آموزش رویت

ساختمانچی

از جمله وسیله هایی که استفاده از آن در صنعت لوله کشی زیاد به چشم می خورد، مهره و ماسوره می باشد. این وسیله نوعی اتصال دهنده است که از آن برای اتصال دو قسمت نر و ماده لوله کشی استفاده می شود. در ادامه این مطلب از ساختمانچی همراه باشید و با ویژگی های این وسیله بیش تر آشنا شوید.

مهره و ماسوره

همان طور که در بالا اشاره شد، مهره و ماسوره از جمله المان هایی می باشد که در صنعت لوله کشی آب و فاضلاب از آن بسیار استفاده می شود و وظیفه آن اتصال دو قسمت از لوله می باشد. این دو قسمت به صورت نر و ماده است که با استفاده از مهره و ماسوره به یکدیگر متصل می شوند.

استفاده از این محصولات نه تنها برای اتصال لوله، بلکه از آن برای سایر اتصالات نیز صورت می گیرد. این مهره ها در دو رنگ سفید و سیاه به بازار عرضه می شوند. همچنین این المان در سایزهای مختلف تولید و به بازار ارائه می شود.

انواع مهره و ماسوره

این محصول نمونه های مختلفی دارد که از جمله می توان به انواع گالوانیزه، پلیمری، پرسی و برنجی اشاره کرد که هر یک ویژگی های خاص خود را دارد.

مهره ماسوره گالوانیزه

مهره ماسوره هایی که از جنس گالوانیزه می باشند، با استفاده از روش های گرم و سرد آب بندی و تولید می شوند. انواع گالوانیزه این مهره ها از ترکیب آهن و فولاد تولید می شوند.

همان گونه که قبلا نیز اشاره شد، این گونه مهره ها با استفاده از روش سرد و گرم آب بندی می شوند، که انجام این کار مزایایی به همراه دارد. از جمله مزایای این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آب بندی مهره و ماسوره با استفاده از روش گرم و سرد می تواند باعث افزایش مقاومت مهره و ماسوره در محیط های اسیدی و بازی شود.
  • مهره های گالوانیزه در برابر پوسیدگی و مواد خورنده از مقاومت بالایی برخوردار می باشند.
مهره ماسوره چیست

مهره ماسوره پرسی و برنجی

اتصالات پرسی نمونه ای از اتصالات لوله های پنج لایه است و از آن ها برای چفت کردن لوله های پنج لایه استفاده می شود. استفاده از این نمونه اتصالات برای انجام لوله کشی ها بسیار مناسب است و باعث افزایش طول عمر اتصالات می شود.

بخوانید!  مدیریت بحران چیست؟

برای استفاده از این گونه اتصالات از دستگاه پرس استفاده می شود. در ساخت اتصالات پرسی از برنج استفاده می شود. استفاده از این ماده برای ساخت این گونه اتصالات، باعث ایجاد مقاومت بالا در برابر خوردگی، جلوگیری از ایجاد رسوب و هم چنین جلوگیری از فرسایش بدنه این اتصالات می شود. برای آب کاری آن ها نیز از نیکل استفاده می شود. ترکیب نیکل و برنج می تواند در تقویت موارد مذکور کارگشا باشد.

مهره ماسوره پلیمری

اتصالات پلیمری نیز از دیگر انواع اتصالات می باشد که از ویژگی و مزایایی برخوردار می باشد. از جمله این ویژگی ها می توان موارد زیر اشاره کرد:

  • اتصالات پلیمری در برابر خوردگی از خود مقاومت نشان می دهند.
  • این گونه اتصالات اگرچه از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند، اما در عین حال بسیار مقاوم می باشند.
  • اتصالات پلیمری در برابر ارتعاشات از خود مقاومت نشان می دهند.
  • این نمونه اتصالات از طول عمر بالایی برخوردار می باشند.

برندهای برتر مهره و ماسوره

شرکت های مختلفی نسبت به تولید مهره و ماسوره اقدام کردند و تفاوت محصول آن ها در نوع مواد کاربردی و در نتیجه کیفیت آن ها می باشد.

یکی از برترین برندها در این زمینه توپی برزیل (TUPY) می باشد و یکی از باکیفیت ترین انواع مهره و ماسوره را تولید می کند. از این رو این نمونه از پرطرفدارترین انواع مهره می باشد. از دیگر نمونه های مرغوب این محصول می توان به جورج فیشر اشاره کرد که در رقابت با برند توپی برزیل می باشد.

کاربرد مهره ماسوره

همان گونه که گفتیم این المان ها در جنس های مختلفی در بازار موجود می باشند و هر کدام کاربردهای خاص و ویژه خود را دارند. برای مثال مدل های گالوانیزه به خوبی آب بندی می شوند و از این رو می توانند تا اندازه زیادی از نشتی لوله ها جلوگیری به عمل آورند. بیشترین کاربردمهره ماسوره در صنعت لوله کشی می باشد.

بخوانید!  مزایای استفاده از سیستم سازه ای تیلت آپ Tilt up

مزایای استفاده از اتصالات مهره و ماسوره

استفاده ازاین اتصالات مزایایی به همراه دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در ساخت این گونه اتصالات از بهترین مواد و آلیاژ با کیفیت بالا استفاده می شود.
  • از آن جایی که در ساخت مهره و ماسوره از بهترین ماشین آلات تولیدی استفاده می شود، باعث هماهنگی بهتر لوله و اتصالات و در نتیجه آب بندی بهتر لوله کشی می شود.
  • این امکان وجود دارد که این مهره ها را باز و بست کرد و چندین مرتبه مورد استفاده قرار داد.
  • مهره و ماسوره به خوبی آب بندی می شوند.
  • برای نصب این گونه اتصالات به ابزارآلات خاص و گران قیمتی نیاز نیست.
  • در صورت ایجاد یخ زدگی، اتصالات از محل آب بند خارج نمی شود.

کلام پایانی

آن چه در این نوشته از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، ارائه نکاتی در خصوص انواع مهره و ماسوره و کاربرد آن ها در صنایع لوله کشی می باشد. در صورت تمایل نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را به منظور بهبود کیفیت مطالب با ما در میان بگذارید.