آموزش رویت

ساختمانچی

سنگ فرش بتنی پیش ساخته به منظور پوشش کف در فضای باز مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع سنگ فرش در رنگ و طرح های مختلف موجود و قابل استفاده می باشد.

در ادامه این مطلب از ساختمانچی در ابتدا به توضیح در مورد این نوع سنگ فرش می پردازیم و در ادامه به معرفی مزایا و معایب آن و نکاتی که برای خرید آن ها باید در نظر داشت، خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

سنگ فرش بتنی پیش ساخته

از سنگ فرش های بتنی در فضای خارجی و به منظور محوطه سازی استفاده می شود. این نوع سنگ فرش ها انواع مختلفی دارند و از آن ها به منظور کف سازی محوطه های باز استفاده می شود.

از ویژگی های این گونه کفپوش ها می توان به انعطاف پذیری آن ها اشاره کرد. در کفپوش های بتنی، بتن را در قالب های مخصوص می ریزند و به شکل مورد نظر در می آورند. ساخت این گونه سنگفرش ها به گونه ای است که در اشکال مختلف تولید و در کنار یکدیگر قرار می گیرند.

از آن جایی که بتن ظاهر یکنواختی دارد، ساخت این نوع کفپوش ها در رنگ های مختلف و قرار دادن آن ها در کنار یکدیگر می تواند ظاهر یکنواخت آن را از بین ببرد. از این محصول می توان برای فضای باز مانند باغ، حیاط خانه و… استفاده کرد.

استفاده از سنگفرش های بتنی مقرون به صرفه است و هزینه زیادی در بر ندارد. به طور کلی انواع رنگی این گونه کفپوش ها نسبت به نمونه های ساده از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

سنگ فرش های بتنی به عنوان سنگ فرش های مدولار نیز موجود اند و به طوری طراحی می شوند که نمونه هایی در اشکال مختلف آن ها را می توان در کنار یکدیگر قرار داد و با یکدیگر جفت کرد.

یکی از نکات حائز اهمیت در استفاده از سنگفرش های بتنی نحوه نصب آن ها می باشد. در نصب این گونه سنگ فرش ها باید از زیرسازی مناسب استفاده کرد. شیب بندی و زهکشی در زیر سازی این مدل کفپوش باید مورد توجه قرار گیرد.

بخوانید!  معرفی 7 معمار مشهور دنیا
مدل سنگ فرش بتنی پیش ساخته

ویژگی سنگفرش های بتنی

سنگ فرش های بتنی باید از حداقل ضخامت 2 اینچ برخوردار باشند. در نواحی که مربوط به عبور وسایل نقلیه می باشد، ضخامت بیش از 3 اینچ داشته باشند. این گونه سنگ فرش ها در اشکال و ابعاد مختلف تولید و مورد استفاده قرار می گیرند.

برای مثال نمونه های مستطیل شکل این گونه سنگ فرش ها در اندازه های 3*2 تا 36*24 می توانند متغیر باشند. هر چه این سنگ فرش ها از سختی بالاتری برخوردار باشند، از لحاظ استاندارد نیز در رتبه بالاتری قرار دارند.

برای مثال بالاترین میزان سختی این گونه کفپوش ها 8000 PSI می باشد. پرداخت سنگ فرش های بتنی به شکل های مختلفی صورت می گیرد که از جمله می توان به پرداخت های شن شوی، شیار دار، بافت دار و جلاداده اشاره کرد.

سنگفرش های بتنی دارای شاخص بازتاب خورشیدی هستند که نشان می دهد در هنگام تابش نور خورشید، چه میزان گرما را جذب یا منعکس می کند.

این شاخص را با علامت SRI نشان می دهند. در هنگام انتخاب این گونه کفپوش ها بهتر است نمونه هایی با SRI بالا انتخاب نمایید. در این صورت گرمای تابشی از سطح آن ها کمتر می شود. اهمیت این موضوع در مناطق گرمسیر بسیار زیاد می باشد.

مزایای استفاده از سنگ فرش بتنی پیش ساخته

  • از جمله مزایای استفاده از سنگفرش های بتنی می توان به تنوع رنگ، شکل و اندازه های آن اشاره کرد.
  • این گونه کفپوش ها از انعطاف پذیری بالایی برخوردار بوده و از این رو شکل گیری آن ها آسان می باشد. به همین خاطر می توان از آن ها در فضاهای مختلف با ابعاد متفاوت استفاده کرد.
  • از دیگر مزایای استفاده از این کفپوش ها می توان به دوام بالای آن ها اشاره کرد.
  • کفپوش های بتنی نیاز به مراقبت زیادی ندارند و می توان برای مدت طولانی از آن ها استفاده کرد.
  • در صورتی که سنگ فرش های بتنی مدولار از شکل مناسبی برخوردار است و عاری از هر گونه شکافی باشند، می توان به صورت مجدد از آن ها استفاده کرد.
سنگفرش بتنی پیش ساخته

معایب استفاده از سنگفرش بتنی

  • در کنار مزایای بالا، استفاده از این کفپوش ها معایبی نیز به همراه دارد. یکی از معایب استفاده از این کفپوش ها نشست نابرابر آن ها در طی گذشت چند سال می باشد. این امر می تواند عوامل مختلفی داشته باشد. یکی از این عوامل نصب اشتباه این گونه کفپوش ها می باشد.
  • از دیگر معایب این گونه سنگ فرش ها می توان به سنگین بودن آن، رنگ پریدگی در طول زمان و ایجاد ترک در آن ها در صورت عدم زیر سازی مناسب اشاره کرد.
بخوانید!  انواع خرپا چیست؟[دوبعدی،سه بعدی،پرات،وارن و فضاکار]

انتخاب سنگ فرش بتنی پیش ساخته

آن چه که در انتخاب کفپوش بتنی باید در نظر داشت، انتخاب نمونه هایی است که از استاندارد لازم برخوردار باشد. برای مثال میزان سختی، کیفیت مواد مورد استفاده در ساخت آن ها و میزان جذب و بازتاب گرما مخصوصا در نواحی گرمسیر از جمله فاکتورهایی است که در انتخاب این گونه کفپوش ها باید به آن توجه داشت.

کلام پایانی

آن چه در این نوشته از ساختمانچی مورد بررسی قرار دادیم، معرفی سنگفرش های بتنی می باشد. امیدواریم مطالعه این مطلب شما را به خوبی با این نوع سنگ فرش آشنا کرده باشد. در صورت تمایل می توانید نظرات خود در این باره را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

کاربرد سنگ فرش های بتنی پیش ساخته چیست؟

از این سنگ فرش ها در ساخت کفپوش فضای باز و محوطه سازی استفاده می شود.

استفاده از سنگفرش های بتنی چه مزایایی دارد؟

تنوع در رنگ، شکل و اندازه های آن ها، انعطاف پذیری بالا، شکل گیری آسان، دوام بالا، طول عمر زیاد و … از جمله مزایا و ویژگی های مثبت این نوع سنگ فرش می باشد.

معایب سنگ فرش های بتنی چیست؟

نشست نابرابر آن ها در طی گذشت چند سال، سنگین بودن آن، رنگ پریدگی در طول زمان و ایجاد ترک در آن ها در صورت عدم زیر سازی مناسب از جمله معایب این نوع سنگ فرش محسوب می شود.