آموزش رویت

ساختمانچی

آیا به ایمن سازی منزل در برابر کرونا طی ایام نوروز و عید فکر کرده اید؟ همانطور که می دانید نوروز جشن جهان است و روز شادمانی آسمان و زمین و آفتاب. ما ایرانیان هرساله این ایام را جشن می گیریم و به دید و بازدید، مسافرت، تفریح و… می پردازیم.

دید و بازدید دوستان و آشنایان و مهمانی رفتن و مهمان داشتن از رسومات کهن در این روزها است. اما در سالی که گذشت مهمان ناخوانده ای به ما پیوست که باید برای حفظ سلامت خود و اعضای خانواده مان نه تنها از این مهمان بلکه از هر مهمان و مهمانی دیگری نیز دوری گزینیم.

کرونا که تحت عنوان کوید-19 از اوایل اسفند 98 حضور رسمی اش در ایران اعلام شد به تدریج تمام فعالیت ها را تحت تاثیر قرار داد. این ویروس تا به امروز افراد زیادی را درگیر کرد و جان هزاران تن از هموطنانمان را گرفت.

متاسفانه در ابتدا مردم حضور این مهمان ناخوانده در ایران را زیاد جدی نگرفتند و کماکان نیز این وضع ادامه دارد. همین امر باعث می شود تا سرعت انتشار این ویروس در کشور ما بسیار زیاد شود.

توجه به این مساله از یکسو و نزدیکی تعطیلات نوروز از سوی دیگر موجب شد تا در این مقاله به بررسی راه های پیشگیری از ورود این ویروس به منازل و حفظ ایمنی خانه در ایام نوروز بپردازیم.

در مقالات قبلی به روش های ضدعفونی کردن منزل در برابر ویروس کرونا پرداختیم. اما با توجه به امکان زیاد شیوع این ویروس از طریق دید و بازدید و مسافرت لزوم مطرح نمودن این بحث دوچندان شد.

در ادامه این مطلب از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با راهکارهای مفید ایمن سازی خانه در برابر کرونا در ایام نوروز آشنا شوید.

راهکارهای ایمن سازی منزل در برابر ویروس کرونا

ممکن است زندگی در فضاهای بسته و محدود برای مدت زمان طولانی منجر به کسالت، اضطراب و بی حوصلگی شود. اما باید در نظر گرفت که به ازای رعایت نکردن این موارد ممکن است سلامت خود و کسانی را که دوستشان داریم به خطر بیاندازیم. در ادامه راهکارهایی برای حفظ ایمنی و سلامت خانه توام با کاهش کسالت و بی حوصلگی بیان خواهد شد.

منزل خود را ضدعفونی نمایید

بهتر است در این ایام نسبت به تمیز و ضدعفونی کردن منزل حساسیت بیشتری به خرج دهید و تمام سطوح خانه را تمیز نمایید.

بخوانید!  چگونه میله های چدنی اجاق گاز را تمیز کنیم؟

در صورتی که به ناچار و برای خرید ملزومات اصلی زندگی مجبور به ترک منزل شدید و یا این که خویشاوندان برای مهمانی به خانه شما آمدند، بهتر است از ضد عفونی دست ها و لباس ها برای ایمن سازی بهتر غافل نشوید.

همیشه اسپری و مایع ضدعفونی را در ورودی منزل داشته باشید تا هنگام ورود افراد، نسبت به ضد عفونی کردن آن ها اقدام نمایید.

ضدعفونی کردن منزل در کرونا

رفت و آمدهایتان را به حداقل برسانید

باید در نظر داشته باشید هر کسی ممکن است ناقل این بیماری باشد. بنابراین با توجه به دوره نهفتگی این بیماری که حدود دو هفته است توصیه می شود حتی الامکان از منزل خارج نشوید.

همچنین از حضور در مهمانی ها و یا پذیرفتن مهمان جدا خودداری نمایید. چرا که حضور در جمع ممکن است تعداد افراد مبتلا را به شدت افزایش دهد.

به هیچ عنوان سفر نروید، چرا که علاوه بر امکان انتقال بیماری به دیگران از طریق شما، ممکن است محیط جدید، بیماری را به شما منتقل کند.

خرید غیرضروری ممنوع

با توجه به شرایطی که کرونا در جامعه ایجاد کرده، لازم است از خریدهایی که هر ساله در این ایام انجام می دادیم مثل خرید پوشاک، آجیل و شیرینی، وسایل سفره هفت سین و مواردی از این دست به منظور ایمنی بیشتر اجتناب نموده و از وسایلی که از قبل در منزل موجود دارید استفاده کنید.

خرید سبب تجمع بیشتر در مکان های بسته همچون بازار و مغازه ها می شود و زنجیره انتقال این بیماری گسترده تر می گردد. همچنین ممکن است با خرید این دست اقلام راه ورود این ویروس به منازلمان باز شود.

این موارد توصیه هایی است که با رعایت آن ها می توانید به خود و اطرافیانتان کمک کنید اما در نهایت تصمیم گیری با خودتان است.

برای ماندن در خانه برنامه ریزی کنید

از آن جایی که انسان موجودی اجتماعی است ممکن است این در خانه ماندن موجب بی حوصلگی و افسردگی در افراد خانواده گردد؛ بنابراین لازم است برای دوری از این شرایط برنامه ریزی نماییم. این بهترین فرصت برای انجام کارهایی است که در گذشته زمان لازم برای انجام آن ها را نداشتیم.

  • تماشای فیلم و مطالعه کتاب، فراگیری نرم افزارهای جدید، تقویت زبان و به کارگیری خلاقیت در این موقعیت از بهترین روش های سرگرمی است.
  • خود را با تغییر دکوراسیون خانه و آشپزخانه خود را مشغول نمایید. برای این امر می توانید رنگ آمیزی دیوار را تغییر دهید. به تعمیر قسمت های قدیمی خانه که مدت هاست درصدد انجام آن بودید اما زمان پیدا نمی کردید بپردازید.
  • آشپزی کنید و از پخت غذاهای جدید لذت ببرید. می توانید هر وعده را تبدیل به ضیافت نمایید. این امر لزوما به معنی صرف هزینه زیاد نیست. برای نمونه با چینش جذاب میز، شمع، پخت دسرهای متنوع و عواملی از این قبیل می توانید سرگرم شوید.
  • برای گذراندن وقت با اعضای خانواده زمان بگذارید و با یکدیگر صحبت کنید. می توانید از بازی های گروهی و جذاب برای گذران وقت با افرادی که دوستشان دارید استفاده کنید.
ایمن سازی منزل در ایام عید

ممکن است بعد از اتمام این دوره به جای همراه شدن با افسردگی بفهمید در خانه ماندن چندان هم بد نبوده است!

بخوانید!  آموزش رنگ کردن درب استیل

استرس نداشته باشید

تحقیقات و نتایج علمی نشان می دهد استرس بلند مدت باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود و این خود راه ورود هرگونه بیماری به بدن را آسان تر می کند. همچنین واکنش سیستم دفاعی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و قدرت بدن برای مبارزه با بیماری را کاهش می دهد.

مواظب کودکان باشید

گذراندن این دوره برای همه ما حائز اهمیت است اما نباید در این برهه از کودکان و عواطف لطیف و حساس آن ها غافل شد، چرا که ممکن است علی رغم گذرا بودن این مدت برای افراد بزرگسال، آن چه در این ایام می گذرد برای کودکان گذرا نباشد. بنابراین شرایط را برای آن ها نرمال کنید و تنها کودکانتان را به رعایت بهداشت تشویق نمایید و با گذراندن وقت با کودکان هم محیط خانه را آرام نگه دارید و هم خودتان آرام شوید.

سخن پایانی

نکاتی که در بالا گفتیم، روش هایی بود تا بتوانید با به کارگیری آن ها در ایمن سازی منزل در برابر ویروس کرونا و ضمن حفظ سلامتی خود و خانواده تان، خانه ای گرم، صمیمی و با حداقل استرس را با وجود این شرایط تجربه کنید.

تجمعات به سرعت انتشار این بیماری بسیار کمک می کنند، بنابراین توصیه می کنیم در خانه بمانید و به قطع زنجیره ابتلا به کرونا کمک کنید.