آموزش رویت

ساختمانچی

تریدی پنل به دیوارهای پیش ساخته ای گفته می شود که در ساختار آن ها از عایق پلی استایرن و مش یا همان شبکه های پیش جوش فولادی استفاده شده است.

از جمله کاربردهای این گونه پنل ها می توان به استفاده از آن ها به عنوان دیوار باربر یا دیوارهای جداکننده غیر باربر اشاره کرد. در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بیان جزئیات بیش تر در مورد تری دی پنل ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

مشخصات تری دی پنل

همان گونه که در بالا اشاره شد، 3D پنل ها نمونه ای از دیوارهای پیش ساخته محسوب می شوند. این امکان وجود دارد که از تری دی پنل به جای دیوارهای آجری استفاده کرد. هم چنین می توان از آن به عنوان سیستمی مناسب برای کف، سقف و بام یاد کرد.

در سیستم پانل های سه بعدی، دیوارها و سقف یکپارچه می باشد و می توان آن ها را به عنوان المانی باربر نیز مورد استفاده قرار داد. همین امر حذف ستون و تیرها را سبب می شود. از جمله ویژگی های این گونه پانل ها می توان به وزن کم آن ها و در نتیجه کاهش وزن ساختمان به واسطه استفاده از آن ها اشاره کرد.

این ویژگی سبب می شود ساختمان هایی که در آن ها از تریدی پنل استفاده می شود، در برابر زلزله از خود مقاومت نشان دهند. از دیگر ویژگی های تریدی پنل ها می توان به قابلیت برش آن ها در ابعاد و اشکال مختلف اشاره کرد.

ساختار این المان به گونه ای است که امکان اجرای تاسیسات ساختمانی مانند تاسیسات برقی تا قبل از بتن پاشی فراهم می باشد. همان گونه که در بالا اشاره شد، در ساخت تریدی پانل ها از پلی استایرن استفاده می شود.

از ویژگی های پلی استایرن ها می توان به نسوز بودن آن ها اشاره کرد. میزان مقاومت حرارتی پلی استایرن مورد استفاده در ساختار این گونه دیوارهای پیش‌ساخته بین 90 تا 120 می باشد. هم چنین میزان تحمل بار ساختمانی این گونه پنل ها پس از بتن پاشی به اندازه 200 کیلوگرم بر مترمربع می باشد.

ویژگی های تریدی پنل

معرفی انواع تری دی پنل

تری دی پنل ها انواع مختلفی دارند که از جمله می توان به انواع غیر باربر، باربر و تریدی پنل های سقفی اشاره کرد. در ادامه به بیان توضیحاتی در مورد هر یک از آن ها می پردازیم.

بخوانید!  10 پروژه عظیم ساخت و ساز که شما را شگفت زده می کند!

تریدی پنل باربر

تریدی پنل های دیوار باربر به عنوان دیوار برشی در سازه مورد استفاده قرار می گیرد. آن چه که در استفاده از تریدی پنل های باربر حائز اهمیت می باشد نحوه اجرای آن ها می باشد.

اجرای این پنل ها باید به گونه ای باشد که انتقال نیروهای جانبی به آن ها به درستی صورت پذیرد. ضخامت این گونه پنل ها نسبت به نمونه های غیر باربر بیشتر می باشد.

تریدی پنل غیر باربر

تری دی وال غیر باربر به عنوان دیوار جداکننده در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. این گونه پنل ها از ضخامت کم تری نسبت به نمونه های باربر برخوردار می باشند.

تریدی پنل سقفی

پانل های سقفی به صورت افقی یا شیبدار می باشند و به عنوان باربر خمشی و دیافراگم افقی عمل می کنند.

مزایای پانل های سه بعدی

استفاده از پانل های سه بعدی یا تری دی پنل ها مزایایی به همراه دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از آن جایی که این گونه پنل ها از وزن کمی برخوردار هستند، استفاده از آن ها باعث کاهش وزن سازه خواهد شد.
  • به کارگیری این گونه دیوارهای پیش‌ساخته باعث کاهش زمان اجرای سازه می شود.
  • استفاده از پنل های تریدی این امکان را فراهم می کند که قبل از بتن پاشی اجرای تاسیسات ساختمان صورت پذیرد.
  • استفاده از پنل ها در ساختمان سازی می تواند ساختمان را در برابر نفوذ حشرات مقاوم سازد.
  • یکی از مزایای استفاده از پانل های سه بعدی در ساختمان سازی، افزایش عمر مفید ساختمان می باشد.
  • از آن جایی که در ساختار این گونه پنل ها از پلی استایرن استفاده می شود، این پنل ها به عنوان عایقی مناسب در برابر حرارت، رطوبت و صدا عمل می کنند.
  • حمل و نقل و جابه جایی این گونه پنل ها آسان می باشد.
  • استفاده از این پنل ها می تواند در هزینه های اجرای فونداسیون تاثیر گذار است و باعث صرفه جویی در آن ها شود.
  • این پانل ها در برابر آتش سوزی از خود مقاومت نشان می دهند.
  • از آن جایی که تریدی پانل ها ضخامت ناچیزی دارند، فضای مفید بیش تری ایجاد می کنند.
  • به کارگیری تریدی پنل ها در ساختمان سازی می تواند ساختمان را تا اندازه زیادی در برابر زلزله مقاوم کند.
بخوانید!  دیوار برشی چیست؟

اجرای تری دی پانل

به طور کلی اجرای تری دی پانل شامل اجرای فونداسیون، نصب پنل ها، اجرای اتصالات، بازشوها و تاسیسات و بتن پاشی می باشد. در مرحله اجرای فونداسیون بر اساس پلان ساختمان، آرماتورها کار گذاشته می شوند.

در این مرحله میلگردهایی به قطر 10 میلی متر و ارتفاع 40 سانتی متر در فواصل 40 سانتی متری از یکدیگر قرار می گیرند. از این میلگردها برای نصب پانل استفاده می شود. پس از نصب میلگردها پنل ها از داخل به میلگردها متصل می شوند.

این پنل ها باید در فاصله 40 سانتی متری از یکدیگر قرار داشته باشند. پس از نصب و اتصال پنل ها مکان درب ها و پنجره ها که از قبل مشخص شده، بریده‌شده و با استفاده از اتصالات حصیری ساده و گونیا تقویت می شود.

در مرحله بعد نوبت به اجرای تاسیسات می رسد. تاسیسات برقی و مکانیکی تا قبل از بتن پاشی پانل ها صورت می گیرد. آن چه که در اجرای تریدی پنل ها حائز اهمیت می باشد، تراز بودن دیوارها می باشد.

پس از اجرای تاسیسات و کنترل تراز دیوارها، نوبت به بتن پاشی می رسد. انجام این کار به صورت دستی و با استفاده از ماشین بتن پاشی انجام می شود.

بهترین روش برای انجام این کار شاتکریت خشک می باشد. بتن پاشی در دو مرحله صورت می گیرد. در جهت اطمینان از مقاومت بالای پنل ها تا 48 ساعت سطح بتن را مرطوب نگه می دارند.

کلام پایانی

آن چه در این نوشته از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، ارائه نکاتی در خصوص تریدی پنل ها و انواع آن می باشد. امیدواریم از مطالعه این نوشته لذت برده و به اطلاعات مفیدی در این زمینه دست یافته باشید. در صورت تمایل می توانید نظرات خود را با ما در میان بگذارید.