آموزش رویت

ساختمانچی

شاید زمانی که صحبت از دستگاه تصفیه آب صنعتی به گوش برسد، این گونه به نظر برسد که منظور تنها تصفیه آب در بخش صنایع می باشد. اما به واقع این چنین نیست و دستگاه های تصفیه آب خانگی که در مقیاس کوچک تر وجود دارند نیز با این نام شناخته می شوند.

آن چه که در این مطلب به بیان آن خواهیم پرداخت، معرفی دستگاه های تصفیه اب صنعتی در مقیاس بزرگ می باشد. با این مقدمه در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بیان نکات تکمیلی در زمینه تصفیه آب صنعتی و دستگاه تصفیه آب صنعتی می پردازیم. با ما همراه باشید.

دستگاه تصفیه آب صنعتی

به طور کلی به سیستم هایی که قادر به تصفیه آب در حجم بالا می باشند، دستگاه تصفیه آب صنعتی می گویند. این دستگاه عمدتا قادر به تصفیه آب در ظرفیت های بالاتر از 3 متر مکعب در روز می باشند.

مبنای کار این گونه دستگاه ها بر پایه تکنولوژی غشایی اسمز معکوس می باشد. استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی در جهت بهینه سازی فعالیت های صنعتی که عمده فعالیت آن ها بر مبنای آب می باشد، صورت می گیرد.

برای مثال تاثیر این فرآیند را می توان در خنک‌کردن و شستشوی دستگاه ها مشاهده کرد. این فرآیند هزینه های مصرفی آب را کاهش می دهد و راندمان دستگاه های صنعتی را بالا می برد، همچنین می تواند در صرفه جویی مصرف آب نیز تاثیرگذار باشد.

همان گونه که در بالا اشاره شد، مبنای کاری دستگاه تصفیه آب بر پایه تکنولوژی غشایی اسمز معکوس می باشد. علاوه بر این از دیگر فرآیندهایی که در تصفیه آب صنعتی به کار می رود، ازن زنی، الکترودیونیزاسیون می باشد. در فرآیند ازن زنی، گاز ازن به آب اضافه می شود و از این طریق آب تصفیه می شود.

دستگاه تصفیه آب صنعتی

کاربرد آب صنعتی

استفاده از آب صنعتی به منظور ساخت، شست و شو و رقیق کردن یک محصول صورت می گیرد. از آب صنعتی در پالایشگاه، صنایع تولید مواد شیمیایی و تولید کاغذ استفاده می شود. همچنین این دستگاه در صنایع کشاورزی نیز کاربرد دارد.

بخوانید!  نورپردازی نمای ساختمان

اجزای دستگاه تصفیه آب صنعتی

دستگاه تصفیه آب صنعتی از اجزای مختلفی تشکیل می شود. این اجزا شامل موارد زیر می باشد:

  • مخازن تزریق کننده: این مخازن برای مواد ضد رسوب و در جهت کنترل PH مورد استفاده قرار می گیرند.
  •  فیلترهای شنی، کربنی و کاتریج: استفاده از این فیلترها در جهت افزایش طول عمر ممبران و کاهش املاح تشکیل دهده آن صورت می گیرد.
  • پمپ فشار قوی و پمپ فید: استفاده از این پمپ ها در جهت ایجاد فشار برای گذر آب از ممبران و فیلترهلی مولتی مدیا صورت می گیرد.
  •  ممبران: وظیفه ممبران جداسازی ناخالصی های آب خام می باشد. نوع و تعداد ممبران به نوع آب و میزان آب تولیدی بستگی دارد و می تواند متغیر باشد.
  • ابزار اندازه گیری و ابزار دقیق: این ابزار شامل ابزاری برای اندازه گیری PH، دماسنج، مانومتر، فلوترهای نشانگر جریان آب و TDS سنج می باشند.

عملکرد دستگاه تصفیه آب صنعتی

در فرآیند تصفیه آب صنعتی، املاح موجود در آب را تا 50 میکرون، توسط فیلترهای شنی و فیلتر کربن که با نام فیلترهای مولتی مدیا معروفند، می گیرند. این کار توسط فیلترهای شنی صورت می گیرد.

در مرحله بعد فیلترهای کربنی وارد عمل می شود و رنگ و بوی آب حذف می گردد. سپس آب به وسیله پمپ سانتریفیوژ طبقاتی به وسل که ممبران در آن وجود دارد، هدایت می شود.

در این مرحله آب به وسیله فشار اسمز معکوس که در بخش های قبل به آن اشاره شد، به دو بخش آب تولیدی و پساب دور ریز تبدیل می شود. تمامی این مراحل به وسیله یک سیستم اتوماتیک کنترل می شوند.

ساخت دستگاه های تصفیه آب صنعتی در چهار مرحله تصفیه مقدماتی، تنظیم PH، تنظیم دمای آب و جلوگیری از تشکیل رسوب صورت می گیرد. در مرحله تصفیه مقدماتی، آنچه که باعث گرفتگی ممبران می شود، از آب جدا می گردد. این کار توسط فیلترهای  مولتی مدیا صورت می گیرد.

بخوانید!  لامپ روشنایی و انواع آن

انجام این کار به افزایش طول عمر ممبران کمک می کند. در مرحله بعد که تنظیم PH می باشد و یکی از مراحل مهم و این فرایند شناخته می شود، PH آب تنظیم می شود.

سپس نوبت به تنظیم دمای آب می رسد. بهترین دمای آب برای ممبران ها 20 الی 25 درجه می باشد. این میزان دما برای ممبران های سلولز و ممبران پلی امید متفاوت می باشد. بهترین دما برای ممبران های سلولز 30 و برای ممبران پلی آمید 35 درجه می باشد.

در مرحله جلوگیری از تشکیل رسوب، از تشکیل مواد اکسیدکننده مانند منگنز، آهن و سیلیس که باعث ایجاد رسوب می شوند، جلوگیری به عمل خواهد آمد. آن چه که برای کنترل این کار مورد استفاده قرار می گیرد، ترکیب متافسفات و هگزارا می باشد.

اهمیت تصفیه آب صنعتی

شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که اهمیت تصفیه آب صنعتی در چیست؟ بدون شک آب صنعتی برای استفاده در صنایع از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

قبل از استفاده، آب صنعتی باید به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد تا از کیفیت آن اطمینان حاصل شود؛ چرا که در صورتی که کیفیت آن پایین باشد، باعث آسیب به تجهیزات در صنایع می شود.

همچنین از آن جایی که استفاده مجدد از آب در برخی از صنایع هم چون فولاد و صنایع غذایی صورت می گیرد، تصفیه آن برای عملکرد بهتر باید به بهترین نحو صورت پذیرد. بازگشت دوباره آب به چرخه صنعت می تواند تا اندازه زیادی در کاهش مصرف آب نیز تاثیرگذار باشد.

کلام پایانی

آن چه در این نوشته از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، ارائه نکاتی در خصوص معرفی دستگاه تصفیه آب صنعتی می باشد. امیدواریم از مطالعه این نوشته لذت ببرید و به اطلاعات ارزنده ای در این زمینه دست یابید. در صورت تمایل نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.