آموزش رویت

ساختمانچی

ساختار میلگرد کلاف به شکل یک کلاف در هم پیچیده بوده و در سازه های ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. این گونه میلگردها در اندازه و اشکال مختلفی در بازار موجود هستند. در ادامه این مطلب از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با نکات تکمیلی در این زمینه بیش تر آشنا شوید.

روش ساخت میلگرد کلاف

در ساخت کلاف میلگرد از شمش فولادی و بیلت با روش نورد گرم استفاده می شود. در فرآیند ساخت این میلگردها، شمش ها پس از نورد گرم در غلطک های کشش قرار می گیرند و سپس با استفاده از نورد سرد به سیم های مفتولی آج دار و ساده تبدیل می شود.

ویژگی های میلگرد کلاف

از ویژگی های میلگرد کلاف می توان به قطر داخلی 850 میلی متر اشاره کرد. کلاف هایی که از آن ها در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود، از آرماتورهای سایز 16 تولید می شوند و با نام کلاف عرضی معروف می باشند.

از کلاف عرضی برای ساخت خرپا در آرماتوربندی فونداسیون استفاده می شود. استفاده از کلاف عرضی در صنعت ساختمان سازی به عنوان تکیه گاه صورت می گیرد و عملکرد آن به گونه ای است که در هنگام تردد از لرزش و ایجاد صدا جلوگیری به عمل می آورند.

انواع میلگرد کلاف از لحاظ شکل

میلگرد کلاف ساده

میلگردهای کلاف ساده به 4 دسته تقسیم بندی می شوند و در سایزهای 5.5 تا 16 میلی متر در بازار موجود اند و قابل دسترسی می باشند. دسته‌ای از این میلگردها که سایزی بین 5.5 تا 8 میلی متر دارند، با عنوان مفتول یا وایر شناخته می شوند.

ساخت این محصول در کارخانه ها تا سایز 12 صورت گرفته و برای اندازه های بزرگ تر باید سفارش داده شوند. از آرماتورهای کلاف عرضی در سقف تیرچه بلوک و کرومیت استفاده می شود که انجام این کار مستلزم رعایت نکات جانبی می باشد.

برای مثال در صورتی که سقف تیرچه بلوک دهانه ای بزرگ تر از 4 متر داشته باشد، استفاده از این محصول اجباری می باشد. استفاده از کلاف عرضی در ساختمان سبب می شود نیرو حاصل از بارها به صورت یکنواخت بر روی سقف توزیع شوند. همچنین به کارگیری کلاف عرضی در سقف از پیچش تیرها در مکان هایی که بار منفرد وجود دارد، جلوگیری به عمل می آورد.

بخوانید!  آشنایی با میلگرد ادکا (اوتکا)

میلگرد کلاف آجدار

این نوع میلگرد به دو دسته A2 و A3 تقسیم بندی می شود و قیمت آن ها در مقایسه با انواع ساده، بیش تر می باشد. قیمت این نوع محصول براساس دسته و سایز آن ها تعیین می شود.

میلگرد کلاف

انواع میلگرد کلاف از لحاظ میزان کربن

وایر راد کم کربن

از ویژگی های این محصول می توان به درصد کربن پایین، قابلیت کشش پذیری بالا و امکان جوش پذیری بالا اشاره کرد. چکش خواری این محصول بالا است و دارای قابلیت نورد در حالت سرد و کنترل ازدیاد طول مناسب می باشد.

وایر راد متوسط

استفاده از این محصول به عنوان ماده اولیه در کارخانجات صورت گرفته و به شکل مفتول در کارخانجات برای ساخت کابل های برق، ساخت فنر، سیم بکسل، صنایع تایر و… مورد استفاده قرار می گیرد.

وایر راد پر کربن

همان گونه که از نام آن پیداست، این محصول از درصد کربن بالایی برخوردار بوده و همین امر سبب می شود، قابلیت انعطاف پذیری و چکش خواری کمتری داشته باشد. موارد استفاده از این محصول مشابه وایر راد متوسط می باشد.

کاربرد میلگرد کلاف

  • از این محصول می توان در مصارف ساختمانی استفاده کرد.
  • در ساخت المان های مختلفی همچون خرپا و تیرچه، سیم بکسل، زنجیرهای فلزی و سیم خاردار می توان از این محصول استفاده کرد.
  • استفاده از این محصول در صنایع الکترودسازی و جوشکاری به چشم می خورد.
  • در صنایع فنرسازی می توان از این محصول استفاده کرد.
  • این میلگرد در توری حصاری، فنس و گابیون نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
  • در فولاد زیردستی، فولاد تبدیلی و مفتول خوش تراش نیز کاربرد دارد.
  • در ساخت پیچ، پرچ و میخ نیز از میلگردهای کلاف استفاده می شود.

نحوه نگهداری از میلگرد کلاف

برای حمل و نقل و نگهداری میلگردها نکاتی را باید مدنظر قرار داد. در هنگام انبار کردن میلگردهای کلاف عموما از خرک های چوبی استفاده می کنند. انجام این کار از تماس مستقیم میلگرد با خاک و عوامل رطوبت زا که باعث زنگ زدگی میلگردها می شود، جلوگیری به عمل می آورد.

بخوانید!  کارتن پلاست و ویژگی های آن

باید به یاد داشت که در هنگام انبار کردن میلگردها از پوشش نایلونی استفاده نشود، چرا که انجام این کار می تواند احتمال زنگ‌زدگی را تا میزان زیادی بالا ببرد.

میلگرد کلاف آجدار

کارخانه های معتبر تولید میلگرد کلاف

در ایران سال هاست که میلگرد کلاف در کارخانه های مختلف تولید می شود. میزان تولیدی این کارخانه ها به حدی است که علاوه بر تامین نیاز داخلی، به خارج از کشور نیز صادر می شود. بزرگ ترین تولید کننده میلگرد در ایران، کارخانه ذوب آهن اصفهان است.

همچنین از کارخانه های معتبر این محصول می توان به کلاف آجدار فولاد کویر کاشان، کلاف آجدار نورد کوثر اهواز، کلاف آجدار گروه صنعتی فولاد یزد، کلاف آجدار شرکت شیراز پولاد نورد، مجتمع فولاد الیگودرز، میلگرد کلاف امیر آباد، میلگرد کلاف ابهر، کلاف آجدار نورد فولاد گلستان و کلاف آجدار فولاد نطنز نیز اشاره کرد.

این کارخانه ها علاوه بر انجام سفارشات معمولی، سفارشات صنعتی و ساختمانی خاص را هم بر عهده می گیرند. تقریبا همه کارخانه ها از یک استاندارد کلی بهره می گیرند.

به طور مثال، کارخانه ذوب آهن اصفهان از استاندارد کشور روسیه استفاده می کند. با این حال به دلیل وجود تفاوت در نحوه ساخت این محصول، قیمت آن در کارخانه های مختلف، متفاوت است.

کلام آخر

ما در این مقاله به بررسی نوعی میلگرد به نام میلگرد کلاف پرداختیم. این محصول در دو نوع شاخه‌ای و کلاف دسته‌بندی می‌ شود. میلگردهای کلاف در واقع کلاف‌ هایی در هم پیچیده‌ هستند که کاربردهای بسیار زیادی در سازه‌ های ساختمانی و صنعتی دارند.

امیدواریم این مطلب از ساختمانچی اطلاعات کافی در مورد این نوع میلگرد را در اختیار شما کاربران گرامی گذاشته باشد. اگر نکته ای در مورد میلگرد کلاف می دانید که ما را ذکر نکرده‌ایم، آن را از طریق کامنت با اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.