آموزش رویت

ساختمانچی

پلاستوفوم که نام آن پلی استایرن انبساطی می باشد و بسیاری از افراد آن را با نام یونولیت می شناسند، نوعی پلیمر سفید رنگ می باشد که در بیش تر مواقع به عنوان عایق رطوبت، صدا و حرارت مورد استفاده قرار می گیرد.

با این مقدمه در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بیان جزئیات بیش تر در مورد پلاستوفوم می پردازیم. با ما همراه باشید.

پلاستوفوم

همان گونه که در بالا گفتیم، پلاستوفوم که بسیاری از افراد آن را با نام یونولیت می شناسند، نوعی ماده سبک می باشد که در طی فرآیندهای شیمیایی تولید می شود. این ماده از ریختن مواد پلی استایرن در داخل قالب و در طی فرآیند انبساط به دست می آید.

پلی استایرن از چگالی پایینی برخوردار می باشد. اما با این وجود در مقابل حرارت، صدا و رطوبت به عنوان یک عایق بسیار مناسب عمل می کند. بد نیست بدانید ساختار پلاستوفوم های ساختمانی با نمونه های معمولی که اغلب با آن ها سر و کار داریم، متفاوت می باشد.

پلاستوفوم های ساختمانی در برابر آتش مقاوم اند و به اصطلاح کند سوز می باشند. این نوع پلاستوفوم ها عاری از هرگونه مواد سمی و خطرناک می باشند.

در ساختار بلوک های پلاستوفوم که در ساختمان سازی استفاده می شوند، نوعی پوشش نسوز بر روی بلوک به کار می رود. این پوشش در صورت وقوع آتش سوزی می تواند تا 20 دقیقه در برابر آتش از خود مقاومت نشان دهد.

در صورتی که این محصول نمونه ای مرغوب باشد و در برابر آتش به خوبی از خود مقاومت نشان دهد، در صورت قرارگرفتن در معرض حرارت همانند پلاستیک مذاب آب می شود و پیشروی می کند و خود به خود خاموش می شود.

این در حالی است که نمونه غیر استاندارد آن مانند بنزین عمل می کند و به سرعت مشتعل می شود. از نکات مهمی که در مورد پلاستوفوم ها باید مورد توجه قرار گیرد، استفاده از آن ها 48 ساعت پس از تولید آن ها می باشد. این امر به خاطر وجود گازهای سمی در آن ها می باشد.

پلاستوفوم

کاربرد پلاستوفوم

پلاستوفوم ها به شکل بلوک نیز تولید می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند. از ویژگی های بلوک های پلاستوفوم می توان به وزن کم و مقرون به صرفه بودن آن ها اشاره کرد.

بخوانید!  انواع مصالح هوشمند

از آن جایی که هر یک از بلوک های سیمانی وزنی در حدود 15 کیلوگرم دارند، بلوک های پلاستوفوم وزن بسیار پایینی دارند و استفاده از آن ها می تواند تا اندازه زیادی باعث کاهش وزن ساختمان شود.

این متریال به عنوان عایق صوتی، حرارتی و رطوبتی ساختمان نیز استفاده می شود. استفاده از این متریال به عنوان حرارتی، هم می تواند در داخل ساختمان صورت گیرد و هم در بیرون آن.

از جمله کاربردهای عایق پلی استایرن می توان به عایق کاری دیوارهای دوجداره، عایق بندی سقف های شیبدار و مسطح، عایق کاری نمای بیرونی ساختمان، عایق کاری نمای داخلی ساختمان، عایق کاری سقف و کف ساختمان، در سردخانه ها و روف گاردن ها اشاره کرد. از دیگر موارد کاربرد پلاستوفوم می توان به استفاده از آن ها برای ساخت ماکت و تابلوهای تبلیغاتی اشاره کرد.

سقف پلاستوفوم

یکی از کاربردهای جدید پلی استایرن استفاده از آن ها در ساخت ساندویچ پانل می باشد. آن چه که در ساخت ساندویچ پانل ها مورد استفاده قرار می گیرد، پلی یورتان می باشد.

خاصیت عایق پلی استایرن به اندازه پلی اورتان نیست. اما زمانی که در بین دو لایه ورق قرار گیرد می تواند از خاصیت عایق خوبی برخوردار شود. استفاده از پلی استایرن به جای پلی اورتان از لحاظ هزینه نیز مقرون به صرفه می باشد.

ویژگی های پلاستوفوم

از ویژگی های بارز پلاستوفوم ها می توان به غیرقابل اشتعال بودن آن ها اشاره کرد. بلوک های پلاستوفومی وزن بسیار پایینی دارند. همین امر می تواند به سبک سازی سازه تا 200 کیلوگرم کمک کند.

از دیگر ویژگی های این گونه بلوک ها می توان به سهولت در برش زدن آن ها اشاره کرد. در مقایسه با بلوک های سفالی این گونه بلوک ها از سرعت بالایی در اجرا برخوردار هستند و به راحتی نصب می شوند.

بخوانید!  مزایای شیشه هوشمند مات شونده

استفاده از بلوک های پلاستوفومی می تواند تا اندازه زیادی در افزایش مقاومت ساختمان نیز کمک کند. از آن جایی که امکان عبور تاسیسات از داخل بلوک های پلاستوفومی وجود دارد، می تواند به کاهش ضخامت کف طبقات کمک کند.

استفاده از این متریال در ساختمان سازی می تواند تا 20 درصد در مصرف میلگرد و آهن آلات صرفه جویی به عمل آورد. هم چنین به کارگیری آن ها می تواند باعث صرفه جویی در مصرف تیرچه های بتنی سقف نیز شود.

از دیگر ویژگی های بارز پلاستوفوم ها که آن را به متریالی مناسب در ساختمان سازی تبدیل کرده است، خاصیت عایق بودن آن ها در برابر صدا، حرارت و رطوبت می باشد. این بلوک ها در برابر یخ زدگی نیز از خود مقاومت نشان می دهند.

به کارگیری بلوک های پلاستوفوم در ساختمان سازی باعث کاهش هزینه قالب بندی سقف می شود. استفاده از این متریال نخاله ساختمانی به همراه ندارد که خود نقطه مثبتی در استفاده از این متریال می باشد.

از دیگر نکات بارزی که در استفاده از پلاستوفوم ها می توان به آن اشاره کرد، صرفه جویی در مصرف بتن تا میزان 15 درصد می باشد. این ماده در برابر نفوذ حشرات و جانوران موذی نیز از خود مقاومت نشان می دهند.

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به بررسی یکی از مصالح سبک به نام پلاستوفوم پرداختیم. این نوع مصالح را با نام یونولیت نیز می شناسند و می توان با استفاده از آن بلوک سقفی پلاستوفوم را تولید کرد که امروزه بسیار پرطرفدار و پرکاربردشده است.

امیدواریم از مطالعه این نوشته لذت ببرید و به اطلاعات مفید و ارزنده ای دست پیدا کنید. در صورت تمایل می توانید نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این نوشته با ما اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.