آموزش رویت

ساختمانچی

بدون شک همه افراد در هنگام خرید خانه کلمه های خانه شمالی یا جنوبی به گوششان خورده است. آشنایی با ویژگی های هریک از این خانه ها می تواند در انتخاب بهتر خانه به شما کمک کند.

آن چه که در این مطلب از ساختمانچی به بیان آن می پردازیم، آشنایی با ویژگی های خانه های شمالی و جنوبی و بررسی مزایا و معایب هریک از آن ها می باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

خانه شمالی و جنوبی به چه معناست؟

در هنگام خرید خانه عوامل مختلفی دخیل می باشند و هر فرد با توجه به خواسته و الویت های خود می تواند نسبت به خرید خانه اقدام نماید. یکی از نکات مهم که بسیاری از افراد در هنگام خرید خانه مورد توجه قرار می دهند، نورگیر بودن آن می باشد.

نورگیر بودن به معنای استفاده بیش تر از نور طبیعی خورشید می باشد. آن چه که بر نورگیر بودن خانه تاثیرگذار می باشد، موقعیت قرار گیری آن می باشد. برای بررسی میزان نورگیر بودن خانه، باید شرایط جنوبی یا شمالی بودن آن مورد بررسی قرار گیرد.

خانه شمالی و جنوبی اصطلاحی است که با توجه به معماری و ساختار کلی خانه به واحدهای مسکونی اطلاق داده می شود. در ادامه به بیان توضیحاتی در مورد هر یک و بررسی مزایا و معایب آن ها می پردازیم.

خانه شمالی

خانه شمالی به خانه ای اطلاق می شود که درب ورودی آن از سمت خیابان یا کوچه به حیاط باز می شود. معماری و ساخت این خانه ها به گونه ای است که برای ورود به داخل خانه، ابتدا باید از حیاط عبور کنید و سپس وارد فضای داخلی خانه شوید.

نحوه قرارگیری خانه های شمالی به گونه ای است که از یکسو به حیاط و از سوی دیگر به ساختمان مجاور ختم می شوند. از این رو نور خورشید از سمت حیاط به آن ها وارد می شود. بنابراین نسبت به خانه های جنوبی از نور کم تری برخوردار می باشند.

بخوانید!  آشنایی با انواع میراگر ساختمان[ویسکوز،اصطکاکی و ویسکوالاستیک]

برای تامین نور طبیعی کافی، ساخت یک نورگیر در این گونه خانه ها الزامی می باشد. به همین خاطر از یک پاسیو یا حیاط خلوت در این گونه خانه ها استفاده می شود. همین امر باعث کاهش فضای مفید خانه می شود. خانه های شمالی با نام خانه های در به حیاط نیز شناخته می شوند.

ساختمان شمالی یا جنوبی

مزایای خانه های شمالی

از جمله مزایای خانه های شمالی می توان به نمای بهتر و تهویه هوای طبیعی مطبوع تر اشاره کرد. در خانه های شمالی چند واحدی خانه هایی که در قسمت پشتی قرار دارند، اگرچه از نور کافی برخوردار نیستند، اما از سر و صدای کمتری برخوردارند و همچنین سرما و گرما به میزان زیادی به داخل آن ها نفوذ نمی کند.

این گونه خانه ها در برابر نفوذ گرد و غبار نیز از مصونیت بیش تری نسبت به واحدهای جلویی که مستقیما به حیاط راه دارند، برخوردار می باشند.

معایب خانه های شمالی

همان گونه که گفتیم، خانه های شمالی تنها از سمت حیاط نورگیر هستند. حال اگر ساخت خانه های شمالی به گونه ای باشد که در هر طبقه دو واحد وجود داشته باشد، تنها واحدهایی که رو به حیاط هستند از میزان نور طبیعی کافی برخوردار می باشند.

واحدهایی که رو به حیاط نیستند، هیچ دیدی به حیاط ندارند. ساخت آن ها به گونه ای است که ممکن است ساختمان های رو به رویی به داخل خانه دید باشته باشند.

از دیگر معایب این گونه خانه ها می توان به آلودگی صوتی بیشتر نسبت به خانه های جنوبی اشاره کرد. البته برای حل این مشکل می توان از پنجره های دوجداره استفاده کرد.

از آنجایی که خانه های شمالی به طور مستقیم با فضای بیرونی در ارتباط هستند، سرما و گرما بیشتر به داخل خانه نفوذ می کند. بنابراین در فصل تابستان گرما و در فصل زمستان سرمای بیش تری به داخل خانه وارد می شود.

با توجه به این که خانه های شمالی رو به حیاط هستند، میزان نفوذ گرد و غبار به داخل آن ها به نسبت خانه های جنوبی بیش تر می باشد.

بخوانید!  کاربرد وال پست چیست؟[+جزئیات اجرای آن]

خانه جنوبی

خانه جنوبی به خانه هایی اطلاق می شود که درب ورودی مستقیما به داخل خانه باز می شود و حیاط در قسمت جنوبی خانه واقع می گردد.

ساختمان های جنوبی از یک طرف به خیابان و از سویی دیگر به حیاط مشرف می باشند. از این رو نور خورشید می تواند از هر دو طرف وارد خانه شود و به همین خاطر نیاز به تعبیه نورگیر ندارند.

عدم نیاز این گونه خانه ها به تعبیه نورگیر سبب می شود فضای مفید داخل ساختمان بیشتر باشد. در نتیجه متراژ آن بزرگ تر می شود.

با توجه به ویژگی های این گونه خانه ها می توان گفت که خانه های جنوبی از قیمت بیشتری نسبت به خانه های شمالی برخوردار می باشند. خانه های جنوبی با نام خانه های در به ساختمان نیز شناخته می شوند.

خانه جنوبی

مزایای خانه های جنوبی

تک واحد یا چند واحدی بودن ساختمان از نکاتی است که می تواند در نورگیر بودن ساختمان برای هر واحد تاثیرگذار باشد. برای مثال خانه هایی که در هر طبقه دو واحد دارند، می توانند میزان نورگیری متفاوتی داشته باشند.

از آن جایی که در خانه های جنوبی نور از دو سمت به داخل خانه وارد می شود، میزان نورگیربودن واحدهای ساختمانی به یک اندازه می باشد.

از دیگر مزایای این گونه خانه ها می توان به امکان تامین پارکینگ بیش تر برای آن ها اشاره کرد. میزان امنیت این گونه خانه ها نسبت به خانه های شمالی نیز بیشتر می باشد.

نکات پایانی

در یک جمع بندی می توان گفت، اگرچه خانه های شمالی از لحاظ ساخت با صفاترند و ممکن است بسیار زیبا ساخته شده باشند، اما با این حال خانه های جنوبی مزیت های بیشتری نسبت به خانه های شمالی دارند.

با این وجود نمی توان گفت کدام یک نسبت به دیگری بهتر می باشد و این موضوع به انتخاب فرد خریدار و الویت های او بستگی دارد.