آموزش رویت

ساختمانچی

بانک مرکزی در گزارش مربوط به آخرین تحولات بازار مسکن شهر تهران در بهمن ماه از افزایش ۳/ ۴ درصدی متوسط قیمت مسکن در پایتخت در مقایسه با دی ماه خبر داد.

براساس اعلام بانک مرکزی میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی در معاملات مسکن شهر تهران در بهمن ماه امسال به ۱۴ میلیون و۴۰۰ هزار تومان رسید که این میزان در مقایسه با دی ماه ۳/ ۴ درصد و در مقایسه با بهمن ماه سال گذشته ۴/ ۴۴ درصد رشد داشته است. همچنین در بهمن ماه امسال، بنا بر اعلام بانک مرکزی مجموعا ۱۳ هزار و ۲۶۴ فقره معامله خرید مسکن در شهر تهران انجام شده است که این میزان نیز در مقایسه با ماه قبل یعنی دی ماه ۹۸ رشد ۱/ ۲۴ درصدی داشته است.

حجم معاملات خرید مسکن در شهر تهران در ماه میانی زمستان امسال همچنین در مقایسه با مدت مشابه پارسال یعنی بهمن ماه سال گذشته ۴۲ درصد بیشتر شده است. براساس این گزارش در مجموع طی ۱۱ ماه امسال، تعداد معاملات آپارتمان‌ های مسکونی شهر تهران به حدود ۷۳ هزار و ۴۰۰ فقره خرید رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل یعنی ۱۱ ماه سال ۹۷ حدود ۶/ ۳۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. در ۱۱ ماه اول امسال، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی معامله شده در بازار مسکن شهر تهران ۱۳ میلیون تومان بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش ۵/ ۶۳ درصدی را نشان می‌ دهد. همچنین بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحد های تا ۵ سال ساخت با سهم ۲/ ۴۳ درصد بیشترین سهم را در معاملات مسکن نسبت به سایر بازه‌ های سنی واحد های مسکونی به خود اختصاص داده‌ اند. همچنین براساس این گزارش در بهمن ماه امسال شاخص کرایه مسکن اجاره‌ ای در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۴/ ۲۹ و ۵/ ۳۱ درصد رشد نشان می‌ دهد.

بخوانید!  سمینار رایگان دوره های معماری داخلی، دانشگاه شهید بهشتی

در بهمن ماه امسال بیشترین سهم از معاملات انجام شده خرید مسکن مربوط به منطقه ۵ تهران بوده است. مجموعا ۱/ ۱۷ درصد از حجم کل معاملات خرید مسکن شهر تهران در بهمن ماه مربوط به این منطقه بوده است. بعد از منطقه ۵، مناطق ۲ و ۴ شهر تهران به ترتیب با سهم ۷/ ۹ و ۲/ ۹ درصدی پرمعامله‌ ترین مناطق شهر تهران بوده‌ اند. آمارهای بانک مرکزی نشان می‌ دهد در مجموع ۶/ ۷۴ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران در بهمن ماه امسال مربوط به ۱۰ منطقه شهر تهران شامل مناطق ۵، ۲، ۴، ۱۰، ۷، ۸، ۱۴، ۱۵، ۱۱ و ۱ بوده و ۱۲ منطقه باقی‌ مانده نیز ۴/ ۲۵ درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌ اند. همچنین در میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران بیشترین متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی معامله شده معادل ۲۸ میلیون و۵۰۰ هزار تومان مربوط به منطقه یک و کمترین آن با ۷ میلیون و۱۶۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ پایتخت تعلق داشته است. میانگین قیمت مسکن در منطقه یک شهر تهران در بهمن ماه امسال در مقایسه با بهمن ماه سال گذشته معادل ۷/ ۳۰ درصد افزایش داشته است.