آموزش رویت

ساختمانچی

آیا خانه تکانی و تمیز کردن خانه خود را برای ورود به سال جدید شروع کرده اید؟ همانطور که می دانید بسیاری از افراد به خاطر زمان گیر بودن فرآیند تمیز کردن خانه با آن مشکل دارند. اما بد نیست بدانید اگر انجام این کار براساس یک برنامه ریزی سیستماتیک انجام شود، می توان در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به انجام این کار اقدام کرد.

با توجه به نزدیک‌شدن به ایام نوروز و خانه تکانی، در این مطلب از ساختمانچی تصمیم گرفتیم ترفندهایی برای تمیز کردن خانه در کوتاه ترین زمان را به شما ارائه دهیم. در ادامه با ما همراه باشید تا با این نکات کاربردی آشنا شوید.

مرتب کردن اتاق نشیمن

قبل از شروع به تمیز کردن وسایل اضافه را جمع آوری کنید

برای انجام این کار تمامی وسایل اضافه داخل اتاق نشیمن را جمع آوری کنید. این کار سبب رفع هرگونه هرج و مرج در فضای اتاق نشیمن می شود. توجه کنید استفاده از برخی وسایل مانند سبدهای حصیری می تواند ایده خوبی برای قرار دادن وسایل اضافه و مرتب نشان‌دادن فضای اتاق باشد.

قبل از شروع به تمیز کردن وسایل اضافه را جمع آوری کنید

از بالا به پایین شروع به گردگیری کنید

برای شروع خانه تکانی بهتر است به ترتیب از شلف های دیواری، پنجره ها، مبلمان و سایر المان ها آغاز کنید. توجه کنید که انجام این کار باید از المان هایی که در بالا قرار دارند شروع و تا پایین ادامه پیدا کند. برای انجام این کار بهتر است از یک پارچه نخی نم دار استفاده کنید.

از بالا به پایین شروع به گردگیری کنید

در این مرحله نوبت به جارو کردن می رسد

پس از گردگیری وسایل نوبت به جارو کردن می رسد. توجه کنید برای جارو کردن بهتر است از قسمت درب ورودی اتاق شروع کنید و این کار را ادامه دهید. برای جارو کردن می توانید از روی مبلمان شروع کنید و پس از آن کف را جارو نمایید.

در این مرحله نوبت به جارو کردن می رسد

در مرحله آخر مطمئن شوید همه چیز در سر جای خود قرار دارد. برای مثال میز جلو مبلی را مرتب کنید و کوسن ها را به شکل مرتب بر روی مبلمان قرار دهید. بهتر است یک نگاه کلی به اتاق بیاندازید و مطمئن شوید که همه چیز در یک نگاه در جای مناسبی قرار بگیرد و زیبایی آن به چشم می آید.

قرار دادن اشیا در جای خود

مرتب کردن اتاق خواب

روتختی را بشویید

برای مرتب و تمیز کردن اتاق خواب بهتر است از شستشوی روتختی، روبالشتی و ملحفه ها شروع کنید.

روتختی را بشویید

سطوح قابل دید را گردگیری کنید

در ادامه خانه تکانی، نسبت به گردگیری سطوحی که در دید هستند، اقدام کنید. مانند آن چه که در اتاق نشیمن انجام دادید، در این جا نیز برای گردگیری از بالا به پایین شروع کنید. دستمال های میکروفایبر برای گردگیری در زمان کوتاه بسیار مناسب هستند.

سطوح قابل دید را گردگیری کنید

تمام وسایل را در جای خود قرار دهید

نگاهی به اطراف اتاق بیاندازید و کلیه وسایل را در جای خود قرار دهید. در مرتب‌کردن اتاق خواب بهتر است وسایل ریز جلوی چشم نباشند و در جای خود قرار بگیرند.

تمام وسایل را در جای خود قرار دهید

تخت خواب را مرتب کنید

پس از این که روتختی و ملحفه ها خشک شدند، تخت خواب خود را مرتب کنید. بهتر است از چند بالشت کوچک بر روی تخت خود استفاده نمایید. انجام این کار می تواند نمای بهتری به تخت خواب بدهد.

تخت خواب را مرتب کنید

کف اتاق را جارو کنید

در مرحله آخر نوبت به جارو می رسد. برای انجام این کار بهتر است وسایلی که جا به جایی آن ها آسان می باشد را به بیرون از اتاق ببرید تا بتوانید به راحتی زیر آن ها را جارو کنید.

کف اتاق را جارو کنید

تمیز کردن آشپزخانه

کانتر و کابینت ها را تمیز کنید

برای تمیز کردن کانتر آشپزخانه و سایر المان هایی که در آشپزخانه مورد استفاده قرار داده‌اید، می توانید از پاک کننده‌های چند منظوره استفاده نمایید. برای انجام این کار از اسپری بر روی سطوح استفاده کنید و اجازه دهید برای 5 تا 10 دقیقه بر روی آن بماند. پس از آن می توانید سطوح موردنظر را پاک کنید. برای انجام این کار می توانید از اسفنج یا پارچه های حوله ای استفاده کنید.

کانتر و کابینت ها را تمیز کنید
  • برای تمیز کردن سطوح سنگ مرمر، گرانیت، کوارتز و سطوح سنگی بهتر است به جای استفاده از شوینده های شیمیایی از یک شوینده صابونی ملایم استفاده کنید.
  • از مخلوط کردن پاک کننده‌های مختلف با یکدیگر خودداری کنید، چرا که انجام این کار خطرناک است و ممکن است باعث ایجاد مشکلات تنفسی شود.
  • برای تمیز کردن سطوح می توانید از پاک کننده های طبیعی مانند سرکه سفید، جوش شیرین و… نیز استفاده نمایید.
بخوانید!  آموزش نصب قلاب سقفی

شستشوی ظروف

اگر ظروف کثیفی در آشپزخانه است آن ها را بشویید و با در ماشین ظرفشویی قرار دهید و پس از خشک‌شدن آن ها را در جای خود قرار دهید تا از ایجاد هرگونه به هم ریختگی در آشپزخانه جلوگیری شود.

شستن ظروف

تمیز کردن کف آشپزخانه

در مرحله آخر نوبت به تمیز کردن کف آشپزخانه می رسد. برای انجام این کار از یک تی استفاده کنید و کف آشپزخانه و گوشه ها را به خوبی تمیز کنید. برای انجام این کار بهتر است از گوشه ها شروع کنید.

تمیز کردن کف آشپزخانه

تمیز کردن حمام و سرویس بهداشتی

تمام وسایل را از کانتر روشویی جمع کنید

بهتر است کانتر روشویی همیشه مرتب باشد و وسایل زیادی بر روی آن قرار ندهید. برای انجام این کار همه وسایل باید به طور مرتب در جای خود قرار گیرند.

تمام وسایل را از کانتر روشویی جمع کنید

وان و سرویس دستشویی را با استفاده از شوینده بشویید

برای انجام این کار از یک شوینده مناسب استفاده کنید و آن را بر روی سنگ دستشویی و وان بریزید و اجازه دهید برای مدتی به همان صورت باقی بماند. برای انجام این کار می توانید از ترکیب آب و سرکه سفید نیز استفاده کنید.

وان و سرویس دستشویی را با استفاده از شوینده بشویید

تمیز کردن سینک و کانتر روشویی

سینک روشویی و کانتر روشویی را با شوینده مناسب تمیز کنید. همچنین تمایم شیرالات و سایر المان های فلزی را با استفاده از پدهای مخصوص یا یک مسواک تمیز کنید. در آخر فراموش نکنید که آینه دستشویی را برق بیاندازید.

تمیز کردن سینک و کانتر روشویی

تمیز کردن سنگ دستشویی

در مرحله آخر خانه تکانی با استفاده از فرچه دستشویی وان و سنگ دستشویی را پاک کنید. در صورتی که زمان کمی برای تمیز کردن حمام و دستشویی دارید می توانید از یک چهارم پیمانه مایع سفید کننده و مقداری آب استفاده کنید. این کار می تواند تمیز کردن سطوح را تسریع کند.

تمیز کردن سنگ دستشویی

کلام پایانی

آن چه در این نوشته از ساختمانچی به بیان و بررسی آن پرداختیم، نکات مهم در خانه تکانی و ارائه اولویت هایی جهت تمیز کردن خانه می باشد. شما از چه ترتیب و برنامه ای برای خانه تکانی استفاده می کنید؟ در صورتی که ایده جذابی در این زمینه دارید، ان را با ما به اشتراک بگذارید.