافی از لوسترهای بزرگ استفاده می شود، اما در اتاق خواب باید از سایزهای کوچک استفاده گردد.

بخوانید!  اصول کاربردی در طراحی اتاق نشیمن به همراه جدیدترین عکس ها و مدل ها

برای نصب انواع لوستر، سقف اتاق شما باید بلند باشد و انتخاب لوستر باید بر اساس ابعاد اتاق خواب صورت گیرد. اگر اتاق خواب شما کوچک است از مدل های ظریف و کوتاه و اگر بلند است از سایزهای بزرگ استفاده کنید.

لوسترها در میزان نوری که ایجاد می کنند با هم متفاوت هستند. مدلی برای اتاق خواب مناسب است که نور کافی برای فضا ایجاد کند. این منبع روشنایی را مستقیما بالای تخت خواب نصب نکنید بلکه آن را در مرکز سقف آویزان کنید.

لوستر

3. پنکه سقفی مجهز به لامپ

هیچ چیز مانند یک پنکه سقفی در شب های گرم تابستان لذت بخش نیست. تعداد محدودی از پنکه های سقفی مجهز به منبع نور هستند. سعی کنید از پنکه هایی که به منبع نور متصل هستند استفاده کنید. پنکه های سقفی ممکن است دارای لامپ های آویزان یا لامپ های شیشه ای مسطح باشند.

استفاده از نمونه هایی که لامپ آویزان دارند برای سقف های کوتاه مناسب نیست. پنکه هایی که به لامپ مجهز هستند با ریموت کنترل می شوند و می توان آن ها را با کنترل خاموش و روشن کرد.

عکس روش های نورپردازی اتاق خواب

4. لامپ های هالوژن

استفاده از لامپ های کوچکی که در سقف تعبیه می شوند ایده دیگری برای نورپردازی اتاق خواب محسوب می شود. اصولا این نوع لامپ ها برای اتاق نشیمن مورد استفاده قرار می گیرند. در سبک معاصر دکوراسیون داخلی می توان از آن ها در سقف اتاق خواب نیز استفاده نمود.

در اتاق خواب های بزرگ، روشن نمودن این لامپ ها در کنار دیگر لامپ های سقفی نمایی زیباتر ایجاد می کند. لامپ هالوژن برای سقف های بلند مناسب بوده و اگر هم در سقف های کوتاه تعبیه شود آن ها را بلندتر نشان می دهد. این لامپ ها را باید با فاصله مناسب در سقف نصب نمود و تعداد چهار الی هشت عدد برای یک اتاق خواب مناسب می باشد.

عکس روش های نورپردازی اتاق خواب

5. لامپ های خطی

استفاده از لامپ هایی که بر روی یک میله نصب شدند، روش دیگری برای نورپردازی اتاق خواب محسوب می شود. این لامپ ها بر روی دیوار یا سقف نصب می شوند و در نورپردازی سقف های بلند در اتاق هایی به سبک مینیمالیسم یا معاصر کاربرد دارند. از این نوع لامپ ها در مکان های هنری برای برجسته تر نما دادن یک تابلو یا اثر هنری استفاده می شود.

لامپ های خطی

6. دیوارکوب

از سبک معاصر تا سبک روستیک، دیوارکوب ها همواره برای دکوراسیون اتاق خواب استفاده می شوند. دیوارکوب های تزئینی گزینه مناسبی برای نورپردازی اتاق هستند و اصولا در دو طرف تخت خواب روی دیوار نصب می شوند.

بخوانید!  انواع میز تلویزیون جدید[دیواری،مدرن،کلاسیک،چوبی و سلطنتی]

این عنصر دکوراتیو موثر در نورپردازی باید نزدیک به تخت خواب نصب شود تا به راحتی بتوان به آن دسترسی داشت. بهترین نوع این منبع روشنایی کم نورترین آن است، زیرا نور آن چشم را اذیت نمی کند.

عکس روش های نورپردازی اتاق خواب

7. آباژور

هر اتاق خوابی نیازمند یک منبع نور ملایم است. استفاده از آباژور در روی میز کنار تخت یا روی زمین می تواند نور کافی را برای مطالعه و روشنایی اتاق فراهم کند.

آباژورها علاوه بر روشنایی جنبه تزئینی نیز دارند و تحولی بزرگ در دکوراسیون داخلی ایجاد می کنند. اتاق خواب هایی که در آن ها آباژور قرار دارد حسی گرم و صمیمی ایجاد می کند که آرامش را برای حضور در اتاق فراهم می کند.

آباژور

کلام پایانی

ما در این متن از ساختمانچی به معرفی موارد مهم در نورپردازی اتاق خواب پرداختیم. امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت ببرید و به اطلاعات ارزشمندی در این زمینه دست یابید. در صورت تمایل نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود در این زمینه را با ما اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.