آموزش رویت

ساختمانچی

مبلمان فضای باز که با نام مبلمان باغی نیز شناخته می شوند، معمولا در حیاط منازل، باغ، تراس، ویلا، رستوران های فضای باز و دیگر مکان های مشابه مورد استفاده قرار می گیرند.

این دسته از مبلمان باید به گونه ای باشند تا در برابر مخاطراتی که در فضای باز ممکن است اتفاق بیفتد، به طور مثال در برابر گرد و غبار، تابش خورشید و یا بارندگی، به اندازه کافی مقاوم باشند.

مبلمانی که در فضای باز مورد استفاده قرار می گیرد، باید متناسب با آن محیطی باشد که می خواهیم نوعی از مبلمان فضای باز مانند حصیری، فلزی و یا پلاستیکی را انتخاب کنیم.

البته باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که مبلمانی انتخاب کنید که به اندازه کافی سبک باشد تا بتوانید به راحتی آن ها را جابه جا کنید.

در آغاز هر تابستان، به ما یادآوری می شود که استفاده از مبلمان فضای باز یک نوع سرمایه گذاری با ارزش است. اما باید مطمئن شوید که مبلمانی را که انتخاب می کنید، در هر فصل در برابر هر گونه شرایط آب و هوایی مقاومت می کنند.

مواد مختلفی وجود دارد که مبلمان فضای باز را از آن ها می سازند. اما این که کدام مبلمان و کدام جنس را انتخاب کنید، به عواملی مانند سبک زندگی و موقعیت شما بستگی دارد.

در ادامه به بررسی ایده های مختلف برای استفاده از انواع مبلمان فضای باز و مواد تشکیل دهنده آن می پردازیم، پس با ساختمانچی همراه باشید.

مدل مبلمان فضای باز

انواع مبلمان فضای باز

در مبلمان های فضای باز، جنس و مواد به کار رفته اغلب فلزی و یا پلاستیکی است که خاصیت ضدآب دارند. به دلیل آن که چنین مبلمانی به صورت مداوم در فضای باز قرار می گیرند، بهتر است که مبلمانی را که انتخاب می کنید، مناسب فضایی باشد که قرار است محل نشیمن شما باشد. در زیر، به برخی از انواع مبلمان فضای باز جهت ایده اشاره می کنیم:

مبل و صندلی فضای باز

مبلمان حصیری با بدنه پلاستیکی

مبلمان حصیری با بدنه پلاستیکی، ویژگی های منحصر به فرد بسیاری نسبت به مبلمان حصیری طبیعی دارد. نوع مواد به کار رفته در این نوع مبلمان، از مقاومت بالایی برخودار است. به همین دلیل استفاده از مبلمان حصیری پلاستیکی در فضای باز بهتر است.

البته باید کیفیت مواد پلاستیکی به کار رفته در این نوع مبلمان را هم در نظر داشته باشید. زیرا مواد پلاستیکی نامرغوب می توانند سرطان زا باشند و برای بدن مشکلاتی را به وجود آورند. نوع مرغوب آن، معمولا از جنس پلی اتیلن است.

مبلمان حصیری با بدنه پلاستیکی مورد استفاده در فضای باز هم می توانند همراه تشک باشند و هم می توان بدون تشک استفاده کرد که قیمت به مراتب پایین تری هم دارند. این نوع از مبلمان حصیری بدون تشک برای مکان های بدون سقف مانند حیاط و یا پاسیو، انتخاب مناسب تری هستند.

مبلمان حصیری طبیعی

مدل مبلمان حصیری طبیعی را می‌ توان از چوب های مختلفی همچون بید، رافیا و یا خیرزران تهیه کرد. یکی از محبوب‌ ترین مواد برای ساخت مبلمان حصیری طبیعی، چوب خیزران، ساقه یا تنه درخت نخل خرما است.

مبلمان حصیری طبیعی، به دلیل طبیعی بودن آن و حس خوبی که منتقل می کند، مدت ها است که از محبوب ترین مبلمان برای استفاده در فضای باز به شمار می روند. به دلیل بافت طبیعی این نوع مبلمان، خاصیت ارتجاعی خاصی دارد.

بافت طبیعی صندلی‌های حصیری، بسیار شبیه به چوب طبیعی است که از انجام عملیاتی بر روی آن مانند، سنباده زنی و درزگیری، صندلی‌ ها را می‌ توان در طرح ها و رنگ های گوناگونی طراحی و ساخت.

اگرچه مبلمان حصیری، ظاهری جذاب دارند، اما اغلب می توان فقط در داخل خانه و خارج از نور مستقیم خورشید از آن ها استفاده کرد. 

مبلمان حصیری

مبلمان آلومینیومی

مبلمان آلومینیومی یکی از انواع مبلمان فلزی است که اغلب در فضای باز مورد استفاده قرار می گیرند. از مهم ترین ویژگی های مبلمان آلومینیومی که در مبلمان باغی و ویلایی به کار می رود، سبکی و بادوام بودن آن است.

همچنین مبلمان آلومینیومی در برابر هوازدگی بسیار مقاوم است. به دلیل مقاومت بالا، این نوع مبلمان برای استفاده در فضای باز که در معرض آفتاب و بارندگی قرار دارند، گزینه مناسبی باشد. زیرا مبلمان آلومینیومی به راحتی زنگ نمی زنند. یک ویژگی خوب دیگر آن هم این است که در مقایسه با مبلمان چوبی، قیمت مناسب تری دارند.

مبلمان آلومینیومی

مبلمان فرفورژه

مبلمان فرفورژه، از محبوب ترین و پر طرفدارترین مبلمان باغی به شمار می روند. این نوع از مبلمان از نوعی آهن تولید می شوند که دارای مقاومت بالا در برابر دما و رطوبت و یا هر گونه شرایط آب و هوایی است.

مبلمان فرفورژه معمولا به صورت ست میز و صندلی و یا ست مبلمان در فضای باز مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع مبلمان به دلیل این که از جنس آهن هستند، بهتر است همراه با تشک و با کوسن خریداری شوند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

معمولا تشک هایی که بر روی مبلمان فرفورژه قرار می گیرد، قابل جابه جا شدن هستند. بنابراین به هنگام بارندگی می توان تشک های آن را جابه جا کرد تا خیس نشوند.

اما خوشبختانه بدنه مبلمان فرفورژه در زیر باران یا برف دچار هیچ مشکل و آسیبی نخواهند شد. مبل های فرفورژه در انواع رنگ ها وجود دارد و با توجه به طرح و مدل و تعدادشان، قیمت های متفاوتی دارند.

مبلمان فرفورژه

مبلمان چوبی

مبلمان چوبی مورد استفاده در فضای باز اگرچه حس خوبی منتقل می کنند. اما برای انتخاب مبلمان چوبی در فضای باز باید به چند مورد مهم توجه داشته باشید. ابتدا لازم است تا آب وهوای منطقه مورد نظرتان را بشناسید و مطابق با آن مبلمان چوبی متناسب با آن منطقه را خریداری کنید.

از آنجایی که چوب نسبت به مواد مصنوعی، زودتر دچار فرسودگی می شود، باید مبلمان چوبی را که مقاومت کافی در برابر هر گونه شرایط آب و هوایی را طی فصول مختلف دارا هستند انتخاب کنید. البته ناگفته نماند که  مبلمان چوبی را می توان با روش های مختلف در برابر تغییرات جوی مقاوم تر کرد.

مبلمان چوبی

مبلمان ترموود

ترمووود نوعی چوب فرآوری می باشد که کاربردهای متنوعی دارد. مثلا: برای ساخت سطوح مختلف چوبی، از جمله مبلمان چوبی به کار می رود. این نوع چوب، به خاطر دوام بالا و جذابیت منحصر به فردی که دارد، امروزه محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

بخوانید!  جدیدترین عکس ها و ایده های طراحی استخر باغ، ویلا و فضای باز

چوب ترموود نسبت به چوب معمولی، گزینه بهتری برای مبلمان چوبی در فضای باز است. با استفاده از چوب ترمو، می توان انواع مبلمان باغی و ویلایی مانند انواع میز، نیمکت، صندلی، آلاچیق و دیگر مبلمان فضای سبز را طراحی کرده و بسازیم.

تفاوتی که چوب ترموود با چوب معمولی دارد، این هست که چوب ترموود دوام و مقاومت بیشتری دارد و البته قیمت بالاتری نیز دارد.

مبلمان چوبی

انواع مواد سازنده مبلمان فضای باز

برای ساخت مبلمان فضای باز، از مواد مختلفی همچون انواع چوب هایی مانند: ساج، اکالیپتوس و یا سرو، از فلزاتی همچون آلومینیم، فولاد و آهن فرفورژه استفاده می شود. همچنین می توان از پارچه های مصنوعی، رزین، بتن و یا حصیر نیز استفاده کرد.

عکس مبلمان فضای باز

ساج

از بین تمام گزینه های چوبی ممکن برای مبلمان فضای باز، ساج، محبوبیت ترین انتخاب است. زیرا دارای برترین قابلیت ها در برابر هر نوع شرایط آب و هوایی است و حتی می تواند در سخت ترین محیط ها نیز مقاومت کند.

ساج دارای روغن و رزین طبیعی بالایی است که باعث مقاومت در برابر حملات حشرات و نفوذ ناپذیری در برابر آب می شود. روغن موجود در آن، همچنین از چوب در برابر پوسیدگی محافظت می کنند. در نتیجه این ویژگی ها باعث می شوند که ساج، یک گزینه عالی برای استفاده در مبلمان فضای باز بسیار محکم و با دوام باشد.

مبلمان چوبی ساج معمولا دارای رنگ قهوه ای-طلایی-عسلی هستند. در صورت عدم رسیدگی، چوب ساج به طور طبیعی به یک خاکستری پتینه ای تبدیل می شود. (چنین فرایندی بر مقاومت چوب تأثیر نمی گذارد، اما ممکن است ظاهری نباشد که شما آن را بپسندید).

بنابراین برای اینکه رنگ اصلی آن محو نشود، نیاز دارد تا از یک ماده درزگیر ساج استفاده شود. این ماده معمولاً یک سال کامل قبل از نیاز به تمدید مجدد، دوام می آورد.

مبل ساج

رزین مصنوعی و پلاستیک

رزین مصنوعی و پلاستیک، به دلیل نگهداری کم، وزن سبک و ویژگی های بسیار مقاوم در برابر آب و هوا، یکی دیگر از مواد عالی برای مبلمان مدرن در فضای باز هستند.

مبلمان فضای باز که از رزین مصنوعی تولید می شوند، معمولا به سبک حصیری برای ظاهری کلاسیک در فضای باز بافته می شود.

این را نباید با حصیر طبیعی که هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید کمرنگ می شود و معمولا در داخل منزل قرار می گیرد، اشتباه بگیرید. مبلمان حصیری رزین مصنوعی می تواند شرایط سخت خارج از خانه را تحمل کند.

چندین ماده مصنوعی رایج برای ساخت مبلمان فضای باز حصیری با استفاده از رزین مصنوعی مانند: نایلون، پلی اتیلن و PVC وجود دارد.

هنگام در نظر گرفتن مبلمان رزین مصنوعی، اطمینان حاصل کنید که حصیری از پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) تهیه می کنید. HDPE یک پلاستیک گرمانرم با دوام و درجه بالای مقاومت در برابر حرارت حتی بالاتر از PVC است.

پلاستیک های قالب ریزی شده – پلی اتیلن، پلی پروپیلن و غیره با درجه بالا – گزینه های بی نظیری برای مجسمه سازی و رنگ را ارائه می دهند.

به علاوه، آنها دوام بسیار خوبی همراه با وزن کم دارند که جابجایی صندلی ها و میزها را در فضای باز بسیار آسان می کند. توخالی بودن برخی از قطعات پلاستیکی قالب ریزی، حتی امکان درج LED های تغییر دهنده رنگ را نیز فراهم می کند.

مبل رزینی

فلزات

آهن فرفورژه در گذشته معمول بوده است، اما به دلیل وزن زیاد، زنگ زدگی و نیاز به نگهداری زیاد، دیگر در محیط های مدرن فضای باز معمول نیست. این روزها متداول ترین فلزات مورد استفاده برای مبلمان مدرن در فضای باز، آلومینیوم و فولاد هستند.

آلومینیوم می تواند اکسترود شده و یا به هر شکل و طرحی تبدیل شود. داشتن ویژگی هایی همچون سبک بودن و دوام کافی، آن را به گزینه ای جذاب برای مبلمان فضای باز تبدیل کرده است.

مبلمان فضای باز آلومینیومی، هنگام قرار گرفتن در معرض هوای مرطوب در فضای باز مانند آهن یا فولاد زنگ نمی زند و مانند اکثر مبلمان چوبی در معرض آفتاب، خشک یا ترک نمی خورد.

فولاد مستحکم ترین ماده، اما سنگین و گران تر از فلزات است. به دلیل وزن بالاتر نسبت به دیگر فلزات، جابجایی آن ها به این راحتی نیست، اما در برابر باد ساکن تر خواهد بود.

فولاد گالوانیزه یا ضد زنگ بهترین گزینه برای مبلمان در فضای باز است، زیرا فولاد معمولی در معرض عناصر خارجی، بسیار زنگ می زند و دچارخوردگی می شود.

مبل فلزی

گالوانیزه برای محافظت از فلز در برابر خوردگی و کمک به مقاومت در برابر مواجهه با آب (به شرطی که آب نمک نباشد)، روی آن را با ورقه های فولاد می پوشانند. با این حال، فولاد ضد زنگ به فولاد مذاب کروم اضافه می کند، که در برابر زنگ زدگی مقاوم است و حتی می تواند در معرض آب نمک نیز قرار گیرد.

این باعث می شود که فولاد ضد زنگ برای محیط های دریایی مناسب باشد. توجه کنید که مبلمان استیل در فضای باز، گالوانیزه یا ضد زنگ، با قرار گرفتن در معرض کلر دچار خوردگی می شوند.

پارچه

مبلمان فضای باز روکش دار با پارچه، بدون شک راحت ترین گزینه پیش روی شماست. پارچه هایی که برای ساخت این نوع مبلمان به کار می رود، معمولا از الیاف مصنوعی مقاوم در برابر آب مانند وینیل، پلی استر، اکریلیک و غیره تولید می شوند.

این نوع بافت ها، مقاوم در برابر نور خورشید، رطوبت و سایر آسیب هایی که ممکن است در بیرون از منزل اتفاق بیفتد، هستند.

مبل پارچه ای

چنین پارچه هایی در فضای باز کاملا ضد آب است، اما به شدت به مقاومت در برابر آب مواد پر کننده آن نیز بستگی دارد. کف و سایر مواد پرکننده مشابه برای سرعت به تبخیر آب و رواناب و نابودی مشکلات کپک تولید می شوند. 

بتن

قبلاً بتن فقط به عنوان یک مصالح ساختمانی بود، اما امروزه به عنوان یک ماده اصلی در طراحی، از جمله طراحی مبلمان مدرن در فضای باز، مورد استفاده قرار می گیرد.

اگرچه بتن دوام و استحکام خوبی دارد، با این حال، ذاتا سنگین، متخلخل و مستعد لک شدن است. مایعات به سطح آن آغشته می شوند و لکه را به داخل بتن منتقل می کنند و مواد اسیدی مانند سرکه و آبلیمو، خمیر سیمان را در خود حل می کنند.

بخوانید!  پنجره بالکن شو متحرک، جدیدترین سیستم بالکنی شیشه ای

با این وجود همه مبلمان بتنی در فضای باز یکسان و از یک نوع نیستند. در حالی که برخی از قطعات مبلمان از بتن طبیعی (متخلخل و مقاوم در برابر لکه ها یا آب و هوای سرد که باعث ترک خوردگی می شوند) نیستند، ترکیبی از بتن و فایبرگلاس یا رزین وجود دارد که سبک تر بوده و سطح را از لکه ها محافظت می کند.

مبل بتنی

موارد قابل توجه در انتخاب مبلمان در فضای باز

قاب مبلمان فضای باز، رومیزی و تودوزی لازم دارد تا در بسیاری از فصول سال و در شرایط مختلف آب و هوایی، یکپارچگی ساختاری و شکل ظاهری آنها را حفظ کنند. برای انتخاب مبلمان مناسب فضای باز لازم است تا برخی از فاکتورهای مهم را در نظر داشته باشید:

انتخاب مبلمان فضای باز

باران و رطوبت

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که طوفان های بارانی مکرر وجود دارد یا از رطوبت بالایی برخوردار است و می خواهید مطمئن باشید که مبلمان شما در برابر آسیب های ناشی از مشکلات مختلف آب و هوایی مقاوم است، باید مبلمانی انتخاب کنید که در چنین شرایطی، مقاومت کافی را دارد. زیرا آب یا رطوبت حفظ شده، نه تنها می تواند مواد به کار رفته در مبلمان را از نظر جسمی تخریب کند، بلکه می تواند خطرات سلامتی را نیز به همراه داشته باشد.

مدل مبلمان بیرونی

کپک و پوسیدگی

هوای مرطوب، محیطی را برای رشد قارچ های مختلف فراهم می کند. مواد آلی که آب را در خود نگه می دارند، مستعد ابتلا به کپک هستند که می توانند باعث ایجاد مشکلات تنفسی، تحریک و سایر موارد بهداشتی شوند.

با این حال، آن ها معمولاً به مواد آسیب نمی رسانند و می توانند تمیز شوند. از طرف دیگر، پوسیدگی منجر به تخریب زیستی و تجزیه (پوسیدگی) مواد می شود.

مبل بیرونی

زنگ زدگی و خوردگی

فلزاتی که حاوی آهن یا فولاد هستند، در معرض خوردگی قرار دارند، زیرا به طور مداوم در معرض آب و اکسیژن قرار می گیرند. فرآیند اکسیداسیون خوردگی، به آرامی این فلزات را ضعیف می کند.

در نتیجه زنگ قابل مشاهده و تغییر رنگ نیز ایجاد می شود. نمک موجود در هوا و آب، روند شیمیایی را تسریع می کند، بنابراین زنگ زدگی اغلب در مناطق ساحلی شیوع بیشتری دارد.

مبل ضد زنگ

پیچ خوردن

موادی که اجازه نفوذ آب را می دهند، می توانند به صورت ناهموار خشک شوند و در نتیجه باعث پیچش شکل اصلی مبلمان می شود.

در ابتدا ممکن است نامحسوس باشد، اما با گذشت زمان می تواند مواد را به طرز محسوسی تحریف کند، درزها را باز و پیچ ها را شل و سایر اتصال دهنده های مورد استفاده برای نگه داشتن مبلمان را ضعیف می کند.

مبلمان فانتزی بیرونی

آفتاب و دما

اگر در منطقه آفتابی یا منطقه ای با تغییرات آب و هوای فصلی چشمگیر زندگی می کنید، باید به دنبال آن دسته از مبلمان فضای باز باشید که بتوانند در برابر آسیب ناشی از اشعه ماورا بنفش خورشید و نوسانات حاصل از گرمای شدید و یا حتی سرما، مقاومت کنند.

صندلی های فضای باز

ترک خوردن

بعضی از مواد وقتی گرم یا سرد می شوند به طور محسوسی منبسط و منقبض می شوند. وقتی در معرض دمای شدید یا نوسانات شدید قرار بگیرند، می توانند ترک بخورند، بشکافند، تار شوند یا شکننده شوند. هوای خشک همچنین می تواند باعث خم شدگی و ترک خوردگی مبلمان شود.

مبلمان فضای باز

احتباس حرارت

گرما همچنین می تواند به مشکلات لجستیکی دیگری منجر شود. مبلمان فضای باز که در معرض آفتاب قرار دارند، می توانند گرم شوند و لمس آن را ناخوشایند (یا ناامن) کنند. هیچ کس نمی خواهد وقتی که روی صندلی نشیمن کنار استخر می نشیند، پوست خود را بسوزاند.

مبلمان فضای باز

نظافت و مراقبت

بعضی از مبلمان فضای باز، فصل به فصل به مراقبت کمتری نیاز دارند و سریع و آسان با آب و صابون تمیز می شوند. برخی دیگر نیاز به مراقبت های ویژه با زمان بیشتر و محصولات ویژه دارند تا جلوه خوبی داشته باشند و به خوبی تمیز شوند. اما اگر مبلمانی را انتخاب کنید که تمیز کردن آن دشوار باشد، بعد از مدتی بر ظاهر و کیفیت مبلمان تاثیر بدی خواهد گذاشت.

مبلمان چوبی فضای باز

سازگار با محیط زیست

امروزه همه از تأثیرات زیست محیطی فرآیندهای تولید و مواد اولیه وارد شده به محصولات آگاه هستند، حتی اگر از مشخصات آن اطلاع نداشته باشند. اکثر مردم ترجیح می دهند از نظر زیست محیطی مسئولیت پذیر باشند.

خوشبختانه، بیشتر مارک های لوکس مبلمان فضای باز شیوه های تولید “سبز” را در پیش گرفته اند و از موادی استفاده می کنند که زیست تخریب پذیر و یا قابل بازیافت هستند.

مبلمان فانتزی بیرونی

هزینه

بیشتر افراد به مسائل مالی در انتخاب مبلمان توجه بسیاری می کنند. شما باید بودجه خود را در نظر بگیرید و متناسب با آن مبلمان فضای باز مورد نظر خود را خریداری کنید.

اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که آن دسته از مبلمان فضای باز که کیفیت مطلوبی دارند و از ماندگاری بیشتری برخودار هستند، گران هستند. البته اگر یک بار برای یک کالای با کیفیت هزینه کنید، دیگر لازم نیست تا به طور مکرر مبلمان را تعویض کنید.

مبلمان فضای بیرونی

انواع مبلمان باغ

مبلمان باغ براساس طرح و نوعشان نیز به انواع زیر تقسیم می شوند:

نیمکت

یکی از پرمصرف ترین مبلمان باغی نوع نیمکتی آن است که حس نوستالژی و زیبایی را به محیط می دهد. نیمکت این امکان را به شما می دهد تا از حداقل فضا، حداکثر استفاده را داشته باشید.

صندلی

صندلی های باغی با انواع مختلف متریال مدل های مختلفی دارند که می توانید بنا بر سلیقه و هم خوانی با محیط انتخاب کنید. برخی از محبوب ترین مدل های صندلی های باغی عبارت اند از:

  • صندلی عرشه‌ای
  • صندلی راحتی
  • صندلی کمپینگ
  • صندلی غذاخوری
  • صندلی گهواره‌ای
  • صندلی معلق
  • صندلی ننویی
مبلمان چوبی فضای بیرونی

کلام پایانی

امروزه مبلمان فضای باز انواع مختلفی دارند که در طرح ها و رنگ های متنوع به بازار عرضه می شوند. در انتخاب مبلمان فضای باز علاوه بر این که ظاهر مبلمان مهم است، باید متناسب با مکانی باشد که می خواهید برای آن جا مبلمان خریداری کنید.

شرایط آب و هوایی آن منطقه را حتما باید در نظر داشته باشید تا محصولی که خریداری می کنید، دوام بالاتری داشته باشد، زیرا در صورت انتخاب نادرست، مبلمان شما در فضای باز، دوام چندانی نخواهد داشت.